Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Chojeńskie ekumeniczne wołanie o jedność

Niedziela szczecińsko-kamieńska 39/2015, str. 7

[ TEMATY ]

ekumenizm

spotkanie

Ks. Robert Gołębiowski

Modlitwa ekumeniczna w Chojnie

Nauczanie Soboru Watykańskiego II bardzo zdecydowanie akcentuje w posłudze Kościoła dwie zasadnicze prawdy. Pierwsza z nich uświadamia nam ewangeliczne przesłanie o tym, że Jezus Chrystus jest źródłem nadziei dla całego świata, a druga z nich głosi niezwykle ważną ideę ekumenizmu – wspólnej troski chrześcijan o to, abyśmy „byli jedno”. Mijające już 50 lat od zakończenia Soboru przyniosły wiele niezwykle istotnych dokonań na polu jednoczenia się świata, szczególnie Europy, a także w dążeniu do pełnej wspólnoty modlitwy i liturgii pomiędzy rozłączonymi braćmi. Te ekumeniczne znaki nabrały dynamizmu w czasie pontyfikatu Jana Pawła II, który stał się zwornikiem jedności, zarówno pod względem społecznym, jak i religijnym. Głębokim przejawem tych widocznych przemian jest przeżywane co roku w Chojnie już od 26 lat nabożeństwo ekumeniczne, będące od kilku lat centralnym punktem obchodzonych wówczas Dni Integracji Europejskiej, Przyjaźni i Tolerancji.

W odbudowywanym, majestatycznym kościele Mariackim – świątyni, która ma być fundamentem spotkań katolików i ewangelików – odbywają się właśnie nabożeństwa ekumeniczne przepojone duchem modlitwy i medytacyjnej refleksji nad tym, jak budować wzajemną miłość, pokój i szacunek dla drugiego człowieka. Gromadzą się na nich rzesze przedstawicieli obu wyznań chrześcijańskich, by zanosić błagania do Boga w ważnych intencjach. W tym roku także w murach tej wspaniałej, zabytkowej budowli uobecnił się wieczernik braterskiego spotkania. Tradycyjnie honory gospodarza pełnił ks. prał. Antoni Chodakowski, który z wielkim wyczuciem ducha ekumenizmu podejmuje wszystkie inicjatywy zmierzające do budowania mostu jedności pomiędzy katolikami a protestantami. Krótkiego wprowadzenia teologicznego dokonał także, jak co roku, pastor Bert Schwarz z Hanoweru, przypominając o równoczesnej budowie trwałych fundamentów jedności podobnych do trudu wniesionego w odbudowę kościoła Mariackiego. Swoje słowo powitania i refleksji nad 26 latami spotkań skierował do jak zawsze licznie zebranych dawnych i obecnych mieszkańców Chojny jej burmistrz Adam Fedorowicz.

Reklama

Tegorocznemu nabożeństwu przewodniczył bp senior Marian Błażej Kruszyłowicz w asyście ks. inf. Edmunda Cybulskiego oraz kapłanów z dekanatów Chojna, Banie i Cedynia. Wspólna modlitwa i refleksja nad słowem Bożym przebiegała w tym roku pod hasłem wziętym z nauczania Dietricha Bonhoeffera: „Nikt nie może rościć sobie prawa do indywidualnego decydowania, co ważne i wartościowe, każdy wnosi swój szczególny dar i wykonuje swoją szczególną posługę w całości. Dopiero w jedności leży prawda”. W tym roku homilię wygłosił pastor Steffen Reiche z Berlina. Analizując Ewangelię o rozmnożeniu chleba, odwoływał się do obrazu Uczty Pańskiej i karmienia serca ludzkiego najważniejszymi prawdami. Podkreślił symbolikę chleba, który łączy ludzi, jednoczy, umacnia i zespala. W tym znaczeniu odniósł się także do historii naszych narodów i wartości budowania trwałego pokoju w ramach jedności europejskiej. Każdy z dalszych elementów modlitwy, a więc Credo, Modlitwa wiernych, Modlitwa Pańska, Znak pokoju, przypominały o tym, czym jest w praktyce naśladowanie Chrystusa i budowanie jedności. Wzruszającym akcentem było błogosławieństwo chlebów i dzielenie się nimi nawzajem przez wszystkich zgromadzonych na modlitwie.

Ubogaceniem nabożeństwa był występ zespołu puzonistów „Oderland” pod kierownictwem Siegfrieda Zuhlka i kantora Dietera Glosa. W piątek w chwili otwarcia Dni Integracji Rada Miejska w Chojnie w specjalnej uchwale nadała honorowe obywatelstwo Jeremy Barkerowi z Sherbrone z Anglii oraz związanemu z dziełem ekumenizmu i odbudowy kościoła Mariackiego Peterowi Helbichowi, który jako sześciolatek w 1945 r. opuścił Chojnę, a po kolejnych 50 latach stanął na czele „Fundacji Kościoła Mariackiego”. Jak zawsze również w murach kościoła Mariackiego odbył się koncert „Romantyczny wieczór z klasyką” w wykonaniu A. Bałachowskiej – sopran oraz I. Paliwody – fortepian. Ostatnim punktem programu był wykład Michała Gierkiego w ramach projektu „Gotycka Chojna”, prezentującego chojeńskie dziedzictwo kulturowe. Zaprezentowano również książkę „Innowacja i tradycja. Henryk Brunsberg i późnogotycka architektura ceglana Pomorza i Brandenburgii”.

2015-09-24 12:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś u Ewangelików Reformowanych: za darem nawrócenia, jest dar wspólnoty!

2020-01-27 07:26

[ TEMATY ]

ekumenizm

wspólnota

Ks. Paweł Kłys

- Kościołom będzie bliżej do siebie, jeśli w każdym z Kościołów będziemy głosić nawrócenie, także w stosunku do pozostałych braci. Kościom będzie bliżej do siebie, jeśli każdy z nas zobaczy swoje winy i przestaniemy się bić w cudze piersi. Niech każdy się bije w swoje, a będziemy sobie bliżsi. Bo za darem nawrócenia, jest dar wspólnoty. – mówił metropolita łódzki.

Choć w całym Kościele Katolickim tydzień modlitw o jedność chrześcijan już się zakończył, to w okręgu łódzkim czas wspólnej - ekumenicznej modlitwy trwa nadal. W niedzielny wieczór 26 stycznia nabożeństwu Słowa Bożego w bełchatowskim Kościele Ewangelicko - Reformowanym przewodniczył ks. bp Marek Izdebski - superintendent generalny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP., a homilię wygłosił abp Grzegorz Ryś – metropolita łódzki.

Ks. Paweł Kłys

W słowie powitania gospodarz bełchatowskiej parafii - ksiądz biskup Marek Izdebski - przypomniał o tegorocznym jubileuszu 20 – lecia - podpisania przez wybrane Kościoły Chrześcijańskie i Kościół Katolicki - wspólnego dokumentu o wzajemnym uznaniu Sakramentu Chrztu i wskazał na wagę tego dokumentu dla jedności - podzielonego jeszcze - Kościoła.

O budowaniu jedności i wspólnocie - która jest drogą do spotkania z Bogiem - mówił w homilii arcybiskup Grzegorz Ryś. - Budowanie jedności ma miejsce wtedy, kiedy należymy do Chrystusa! Wtedy nie ma kłopotu z posłuszeństwem, akceptacją, a nawet z podziwem dla takiego, czy innego lidera w Kościele. Bo my wiemy, że ten jest tylko dobrym pasterzem, ten jest tylko dobrym liderem w jakimkolwiek Kościele, kto sprawia, że ja jestem bliżej Jezusa, a nie bliżej niego. Wtedy buduje się jedność! – zaznaczył kaznodzieja.

- Jeśli chcemy przyjąć misję Jezusa wobec nas, to słuchamy Słowa oraz szukamy wspólnoty. Daj się Jezusowi wprowadzić do wspólnoty! Dlaczego? Bo nie wystarcza mi moja prywatna wiara. Wiara jest czyśmy osobistym – jest głęboko osobista - ale nie oznacza, że jest prywatna, nie oznacza, że może być przeżywana w izolacji. Wiara nie jest odpowiedzią na książkę. Nie wystarczy ludziom dać Biblię. Jeśli chcesz człowiekowi przekazać wiarę, musisz wprowadzić go do wspólnoty. Bo w wierze chodzi ostatecznie o miłość, konkretną miłość, której doświadczamy we wspólnocie. – podkreślił abp Ryś.

Podczas dzisiejszego nabożeństwa Słowa Bożego, modlitwę powszechną Kościoła, odmówił dziekan dekanatu bełchatowskiego ks. prał. Zbigniew Zgoda.

Nabożeństwo, w którym uczestniczyli mieszkańcy Bełchatowa zarówno z Kościoła Ewangelicko – Reformowanego, jak i Kościoła Rzymskokatolickiego, zakończyło wspólne błogosławieństwo wypowiedziane przez abpa Grzegorza i bpa Marka.

Nabożeństwa ekumeniczne na terenie łódzkiego oddziału Polskiej Rady Ekumenicznej zakończą się w czwartek 30 stycznia br. nabożeństwem w Kościele Ewangelicko – Reformowanym w Zelowie.

CZYTAJ DALEJ

Komunikat gliwickiej Kurii nt. Marcina Zielińskiego

2020-01-21 18:43

[ TEMATY ]

Odnowa w Duchu Świętym

charyzmatycy

Tomasz Rozmus

Kuria w Gliwicach wydała oświadczenie, w którym wyjaśnia dlaczego Biskup Gliwicki podjął decyzję o zmianie prelegenta spotkania modlitewnego zaplanowanego na 23 stycznia w parafii Matki Bożej Częstochowskiej w Gliwicach, które miał poprowadzić znany charyzmatyk Marcin Zieliński.

Prezentujemy treść komunikatu Kurii:

Mając na uwadze komunikat Kurii Diecezjalnej w Łowiczu z dnia 8 lutego 2019 roku oraz fakt, że niektóre wątki nauczania pana Marcina Zielińskiego budzą wątpliwości natury teologicznej, Biskup Gliwicki podjął decyzję o zmianie prelegenta w ramach spotkania zaplanowanego w Gliwicach w dniu 23 stycznia 2020 roku.

Ks. Sebastian Wiśniewski, Kanclerz Kurii

CZYTAJ DALEJ

Wiara, łaska i świadectwo

2020-01-28 06:37

Grzegorz Jacek Pelica

Msza św. w kościele akademickim KUL

Chrzcić dzieci czy dorosłych? Czy można się wypisać z księgi chrztów? Czym różni się świadek od rodzica chrzestnego? Czy nasz Zbawiciel potrzebował chrztu w Jordanie? Czym mógł być „chrzest za zmarłych”? - to tylko niektóre kwestie postawione prelegentom konferencji naukowej, zorganizowanej w Tygodniu Modlitwy o Jedność Chrześcijan. Obrady na KUL-u poprowadził ks. prof. Sławomir Pawłowski, który przypomniał treść i rangę liczącej 20 lat wspólnej deklaracji siedmiu Kościołów w Polsce o wzajemnym uznaniu chrztu. Z postawionymi problemami zmierzyli się: kierownik sekcji ekumenicznej KUL ks. prof. Przemysław Kantyka, dyrektor Instytutu Prawa Kanonicznego KUL ks. prof. Leszek Adamowicz i prof. Krzysztof Mielcarek.

Należy zastrzec, że nie ma czegoś takiego, jak „chrzest ekumeniczny”, natomiast o tym i innych sakramentach można ekumenicznie debatować. Już w starożytności przyjęto, że słaba osobista wiara szafarza nie przekreśla ważności chrztu. Natomiast świadectwa o chrzcie dzieci pochodzą już z II wieku. Ks. Kantyka podkreślił wielość argumentów za chrztem dzieci i niemowląt, a tylko jeden przeciwko, zwykle podnoszony przez przedstawicieli Światowego Aliansu Baptystycznego. Rodzice chrześcijańscy biorą odpowiedzialność za wychowanie swych dzieci w deklarowanej wierze. Skoro chrzest uwalnia od grzechu pierworodnego, to powinni zadbać o jak najszybsze pozbycie się go przez dziecko: „Darmowość łaski zbawienia jest szczególnie widoczna w chrzcie dzieci. To nie zwalnia ochrzczonego od wzrostu w wierze (katechumenat pochrzcielny) - mówił. Natomiast poziom świadomości nie jest potrzebny do przyjęcia chrztu, bo to by oznaczało odmowę chrztu osobom z niepełnosprawnością intelektualną.

Krytykowani przez M. Lutra anabaptyści akcentowali wiarę poprzedzającą chrzest. Przypomniane zostały wypaczenia australijskiego „odejścia od dominacji męskiej w formule chrztu językiem włączającym”, zakwestionowane przez Kongregację Doktryny Wiary oraz herezja tryteizmu u mormonów i mariawickiej grupy „felicjanowskiej”. Ks. prof. Adamowicz zaznaczył, że nie istnieje „prawo do zapomnienia o chrzcie; anulowanie było by to zafałszowanie rzeczywistości. Jeżeli ktoś nie zadbał o swoje życie religijne (żyje w związku nieformalnym, zrezygnował z lekcji religii), nie może być świadkiem wiary i przyjąć odpowiedzialności za czyjąś religijność”. Jurysta obszernie wyjaśniał kwestie głoszenia przez ludzi ochrzczonych poglądów moralnych, sprzecznych z chrześcijaństwem.

Kościół Katolicki przyjmuje, że w momencie chrztu z rąk Jana Chrzciciela, nasz Pan rozpoczyna misję Baranka, który gładzi grzechy świata: „Zanurzając się w Jordanie uprzedza krwawy chrzest swojej śmierci, a Duch, który się objawia, wyprowadza Go na pustynię. Tam był kuszony, jak pierwszy Adam w raju, który uległ. Chrystus zwyciężył” – przypomniał ks. Pawłowski. Dyskusję szczególnie ożywiały pytania i problemy, poruszane przez pastora Brudnego. Pozwoliły one uświadomić analogie i relacje międzywyznaniowe, że np. wierny prawosławny może być chrzestnym u katolika, a katolik u ewangelika.

Co sądzić o realności teofanii? Czy chrzest Jezusa miał miejsce, skoro nie potrzebował On oczyszczenia i usprawiedliwienia? W jaki sposób ewangeliści opisują chrzest? – to kolejne zagadnienia poruszone w materiale przygotowanym przez prof. Mielcarka: „Tylko ewangelista Mateusz mówi o chrzcie w imię Ojca, i Syna i Ducha Świętego. Co do chrztu „za zmarłych”, można za św. Pawłem powiedzieć, że skoro nawet poganie wierzą w życie po śmierci, dokonując jakiegoś rytu magicznego, to dlaczego neofici z Koryntu mają trudność z przyjęciem wiary w to życie?”

Zebrani wysłuchali komunikatów o ewangelickiej i prawosławnej praktyce chrztu, zeprezentowanych przez duchownych: ks. Grzegorza Brudnego, proboszcza parafii luterańskiej i prawosławnego proboszcza ks. Korneliusza Wilkiela z Biłgoraja, który zilustrował wykład prezentacją chrztu swojej córki.

Konferencję zwieńczyła Msza św. w kościele akademickim KUL pod przewodnictwem ks. prof. Mirosława Chmielewskiego (dyrektora konwiktu księży studentów), który w homilii zwrócił uwagę na życzliwość Boga, bo „pokrzepia i jest źródłem naszej życzliwości”. Życzliwość tzn. przekraczanie granic – definiował – Pokonanie w sobie >filistyna<. I jak człowiek z uschłą ręką (por. Mk 3,1-6) podnieść się, przekraczając granice lęku. Przekroczyć, jak Jezus, granice absurdu przepisów, które związują możliwość czynienia dobra!”

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję