Metropolitalne Seminarium Duchowne w Lublinie oficjalnie rozpoczęło nowy rok akademicki. Uroczysta inauguracja odbyła się w niedzielę, 25 października. Kolejny etap formacji kleryckiej rozpoczęło 75 alumnów archidiecezji lubelskiej oraz 14 alumnów obrządków wschodnich
Seminarium nazywamy często domem ziarna, bo tu rozwijają się i dojrzewają ziarna powołań kapłańskich zasiane w sercach młodych ludzi ręką Boskiego Siewcy – mówił do alumnów abp Stanisław Budzik. W słowie skierowanym do wspólnoty seminaryjnej Ksiądz Arcybiskup podkreślał, że seminarium jest źrenicą oka, czymś bardzo delikatnym, cennym i wrażliwym na wiele czynników. – Nie wystarczy troska samych wychowawców i profesorów, ale winno być ono źrenicą oka całego Kościoła lokalnego, jego biskupa, kapłanów i wiernych. Od seminarium zależą przyszłe losy ewangelizacji i wiary – mówił Pasterz.
Reklama
Tradycyjnie już uroczyste rozpoczęcie nowego roku akademickiego zaplanowano tydzień później niż na KUL-u. Ks. prof. Jarosław Marczewski, nowy rektor Metropolitalnego Seminarium Duchownego, podkreślał wzajemne związki między obiema instytucjami. W przemówieniu akcentował pilną potrzebę podnoszenia poziomu edukacji wśród przyszłych duchownych. Jako historyk Kościoła zauważył ścisłe powiązanie między niskim stanem wiedzy duchowieństwa a negatywną kondycją Kościoła. – Wszyscy odczuwamy skutki słabszej kondycji absolwentów szkół średnich w zakresie wiedzy ogólnej, co ma bezpośrednie przełożenie na proces dydaktyczny w obszarze humanistyki, w tym także filozofii i teologii – mówił ks. Marczewski. Aby temu zaradzić, wychowawcy zaproponowali zmiany w programie dnia lubelskich kleryków: codzienna medytacja słowa Bożego przeniesiona została z godzin wczesnoporannych na popołudniowe, zwrócono też uwagę na pogłębienie formacji intelektualnej w seminaryjnej bibliotece. – Seminarium jest uczelnią specyficzną. Taką, w której w najczystszej postaci jest obecna czysta relacja, która znika z pejzażu akademickiego świata. Tutaj jest nadal obecna relacja ucznia z mistrzem, i to Boskim Mistrzem – podkreślał Ksiądz Rektor. Władze seminarium zdecydowały się także na kolejny etap remontu gmachu, głównie w pokojach alumnów. Krokiem zmierzającym do poprawieniu kondycji zdrowotnej kleryków jest wprowadzenie nowego menu w seminaryjnej stołówce.
Podczas inauguracji Ksiądz Rektor odczytał list napisany przez prezydenta Andrzeja Dudę. Tekst zawierał wspomnienie sylwetek osób duchownych, które odegrały ważną rolę w dziejach naszej ojczyzny. Zebrani usłyszeli wykład światowej sławy polskiego kosmologa ks. prof. Michała Hellera, laureata nagrody Templetona przyznawanej za wkład na rzecz budowania porozumienia między światem nowoczesnej nauki a obszarem refleksji teologicznej. Wystąpienie zatytułowane „Jak usprawiedliwić historię Wszechświata?” było próbą wyjaśnienia dlaczego zło stało się możliwe. – Jeżeli zło byłoby niemożliwe, niemożliwe byłoby także dobro. Lepiej więc dopuścić zło, a tym samym umożliwić dobro, niż zabrać człowiekowi wolności wyboru – przekonywał ks. prof. Michał Heller.
Wśród zaproszonych gości ze środowisk kościelnych, edukacyjnych oraz samorządowych znaleźli się m.in. metropolita lubelski abp Stanisław Budzik, metropolita przemysko-warszawski obrządku bizantyjsko-ukraińskiego abp Jan Martyniak, bp Mieczysław Cisło, prezydent Lublina Krzysztof Żuk oraz rektor KUL ks. prof. Antoni Dębiński. Inauguracji towarzyszył śpiew kleryckiego chóru pod przewodnictwem ks. Tomasza Lisieckiego.
Wraz z rozpoczęciem w całym Kościele Roku Wiary we Wrocławiu rusza druga edycja spotkań organizowanych w ramach Inicjatywy Akademickiej „Fides et ratio”. Organizatorzy nazwali ten cykl wykładów „Wiara pod lupą”.
Poprzednia edycja, w pewnym sensie pionierska, pokazała dobitnie, że tego typu spotkania, dyskusje między wiarą i rozumem, są w stolicy Dolnego Śląska potrzebne. Aula Papieskiego Wydziału Teologicznego, gdzie odbywała się większość spotkań, pękała w szwach. Co przyciągało słuchaczy? Z pewnością rzetelnie przygotowane wystąpienia, możliwość dyskusji i poszerzenia horyzontów. Do tematów poprzedniej edycji „Fides et ratio” można wrócić, zaglądając na stronę internetową www.fides-ratio.pl. Tam także będą się pojawiać relacje po każdym z wykładów, a na specjalnie do tego celu utworzonym forum każdy ma szansę zadać pytanie bądź podzielić się swoimi refleksjami na dany temat.
Inspiracji do przemyśleń i dyskusji będzie w tym roku akademickim wiele. Organizatorzy - Katolicka Wspólnota „Droga”, Centrum Kultury Jana Pawła II, Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” i Ruch „Communione e liberazione” - zaproponowali bowiem bardzo ciekawe tematy wykładów oraz zaprosili wybitnych prelegentów. W każdą trzecią środę miesiąca, o godz. 19.00 w auli PWT (pl. Katedralny 1) podejmowane będą m.in. tematy: „Dlaczego wierzę?”, „Dogmat - prawda czy gwałt zadawany rozumowi?”, „Czy nauka pozbawia wiarę sensu?”. Te i inne pytania stawiać będą wykładowcy z Wrocławia, Lublina i Poznania, a odpowiedzi na nie wcale nie muszą być jednoznaczne. W tym tkwi właśnie fenomen tych spotkań: pozostawiają pole do indywidualnej refleksji, dają impuls do tego, by powracać do danego zagadnienia w rozmowach ze znajomymi, rozwijają postrzeganie rzeczywistości.
Inicjatywa Akademicka przez ostatni rok rozwinęła się i wciąż zamierza się rozwijać na trzech płaszczyznach. Jedną z nich są wspomniane wyżej spotkania, zwane też „Areopagiem na Wyspie”. Ponadto 18 kwietnia br. rozpoczęło działalność Towarzystwo Studiów Interdyscyplinarnych przy PWT we Wrocławiu, a niebawem ma także ruszyć cykl „Fides et ratio Junior” - skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.
Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny.
Podziel się cytatem
Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
Podczas rekolekcji przed swoim ingresem do katedry na Wawelu, kard. Grzegorz Ryś wskazał na postawę kapłana, który powinien być „dla ludzi”. Podkreślił także, że milczenie jest lekarstwem na niewiarę. - To bardzo piękna podpowiedź, by tak jak dbamy o liturgię, zadbać o milczenie, które jest lekiem na niewiarę – mówił metropolita krakowski-nominat.
Na początku metropolita krakowski-nominat nawiązał do oryginalnego zapisu rodowodu Jezusa z Ewangelii św. Mateusza. – Pierwszą księgą jaką Bóg pisze, jaką Bóg się posługuje, pierwszą księgą jest zawsze człowiek – mówił, przywołując przykład dziecka, które dostaje pierwszą lekcję od swoich rodziców. – Bóg przemawia do dziecka najpierw przez osoby rodziców, a potem dopiero przez wszystkie książki, jakie będzie miało czas czytać w życiu. Rekolekcje są pewnie po to, żebyśmy byli czytelni, żeby ludzie mogli nas czytać – zauważył.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.