Niedziela Podlaska

Młodzież z Niemiec w naszej diecezji

W dniach 12-16 października gościliśmy w diecezji grupę niemieckiej młodzieży z diecezji drezdeńskiej wraz ks. Dariuszem Frydrychem oraz Ulrichem Haun – opiekunem. Ksiądz Dariusz, który posługuje od kilku lat w parafii w Niemczech, zorganizował młodzieży przygotowującej się do sakramentu bierzmowania wyjazd pielgrzymkowy do Polski.
9 młodych ludzi odwiedziło m.in.: Drohiczyn, Bielsk Podlaski, Białowieżę i Kosów Lacki, gdzie na plebanii mieli główną bazę. Goście z Niemiec przebywali z wizytą w sanktuarium w Ostrożanach, Miłkowicach-Maćkach oraz Łubinie Kościelnym. Udali się również do Warszawy, a w drodze powrotnej do Niemiec modlili się w obozie zagłady w Treblince.
W trakcie wizyty w Polsce spotkali się z bp. Tadeuszem Pikusem oraz z wieloma innymi osobami, które znalazły się na ich szlaku pielgrzymim. Poniżej relacja, która powstała już po powrocie do Niemiec, napisana przez Stephena Domagala – jednego z uczestników wyjazdu.

Poniedziałek

W poniedziałek 12 października 2015 r. o godz. 7.00 wyjechaliśmy z Hermsdorf (ks. Dariusz Frydrych, U. Haun i nas 9 młodych z Saale-Holzland i Gera) w kierunku Polski. Po około 10 godzinach jazdy dotarliśmy na plebanię do Kosowa Lackiego, gdzie zostaliśmy bardzo serdecznie przyjęci przez ks. Tomasza Pełszyka. W tutejszym kościele dane nam było wraz z parafianami uczestniczyć o godz. 18.00 we Mszy św., której przewodniczył bp Tadeusz Pikus. Po powrocie na plebanię czekała nas wspaniała kolacja. Smakowała wyśmienicie. Było wszystko, od polskiej kiełbasy, poprzez chleb domowej roboty oraz smaczne polskie ciasto.

Wtorek

We wtorek pojechaliśmy do Drohiczyna i zwiedziliśmy tam Muzeum Diecezjalne oraz kościół pofranciszkański. W południe zwiedzaliśmy podziemia katedry i katedrę. Następnie powitani przez rektora WSD ks. Tadeusza Syczewskiego i Alumnów, mogliśmy zwiedzić miejscowe Seminarium Duchowne. W seminarium wraz z Alumnami i Profesorami zjedliśmy wówczas także obiad, a następnie pojechaliśmy dalej. Dane nam było odwiedzić dwa niewielkie, ale bardzo piękne drewniane kościoły w Miłkowicach oraz Ostrożanach. W godzinach popołudniowych uczestniczyliśmy w Mszy św. i Różańcu w świątyni parafialnej w Łubinie Kościelnym. Zostaliśmy przez Księdza Proboszcza powitani w naszym rodzimym języku, była to bardzo miła niespodzianka. Niektórzy z nas – zarówno dziewczęta, jak i chłopcy mogli wraz z polskimi ministrantami służyć do Mszy św., po której zostaliśmy zaproszeni na wspaniałą kolację na plebanię. Jak powiedział jeden z naszych kolegów, była to najlepsza kolacja, jaką zjadł w swoim życiu… Wieczorem dołączył do nas jeszcze ks. Andreas Tober – proboszcz z Eisenberg.

Środa

W środę pojechaliśmy do Warszawy, gdzie najpierw zwiedziliśmy niesamowite Muzeum Powstania Warszawskiego. Muzeum wywarło na nas wielkie wrażenie. Po południu był czas na tzw. shopping. Następnie ks. Dariusz oprowadził nas jeszcze po Starym Mieście. Byliśmy na krótkiej modlitwie w warszawskiej katedrze i przy pomniku Małego Powstańca.

Czwartek

W czwartek zwiedzaliśmy Białowieski Park Narodowy ze wspaniałym Muzeum i Rezerwatem, gdzie mogliśmy zobaczyć na żywo żubry, łosie, rysie, wilki i wiele innych zwierząt. Po południu zostaliśmy zaproszeni na kawę do Mamy ks. Dariusza. Wieczór spędziliśmy na plebanii w Kosowie Lackim z miejscową młodzieżą.

Piątek

Piątek był naszym dniem wyjazdu. Po śniadaniu spakowaliśmy ostatnie nasze rzeczy. Nie pojechaliśmy bezpośrednio w kierunku Niemiec, ale odwiedziliśmy jeszcze były obóz zagłady w Treblince.

Około południa udaliśmy się w kierunku Niemiec i przybyliśmy o godz. 23.00 do Stadtroda. Wyjazd do Polski był bardzo pięknym przeżyciem dla nas wszystkich. Udało nam się zbudować dobrą wspólnotę między sobą i z polskimi przyjaciółmi. Najpiękniejszym doświadczeniem była olbrzymia gościnność ludzi w Polsce wobec nas. Byliśmy witani z otwartymi ramionami, bardzo dobrze goszczeni i przyjmowani.

Podziękowania

Dziękujemy wszystkim, którzy otworzyli nam drzwi plebanii i serc, a więc na ręce ks. Tomasza Pełszyka i księży: Karola, Jarosława i Marcina. Dziękujemy również wszystkim Parafianom z Kosowa Lackiego. Dziękujemy ks. rektorowi Tadeuszowi Syczewskiemu oraz Alumnom i ks. Sławomirowi Mazurowi za wielką gościnność i serce.

Wspomnienia Stephana Domagaly przetłumaczyła Joanna Omieciuch

2015-11-19 11:54

Jezus na plaży

Urodziłam się w katolickiej, pobożnej rodzinie. Codziennie odmawialiśmy Różaniec. Mama należała do wszystkich możliwych grup parafialnych i w taki sposób przekazała mi i mojemu rodzeństwu wiarę. I we mnie wyrosła taka idea, że Pan Bóg to „coś do zrobienia”, jakiś obraz, a nie Osoba – rozpoczyna swoje świadectwo Maria Magdalena z włoskiej szkoły ewangelizacji Stróże Wielkanocnego Poranka

W parafii byłam zaangażowana w milion rzeczy, zawsze miałam jakieś zadania i role do spełnienia. Im byłam starsza, tym były one bardziej odpowiedzialne. To był mój pomysł na życie. Czasami pytałam samą siebie, po co to robię. Odpowiadałam, że muszę, bo Pan mnie o to prosił.

Abp Galbas w Sosnowcu przeprosił wiernych za każde zgorszenie, które kiedykolwiek spowodowali księża

2024-03-28 23:35

Abp Adrian Galbas

flickr.com/episkopatnews

- Kościelne postępowanie w bulwersującej sprawie sprzed miesięcy dobiega końca - powiedział abp Adrian Galbas SAC, administrator apostolski diecezji sosnowieckiej sede vacante. W czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, którą odprawił w sosnowieckiej bazylice katedralnej, przeprosił wiernych za każde zgorszenie, które kiedykolwiek spowodowali księża.

- Po podjęciu ostatecznych decyzji, zostanie o nich poinformowana opinia publiczna. Także w sprawie, która w ostatnich dniach spowodowała, że diecezja sosnowiecka znalazła się na czołówkach gazet, jestem zdeterminowany, by wszystko wyjaśnić i adekwatnie zareagować. Proszę przyjąć moje zapewnienie, że nic w tej, jak i w żadnej innej gorszącej sprawie, nie jest i nie będzie zbagatelizowane - powiedział.