Reklama

Kościół

oswajanie wiary

Jesteście cenni

Jeden z ojców Kościoła biorących udział w synodzie o młodych powiedział, że dla niego synod zaczyna się w poniedziałek, czyli tuż po wyjeździe z Wiecznego Miasta. Jak będzie wyglądał Kościół młodych w Polsce i na świecie? Jakie nowe inicjatywy powstaną? Które działania zostaną ulepszone, wzmocnione? I wreszcie jak biskupi otworzą się na młodych, a młodzi na biskupów? Zanim jednak to wszystko zacznie się dziać, a my będziemy na bieżąco to śledzić i opisywać, niewielkie podsumowanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co? XV Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów nt. „Młodzież, wiara i rozeznawanie powołania”

Gdzie? Watykan

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kiedy? 3-28 października 2018 r.

Synodalne obrady były poświęcone młodym ludziom niezależnie od wyznania w wieku 16-29 lat.

Jest ich na świecie ok. 1,8 mld, tym samym stanowią niemal jedną czwartą ludzkości.

W imieniu Ojca Świętego pracom zgromadzenia przewodniczyli na zmianę przedstawiciele czterech różnych geograficznie i kulturowo regionów świata: z Iraku, Madagaskaru, Mjanmy i Papui Nowej Gwinei.

Uczestnicy

W synodzie wzięli udział zwierzchnicy katolickich Kościołów wschodnich i biskupi wybrani przez ich Synody Biskupów, biskupi wybrani przez konferencje episkopatów z całego świata, 10 zakonników, szefowie dykasterii Kurii Rzymskiej oraz biskupi wyznaczeni przez papieża. W sumie 268 ojców synodalnych: 31 z urzędu, 183 z wyboru i 41 z nominacji papieskiej. 23 ekspertów służyło pomocą sekretariatowi zgromadzenia. Obecnych też było 49 audytorek i audytorów z całego świata, w tym 34 osoby w wieku 18-29 lat. Mieli oni prawo wypowiadania się, lecz nie uczestniczyli w głosowaniach. Przybyli też tzw. delegaci braterscy z innych Kościołów i wspólnot kościelnych oraz gość specjalny – br. Alois z Taizé.

Tematyka

Reklama

Punktem wyjścia w dyskusjach ojców Kościoła był 52-stronicowy roboczy dokument „Instrumentum laboris”. Powstał on jako efekt różnorodnych konsultacji: seminarium nt. młodzieży, które w ubiegłym roku odbyło się w Rzymie, konsultacji online, przedsynodalnego spotkania młodych w Rzymie i online. Obejmował także informacje, które młodzi ludzie przesyłali bezpośrednio do Sekretariatu Synodu.

Jakich konkretnie obszarów dotyczyła tematyka? Wśród bardzo wielu biskupi podkreślali, że młodzi ludzie chcą być wysłuchani, zauważeni, potrzebują towarzyszenia i wsparcia na drodze rozeznania powołania. W świecie globalizacji i zeświecczenia dążą do odkrywania na nowo Boga i duchowości. Biskupi wskazywali, że Chrystus jest młody wśród młodych i uważny na procesy dojrzewania, które zachodzą w ich sercach. Ale też w związku z tym ich relacja z Chrystusem wymaga pogłębienia, wejścia na drogę przygody wiary. Dużo miejsca ojcowie synodalni poświęcili też problemowi migracji młodych ludzi, nadużyć władzy, ekonomicznych czy seksualnych, których dopuszczały się osoby duchowne, prześladowań z powodu wiary; kwestii obecności w świecie mediów społecznościowych, cielesności człowieka, obecności tych, którzy cierpią, przeżywają kryzysy i trudności, trosce także o osoby homoseksualne. Podkreślali, że młodzi nie chcą być osądzani, ale oczekują prawdziwego dialogu, chcą wiedzieć, kim jest Jezus.

Trzeba zaznaczyć, na co zgodnie zwracają uwagę ojcowie synodalni, że w ciągu miesiąca obrad dokonywały się ważne zmiany. Najpierw to przejście od pytania, co można zrobić dla młodzieży, do pytania, co należy robić razem z młodzieżą.

Kontrasty

Reklama

W synodzie bardzo mocno dała o sobie znać różnorodność życia i problemów, z jakimi mierzą się młodzi ludzie w poszczególnych zakątkach świata. Warto tu oddać głos jednemu z polskich uczestników, abp. Grzegorzowi Rysiowi: „Na przykład ojciec z Zachodu mówił o młodzieży, która korzysta z Internetu z jego wszystkimi plusami i minusami, a z kolei ojciec z Afryki zwracał uwagę, że 50 proc. młodych ludzi na tym kontynencie to analfabeci. Gdy my z Zachodu mówiliśmy o 15 czy 25 proc. młodych w Kościele, to ojciec z Azji mówił o młodych, którzy decydują się na męczeństwo z powodu chrześcijańskiej wiary. Gdy my mówiliśmy o mankamentach naszego szkolnictwa, w tym katolickiego, to ojcowie afrykańscy stwierdzali krótko, że szkoła jest najważniejszym i jedynym miejscem doświadczenia wiary i Kościoła dla młodego człowieka. Gdy my się czasami zżymamy, że edukacja jest obowiązkiem każdego młodego człowieka, to w Afryce stale łamanym prawem człowieka jest dostęp do edukacji. Gdy my mówimy o autonomii państwa, polityki i Kościoła, to biskupi z Azji marzą o wykształconej młodzieży, która będzie się zajmowała polityką, gdyż Kościół potrzebuje realnego wpływu chrześcijan na rzeczywistość. (...) [Synod – przyp. red.] uświadomił wielu z nas, że moja optyka nie jest jedyną i słuszną”.

Media

Twitter. Największe zainteresowanie wzbudził tweet Papieża z 24 października: „Ten synod pragnie być znakiem Kościoła, który naprawdę słucha i nie ma z góry przygotowanych odpowiedzi”.Wpis przeczytało ponad 50 mln internautów. Z kolei oficjalny hashtag „#Synod2018” na Twitterze i Instagramie miał ponad 100 mln odwiedzających i ponad 350 tys. komentarzy. Oprócz tego w mediach społecznościowych, pojawiło się pół miliona różnego rodzaju wpisów dotyczących synodu – zdjęć, artykułów, postów, zwłaszcza z Ameryki i Europy. Wiadomości watykańskiego portalu informacyjnego „Vatican News” zamieszczone na Facebook´u odebrało 10 mln użytkowników. Na Instagramie jedna informacja agencji na ten temat była czytana co najmniej 650 tys. razy.

Koniec – początek

Biskupi swoje trwanie na synodzie porównali do drogi do Emaus. Mówili: „Nie były to ani obrady, ani jakieś wielkie spotkanie, ale bardziej doświadczenie bliskości Chrystusa, który towarzyszy w drodze swojemu Kościołowi” (bp Emmanuel Gobilliard, Francja). „Ten synod jest traktowany nie tyle jako coś, co zmierza ku końcowi, ile raczej właśnie odwrotnie, jako proces, który się rozpoczyna” (abp Stanisław Gądecki).

Obrady synodu zakończyły się 27 października uchwaleniem przez ojców synodalnych dokumentu końcowego i zatwierdzeniem go przez papieża Franciszka. Uroczyste zamknięcie miało miejsce w Bazylice św. Piotra dzień później podczas Mszy św. pod przewodnictwem Ojca Świętego. Wyznał on: „Chciałbym powiedzieć ludziom młodym, w imieniu nas wszystkich dorosłych: przepraszam, jeśli często was nie wysłuchaliśmy; jeśli zamiast otwierać dla was serce, napełnialiśmy wasze uszy. Jako Kościół Jezusa pragniemy słuchać was z miłością, będąc pewnymi dwóch rzeczy: że wasze życie jest cenne dla Boga, ponieważ Bóg jest młody i kocha ludzi młodych; i że wasze życie jest cenne również dla nas, a wręcz konieczne, aby iść naprzód”.

Informacje w oparciu o: www.kai.pl i www.vatican.va/pl

2018-11-07 08:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miłosierdzie według Franciszka

Miłosierdzie.
Miłosierdzie. Ma inny kolor i inny smak dla każdego.
Miłosierdzie. Dla jednych to ręka wyciągnięta z pomocą, dla innych – darowanie grzechów.
Miłosierdzie. Wzrok, który mówi: Kocham cię mimo wszystko i wbrew wszystkiemu.
Miłosierdzie. Czuły dotyk Ojca.

Dziś proponujemy garść myśli papieża Franciszka o miłosierdziu.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa o dobrego papieża i jeden Kościół

2025-05-06 14:43

Niedziela Ogólnopolska 19/2025, str. 27

[ TEMATY ]

papieże

Archiwum TK Niedziela

Mówiąc o dobrym papieżu, myślimy o papieżu głębokiej wiary, świętości, o człowieku, który będzie realizował misję powierzoną Piotrowi przez Chrystusa – umacniania braci w wierze.

Czas poprzedzający konklawe, w którym piszę ten felieton, skłania do wielu refleksji, choć trudno w tym czasie o formułowanie opinii. Wspomnienie śmierci papieża Franciszka wiąże się z żałobą wynikającą z poczucia przynależności do Kościoła. Gdy umiera papież, my wszyscy, katolicy, czujemy się w jakimś stopniu osieroceni. Bliskość śmierci sprawia, że zgodnie z normami kulturowymi wstrzymujemy się od zbyt wyrazistych ocen, niemniej jednak te oceny są w pewnym sensie konieczne. Modląc się bowiem o wybór „dobrego” papieża, mamy przecież jakieś pojęcie dobra związane z tą posługą. Mówiąc o dobrym papieżu, myślimy zazwyczaj o papieżu głębokiej wiary, świętości, o człowieku, który będzie realizował misję powierzoną Piotrowi przez Chrystusa – umacniania swoich braci w wierze.
CZYTAJ DALEJ

Kim jest kard. Mamberti, który ogłosi wybór nowego papieża?

2025-05-08 16:58

[ TEMATY ]

Kardynał‑protodiakon

kard. Dominique Mamberti

Vatican Media

Kardynał Dominique Mamberti

Kardynał Dominique Mamberti

Kardynał-protodiakon, czyli najstarszy z grona kardynałów-diakonów, ogłosi wybór nowego papieża. Jest nim Francuz, kard. Dominique Mamberti. Od stycznia 2015 r. był on prefektem Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej, jednak jego funkcja ustała z chwilą śmierci papieża Franciszka.

Dominique François Joseph Mamberti urodził się 7 marca 1952 r. w Marrakeszu w Maroku, w rodzinie francuskiej, która wkrótce po jego narodzinach powróciła do Francji. Przed wstąpieniem do Papieskiego Seminarium Francuskiego w Rzymie studiował prawo publiczne i nauki polityczne. 20 września 1981 r. został wyświęcony na kapłana diecezji Ajaccio na Korsyce. Kontynuował studia, uzyskując dyplomy z prawa cywilnego i kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję