Reklama

Przełamać stereotypy

Niedziela łódzka 6/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Hermetyczne środowisko posiadające swój własny język i kulturę, trudności w komunikacji ze światem słyszących czy społeczne reperkusje uszkodzonego poziomu wrażeń to tylko niektóre problemy, jakie niesie ze sobą problem głuchoty czy niedosłuchu.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla dzieci słabosłyszących w Łodzi przy ul. Wólczańskiej 121 to trzecia placówka dla uczniów z uszkodzonym słuchem obok Specjalnej Szkoły Podstawowej dla głuchych przy ul. Krzywickiego oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Technikum przy ul. Siedleckiej.

Do Ośrodka z internatem przy ul. Wólczańskiej uczęszczają dzieci z niedosłuchem z Łodzi i okolic. Absolwenci Szkoły Podstawowej kontynuują naukę w Gimnazjum oraz mają możliwość zdobycia zawodu kucharza, krawca czy elektromechanika w Specjalnej Szkole Zawodowej. Wszystkie typy szkół skupiają się wokół Ośrodka przy ul. Wólczańskiej.

Od ponad 10 lat utożsamiam się z problemami tej młodzieży katechizując i przygotowując do sakramentów. Nie była to początkowo sprawa łatwa. Wymagała niejednokrotnie modyfikacji programów katechetycznych do możliwości percepcyjnych wychowanków, uproszczenia przekazu słownego i zgromadzenia wielu pomocy, zwłaszcza wizualnych. Powoli przyzwyczaiłam się jednak do "inności" moich wychowanków tak, że mogę dziś śmiało powiedzieć, że zawiązała się miedzy nami więź i sympatia. I jakkolwiek uważałam, że życzliwość i otwartość są nieodzowne w kontaktach z osobami specjalnej troski, to również widziałam potrzebę poszerzenia wiedzy i podniesienia umiejętności przez kurs języka migowego i studia podyplomowe z surdopedagogiki.

U osób słabosłyszacych metoda porozumiewania się wykorzystuje resztki słuchu, mowę dźwiękową i pisaną. Często jednak język migowy jest pierwszym naturalnym językiem i w nim mogą pełniej wyrażać swoje uczucia i pragnienia, zaś na jego bazie lepiej przyswoić mowę dźwiękową. Trzeba więc pozwolić im być podmiotami dwujęzycznymi i dwukulturowymi.

Ogromną rolę w poznawaniu świata u osób z niedosłuchem odgrywa kompensujący tę wadę zmysł wzroku. Dlatego tak ważna jest w kontaktach z nimi wyrazistość w mimice, gestach, ruchach dłoni, ust, twarzy i głowy, a także stosowanie wielu środków wizualnych, takich jak: obrazy, mapy, slajdy, filmy, eksponaty - jednym słowem odniesienie do konkretu.

Jedną z najlepszych i wypróbowanych metod pracy z osobami słabosłyszącymi jest oddziałująca na wyobraźnie i uczucia inscenizacja, stosowana przeze mnie najczęściej w młodszych klasach, a także w większych przedstawieniach z udziałem uczniów, do jakich należą coroczne jasełka. W tym roku uroczystość miała charakter pantomimy, którą dzieci odgrywały na tle muzyki i przy komentarzu narratora. Była też połączona ze wspólnym kolędowaniem, modlitwą oraz dzieleniem się opłatkiem.

Warto dodać, iż wielu uczniów naszej szkoły wraz z rodzinami uczestniczy w Duszpasterstwie Głuchych, którego Ośrodek prowadzony przez ks. Piotra Turka mieści się w parafii oo. Jezuitów przy ul. Sienkiewicza 60. Są tam odprawiane niedzielne Msze św. w języku migowym i mówionym oraz mają miejsce imprezy okolicznościowe.

Tak więc zarówno katecheza jak i udział w życiu kościoła to dwa nieodzowne oddziaływania, których zadaniem jest wychowanie osób słabosłyszących do życia w społeczności z innymi, także słyszącymi, według zasad wiary chrześcijańskiej. I potrzeba naszemu społeczeństwu przełamania pewnego streotypu wyrażanego w opinii, że "Młodzież niedosłysząca pozostaje kulturowo bezdomna nie przynależąc ani do społeczności głuchych ani słyszących" (J. W. Evans). To wspaniali ludzie, przez których czuję się po prostu nie tylko osobą katechizującą, ale także katechizowaną i którzy z powodzeniem mogą zaistnieć w obu tych kulturach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ochrona nieletnich: drugi raport Komisji, środki naprawcze

2025-10-16 11:44

[ TEMATY ]

Ochrona nieletnich

Komisja Papieska ds. Ochrony Nieletnich

Vatican Media

Nowy przewodniczący Komisji abp Thibault Verny

Nowy przewodniczący Komisji abp Thibault Verny

Dokument opublikowany przez Komisję Papieską ds. Ochrony Nieletnich zawiera wskazówki dotyczące „świadomego słuchania” oraz wsparcia finansowego, psychologicznego i duchowego dla ofiar. Podkreślono potrzebę bardziej przejrzystej komunikacji, publicznego przyjęcia odpowiedzialności przez Kościół oraz uproszczenia mechanizmów zgłaszania wykorzystywania seksualnego.

Operacyjne vademecum sporządzono po aktywnym wysłuchaniu osób, które osobiście doświadczyły wykorzystywania. Są to wytyczne mające pomóc wspólnotom kościelnym we wdrażaniu „środków naprawczych”, śledząc krok po kroku proces zgłaszania skarg i dążąc do jego ogólnego uproszczenia. Wśród wskazówek znalazły się: wstępne wysłuchanie, dostęp do informacji na temat własnej sprawy oraz wsparcie finansowe, psychologiczne i duchowe. Wszystko to poparte przejrzystymi oficjalnymi oświadczeniami, które „uznają wyrządzoną szkodę” i publicznie przyjmują odpowiedzialność. „Nieustanna pielgrzymka” – tak abp Thibault Verny, przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Ochrony Nieletnich, mianowany w lipcu przez Leona XIV, określił misję, która nabiera kształtu w II raporcie rocznym na temat polityki ochrony w Kościele katolickim, opublikowanym dzisiaj, 16 października.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Jezusa - nauczycielką wiernych wszystkich czasów

François Gerard PD

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Drodzy bracia i siostry,
W toku katechez, które pragnąłem poświęcić Ojcom Kościoła oraz wielkim postaciom teologów i kobietom średniowiecza, chciałbym także zatrzymać się nad niektórymi świętymi kobietami i mężczyznami, którzy zostali ogłoszeni doktorami Kościoła ze względu na swe wybitne nauczanie. I dziś chcę rozpocząć krótką serię spotkań, aby dopełnić przedstawianie doktorów Kościoła.

Rozpoczynam od świętej, która stanowi jeden ze szczytów duchowości chrześcijańskiej wszystkich czasów - Teresy od Jezusa. Urodziła się w Avili, w Hiszpanii, w 1515 r. jako Teresa de Ahumada. W swej autobiografii ona sama podaje kilka szczegółów ze swego dzieciństwa: narodziny z „rodziców cnotliwych i bogobojnych”, w licznej rodzinie, w której miała dziewięciu braci i trzy siostry. Jeszcze jako dziecko, mając niespełna 9 lat, lubiła czytać żywoty niektórych męczenników, które wzbudziły w niej pragnienie męczeństwa do tego stopnia, że zaimprowizowała krótką ucieczkę z domu, aby umrzeć jako męczennica i pójść do Nieba (por. „Księga życia” 1,4); „Chcę widzieć Boga” - mówiła jako mała dziewczynka rodzicom. Kilka lat później Teresa opowie o swych lekturach z czasów dzieciństwa i potwierdzi, że odkryła prawdę, którą streszcza w dwóch podstawowych zasadach: z jednej strony „fakt, że wszystko, co należy do tego świata, przemija” i z drugiej strony, że tylko Bóg jest „zawsze, zawsze, zawsze” - temat, który powraca w najsłynniejszym wierszu: „Nie trwóż się, nie drżyj. Wśród życia dróg, Tu wszystko mija, Trwa tylko Bóg. Cierpliwość przetrwa dni ziemskich znój, Kto Boga posiadł, Ma szczęścia zdrój: Bóg sam wystarcza”. Osierocona przez matkę, gdy miała 12 lat, poprosiła Najświętszą Maryję Pannę, aby została jej matką (por. „Księga...” 1, 7).
CZYTAJ DALEJ

Zło dobrem zwyciężaj: czuwanie w Watykanie w rocznicę wyboru Jana Pawła II

2025-10-16 20:26

[ TEMATY ]

Watykan

czuwanie

św. Jan Paweł II

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Plac św. Piotra i modlitwa Polaków

Plac św. Piotra i modlitwa Polaków

Słowa modlitwy różańcowej, do której zachęcał Jan Paweł II rozbrzmiały w czwartkowy wieczór na Placu Świętego Piotra, kiedy kilkusetosobowa grupa Polaków z Rzymu oraz pielgrzymów z Polski, a także obywateli innych krajów przybyła by upamiętnić modlitewnie 47. rocznicę wyboru kard. Karola Wojtyły na Papieża.

Biało-czerwone chorągiewki z napisem Jan Paweł II, dzieci, młodzież, osoby dorosłe - świeccy i duchowni - wszyscy w skupieniu i refleksji przeżywali ten wieczór poświęcony Janowi Pawłowi II w Watykanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję