Reklama

Wiadomości

Dobre media

Rozpoczyna się XX wiek, gdy ks. Jakub Alberione zauważa potrzebę przeciwstawienia się zgubnym skutkom złego wykorzystania środków społecznego przekazu. Jego misję kontynuują duchowi spadkobiercy

Niedziela Ogólnopolska 37/2019, str. 16-17

[ TEMATY ]

media

Edycja Świętego Pawła

Bł. ks. Jakub Alberione

Bł. ks. Jakub Alberione

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tegorocznym Orędziu na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu papież Franciszek napisał o internecie: „Podczas gdy rządy poszukują sposobów regulacji prawnych, aby zachować oryginalną wizję sieci wolnej, otwartej i bezpiecznej, wszyscy mamy możliwość i odpowiedzialność, aby wspierać jej użytek pozytywny”. Każde narzędzie, także to oferowane nam przez zaawansowane technologie informatyczne, może zostać wykorzystane w różnych celach, dobrych lub złych.

Złemu przeciwstawić dobre

Błogosławiony ks. Jakub Alberione (1884 – 1971), założyciel Rodziny Świętego Pawła, ponad sto lat temu snuł refleksje na temat wyzwań, które stoją przed Kościołem rozpoczynającego się wtedy XX wieku. Wsłuchiwał się w głos papieża i świeckich działaczy katolickich i zauważył ogromną potrzebę przeciwstawienia się zgubnym skutkom złego wykorzystania środków społecznego przekazu. W jaki sposób? Dominującym wówczas środkiem przekazu było słowo drukowane. Ksiądz Alberione postanowił więc złemu drukowi przeciwstawić dobry druk. Z czasem w dzieło ewangelizacji włączył także inne środki: kino, radio i telewizję. Chciał wykorzystać nowe możliwości komunikacji i przekazu myśli do obrony wiary katolickiej i głoszenia Ewangelii, do promowania prawdziwego rozwoju człowieka i społeczeństw, do budowania królestwa Bożego na ziemi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zadanie to kontynuują duchowi synowie i córki błogosławionego, który dobrze rozumiał konieczność połączenia sił wobec tak ważnych wyzwań. Stąd idea powołania do istnienia wspólnot zakonnych, które w zjednoczeniu poświęcą się ewangelizacji, wykorzystując w tym celu różnorodne środki komunikacji międzyludzkiej. Tak powstała Rodzina Świętego Pawła. Tworzy ją pięć zgromadzeń zakonnych (pauliści, paulistki, uczennice Boskiego Mistrza, pasterzanki i apostolinki) oraz instytuty życia konsekrowanego dla kobiet, mężczyzn, małżonków, kapłanów diecezjalnych i wspólnota świeckich współpracowników.

Budować więzi

Najpierw komunia, aby działać w obszarze komunikacji. Także w orędziu papież Franciszek przypomina, że celem komunikacji, również za pomocą nowoczesnych środków, jest budowanie relacji: „Obecny kontekst wzywa nas wszystkich do inwestowania w relacje, aby potwierdzić również w sieci i poprzez sieć interpersonalny charakter naszego człowieczeństwa”.

Uwarunkowania historyczne sprawiły, że dzisiaj pauliści w Polsce najbardziej znani są z wydawnictwa Edycja Świętego Pawła. Jest to środek, za którego pośrednictwem kontynuują oni charyzmatyczną misję przekazaną im przez założyciela: czynić komunikację obszarem budowania więzi ludzi z Bogiem i ludzi między sobą i w ten sposób przeciwstawić się wszystkiemu, co te relacje niszczy. W ewangelizacji chodzi przecież właśnie o ten wymiar osobistej więzi, bo jak pisze papież Franciszek, „wiara jest w istocie relacją, spotkaniem”.

Prowadzić do spotkania

Z tego ducha zrodziła się również internetowa inicjatywa „Cztery tygodnie – cztery wezwania Jezusa – cztery spotkania” (więcej na: edycja.com.pl oraz „Cztery spotkania” na kanale YouTube paulusorgpl). To zaproszenie kierowane do wszystkich, aby budować duchową wspólnotę osób adorujących Najświętszy Sakrament. Równocześnie jest to zachęta do zainwestowania swojego czasu w pogłębianie osobistej więzi z Jezusem, który chce przenikać swoim światłem i łaską całe nasze życie, aby je uzdrawiać, napełniać nadzieją, czynić duchowo płodnym. Tym czterem spotkaniom towarzyszą cztery przesłania wypowiedziane przez Boskiego Mistrza do bł. Jakuba: „Nie bójcie się. Ja jestem z wami. Stąd chcę oświecać. Nawracajcie się nieustannie”.

Taka jest też od początku istota apostolskiej działalności Towarzystwa Świętego Pawła: nie tyle wydawać i sprzedawać, ile raczej prowadzić do Spotkania, od którego zależy wieczny los każdego człowieka.

2019-09-10 12:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W miłości bez miary

Niedziela Ogólnopolska 4/2016, str. 12-13

[ TEMATY ]

media

dziennikarze

Edycja Świętego Pawła

Św. Franciszek Salezy jest patronem prasy katolickiej oraz dziennikarzy.
Kościół wspomina go 24 stycznia. Czy może być dziś przydatny środkom społecznego przekazu? Czy zaciekawi ludzi mediów i tych, którym media służą?

W świecie, w którym wszystko jest na sprzedaż, przekaz informacji może być działalnością nastawioną na zysk bądź służbą, jak praca lekarza, nauczyciela czy powiernika duszy. Jeśli jest powołaniem, to trzeba na nie odpowiedzieć właściwie. Święci mają w tym dać przykład i wspomóc wstawiennictwem. Drukarzy wspiera św. Augustyn, pisarzy – św. Marek, mówców – św. Błażej, a dziennikarzom towarzyszy św. Franciszek Salezy.
CZYTAJ DALEJ

„Ujrzał i uwierzył” nie znaczy jeszcze, że wszystko rozumie

2025-12-26 18:26

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

BP KEP

1 J 1, 1-4
CZYTAJ DALEJ

Prezydent: powstańcy wielkopolscy podjęli walkę w imieniu kolebki polskości

2025-12-27 18:24

Marek Borawski/KPRP

Prezydent Karol Nawrocki w Poznaniu

Prezydent Karol Nawrocki w Poznaniu

Powstańcy wielkopolscy podjęli swoją walkę w imieniu kolebki polskości - nie ma Polski bez Wielkopolski i nie ma Wielkopolski bez Polski - podkreślił prezydent Karol Nawrocki, który w sobotę w Poznaniu bierze udział w obchodach Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego.

Podziel się cytatem - powiedział Nawrocki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję