Reklama

Franciszek

W sprawie Komunii dla rozwiedzionych papież bliższy kard. Caffarry

Papież Franciszek w sprawie możliwości udzielania Komunii św. osobom rozwiedzionym, żyjącym w nowych związkach opowiada się raczej za stanowiskiem reprezentowanym przez kardynałów Caffarrę, Müllera czy Saraha, niż tezami wypowiedzianymi wcześniej przez kard. Waltera Kaspera – uważa ceniony włoski watykanista, Sandro Magister.

[ TEMATY ]

papież

Franciszek

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W swoim blogu: chiesa.espresso.repubblica.it Magister przypomina słowa wypowiedziane niedawno przez Ojca Świętego w wywiadzie udzielonym Valentinie Alazraki z meksykańskiej telewizji Televisa. Pytany między innymi o kwestię Komunii św. dla rozwiedzionych żyjących w nowych związkach, papież stwierdził, że w ten sposób nie rozwiązuje się niczego, tym bardziej jeśli osoby te chcą, usiłują, bowiem Komunia św. nie jest jakimiś wyróżnieniem, zaś oczekiwania zmian w aktualnej dyscyplinie Kościoła uznał za wyolbrzymione.

Reklama

Zdaniem włoskiego watykanisty Franciszek z coraz większym uznaniem odnosi się do poglądów wyrażonych przez innego kardynała-teologa: arcybiskupa Bolonii, Carlo Caffarrę. Jako wykładowca teologii moralnej był on specjalistą w zakresie teologii małżeństwa i rodziny, a św. Jan Paweł II mianował go pierwszym kierownikiem Papieskiego Instytutu ds. Studiów nad Małżeństwem i Rodziną przy Papieskim Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie. Placówka ta została pominięta podczas nominacji ekspertów na Synod w ubiegłym roku, ale 14 marca b.r. Ojciec Święty powołał jako doradcę Sekretariatu Generalnego Synodu Biskupów, jej wiceprzewodniczącego, profesora José Granadosa. Magister jest przekonany, że nawet gdyby episkopat włoski, nie wybrał kard. Caffarrę swoim delegatem na październikowy Synod Zwyczajny o rodzinie, to z pewnością uczyni to Franciszek. Jednocześnie przypomina, że arcybiskup Bolonii jest jednym z pięciu autorów książki stanowczo polemizującej ze stanowiskiem zaprezentowanym na konsystorzu w lutym 2014 roku przez kard. Kaspera.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W wywiadzie dla dziennika „Il Foglio” z 15 marca 2014 roku kard. Caffarra stwierdził:

„Ten, kto wysuwa taką hipotezę, nie ma odpowiedzi na bardzo proste pytanie: co z pierwszym i dopełnionym małżeństwem? Bowiem proponowane rozwiązanie prowadzi do myślenia, że to pierwsze małżeństwo trwa, ale jest też druga forma współżycia, jaką Kościół sankcjonuje. Tak więc mamy do czynienia z realizacją ludzkiej seksualności poza małżeństwem, którą Kościół uważa za uzasadnioną. Ale w ten sposób dochodzi do zaprzeczenia podstawowego nauczania Kościoła na temat seksualności. W tym miejscu można zapytać: dlaczego nie ma aprobaty dla wolnych związków? Dlaczego nie ma aprobaty dla związków homoseksualnych? Nie jest to tylko kwestia praktyki, ale dotyka również nauczania. Nieuchronnie. Niektórzy mówią, że nie, dotyka ona doktryny. Wprowadza ona nawyk, który w dłuższej perspektywie determinuje tę ideę nie tylko wśród chrześcijan, że nie ma absolutnie nierozerwalnego małżeństwa. A to jest na pewno wbrew woli Pana”- twierdzi kard. Caffarra.

Reklama

Magister na poparcie swej tezy, iż Franciszek coraz bardziej docenia stanowisko kardynałów przeciwnych propozycji udzielania Komunii św. osobom rozwiedzionym żyjącym w nowych związkach przytacza również inne fakty. Choćby to, że na czele Kongregacji Nauki Wiary nadal stoi kard. Gerhard Ludwig Müller, najbardziej znany spośród autorów publikacji polemizującej z poglądami kard. Kaspera. Przestrzegał on przed herezją oddzielania doktryny od praktyki duszpasterskiej, iluzją, że można zmieniać praktykę, nie zaburzając doktryny, że można pobłogosławić drugie małżeństwo, twierdząc zarazem iż małżeństwo jest nierozerwalne.

Innym argumentem włoskiego watykanisty jest nominacja pochodzącego z Gwinei kard. Roberta Saraha na prefekta Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. W swojej niedawno opublikowanej w Paryżu książce zatytułowanej „Dieu ou rien” (Bóg albo nic) skrytykował on pomysł umieszczenia Magisterium w pięknej szkatule, oddzielając je od praktyki duszpasterskiej, która mogłaby ewoluować zależnie od okoliczności, mód i namiętności. Stwierdził, że jest to forma herezji, niebezpieczna patologia schizofreniczna. Odnosząc się do pomysłu udzielania Komunii św. osobom rozwiedzionym, żyjącym w nowych związkach wyraził przekonanie, że jest to obsesja pewnych Kościołów Zachodu, pragnących narzucić tzw. „teologicznie odpowiedzialne i stosowne duszpastersko” rozwiązania, które radykalnie zaprzeczają nauczaniu Jezusa Chrystusa i Magisterium Kościoła. „W związku z tym stanowczo stwierdzam, że Kościół w Afryce zdecydowanie sprzeciwi się wszelkiej rebelii przeciw nauczaniu Jezusa i Magisterium” - twierdził kard. Sarah.

Przy tej okazji Sandro Magister zauważa, że dotychczas Kościół w Afryce wybrał na Synod biskupów prezentujących podobną linię, do tej, jaką przedstawia kard. Sarah. Jedynym wyjątkiem jest abp Charles Palmer-Buckle z Akry w Ghanie. W tym kontekście przypomina podobną linię Kościoła w Europie Środkowowschodniej, a jako przykład cytuje stanowisko Konferencji Episkopatu Polski. Podobne poglądy wyrażają biskupi wybrani na Synod przez episkopat USA: Joseph Kurtz, Charles Chaput, Daniel DiNardo, José H. Gómez – podkreśla włoski watykanista.

2015-03-20 11:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: by wejść w misterium potrzebne jest uniżenie się, które jest bezsilnością

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Do zachwytu i kontemplacji misterium Zmartwychwstania Pana zachęcał Franciszek podczas liturgii Wigilii Paschalnej odprawianej w Wielką Sobotę późnym wieczorem w Bazylice św. Piotra w Watykanie. Papież wyjaśniał znaczenie pojęcie „wejścia w misterium” i na jego podstawowy warunek jakim jest pokora i uniżenie. "Aby wejść w misterium potrzebne jest to uniżenie się, które jest bezsilnością, ogołoceniem z naszych idolatrii... uwielbieniem" - powiedział Ojciec Święty i dodał: "Bez adoracji nie można wejść w misterium".

Publikujemy tekst papieskiej homilii:
CZYTAJ DALEJ

Modlitwy za zmarłych

Listopad jest szczególnym czasem, kiedy częściej i z większą nostalgią niż zwykle, pamiętamy o tych, którzy odeszli. Określany jest również miesiącem pamięci, modlitwy i odpustów za zmarłych.

Odpust zupełny i jak go uzyskać?
CZYTAJ DALEJ

Niepełnosprawni dla św. Jana Pawła II

2025-11-03 20:59

fot. Archiwum Caritas

Niepełnosprawni dla Jana Pawła II

Niepełnosprawni dla Jana Pawła II

Wśród świętych i błogosławionych, którzy są bliscy osobom z niepełnosprawnością wyjątkowe miejsce zajmuje św. Jan Paweł II. „Nasz papież” doświadczył, czym jest choroba, starość, niepełnosprawność i dlatego dobrze rozumiał ludzi cierpiących i słabych. Własnym życiem pokazał, jak w obliczu cierpienia można i trzeba być wiernym Chrystusowi.

Dziękując za dar świętego Jana Pawła II – Caritas Diecezji Rzeszowskiej na czele z Warsztatami Terapii Zajęciowej Caritas w Rzeszowie 24 października 2025 r. zorganizowała spotkanie osób z niepełną sprawnością. Rozpoczęło się ono Mszą św. w kościele Podwyższenia Krzyża świętego w Rzeszowie, której przewodniczył Biskup Rzeszowski Jan Wątroba. W okolicznościowym kazaniu arcypasterz Diecezji Rzeszowskiej przypomniał, że św. Jan Paweł II zawsze był blisko osób cierpiących, troszcząc się, aby podczas pielgrzymek spotkać się z nimi. Zwrócił także uwagę na misyjny aspekt pontyfikatu, zachęcając do włączenia się w dzieło misyjne. „Nie musimy wyjeżdżać na inne kontynenty, aby spełniać misyjną posługę. Wystarczy ofiarować swoją modlitwę i cierpienie w tej intencji, a Pan Bóg przyjmie ten dar” – mówił biskup Wątroba.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję