Ponad półtora miliona wiernych z całego świata zarezerwowało już wizytę przed Całunem Turyńskim. Po pięciu latach został on wczoraj ponownie wystawiony na widok publiczny i już w pierwszym dniu do katedry w Turynie przybyły rzesze pielgrzymów.
Przed płótnem, w które według wielowiekowej tradycji było owinięte ciało Jezusa Chrystusa złożone w grobie, będzie się można modlić do 24 czerwca. Trzy dni wcześniej turyńską katedrę nawiedzi Papież Franciszek. Zachęcając wiernych do modlitwy przy tej cudownej relikwii Ojciec Święty życzył, by „ten akt czci pomógł nam odkryć w Chrystusie miłosierne oblicze Boga i rozpoznawać je w obliczach braci, szczególnie najbardziej cierpiących”.
Abp Cesare Nosiglia, kustosz turyńskiej relikwii przypomina, że Jan Paweł II nazywał ją „lustrem Ewangelii” i „prowokacją dla ludzkiej inteligencji”. Z kolei dyrektor naukowy Muzeum Całunu w Turynie zauważa, że dyskusje na temat autentyczności tej relikwii rozpoczęły się dopiero pod koniec XIX w.
„Kwestie dotyczące autentyczności są stosunkowo młode – powiedział Radiu Watykańskiemu Gian Maria Zaccone. – Przełomem w nich jest na pewno wykonanie fotografii Całunu w 1898 r. Otrzymany wówczas trójwymiarowy negatyw fotograficzny z utrwalonym obrazem ukrzyżowanego człowieka znacząco podważył pewne hipotezy z czasów średniowiecza, z drugiej jednak strony zrodził wiele pytań na temat tego, jak mogło dojść do powstania takiego śladu. Badając Całun trzeba zarazem pochylić się nad historią pobożności i wiary z nim związanej. Myślę, że ci, którzy znajdują się w obliczu Całunu, medytują przede wszystkim nad tajemnicą Wcielenia i Męki Jezusa, nie wyłączając z tego Jego Zmartwychwstania. Wielu przybywających tu ludzi mówi, że nie tyle śledzi dowody naukowe, ile podąża za świadectwem poprzedników, by doświadczyć tego samego: odkrycia w tym prawdziwego oblicza Jezusa”.
Całun Turyński jest jedną z najbardziej znanych relikwii na świecie. Przechowywany w katedrze w Turynie co jakiś czas decyzją kolejnych papieży wystawiany jest na widok publiczny. Trwające wystawienie jest drugim w tym stuleciu – poprzednie odbyło się w 2010 r. Wcześniej Płótno wystawiano jeszcze w latach 1978, 1998 i 2000, a wcześniej w 1933 r., w ramach Roku Jubileuszowego z okazji 1900. rocznicy Odkupienia. Ponadto Całun był wystawiany telewizyjnie: po raz pierwszy w 1983 i ostatnio – 30 marca 2013 r.
W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.
- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?
Św. Elżbieta z Turyngii (XIII wiek) posługuje wśród chorych
(obraz tablicowy z XV wieku)
17 listopada Kościół wspomina św. Elżbietę Węgierską, patronkę dzieł miłosierdzia oraz bractw, stowarzyszeń i wielu zgromadzeń zakonnych. Jest świętą dwóch narodów: węgierskiego i niemieckiego.
Elżbieta urodziła się 7 lipca 1207 r. na zamku Sárospatak na Węgrzech. Jej ojcem był król węgierski Andrzej II, a matką Gertruda von Andechts-Meranien, siostra św. Jadwigi Śląskiej. Ze strony ojca Elżbieta była potomkinią węgierskiej rodziny panującej Arpadów, a ze strony matki - Meranów. Dziewczynka otrzymała staranne wychowanie na zamku Wartburg (koło Eisenach), gdzie przebywała od czwartego roku życia, gdyż była narzeczoną starszego od niej o siedem lat przyszłego landgrafa Ludwika IV. Ich ślub odbył się w 1221 r. Mała księżniczka została przywieziona na Wartburg z honorami należnymi jej królewskiej godności. Mieszkańców Turyngii dziwił kosztowny posag i dokładnie notowali skarby: złote i srebrne puchary, dzbany, naszyjniki, diademy, pierścienie i łańcuchy, brokaty i baldachimy. Elżbieta wiozła w posagu nawet wannę ze szczerego srebra. Małżeństwo młodej córki królewskiej stało się swego rodzaju politycznym środkiem, mającym pogłębić i wzmocnić związki między oboma krajami. Elżbieta prowadziła zawsze ascetyczny tryb życia pod kierunkiem franciszkanina Rüdigera, a następnie Konrada z Marburga. Rozwijając działalność charytatywną założyła szpital w pobliżu zamku Wartburg, a w późniejszym okresie również w Marburgu (szpital św. Franciszka z Asyżu). Konrad z Marburga pisał do papieża Grzegorza IX o swojej penitentce, że dwa razy dziennie, rano i wieczorem, osobiście odwiedzała swoich chorych, troszcząc się szczególnie o najbardziej odrażających, poprawiała im posłanie i karmiła. Życie wewnętrzne Elżbiety było pełną realizacją ewangelicznej miłości Boga i człowieka. Wytrwałość czerpała we Mszy św., na modlitwie była niezmiernie skupiona. Wiele pracowała nad cnotą pokory, zwalczając odruchy dumy, stosowała ostrą ascezę pokuty.
Ordo Iuris: wyrok ETPC nie podważa zakazu aborcji eugenicznej, a jedynie sposób jego wprowadzenia
2025-11-18 16:20
Ordo Iuris /KAI
Adobe Stock
Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu stwierdził, że ustanowienie zakazu aborcji eugenicznej w drodze wyroku Trybunału Konstytucyjnego wydanego z udziałem tzw. sędziów-dublerów jest niezgodne z Europejską Konwencją Praw Człowieka. ETPC nawiązał do swojego wcześniejszego orzecznictwa, z którego wynika, że 3 z 15 sędziów TK zostało wybranych na stanowiska z naruszeniem polskiej Konstytucji. Wbrew relacjom medialnym, wyrok Trybunału nie zakwestionował zakazu aborcji eugenicznej samego w sobie, lecz jedynie sposób jego ustanowienia. Wciąż aktualne pozostaje stanowisko Trybunału, że Konwencja nie przyznaje „prawa do aborcji”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.