Reklama

Komentarze

Interes i przyszłość Polski

W interesie Polski jest pozyskanie środków finansowych, by sprawnie przeprowadzić transformację energetyczną. PKN Orlen podejmuje to trudne wyzwanie, stając się liderem tych ważnych dla naszego kraju przemian.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polacy potrzebują coraz więcej energii, a od jej dostaw i ceny zależy rozwój oraz konkurencyjność naszej gospodarki. Globalne trendy i zielona polityka europejska stawiają na odnawialne źródła energii (OZE). W efekcie tych zmian energetyka emitująca duże ilości CO2 została pozbawiona dopłat i możliwości otrzymania kredytów na dalszy rozwój. W interesie Polski natomiast jest pozyskanie finansowania na modernizację sektora energetycznego.

PKN Orlen, jako pierwszy koncern paliwowy z Europy Środkowej, zadeklarował cel osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 r. W ramach dochodzenia do tego celu do 2030 r. koncern zredukuje emisję CO2 o 20% z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33% w obszarze energetyki. To założenia realizowanej przez koncern strategii ORLEN2030, która jest oparta na czterech filarach: efektywności energetycznej produkcji, zeroemisyjnej energetyce, paliwach przyszłości oraz zielonym finansowaniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Farmy wiatrowe na morzu i lądzie oraz wielkie projekty fotowoltaiczne to wielkoskalowe inwestycje. Do 2030 r. Grupa Orlen przeznaczy na ich rozwój łącznie 140 mld zł. Kluczowym obszarem rozwoju Grupy Orlen w najbliższej dekadzie będzie energetyka oparta głównie na odnawialnych źródłach energii wspieranych mocami gazowymi. Do 2030 r. koncern zamierza osiągnąć poziom 2,5 GW (liczonych wg udziałów Grupy Orlen) mocy zainstalowanych w źródłach odnawialnych. 1,7 GW zapewnią morskie farmy wiatrowe, natomiast 0,8 GW – źródła lądowe: elektrownie wiatrowe i fotowoltaika. Zwiększy się również z 1,1 GW do 2,0 GW moc zainstalowana w nowoczesnych elektrowniach gazowych. Co ważne, nawet 20% gazu będzie pochodziło z własnych zasobów koncernu.

Zielona transformacja jest bardzo potrzebna zarówno Polsce, jak i samemu koncernowi, który obserwuje zmiany zachodzące na świecie i przygotowuje się na nie z wyprzedzeniem. Oprócz trendów w energetyce zmiany dotykają także sektora transportu i motoryzacji. Tradycyjne paliwa będą wypierane na rzecz elektromobilności oraz paliw alternatywnych, takich jak wodór. Według prezesa Daniela Obajtka, PKN Orlen kiedyś przestanie przerabiać ropę w rafinerii na paliwa, a będzie ją przerabiać głównie na potrzeby przemysłu petrochemicznego. Dlatego też w ramach strategii ORLEN2030 otwarto nowy rozdział historii koncernu, który jest odpowiedzią na nowe globalne trendy.

W perspektywie najbliższej dekady koncern stanie się jednym z wiodących producentów biopaliw w regionie, w tym zaawansowanych biopaliw drugiej generacji, z mocami produkcyjnymi na poziomie 2 mln ton rocznie. W ramach realizacji strategii ORLEN2030 kontynuowane będą prace nad hubami wodorowymi we Włocławku, Płocku i Trzebini, a wkrótce w Poznaniu i Katowicach staną pierwsze stacje tankowania paliwa wodorowego. To nie wszystko. W ramach ogłoszonego programu inwestycyjnego HYDROGEN EAGLE powstanie międzynarodowa sieć hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. W ramach projektu planowana jest również budowa ponad 100 stacji tankowania dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo. Niewątpliwą zaletą wodoru jest to, że jest paliwem bezemisyjnym, a co za tym idzie – przełomowym, jeśli chodzi o wpływ transportu i przemysłu na klimat.

Biznes oparty na ropie naftowej, w którym dzisiaj PKN Orlen jest silny, będzie wymagał głębokich zmian. Odpowiedzią jest budowa multienergetycznego koncernu, który w obliczu wielkich przemian ma skutecznie konkurować z największymi europejskimi graczami. W całej zielonej transformacji gospodarki Unii Europejskiej ważny jest interes i przyszłość Orlenu, ale przede wszystkim konieczność zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski.

2021-06-22 14:24

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pułapka nieopisanego świata

Niedziela Ogólnopolska 19/2018, str. 39

[ TEMATY ]

komentarz

DOMINIK RÓŻAŃSKI

Mam wrażenie, że żyjemy w momencie nienotowanego dotąd napięcia między tym, co stanowi istotę nas samych, a dostępnymi nam zabawkami, które powoli zabawkami być przestają, a stają się nową nieznaną, nieogarniętą przez etyczne refleksje, stroną naszego świata. O ile dotychczas mogliśmy mówić, że – w rzucie płaskim – mamy cztery strony świata, a przy dodaniu przestrzeni pojawiają się jeszcze dwie, to teraz całkiem wyraźnie możemy już zauważyć, że powstał nowy wymiar, nowa przestrzeń, nowa strona świata – virtual reality. Powstał nie tylko nowy wymiar, z wirtualnej pulpy powoli wyłania się bowiem oblicze nowego świata. Niebezpiecznego, stosującego o wiele doskonalsze narzędzia kontroli i manipulacji swoimi mieszkańcami niż wszystkie znane nam dotychczas wymiary orwellowskiego koszmaru.
CZYTAJ DALEJ

Polska na Skale. Wielka Nowenna w intencji Ojczyzny

2025-02-07 21:27

[ TEMATY ]

nowenna

Nowenna za Ojczyznę

Mat.prasowy

Od 11 lutego do 15 kwietnia br. trwać będzie Wielka Nowenna za Polskę i nasz naród. Zapraszamy do wspólnej modlitwy wszystkich, którym leży na sercu przyszłość naszej Ojczyzny.

W czasie dziewięciotygodniowej Nowenny, która zatytułowana została Polska na Skale, będziemy się modlić o Boże Miłosierdzie i i Boską interwencję dla Polski.
CZYTAJ DALEJ

Nowe logo Pielgrzymki Przemyskiej

2025-02-14 10:09

pielgrzymka.przemyska.pl

Nowe logo

Nowe logo

We wtorek, 11 lutego 2025 r., podczas spotkania Zarządu i księży przewodników Przemyskiej Archidiecezjalnej Pieszej Pielgrzymki na Jasną Górę wyłoniono zwycięzcę konkursu na oficjalne logo pielgrzymki. Spośród 15 nadesłanych prac, najlepszym projektem okazało się logo autorstwa Agnieszki Baran z Soniny.

Nowe logo pielgrzymki wyróżnia się głęboką symboliką. Przedstawia wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej i zawiera trzy kolory odzwierciedlające cnoty boskie: wiarę (niebieski), nadzieję (zielony) i miłość (czerwony). To nie tylko znak graficzny, ale również duchowy przekaz, który będzie towarzyszył pątnikom w ich drodze na Jasną Górę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję