Reklama

Wizerunek Matki Bożej z Gwadelupy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia Matki Bożej z Gwadelupy rozpoczęła się 9 grudnia 1531 r. Tego dnia piękna postać kobieca ukazała się nawróconemu niedawno na wiarę katolicką azteckiemu chłopu Juanowi Diego na drodze nieopodal wzgórza Tepeyac, na przedmieściach stolicy Meksyku. Przedstawiła się jako Matka Boga i poprosiła, by w miejscu spotkania zbudowano kościół. W trakcie kolejnego spotkania oddała Diego płaszcz i nakazała, by przekazał go wraz z zerwanymi różami biskupowi. Kiedy wieśniak spełnił prośbę i w obecności biskupa rozłożył płaszcz, ukazał się na nim wizerunek Matki Bożej. Niebawem w okolicy nastąpiły cudowne uzdrowienia. Te zdarzenia sprawiły, że wkrótce w miejscu spotkania Matki Bożej i Diego wzniesiono niewielki kościół, w którym umieszczono wizerunek Nieskalanej Dziewicy.
Przez wieki Matka Boża z Gwadelupy stawała się fundamentem meksykańskiej katolickiej świadomości, strażniczką nadziei i marzeń ludzi wszystkich stanów, a dzięki Jej wizerunkowi od grudniowych objawień w 1531 r. po dziś dzień nastąpiły miliony nawróceń na wiarę chrześcijańską (obecnie w Meksyku jest ok. 95% katolików).
Umiłowanie meksykańskiej Madonny rozprzestrzeniło się na obszar całej Ameryki, przede wszystkim od ogłoszenia Jej przez papieża Piusa XII w 1945 r. "Cesarzową Ameryk". W 1988 r. ustalono obchody Jej święta na dzień 12 grudnia.
Wspomnieć można, że celem pierwszej podróży Jana Pawła II w 1979 r. był Meksyk i odwiedziny Jej kościoła. Ponownie Papież nawiedził Gwadelupę w 1990 r., by ogłosić Diego błogosławionym (Kanonizacja Diego miała miejsce w 2002 r.).
W Polsce wizerunek Madonny z Gwadelupy nie jest szeroko znany, mimo że często porównuje się jego kult z uwielbieniem Matki Bożej Częstochowskiej w naszym kraju. Pewnym potwierdzeniem tego porównania była ciekawa wystawa w 1991 r. w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie Spotkanie świętych obrazów, poświęcona współczesnym wizerunkom Matki Bożej Częstochowskiej i Matki Bożej z Gwadelupy.
Pisząc słowo wstępne do tej ekspozycji, prezes Instytutu Guadalupe Martin C. Kelly porównał Matkę Bożą z Gwadelupy w Meksyku z Matką Bożą Częstochowską: "Obie są wizerunkami Marii, Matki Boga. Obraz święty z Częstochowy namalowany jest na drewnie - jak mówi legenda - ręką św. Łukasza. Obraz święty z Guadalupe namalowany jest na tkaninie z włókien agawy - jak mówi legenda - ręką Boga".
Dziewice z różnych kontynentów, różnych epok historycznych i różnych kultur łączą zdumiewająco podobne cechy:
- Obie są ucieleśnieniem Boskiej tajemnicy przenikającej ludzką rzeczywistość;
- Oba wizerunki potwierdzają maksymę, że "obraz wart jest tysiąca słów". Są dowodem na to, że w odróżnieniu od Jezusa, który głosi słowo, Maryja częściej przemawia do wiernych wizualnym przedstawieniem;
- Obie Madonny są ciemnoskóre i nazwane "Czarną Madonną" i "Ciemną Dziewicą";
- Obie są duchowymi matkami w swych krajach, skarbnicami wiary i nadziei ich mieszkańców;
- Obie są patriotycznymi symbolami, utożsamia się je ze zrywami narodowowyzwoleńczymi oraz przywołuje w czasach narodowych kryzysów;
- Obie cieszą się miłością i życzliwością wśród mieszkańców obu krajów - Meksyku i Polski;
- Siedziby obu Matek są miejscami kultu;
- Obu przypisuje się niezliczone cudowne uzdrowienia i pomoc potrzebującym;
- Oba święte obrazy były przez stulecia natchnieniem dla artystów.
Wizerunek Matki Bożej z Gwadelupy znajduje się w prawym polu herbu biskupa włocławskiego Wiesława Meringa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wincenty á Paulo

27 września br. obchodzimy wspomnienie św. Wincentego á Paulo. Urodził się on 24 kwietnia 1581 r. w wiosce Pouy, w południowej Francji. Pochodził z rodziny wieśniaczej i miał czworo rodzeństwa. Dopiero w 12. roku życia poszedł do szkoły. Mimo, że wcześniej zajmował się tylko wypasaniem owiec z nauką radził sobie bardzo dobrze i po szkole wstąpił do seminarium duchownego. W wieku 15 lat otrzymuje niższe święcenia i dostaje się na uniwersytet w Saragossie w Hiszpanii. Święcenia kapłańskie przyjmuje w 1600 r., miał wówczas zaledwie 19 lat. Kontynuował studia w Tuluzie, Rzymie i Paryżu, kształcąc się w dziedzinie prawa kanonicznego. Dobrze zapowiadająca się kariera młodego, zdolnego kapłana zmienia się w los niewolnika. W czasie podróży z Marsylii do Narbonne przez Morze Śródziemne został wraz z całą załogą napadnięty przez tureckich piratów i przywieziony do Tunisu jako niewolnik. W ciągu dwóch lat niewoli miał czterech panów, ostatniego zdołał nawrócić. Obaj uciekli do Europy i zamieszkali w Rzymie. Już wkrótce stał się wysłannikiem papieża Pawła V i trafił na dwór francuski, gdzie za sprawą królowej Katarzyny de Medicis przejął opiekę nad Szpitalem Miłosierdzia. Na własne życzenie objął probostwo w miasteczku Chatillon-les-Dombes, gdzie zetknął się ze starcami, inwalidami wojennymi, chorymi i ubogimi. Aby im jak najlepiej służyć, powołał „Bractwo Miłosierdzia”, a dla kobiet bractwo „Służebnic Ubogich”. W 1619 r. św. Wincenty otrzymał dekret mianujący go generalnym kapelanem wszystkich galer królewskich. Święty przeprowadzał wśród galerników misje i dbał o poprawę warunków życia. W 1625 r. powołał „Kongregację Misyjną” zrzeszającą kapłanów. Papież Urban VIII zatwierdził nowe zgromadzenie w 1639 r. Nowa rodzina zakonna zaczęła rozrastać się i objęła swoją opieką szpital dla trędowatych opactwa Saint-Lazare. Celem zgromadzenia, które dziś nosi nazwę Zgromadzenia Księży Misjonarzy Świętego Wincentego á Paulo jest głoszenie Ewangelii ubogim. W 1638 r. wraz ze św. Ludwiką de Marillac św. Wincenty założył żeńską rodzinę zakonną znaną dziś pod nazwą Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia (szarytki), której charyzmatem była praca z ubogimi i chorymi w szpitalach i przytułkach. Święty zmarł w domu zakonnym św. Łazarza w Paryżu 27 września 1660 r. W roku 1729 papież Benedykt XIII wyniósł Wincentego do chwały błogosławionych, a papież Klemens XII kanonizował go w roku 1737. Papież Leon XIII ogłosił św. Wincentego á Paulo patronem wszystkich dzieł miłosierdzia. Do Polski sprowadziła misjonarzy w 1651 r. jeszcze za życia Świętego królowa Maria Ludwika, żona króla Jana II Kazimierza. W Polsce prowadzili 40 parafii. W naszej diecezji ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo (CM) pochodzi bp Paweł Socha, a misjonarze św. Wincentego pracują w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu, Gozdnicy, Iłowej, Przewozie, Skwierzynie, Słubicach, Trzcielu i Wymiarkach. Siostry Szarytki mają swoje domy w Gorzowie Wielkopolskim, Skwierzynie i Słubicach.
CZYTAJ DALEJ

Parlament Słowacji: nie ma innych płci niż męska oraz żeńska

2025-09-27 07:23

[ TEMATY ]

Słowacja

Adobe Stock

Słowaccy parlamentarzyści przyjęli w piątek zmiany w konstytucji, które wzmacniają wartości konserwatywne. Do ustawy zasadniczej wprowadzono regulację o nadrzędności prawa krajowego w kwestiach „tożsamości narodowej”. Dotyczy to m.in. uznania wyłącznie dwóch płci.

Konstytucja Słowacji uznaje wyłącznie biologiczną płeć mężczyzny i kobiety. Jedną z poprawek wprowadzonych w trakcie debaty parlamentarnej jest artykuł, zgodnie z którym kraj gwarantuje równość między mężczyznami i kobietami w zakresie wynagrodzenia za wykonaną pracę. Wprowadzono zakaz adopcji dzieci przez pary jednopłciowe. Uznano też, że edukacja dzieci w kwestiach seksualnych będzie podlegać nadzorowi rodziców.
CZYTAJ DALEJ

VIII Diecezjalna Piesza Pielgrzymka Pokutna z Ośna Lubuskiego do Górzycy

2025-09-27 15:16

[ TEMATY ]

Górzyca

diecezja zielonogórsko ‑ gorzowska

Ośno lubuskie

VIII Diecezjalna Piesza Pielgrzymka Pokutna

Karolina Krasowska

Ośno Lubuskie, VIII Diecezjalna Piesza Pielgrzymka Pokutna

Ośno Lubuskie, VIII Diecezjalna Piesza Pielgrzymka Pokutna

Z Ośna Lubuskiego wyruszyła VIII Diecezjalna Piesza Pielgrzymka Pokutna do Górzycy. W tym roku pątnicy pielgrzymowali pod hasłem „Pielgrzymi nadziei", a wydarzenie było finalnym akcentem świętowania jubileuszu 900-lecia ustanowienia diecezji lubuskiej.

VIII Diecezjalna Piesza Pielgrzymka Pokutna z Ośna Lubuskiego do Górzycy rozpoczęła się nabożeństwem pokutnym w kościele parafialnym pw. św. Jakuba Apostoła połączonym z adoracją Najświętszego Sakramentu i możliwością spowiedzi. Modlitwie przewodniczył ks. Jacek Błażkiewicz, a muzyczną oprawę nabożeństwa poprowadzili Teresa i Robert Malina.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję