Reklama

Polska

Bp Śmigiel na Kongresie NE: duszpasterstwo i nowa ewangelizacja są komplementarne

Duszpasterstwo i nowa ewangelizacja - te dwie aktywności Kościoła - są komplementarne i nie trzeba ich sobie przeciwstawiać - podkreślił bp Wiesław Śmigiel. Podczas III Kongresu Nowej Ewangelizacji, jaki odbywa się w Skrzatuszu wygłosił wykład nt. współczesnych wyzwań duszpasterskich dla środowisk wiejskich.

[ TEMATY ]

kongres

Łukasz Głowacki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zdaniem biskupa pomocniczego diecezji pelplińskiej, wyzwania pastoralne uwarunkowane są specyfiką danego środowiska, dlatego trudno wypracować jeden model dla duszpasterstwa wiejskiego w całej Polsce, każda wieś jest bowiem inna. O specyfice wsi decyduje m.in. odniesienie do tradycji i to, czy na danym terenie mieszkają ludzie związani z tym miejscem od pokoleń. Ten związek z tradycją decyduje o kondycji religijnej i przywiązaniu do Kościoła, ale też o mentalności i stylu życia - mówił bp Śmigiel.

Prelegent zwrócił też uwagę, iż obecnie w środowiskach wiejskich widać oddziaływanie sekularyzacji, choć jest ona raczej "pełzająca". Mniejsza jest też trwałość rodziny, choć na tle całej Polski i tak nadal wysoka. Mieszkańcom wsi nie jest obcy też antyklerykalizm. - Jest on swoisty, ale jest - zauważył bp Śmigiel. Wyjaśnił, że mieszkańcy wsi są gotowi zaakceptować księdza i uznać za członka swojej rodziny, o ile wpisuje się w ich wizję parafii i religijności. Wyraża się to m.in. w ich przekonaniu, że prezbiter ma im pomagać konserwować miejscowe zwyczaje. Bp Śmigiel zwrócił uwagę, iż środowiska wiejskie trudniej się konsoliduje, ale skłócić je łatwiej niż ludzi w mieście.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wieś dotyka również kryzys rodziny i kryzys spontanicznej transmisji kulturowej - coraz słabszy jest przekaz wiary w rodzinach. Upowszechnia się też pogląd, że to, co nowoczesne jest laickie, a młodzi przyjmują negatywne wzorce od rówieśników z miasta. Bp Śmigiel podkreślił, że dla zróżnicowanych środowisk wiejskich trzeba szukać odrębnych propozycji pastoralnych. - Są tereny, gdzie trzeba odwoływać się do tradycji i są takie, gdzie trzeba od nowa tworzyć tradycje, bo ich już nie ma - wskazywał.

Biskup pomocniczy diecezji pelplińskiej, zarazem członek Zespołu Episkopatu Polski ds. Nowej Ewangelizacji zaznaczył, że jest za tym, aby zachowywać z tradycji to, co wartościowe. - Jestem przeciwnikiem burzenia czegokolwiek. Nie można burzyć i na ruinach budować. W budownictwie to wychodzi, ale tu są ludzie - zaznaczył.

Reklama

Jego zdaniem, kierunek wysiłku pastoralnego w środowiskach wiejskich to: odnowa, pogłębienie i przemiana parafii we wspólnotę wspólnot. Nie można niszczyć ani pomniejszać znaczenia religijności ludowej. Trzeba równolegle rozwijać tradycję i nową ewangelizację - przekonywał.

Bp Śmigiel podkreślił, że kluczem który łączy duszpasterstwo i nową ewangelizację jest osobista relacja do Jezusa Chrystusa. Postulował, by mieszkańcom wsi, zwłaszcza młodym, przedstawić taką wizję chrześcijaństwa, bazującą na osobistej relacji, której nie będą się wstydzili. Biskup zaznaczył też, że istotna jest aktywizacja laikatu. Chodzi o to, by przekonać wiernych, że też są odpowiedzialni za parafię. Konieczna jest do tego przemiana myślenia, potrzeba dynamizmu i nawrócenia pastoralnego - zaznaczył biskup-pastoralista.

2015-05-30 15:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

IV Chrześcijański Kongres Społeczny

[ TEMATY ]

społeczeństwo

kongres

Sylwia Niedzieska

Chrześcijanie od zawsze, na każdym kontynencie, wyrażali głębokie poczucie odpowiedzialności społecznej. To, jakie wzorce kształtowały się w kulturze i społeczeństwie miało bezpośredni wpływ na istnienie pokoju i ładu w życiu publicznym - podkreślają organizatorzy IV Chrześcijańskiego Kongresu Społecznego.

W Polsce od kilku dziesięcioleci trwa walka i konfrontacja między kontrkulturą śmierci a cywilizacją życia. Atakowane są te wymiary dobra wspólnego, które są fundamentem zdrowego i szczęśliwego społeczeństwa: małżeństwo, rodzina, zdrowie, edukacja, prawo do życia, prawo rodziców do wychowywania dzieci wg chrześcijańskich wartości. Te najważniejsze płaszczyzny dzisiejszej polityki angażują chrześcijan do wzięcia za nie odpowiedzialności i wypowiedzenia się w głównym nurcie debaty publicznej.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję