Reklama

Kościół

Jan Paweł II na cenzurowanym?

Dziś, po 17 latach od duchowego tsunami wywołanego odejściem papieża, widzimy, że „nikt nie jest prorokiem we własnym kraju”.

Niedziela Ogólnopolska 42/2022, str. 8-11

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jest 22 października 2020 r. Trybunał Konstytucyjny podejmuje decyzję, na mocy której nielegalna staje się aborcja eugeniczna. Wybuchają protesty, w których w całej Polsce bierze udział kilkaset tysięcy osób. Mało kto pamięta, że 22 października to dzień inauguracji pontyfikatu Jana Pawła II oraz jego wspomnienia jako świętego Kościoła katolickiego.

Jego misja

„Tego październikowego dnia, kiedy po raz pierwszy ukazał się na schodach Bazyliki św. Piotra, z wielkim krzyżem, trzymanym przed sobą jak dwuręczny miecz; kiedy jego pierwsze słowa: «Non abbiate paura!», «Nie lękajcie się!», rozbrzmiały na placu – w tej samej chwili cały świat zrozumiał, że w niebie coś się poruszyło i że po człowieku dobrej woli, który otworzył Sobór, i po człowieku wielkiej duchowości, który Sobór zamknął, po intermedium, łagodnym i krótkim jak przelot gołębia – Bóg przysyła nam świadka”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Słowa te pochodzą z pisanej na początku pontyfikatu papieża z Polski książki André Frossarda Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II. Dalej autor pisze: „Ani dla zdumionego tłumu na placu, z twarzami uniesionymi ku innemu światłu, ani dla moich płaczących sąsiadów, ani dla mnie nie było wątpliwości: chrześcijaństwo miało się na nowo rozpocząć, raz jeszcze wstawało z grobu, zdaniem świata już na zawsze opieczętowanego”.

Reklama

Z tą świadomością przyjmował go świat w 1978 r. i on tego oczekiwania nie zawiódł. To, co się wydarzyło na przełomie marca i kwietnia 2005 r., oraz rychłe beatyfikacja i kanonizacja potwierdziły, że spełniły się nadzieje wyrażone przez Frossarda.

Papież swoim działaniem obejmował bardzo wiele obszarów, na każdy wywarł poważny wpływ. Gdybyśmy jednak chcieli sprecyzować, co było jego priorytetem w trakcie 27-letniej służby na Stolicy Piotrowej, to musimy uznać, że była nim ewangelizacja, a jej konkretnym celem – prowadzenie ludzi do Boga. Zewnętrznym tego dowodem są rekordy liczbowe: 104 pielgrzymki zagraniczne, prawie 150 podróży po Włoszech, ponad 300 wizyt w rzymskich parafiach oraz najliczniejsze w historii Kościoła beatyfikacje i kanonizacje. Ważniejsze jednak było to, co zauważył Frossard – przyszedł świadek, który swoim życiem wskazywał, czym jest przyjaźń i bliskość z Bogiem.

Gdy Jan Paweł II umierał, Kościół przypominał wielką rodzinę zgromadzoną wokół odchodzącego ojca. To nie jest przypadek. Wśród papieskich priorytetów rodzina zajmowała tak poczesne miejsce, że papież Franciszek w czasie kanonizacji nazwał go papieżem rodzin. Jego profetyczna działalność zaowocowała przełomem w nauczaniu Kościoła. Stało się tak dzięki słynnej teologii ciała i realizacji tej wizji. To nie tylko Światowe Dni Rodzin czy walka o prawa rodziny na forum międzynarodowym, ale też pierwsza w historii Kościoła beatyfikacja pary małżeńskiej (Maria i Alojzy Beltrame Quatrocchi w 2001 r.).

Nasza odpowiedź

Reklama

W ciągu 17 lat, które upłynęły od odejścia Jana Pawła II, wiele się zmieniło w recepcji jego osoby. W 2005 r. próby krytyki (owszem, były takie) bądź odcinania się od niego nie trafiały na podatny grunt. Jedni je odrzucali, inni wzruszali ramionami. Grupki w koszulkach z napisami typu: „Nie płaczę po papieżu”, wyglądały śmiesznie w zestawieniu z tysiącami osób, które paliły świece w alei Jana Pawła II w Warszawie na odcinku wielu kilometrów. Dziś jest inaczej. Słyszymy, że trzeba „odjaniepawlić” rzeczywistość, a nawet dekanonizować papieża.

Statystyki podają twarde dane o topniejącej liczbie młodzieży, która deklaruje wiarę, o rezygnacji z lekcji religii, a media pokazują wiele młodych twarzy w manifestacjach pod znakiem błyskawicy. Rodzice i dziadkowie, dla których wiara jest ważnym składnikiem życia, patrzą na dzieci i wnuki, które zrywają więź z Kościołem. Dlaczego?

Takie pytanie człowiek zadaje, gdy trudno mu jest się zgodzić z tym, co go spotyka. „Dlaczego?” – pyta dziecko, które nie chce wykonać polecenia rodziców lub nauczycieli. „Dlaczego?” – pyta dorosły, gdy doświadcza bolesnej straty. Każdy dziennikarz, badacz opinii publicznej, ksiądz i terapeuta wie, jak wiele zależy od właściwie zadanego pytania. Czy takie pytanie zadałby sam Jan Paweł II? Czy w jego stylu nie byłoby to pytanie: „co”? Co wynika z takiego stanu rzeczy? Co Bóg mówi, pozwalając na to, by coś takiego się działo?

W czasie, gdy papież odszedł do domu Ojca, w naszym kraju, obok wielu dobrych rzeczy, którymi się cieszył, były też sprawy, którymi się martwił. Praktyczne wybory moralne Polaków budziły jego troskę wtedy, gdy my traktowaliśmy go jako naszego wielkiego sojusznika w walce z komuną. W 1987 r. w Szczecinie powiedział: „A rodzina, która «jest pierwszą szkołą cnót społecznych, potrzebnych wszelkim społeczeństwom», jest dziś bardzo zagrożona. Wiemy to wszyscy. Jest zagrożona od zewnątrz i wewnątrz”.

Reklama

Cztery lata później, na progu wolnej Polski, jego przesłanie brzmiało jeszcze bardziej dramatycznie, gdy wielkim głosem mówił o rozpadających się małżeństwach, o zabijaniu dzieci nienarodzonych, o rozchwianiu rodziny. Gdybyśmy wówczas spojrzeli na statystyki rozwodów, aborcji, akceptacji antykoncepcji czy później in vitro, przekonalibyśmy się, że odpowiedź większości Polaków na nauczanie Jana Pawła II jest negatywna. Dziś, po 17 latach od duchowego tsunami wywołanego odejściem papieża, widzimy, że „nikt nie jest prorokiem we własnym kraju”.

Albo żyjesz tak, jak wierzysz, albo wierzysz tak, jak żyjesz

Reklama

Zapytajmy, jaką praktyczną wiarę widzą młodzi ludzie w pokoleniu, które ich wychowywało. Zostawmy politykę, w której droga Janowi Pawłowi II solidarność (jako wartość, którą personifikował ruch społeczny lat 80. ubiegłego wieku) została zastąpiona kłótniami na poziomie magla. Skupmy się na rodzinie, która jest „pierwszą szkołą cnót społecznych”. Zestawmy statystyki dotyczące rodziny ze statystykami topniejącej liczby młodych w Kościele i zadajmy sobie pytanie: czy rodzina przeżywa kryzys z powodu kryzysu wiary, czy też kryzys wiary wynika z kryzysu rodziny, a dokładnie z deficytu miłości, którą otrzymują młodzi od starszych? Przez miłość rozumiem pełną wzajemnego zaufania jedność małżonków, wspólne zaangażowanie w wychowanie dzieci, wierność, oddanie, służbę, modlitwę, stawianie wymagań sobie i latoroślom. Bogu musimy dziękować za takie rodziny (jest to kropla w morzu, ale jest). Te mądre rodziny wiedzą, że same nie dadzą rady, więc starają się dzieciom zapewnić odpowiednie środowisko (harcerstwo, duszpasterstwo) oraz szkołę. Mamy także drogi w Kościele, w których mocny akcent kładzie się na miłość małżeńską i rodzinną. Ale prawdą jest też, że potrzebne jest w tym zakresie mocne nawrócenie duszpasterskie. Pewien znajomy kapłan trafnie zauważył, że Pan Jezus nauczał dorosłych i błogosławił dzieci, a my dziś robimy zupełnie na odwrót. To prawda – nie wszędzie i nie zawsze, ale główny styl duszpasterski jest właśnie taki.

Konfrontacja z pogańskim światem

Papieskie wezwanie do nowej ewangelizacji jest dziś jeszcze bardziej aktualne niż w 1979 r., kiedy to Ojciec Święty wypowiedział je po raz pierwszy podczas Mszy św. w Mogile – Nowej Hucie. Pierwsza ewangelizacja Europy była tak dynamiczna, że w ciągu trzystu lat mała początkowo garstka chrześcijan rozrosła się tak, iż opanowała cały basen Morza Śródziemnego. „Patrzcie, jak oni się miłują” – mówili poganie i zadawali sobie pytanie, jak to możliwe. Ta miłość miała konkretny wymiar. Podczas gdy w Rzymie kwitła rozwiązłość, chrześcijanie żyli w radosnych, gotowych na danie świadectwa życia rodzinach. A gdy kobieta była pogardzana (rozpowszechniony był proceder wyrzucania na śmietnik urodzonych dziewczynek), chrześcijanie szanowali swoje żony. Podczas gdy domy pogańskie były miejscami orgii, domy chrześcijańskie stawały się miejscami sprawowania Eucharystii. Święty Paweł, największy Apostoł tamtego czasu, zostawił nam nie tylko piękny Hymn o miłości, ale i zasady życia domowego oraz wspaniały tekst z Listu do Efezjan, w którym porównuje relację małżeńską z relacją Chrystusa do Jego Kościoła. Na tym gruncie rosła potęga Kościoła we wrogim lub obojętnym świecie pogan. W chrześcijańskich domach była to potęga miłości.

Dzień przed wezwaniem do nowej ewangelizacji Jan Paweł II spotkał się z młodzieżą na krakowskiej Skałce. W miejscu uświęconym męczeńską śmiercią biskupa Stanisława, „patrona łądu moralnego”, w swoim wystąpieniu nie tylko nawiązał do pieśni Barka, ale też wyznał: „Muszę wam powiedzieć, że te dwie, szczególnie przeze mnie umiłowane dziedziny duszpasterstwa: duszpasterstwo młodzieży i duszpasterstwo małżeństw, czyli rodzin, zawsze stanowiły jakąś całość, jedno wynikało z drugiego, nieraz nawet mówiłem duszpasterzom akademickim: tak, dobrze, że w ramach waszych konferencji podejmujecie różne tematy, ale najwięcej uczynicie, jeżeli młodych ludzi, przyszłą polską inteligencję, przygotujecie do życia w małżeństwie i w rodzinie chrześcijańskiej”.

Te słowa świętego papieża z progu jego pontyfikatu wciąż pozostają postulatem do spełnienia.

Paweł Zuchniewicz - dziennikarz, autor wielu książek o Janie Pawle II, reportaży radiowych i słuchowisk poświęconych Karolowi Wojtyle. Obsługiwał dziennikarsko pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny, spotkania z młodzieżą czy Światowe Dni Rodzin.

2022-10-11 12:05

Oceń: +19 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jan Paweł II do rodaków

Moi drodzy przyjaciele! Do Was należy położyć zdecydowaną zaporę demoralizacji – zaporę tym wadom społecznym, których ja tu nie będę nazywał po imieniu, ale o których Wy sami doskonale wiecie. Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali. Doświadczenia historyczne mówią nam o tym, ile kosztowała cały naród okresowa demoralizacja. Dzisiaj, kiedy zmagamy się o przyszły kształt naszego życia społecznego, pamiętajcie, że ten kształt zależy od tego, jaki będzie człowiek. (Jasna Góra, 18 czerwca 1983 r.)
CZYTAJ DALEJ

Pochwalony bądź Panie mój

2024-10-05 16:55

[ TEMATY ]

św. Franciszek

bp Tadeusz Lityński

Karolina Krasowska

bp Tadeusz Lityński

bp Tadeusz Lityński

W dniu wspomnienia św. Franciszka zakończyliśmy Czas dla Stworzenia, który rozpoczął się 1 września w Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Stworzenia.

Bp Tadeusz Lityński: Na osobę świętego Franciszka należy spojrzeć wieloaspektowo. Postać bardzo dynamiczna. Marzył o karierze rycerskiej. Brał udział w wojnach, a więc i w bitwach, był w niewoli. Jego życie udowodniło, że nie kierował się lękami, w konsekwencji nie chciał być tym, który zawiódłby Boga. Miał twardy charakter, wiedział czego chce. Słynna scena, kiedy jego rodzony ojciec postawił go przed sądem, a on zdjął szaty, stanął nago i powiedział, że od tej pory nie ma już ludzkiego ojca, a jego jedynym ojcem jest Bóg Ojciec. Można mniemać, że w tym tkwi właśnie inspiracja św. Franciszka do poczucia się zjednoczonym z całym stworzeniem w obliczu Boga Ojca Stworzyciela.
CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Włodarczyk: prawda musi przybliżać do Pana Boga

2024-10-06 08:20

[ TEMATY ]

Bp Włodarczyk

Karol Porwich/Niedziela

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

„Prawda musi przybliżać do Pana Boga. Nawet ta najbardziej gorzka, niewygodna powinna nadawać kierunek ludzkim wyborom - powiedział bp Krzysztof Włodarczyk w kościele św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty. Modlitwa zainaugurowała nowy rok akademicki w Akademii Kujawsko-Pomorskiej w Bydgoszczy.

Głównym motywem rozważań biskupa była prawda, która - jak zaznaczył - powinna być naczelnym celem w nauce. Przypomniał zarazem przesłanie św. Jana Pawła II z 7 czerwca 1999 roku do rektorów wyższych uczelni zgromadzonych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję