Reklama

Muzyka i słowo dla Papieża

7 czerwca, w 4. rocznicę pobytu Ojca Świętego w Toruniu, w Sali Wielkiej Dworu Artusa odbył się koncert połączony z wykładem prof. Mariana Grabowskiego. Stanowił on zamknięcie trzydniowego cyklu imprez przygotowanych z tej okazji przez Wyższe Seminarium Duchowne, Gimnazjum Akademickie i Centrum Kultury Dwór Artusa.

Niedziela toruńska 27/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwa dni wcześniej, podczas otwarcia konferencji w Gimnazjum Akademickim, prof. Marian Grabowski wyraził obawę, że obchodom tej rocznicy, jak i każdej innej, "zagraża pewien rodzaj martwoty. Młody człowiek [nie tylko młody! - W. W.] tego nie znosi i spontanicznie odrzuca". Organizatorom obchodów rocznicy udało się jednak ominąć rafy rocznicowego patosu, oficjalności i związanej z nimi uroczystej nudy. Pierwszego dnia w siedzibie Gimnazjum Akademickiego królowała myśl papieska poddana interpretacji młodzieży, zaś dnia trzeciego uhonorowano rocznicę papieskiej wizyty w grodzie Kopernika koncertem muzyki poważnej, którą Jan Paweł II lubi; co więcej - jest jej znawcą.
Organizatorzy koncertu "do dźwięku dodali słowo". Tym słowem było krótkie wystąpienie prof. Mariana Grabowskiego pt. Dar miłości w nauczaniu Jana Pawła II. Wykładowca Wydziału Teologicznego UMK, dostrzegając na widowni wielu młodych słuchaczy, jako wytrawny mówca nadał swemu słowu formę eseju-gawędy, w której każde następne zdanie wnosiło nowe treści. Z niezwykłym skupieniem słuchano uwag na temat papieskiego nauczania o miłości między mężczyzną i kobietą i sytuującej się w jej centrum seksualności człowieka. Dominującemu na przełomie stuleci panseksualizmowi, odartemu z miłości, przeciwstawił papieską wizję miłości seksualnej wyrażonej m. in. w cyklu cotygodniowych katechez środowych ujętych w dziele Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Kluczowy dla nauczania Jana Pawła II jest motyw człowieka, którego seksualność jest wyrazem miłości. Istotę tego zagadnienia można ująć w stwierdzeniu sformułowanym przez prof. Grabowskiego we wstępie do tegorocznej publikacji wydanej w serii Biblioteki Gimnazjum Akademickiego o tytule zbieżnym z tytułem niniejszego wykładu: "To dzięki ciału i przez ciało możliwy jest dar, który określa istotę miłości oblubieńczej. I wreszcie problem czystości tej miłości - pierwotna czystość człowieka i ogromna troska o jej zachowanie, przywracanie jej w ludzkich miłościach w świecie, w którym jest zło i grzech - dopełnia papieską wizję miłości seksualnej".
Zgodnie z Norwidowskim stwierdzeniem, że "piękno kształtem jest miłości", wystąpienie prof. Mariana Grabowskiego doskonale wkomponowało się w muzyczny program koncertu specjalnego. W pierwszej części wystąpił Chór Akademicki UMK pod kierunkiem Bożeny Jankowskiej, którą w części wykonań z powodzeniem zastąpił Arkadiusz Kaczyński. Wydawałoby się, że jeszcze nie ucichły echa niedawno wykonanej przez ten chór i owacyjnie przyjętej przez publiczność wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha, a już mieliśmy okazję zachwycić się frazą równie znanego Larga z opery Xerkses J. F. Haendla. Kolejne utwory przeniosły słuchaczy w klimaty odległe od muzyki baroku - w świat estetyki XX-wiecznej, choć nieawangardowej. Muzyczny spacer pod przewodnictwem Magdaleny Cynk rozpoczął się od Gabriela Faure, poprzez Sergiusza Rachmaninowa, kończąc się na utworze Henryka Mikołaja Góreckiego - Totus tuus. Najwymowniejszym papieskim akcentem była kompozycja Juliusza Łuciuka z librettem ułożonym z fragmentów homilii wygłoszonej przez Jana Pawła II podczas jednej z pielgrzymek do Polski. Występ akademickich chórzystów spodobał się publiczności ujętej ich żarliwością i ogromnym zaangażowaniem w śpiew i wysokim poziomem artystycznym wykonań. Sądzę, że chór UMK, świetnie prowadzony przez Bożenę Jankowską, jest jasnym punktem na toruńskim firmamencie muzycznym. Wypada tylko cierpliwie czekać na wykonanie drugiej części Bachowskiej Mszy h-moll.
Druga część koncertu miała charakter kameralny. Katarzyna Cąbrowska (skrzypce), torunianka na co dzień występująca w "Capelli Bydgostiensis", oraz Mariola Majrowska (skrzypce), Krzysztof Blek (altówka) i Beata Wiącek-Felczykowska (wiolonczela) - muzycy grający w Toruńskiej Orkiestrze Kameralnej - od pewnego czasu występują wspólnie jako Toruński Kwartet Smyczkowy. Toruńscy kameraliści zagrali wyłącznie utwory polskich kompozytorów: Stanisława Moniuszki, Magdaleny Cynk, Romualda Twardowskiego.
Myśli wielu osób zgromadzonych w gorące czerwcowe popołudnie na koncercie w Dworze Artusa z pewnością zwracały się ku tamtym chwilom. O tej samej porze, o której umilkły ostatnie oklaski, przed czterema laty odrywał się od płyty toruńskiego lotniska, żegnany burzą braw, helikopter z Ojcem Świętym na pokładzie.
Wracaliśmy do swoich domów zamyśleni tak jak wtedy. Co zostanie w nas z tych chwil, które dał nam Pan?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Krakowie więcej uczniów uczęszcza na religię niż edukację zdrowotną

2025-10-02 06:50

[ TEMATY ]

religia

edukacja zdrowotna

religia w szkole

Adobe Stock

Około 33 proc. uczniów szkół w Krakowie będzie chodziło na lekcje edukacji zdrowotnej – wynika z danych urzędu miasta. To mniej niż przewidywały władze samorządowe. Im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie przedmiotem.

To 17 081 uczniów z 51 116 uprawnionych – powiedziała w środę PAP dyrektor Wydziału Edukacji i Projektów Edukacyjnych w Urzędzie Miasta Krakowa Magdalena Mazur.
CZYTAJ DALEJ

Panie, daj nam wiarę żywą

2025-09-30 11:27

Niedziela Ogólnopolska 40/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

adobe Stock

Każdy z nas w życiu mierzy się z trudnościami i pytaniami, które rodzą się w sercu. „Jak długo, Panie, mam wzywać pomocy – a Ty nie wysłuchujesz?” – woła prorok Habakuk. To słowa, które brzmią bardzo współcześnie. Ile razy bowiem człowiek pyta: dlaczego Bóg milczy, gdy cierpię, gdy się modlę, gdy walczę z problemami? Takie wołanie może być znakiem rozpaczy, ale może też stać się początkiem drogi prawdziwej wiary. Można ją opisać w trzech krokach.
CZYTAJ DALEJ

Wąwolnica. Śpiewanie Bogu jako sposób na życie

2025-10-05 07:06

Agnieszka Marek

Chór Jubilate Deo z sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej w Wąwolnicy świętuje jubileusz 30-lecia istnienia.

Główne uroczystości odbyły się 28 września i rozpoczęły się uroczystą Eucharystią w wąwolnickiej świątyni. Ks. Łukasz Czapla modlił się o Boże błogosławieństwo dla żyjących i życie wieczne dla zmarłych, którzy na przestrzeni tych 30 lat śpiewali w chórze. W czasie Mszy świętej chór wykonał Kyrie oraz Agnus Dei z Missa Princeps Pacis A. L.Webbera oraz Jesu dulcis memoria L. Bardosa. Następnie parafianie i zaproszeni goście mogli wysłuchać czterech części koncertu przygotowanego na okoliczność jubileuszu. Odbył się on jako koncert finałowy III Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Festiwal został zapoczątkowany przez Adama Łagunę i Szymona Czapika przed trzema laty ze względu na 100-lecie oddania organów w Wąwolnicy. Od tamtej pory melomani mogą słuchać koncertów wirtuozów organów z różnych ośrodków w Polsce. W tegorocznej edycji wystąpili m.in. Hubert Trojanek z Poznania oraz Stanisław Maryjewski z Lublina, zaś w koncercie finałowym – Szymon Czapik z Wąwolnicy. Na początku koncertu ks. Jeży Ważny podkreślił znaczenie chóru Jubilate Deo dla wspólnoty parafialnej i wąwolnickiego sanktuarium. – Oni wcześniej powstali nim ja tu przyszedłem – mówił. – Zastałem już tych pięknych ludzi, piękny zespół. I zwracając się do chórzystów dodał: obyście trwali jak najdłużej, rozrastali się i służyli we wszystkim Panu Bogu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję