Jaki jest społeczny i etyczny wymiar transpłciowości? – m.in. na to pytanie odpowiada w swojej najnowszej książce o. prof. Edmund Kowalski, redemptorysta.
Każdego dnia konfrontujemy się z trudnymi dylematami, nawet jeśli sobie tego wprost nie uświadamiamy. Problemy bioetyczne dotykają nas bezpośrednio bądź pośrednio, począwszy od kwestii związanych z antykoncepcją, przez techniki in vitro, transpłciowość i kwestię legalizacji związków partnerskich, na dramacie dzieci nieuleczalnie chorych skończywszy. To od nas zależy, jakie postawy moralne przyjmiemy wobec tych zagadnień. Szybko zachodzące zmiany w ludzkiej mentalności odciskają ogromne piętno na sumieniach, zwłaszcza w odniesieniu do stopnia akceptacji ideologii gender, legalizacji związków partnerskich i aborcji. Rodzi to wiele dylematów sumienia u poszczególnych osób, a zarazem stanowi wyzwanie dla spowiedników, którzy w konfesjonałach konfrontują się z osobami żałującymi swoich nieopatrznych czynów odnoszących się do tych kwestii. Jak podejść do penitenta, który stosował środki wczesnoporonne albo do osoby z zespołem dezaprobaty płci? Z tymi wyzwaniami mierzy się o. prof. Edmund Kowalski w książce Bioetyka społeczna w konfesjonale. Jest to kolejna refleksja o. Kowalskiego na te tematy. Wcześniej autor wydał bardzo dobrze przyjętą przez czytelników dwutomową publikację Bioetyka w konfesjonale. Tym razem koncentruje uwagę na perspektywie społeczno-moralnej całości życia człowieka – od poczęcia do naturalnej śmierci.
Odbiorcami Bioetyki społecznej w konfesjonale są przede wszystkim duszpasterze oraz spowiednicy, niemniej jednak publikację tę można polecić każdej osobie, która chce poszerzyć wiedzę na ten temat.
ioetyka społeczna w konfesjonale. Vademecum dla duszpasterzy i spowiedników
Edmund Kowalski CSsR
Wydawnictwo: Homo Dei
Książka do nabycia:
ksiegarnia.niedziela.pl
tel. 34 324 36 45
ksiegarnia@niedziela.pl
- Medycyna przyszłości obiecuje wspaniałe perspektywy i rodzi nowe nadzieje. Niestety, niekiedy budzi też poważne wątpliwości - ostrzegają członkowie Zespołu KEP ds. Bioetycznych w dokumencie nt. badań nad ludzko-zwierzęcymi organizmami.
Obok pozytywnej oceny niektórych projektów biomedycznych, Zespół przedstawia też wobec nich wiele zastrzeżeń. Na ich czoło są wysuwane próby mieszania ludzkiego i zwierzęcego materiału biologicznego.
Niech wszyscy uczestnicy COP30 zobowiążą się do ochrony stworzenia, które zostało nam powierzone przez Boga, by budować świat pełen pokoju – napisał Leon XIV w przesłaniu na szczyt klimatyczny w Brazylii. Papież podkreślił, że potrzeba współpracy i multilateralizmu, który koncentruje się na świętości życia, godności każdego człowieka nadanej przez Boga oraz dobru wspólnym.
Ojciec Święty zauważa, że „o ile w tych trudnych czasach uwaga i troska społeczności międzynarodowej wydają się skupiać głównie na konfliktach między narodami, o tyle rośnie również świadomość, że pokój jest zagrożony również przez brak należnego szacunku dla stworzenia, grabież zasobów naturalnych i postępujące pogorszenie jakości życia spowodowane zmianami klimatycznymi”. Wskazując na potrzebę międzynarodowej współpracy, Papież podkreśla, że COP30 musi się stać znakiem nadziei poprzez szacunek dla poglądów innych w zbiorowej próbie znalezienia wspólnego języka i konsensusu.
karmel-wadowice.pl/Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej
Sanktuarium św. Józefa i klasztor „na Górce” w Wadowicach
Wadowice to nie tylko rodzinny dom św. Jana Pawła II i słynne kremówki. Na jednym z pobliskich wzgórz, zwanym przez mieszkańców po prostu „Górką”, wznosi się klasztor karmelitów bosych i prowadzone przez nich sanktuarium – miejsce modlitwy, pracy i wyciszenia, które od końca XIX wieku wpisuje się w duchową historię regionu.
Pod koniec XIX wieku karmelici bosi poszukiwali w Galicji miejsca, w którym mogliby ponownie umocnić swoją obecność. Jak tłumaczy o. Ryszard Stolarczyk OCD, zastępca przeora klasztoru karmelitów bosych w Wadowicach, chodziło nie tylko o budowę nowego domu zakonnego, ale przede wszystkim o stworzenie przestrzeni formacyjnej dla młodych ludzi. Zakon chciał zapewnić sobie przyszłość, wychowując kolejne pokolenia w duchu modlitwy i pracy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.