Jednym z etapów renowacji zabytkowego kościółka św. Marii Magdaleny w Radomsku jest renowacja polichromii. Freski autorstwa prof. Zofii Baudouin de Courtenay zostały w radomszczańskim kościółku wykonane w latach 60., ale ze względu na słaby materiał, jakim dysponowała autorka wspomagana przez innych malarzy, polichromia uległa zniszczeniu.
Przygarnięta przez Biskupa
Prof. Zofia Baudouin jest absolwentką Akademii Warszawskiej, Akademii Petersburskiej, i paryskiej postimpresjonistycznej Akademii Paula Ransona. Po II wojnie światowej pracowała jako profesor malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Warszawie, skąd w październiku 1947 r. została wyrzucona za przekonania polityczne i religijne. Dziś w naszym kraju jest zupełnie zapomnianą malarką, a przecież to autorka wielu prac malarstwa ściennego i witraży znajdujących się w kościołach. Zofia Baudouin przez pewien okres swojego życia była związana z naszą diecezją. Przygarnięta przez bp. Zdzisława Golińskiego mieszkała na plebanii kościoła św. Barbary. Z tego okresu pochodzi sgrafitto stacji drogi krzyżowej i witraże w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie (1957); rozeta witrażowa przedstawiająca Maryję Królową Polski w naszej katedrze (1957); 11 witraży w kościele św. Antoniego na Groszu (1960-63).
Wracamy do kolorów
Prof. Zofia Baudouin zostawiła też swoje prace w sopockim kościele
garnizonowym, skąd pochodzi Karolina Niemczyk-Bałtowska, zajmująca
się wraz z mężem Jakubem renowacją radomszczańskiego kościoła.
Państwo Bałtowscy prowadzą w Opocznie pracownię konserwacji
zabytków i od dawna pomagają ks. Stanisławowi Sikorze w renowacji
kościoła. Pani Karolina mówi, że wiele zawdzięcza ojcu, który do
1965 r. sam malował freski w kościołach. Były to przede wszystkim
malowidła ścienne wykonywane techniką suchego fresku. Edmund Niemczyk
w 1965 r. wygrał w Monako nagrodę Grand Prix w malarstwie sztalugowym
i pozostał na emigracji.
. Artyści zazwyczaj w kościołach nie używali wtedy farby
koloru czerwonego . na znak protestu wobec władz. Na czerwono malowano
tylko szatę cierpiącego Chrystusa . mówi prowadząca renowację, opowiadając
o specyfice pracy w kościołach w latach 50. i 60.
. Radomszczańskie malowidła są wykonane techniką prawdziwego
fresku, kładzionego na mokry, drobnoziarnisty tynk . mówi pan Jakub.
. Stosując tę technikę, nie można w danym dniu położyć zbyt wiele
tynku, gdyż malować trzeba tylko i wyłącznie na wilgotnej ścianie.
Jest to metoda najtrwalsza, lecz w przypadku kościoła św. Marii Magdaleny,
ze względu na brak właściwych materiałów, prace kończono techniką
klejową.
. Technika mokrego fresku polega na tym, że na mokry tynk
kładzie się farbę z wodą wapienną, która w połączeniu z dwutlenkiem
węgla tworzy przezroczystą błonę utrwalającą farbę. Zastosowaliśmy
technikę konserwacji przez retuszowanie . zaznacza pani Bałtowska
. czyli malowanie na wcześniejszych elementach. Oczywiście, czynimy
to nowoczesnymi farbami mineralnymi, które pozwalają uzyskać efekt,
jak w oryginalnej technice fresku.
. Dziś wracamy do fresków . podsumowuje pan Jakub. . Wracamy
też do kolorów. Freski tak jak dawniej, tak i dziś, w czasach kultury
obrazkowej, mogą spełniać funkcje edukacji religijnej, ale mają przecież
też wartość dekoracyjną, gdyż coraz częściej odchodzi się od białych
wnętrz.
Renowacji ciąg dalszy
Renowacja radomszczańskiego kościółka trawa dzięki determinacji
proboszcza ks. Stanisława Sikory, który jednak ubolewa, że nie można
uzyskać zezwolenia na rozbudowę świątyni.
. Pan poseł Kropiwnicki wraz z Wojewodą Łódzkim wyznaczyli
datę, mieliśmy się spotkać w sprawie rozbudowy . mówi Ksiądz Proboszcz.
. Na robocze spotkanie mieli przybyć przedstawiciele konserwatora
wojewódzkiego z Łodzi, pan Błaszczyk . konserwator piotrkowski, architekt,
który jest projektodawcą rozbudowy, i ja, z ramienia parafii. Niestety,
pan Błaszczyk po raz kolejny przyspieszył swoją decyzję i przed spotkaniem
przysłał odmowę, aby do niego nie doszło. Odwołałem się do Konserwatora
Generalnego w Warszawie, przedstawiając jasne stanowisko Kościoła,
wyrażone pisemnie przez abp. Stanisława Nowaka. Czekam na decyzję.
Oczywiście, remont kościoła trwa cały czas. Zakończyliśmy renowację
fresków. Jesteśmy w trakcie prac związanych z wymianą sufitu i boazerii
na bocznych ścianach kościółka. Przymierzamy się do konserwacji prospektu
organowego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu