Dobiegł końca XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej - „Leżajsk 2003”. W czasie tegorocznej edycji imprezy, podobnie jak w latach
ubiegłych, w barokowych wnętrzach bazyliki Ojców Bernardynów rozbrzmiewała muzyka na najwyższym poziomie. Ponadto po raz pierwszy, po trzyletniej przerwie spowodowanej gruntownym remontem,
melomani mogli usłyszeć pełne brzmienie słynnych leżajskich organów. Myślą przewodnią, wpisaną w tegoroczną edycję festiwalu, było 550-lecie obecności Zakonu Ojców Bernardynów na ziemiach polskich.
Na przestrzeni ostatnich lat Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej urósł do rangi imprezy o zasięgu międzynarodowym, celem której jest propagowanie i kultywowanie
kultury muzycznej. Świadczy o tym chociażby zainteresowanie zarówno muzyków polskich, jak i zagranicznych chętnie ściągających do Leżajska, ale także liczba melomanów uczestniczących
w festiwalowych wieczorach koncertowych.
Jak podkreśla kustosz i gwardian klasztoru Ojców Bernardynów w Leżajsku, o. Stanisław Komornik, ogromne zainteresowanie towarzyszące festiwalowi świadczy o zapotrzebowaniu
na tego typu imprezy.
- Muzyka poważna jest tą szczególną formą wypowiedzi artystycznej, w której człowiek wyraża bogactwo swego wnętrza, a jednocześnie ubogaca odbiorców, do których swą twórczość
kieruje. Muzyka jako forma wyrazu artystycznego jest również, a może przede wszystkim, doskonałą formą wielbienia Boga - Twórcy wszelkiego piękna i dobra. (...) Z perspektywy
czasu śmiało można powiedzieć, że Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej trwale wpisał się w muzyczny kalendarz regionu, stanowiąc zarazem doskonałą jego promocję.
Tym zaś, co przyciąga coraz liczniejszą rzeszę melomanów i twórców muzyki - zarówno z kraju, jak i zagranicy - są jedyne w swoim rodzaju leżajskie
organy, pod względem brzmieniowym należące do czołówki tego typu instrumentów i to nie tylko w Polsce - podkreśla Gwardian. Dodajmy tylko, że wybudowane w latach
1680-1682, przez Stanisława Studzińskiego, a następnie w latach 1686-1693 przez Jana Głowińskiego leżajskie organy należą do najstarszych i największych po organach w katedrze
oliwskiej. Zdobione bogatą snycerką z lat 1680-1693, stanowią - obok bezsprzecznych walorów muzycznych - niepowtarzalne dzieło kunsztu rzemieślniczego. Podczas tegorocznego festiwalu,
po trzech latach zabiegów konserwatorskich po raz pierwszy w historii podczas koncertu inauguracyjnego jednocześnie zabrzmiały instrument główny i dwa boczne odpowiadające trzem
świątynnym nawom. Z tej okazji odbyło się światowe prawykonanie Sonaty na troje organów skomponowanej specjalnie na leżajski instrument przez krakowskiego kompozytora Tadeusza Machla. Wykonawcami
utworu były studentki klasy organów krakowskiej Akademii Muzycznej: Marta Dramowicz, Bogna Pękala i Agnieszka Radwan, pod kierunkiem dyrektora artystycznego Festiwalu, prof. Józefa Serafina.
W trakcie festiwalowych koncertów melomani mogli ponadto usłyszeć: Improwizację nt. Te Deum Charlesa Tournemirea, Preludium i Fugę Es-dur Jana Sebastiana Bacha, Koncert B-dur G. B. Lucchinettiego
i Mszę B-dur Terezjańską Josepha Haydna w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Rzeszowskiej pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego, Chóru Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego,
Chóru Reprezentacyjnego Zespołu Szkół Muzycznych nr 1 w Rzeszowie oraz solistów: Iwony Sawulskiej - sopran, Katarzyny Suskiej - mezzosopran, Pawła Skałuby - tenor i Marcina
Nałęcz-Niesiołowskiego - bas. Ponadto podczas cotygodniowych, poniedziałkowych koncertów (23 czerwca do 25 sierpnia), w barokowych wnętrzach bernardyńskiej bazyliki wystąpili artyści
polscy i zagraniczni: flecista Kazimierz Moszczyński, Izabela Szota - sopran, Małgorzata Hennig - mezzosopran, Bogumiła Gizbert-Studnicka - basso continuo, Jadwiga Rappe -
alt, a także organiści: Joachim Grubich, Jan Vladimir-Michalko, Bernhard Haas, Jarosław Malanowicz, Andrzej Białko i Balys Vaitkus. Utwory polskich poetów recytowała aktorka Anna
Dymna. Ostatnim akcentem tegorocznego, XII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej - „Leżajsk 2003” był koncert organistowski Andrzeja Chorosińskiego oraz
występ zespołu „Affabre Concinui - The Polish Chamber Singers”, który obok tradycyjnych utworów zaprezentował również wiązankę współczesnych szlagierów.
XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej - „Leżajsk 2003” przeszedł do historii. I choć w pamięci wielu melomanów jego dźwięki wciąż
jeszcze żywo brzmią muzyczną nutą, to na spełnienie kolejnych osobliwych pragnień w tym względzie muszą poczekać do przyszłego roku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
