Reklama

Kościół

Znaki święte w Kościele

Kolory w liturgii: zieleń i fiolet

[ TEMATY ]

Znaki w kościele

Karol Porwich/Niedziela

Kolor fioletowy w dawnych latach łączono z purpurą, którą ubierano się na znak zamożności i wyróżnienia, np. królewskiego. Jeśli chodzi o szaty liturgiczne, kolor fioletowy używany jest w okolicznościach pokutnych i zadośćuczynienia. Jest to przede wszystkim czas Adwentu i Wielkiego Postu. Wchodząc głębiej w znaczenie barwy fioletowej w liturgii, trzeba mieć na uwadze spostrzeżenie, że powstaje ona przy zmieszaniu błękitu i czerwieni. Obrazuje więc w pewnym sensie pomieszanie pierwiastka duchowego, który oznacza błękit, z elementem ziemskim, zmysłowym. Tak więc kolor fioletowy ukazuje wzajemne powiązanie między niebem i ziemią, między duchem i zmysłami, między tym, co boskie i tym, co ludzkie. W takim znaczeniu fiolet jest właściwym kolorem symbolizującym wcielenie Syna Bożego. Chrystus Bóg-Człowiek stronę ludzką podniósł do godności Boskiej, a Bóg tę dobrą stronę człowieka przyjmuje i uszlachetnia. Tak można rozumieć symbolikę koloru fioletowego szat w liturgii pogrzebowej i Mszy św. odprawianej za zmarłych.

Powszechnie wiadomo, że zieleń jest symbolem nadziei. W nawiązaniu do dawnych zwyczajów, zarówno biblijnych jak i świeckich świeżą zielenią podkreśla się niektóre uroczystości kościelne. Wystarczy przypomnieć, że ołtarze w uroczystość Bożego Ciała otaczane bywają zielenią. W Niedzielę Palmową wśród palm pojawia się dużo zieleni, która jest elementem dekoracyjnym także „święconego”.

Świeża zieleń wypełnia dekoracje Grobu Bożego i ołtarzy majowych. Ziołami i kwiatami pachną wieńce i bukiety przynoszone do poświęcenia w uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Zieleń raduje człowieka, uspakaja go. Mówi o życiu, o świeżości i młodości. A św. Grzegorz Wielki poucza, że: „Zieloni są ci, którzy zapuszczają korzenie swej myśli w niezniszczalnym dziedzictwie”. Papież Innocenty III, wyjaśniając używane kolory w liturgii Kościoła, pisze, że zieleń jest barwą środka, bo powstaje ze zmieszania koloru niebieskiego i żółtego. Jest „pomiędzy” i tworzy trójjedyność, trzech barw głównych. W Roku Liturgicznym, gdy nie obowiązuje inny kolor związany z uroczystością lub świętem, zieleń szat kościelnych przypomina o ufności dobremu i miłosiernemu Bogu, który realizuje swój plan zbawienia człowieka.

Na obecnym etapie dziejów, gdy człowiek myślący czuje się odpowiedzialny za dbałość o zdrowie naturalnego środowiska, kolor zielony w liturgii nabiera jeszcze większego znaczenia, niż miał w poprzednich stuleciach, kiedy mógł być przyjmowany tylko jako znak „pośredni”.

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzwon

[ TEMATY ]

Znaki w kościele

BOŻENA SZTAJNER

Dzwon jest symbolem „głosu Boga”. Dzwony łączą niebo z ziemią, przypominają o wieczności. Dzwony nabrały znaczenia w Europie po roku 800. Ich głos odzywał się z wież kościelnych i katedr.

CZYTAJ DALEJ

Poznań: Zatrzymano sprawcę dewastacji kościoła w Koziegłowach

2023-02-08 11:03

[ TEMATY ]

Poznań

dewastacja

archpoznan.pl

Policjanci z Czerwonaka ustalili i zatrzymali sprawcę dewastacji kościoła w Koziegłowach – poinformował PAP w środę kom. Maciej Święcichowski z wielkopolskiej policji. 41-letni mężczyzna usłyszał zarzuty obrazy uczuć religijnych, zniszczenia mienia oraz kradzieży lichtarzy.

Do dewastacji kościoła w podpoznańskich Koziegłowach doszło pod koniec stycznia. Jak informowała wówczas policja, nieznany sprawca wszedł do kościoła bocznym wejściem, następnie poprzewracał figury i wyposażenie wewnątrz kościoła. Lokalne media podawały, że "sprawca utopił figurkę Jezusa w chrzcielnicy, poprzewracał świece, zniszczył święte obrazy i witraże".

CZYTAJ DALEJ

Abp Grušas dla KAI: końcowy dokument zgromadzenia w Pradze bez propozycji reform

2023-02-08 15:23

[ TEMATY ]

synod

Karol Porwich/Niedziela

Propozycje reform w Kościele nie będą tematem dokumentu końcowego europejskiego zgromadzenia synodalnego, jakie w dniach 5-12 lutego odbywa się w Pradze. Potwierdził to przewodniczący Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE) abp Gintaras Grušas.

Odpowiadając na pytanie KAI, metropolita wileński oświadczył, że nie taki jest cel dokumentu ani samego procesu synodalnego. Zaznaczył, że „nie mamy przedstawiać rozwiązań problemów, mamy doświadczać synodalności:. Spodziewa się jednak, że problemy i „rany”, o których mówiono w czasie zgromadzenia, będą w nim wspomniane. – Ale to nie jest dokument programowy, nie będziemy więc w nim proponować ostatecznych rozwiązań problemów, jakie występują w Kościele – podkreślił abp Grušas.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję