Reklama

Z cyklu: barwy życia w religiach świata

Rzeka popiołów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W staroegipskiej Rozmowie zmęczonego życiem z własną duszą czytamy:

Śmierć jest dziś dla mnie
Jak zdrowie dla chorych,
Jak wyjście z komnaty po długiej niemocy
Śmierć jest dziś dla mnie
Jak myśli o domu
Po długich latach przeżytych w niewoli.

Tego, że śmierć może być oczekiwanym wybawieniem doświadczali nie tylko Egipcjanie. Na gruncie mistyki chrześcijańskiej pięknie ową tęsknotę wyraził święty Jan od Krzyża, który w momencie ciężkich prób, na jakie wystawiono jego wiarę, pisał:

Ryba z wody wyjęta
Co się wśród suszy pławi
Przynajmniej ma tę pewność
Że ją śmierć w końcu strawi.
Lecz męce mej cóż zrówna?
Ja bóle wszystkie zbieram!
Umieram a nie umieram!

Obecnie również wiele sytuacji życiowych skłania ludzi do przyspieszenia własnej śmierci. Można tu wspomnieć o całym kompleksie problemów związanych z samobójstwem czy eutanazją. I chociaż dyskusyjny pozostaje fakt, co rzeczywiście kryje się za tak dramatycznymi decyzjami, nie ulega wątpliwości, że śmierć stanowi tutaj swoiste wybawienie i niezależnie od tego, czy jest desperackim krokiem zrozpaczonego człowieka, czy przemyślaną decyzją ciężko chorego, wiąże się (paradoksalnie) z nadzieją.
Na gruncie hinduizmu Wedy i Upaniszady generalnie potępiały samobójstwo, ale późniejsze teksty Upaniszad stwierdzały, że refleksje dotyczące sensu życia rzeczywiście mogą doprowadzić do świadomego wyboru śmierci. W tym wypadku podpowiadano nawet formy samobójstwa. Człowiek dostrzegający marność życia doczesnego może, np. wstrzymać się od przyjmowania pożywienia i w ten sposób przyśpieszyć swój zgon. Nierzadko korzystali z tej możliwości asceci. Inne czynne formy samobójstwa budzą sprzeciw hinduistów. Generalnie bowiem tradycja hinduistyczna podkreśla wagę życia doczesnego.
W każdej niemal religii z przejściem progu śmierci powiązane są marzenia o lepszym, wspanialszym świecie, w którym dobro zostanie wynagrodzone, zło zaś ukarane. Marzenia owe znajdują swój wyraz w licznych koncepcjach dotyczących życia po śmierci. Hinduska odpowiedź na niesprawiedliwość tego świata kryje się w idei reinkarnacji, łączącej różne hinduskie sety. Sama śmierć jawi się tutaj jako moment przejścia ku ponownym narodzinom.
Człowiek, aby doświadczyć pełni życia, powinien przejść przez wszystkie jego etapy: dzieciństwo, dojrzałość i starość, która jest przygotowaniem do śmierci. Przezwyciężenie śmierci osiąga się własnym wysiłkiem, stąd zalecana jest samodyscyplina, medytacja i kontemplacja. Według najwcześniejszych poglądów ci, którzy za życia postępują w zgodzie z odwiecznymi prawami kosmosu, mogą liczyć na lepszy los po śmierci niż ci, którzy się tym prawom sprzeniewierzyli. W najprostszych wierzeniach ludowych przetrwała tradycja zalecająca intensywne rozmyślania w momencie śmierci nad celami, jakie chciałoby się osiągnąć po jej nastąpieniu, głównie zaś nad ponownymi narodzinami. Niektórzy hinduiści nadzieję na lepszą egzystencję wiążą ze specjalnymi rytami, inni zaś z łaską Bogów - głównie Sziwy i Wisznu.
Obok tych optymistycznych wyobrażeń i zaleceń istnieją też bardziej pesymistyczne wizje umierania. W bramińskiej odmianie hinduizmu znaleźć można obrazy straszliwej drugiej śmierci. Średniowiecze hinduskie obfitowało zaś w mnogość tekstów opisujących kolejne piekła, w których ludzie mieliby się uwalniać z poszczególnych grzechów. Wielu wyznawców hinduizmu twierdzi, że samo umieranie niesie ze sobą większe cierpienia niż najstraszliwsze nawet piekło. Te różne i często dosyć sprzeczne wyobrażenia do dziś współistnieją w hinduizmie i przenikają się nawzajem tak samo, jak spopielone szczątki Hindusów w wodach świętego Gangesu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Znak Emmanuela w sercu Maryi

2025-12-19 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Iz 7, 10-14 • Łk 1, 26-38
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Kardynał Grzegorz Ryś objął urząd arcybiskupa metropolity krakowskiego

2025-12-20 11:45

[ TEMATY ]

archidiecezja krakowska

kardynał Grzegorz Ryś

kard. Ryś

PAP/Łukasz Gągulski

W sobotę w Bazylice Archikatedralnej trwa ingres kard. Rysia na metropolitę krakowskiego. Duchowny, który przez ostatnich osiem lat pełnił posługę metropolity łódzkiego, zastąpił w Krakowie abpa Marka Jędraszewskiego.

W uroczystości biorą udział liczni przedstawiciele duchowieństwa, w tym m.in. nuncjusz apostolski abp Antonio Guido Filipazzi, kardynałowie Stanisław Dziwisz, Konrad Krajewski, Arthur Rothe, a także władze państwowe – wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję