Niedziela Częstochowska

Do Matki Miłosierdzia

pielgrzymka

Edyta Hartman

Archidiecezjalna Pielgrzymka do Matki Miłosierdzia do Wilna odbywa się w Roku Miłosierdzia w dniach 5-9 września i jest zorganizowana przez Duszpasterstwo Pielgrzymkowe Archidiecezji Częstochowskiej. W tym czasie wypraszamy szczególne łaski dla archidiecezji, własnych parafii i abp. Wacława Depo oraz dla siebie i swoich bliskich.

Pierwszy dzień, 5 września

Byliśmy w Sokółce, w miejscu cudu eucharystycznego. Tam uczestniczyliśmy w Mszy św. Zwiedzaliśmy izbę pamięci w Suchowoli, miejscowości związanej z bł. ks. Jerzym Popiełuszką, a także spotkaliśmy się z rodzoną siostrą błogosławionego Teresą. Na koniec dnia dotarliśmy do Kowna.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ

Drugi dzień, 6 września

Zwiedzaliśmy Kowno, m.in. Rynek z ratuszem zwanym Białym Łabędziem, archikatedrę Świętych Piotra i Pawła, ruiny zamku Wielkiego Księcia, Dom Perkuna, miejsca związane z naszym narodowym wieszczem Adamem Mickiewiczem, potem byliśmy w Pożajściu, określanym jako "mała Italia w środku Litwy". Znajduje się tam największy w kraju zespół klasztorny Kamedułów, który wrócił do swej pierwotnej funkcji domu zakonnego i przyciąga niepowtarzalną atmosferą oraz dziełami sztuki. W Szydłowie, nazywanym zarówno żmudzką Częstochową, jak i żmudzkim Lourdes, modliliśmy się w kościele pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny przed słynącym łaskami obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem, przed którym upraszał łaski dla Litwy w podczas swej podróży apostolskiej w 1993 r. papież Jan Paweł II. Dzień pełen wrażeń zakończyła wizyta na Górze Krzyży w Szawlach, gdzie nasza grupa złożyła krzyż w imieniu Kościoła częstochowskiego. Wieczór spędziliśmy już w Wilnie.

Trzeci dzień, 7 września

Dzień zaczęliśmy w Trokach, gdzie modliliśmy się w kościele pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny przed słynącym łaskami obrazem Matki Bożej Trockiej, czczonej jako patronka Litwy.

Oczywiście, na naszym pielgrzymim szlaku nie mogło zabraknąć trockiego zamku księcia Witolda, który gościł nas w swoich przepastnych komnatach. Mogliśmy poczuć ducha tego czasu, a niektórzy z nas dali się nawet zakuć w dyby. Kolejnym przystankiem była wizyta w polskiej Szkole Podstawowej im. Czesława Miłosza w Pakienie, gdzie oglądaliśmy przepiękne występy polskich dzieci i doświadczyliśmy prawdziwego ducha polskości. Potem byliśmy na Cmentarzu na Rossie, nazwanym wileńskimi Powązkami, oraz u Sióstr Jezusa Miłosiernego, gdzie przypomnieliśmy sobie historię powstania wileńskiego obrazu Jezusa Miłosiernego. W samym Wilnie z Góry Trzech Krzyży podziwialiśmy panoramę miasta, zobaczyliśmy Pałac Prezydencki i w kościele podominikańskim pw. Świętego Ducha uczestniczyliśmy we wspólnej Eucharystii z mieszkającymi tu Polakami. Liturgii w koncelebrze naszych duchowych przewodników i o. Jana Poteralskiego OSPPE przewodniczył ks. Ryszard Umański.

Czwarty dzień, 8 września

To był szczególny dzień. Podczas Mszy św. w sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej, której przewodniczył i wygłosił homilię o. Jan Poteralski OSPPE, podprzeor z Jasnej Góry, pamiętaliśmy w modlitwie o zbliżającej się 10. rocznicy święceń biskupich pasterza archidiecezji częstochowskiej abp. Wacława Depo, która przypada 9 września. Matce Miłosierdzia powierzaliśmy też wszystkie troski i radości Kościoła częstochowskiego oraz sprawy nas samych, naszych rodzin i parafii. Byliśmy w kościołach pw. Świętych Piotra i Pawła, będącym perełką baroku, gotyckim św. Anny oraz w katedrze wileńskiej z relikwiami św. Kazimierza.

Duże wrażenie zrobiła na nas wizyta w pierwszym i jedynym hospicjum na Litwie, prowadzonym przez Siostry Jezusa Miłosiernego, cerkwi Świętego Ducha, gdzie mieści się grób trzech męczenników: Jana, Eustachego oraz Antoniego, widzieliśmy klasztor Bazylianów z celą Konrada, miejsca związane z autorem „Pana Tadeusza”, w tym Muzeum Adama Mickiewicza, widzieliśmy też m.in. mieszkanie Juliusza Słowackiego.

Jutro, w ostatnim dniu naszego pielgrzymowania, pożegnamy Wilno Eucharystią przed obrazem Jezusa Miłosiernego, potem czeka nas przejazd do Augustowa, a tam rejs statkiem spacerowym do Studzienicznej - szlakiem papieskim, którym pielgrzymował Jan Paweł II w czerwcu 1999 r.

Piąty dzień, 9 września

Po pożegnaniu Wilna Eucharystią przed obrazem Jezusa Miłosiernego udaliśmy się w drogę powrotną z przystankiem w Augustowie, gdzie wsiedliśmy na statek do Studzienicznej szlakiem papieskim. To był dla nas czas relaksu w pięknych okolicznościach przyrody, sprzyjający refleksji i zadumie. W Studzienicznej pokłoniliśmy się Maryi w kaplicy na wyspie, obowiązkowo zawitaliśmy też do sanktuarium Matki Bożej Studzieniczańskiej - Matki Kościoła.

2016-09-05 21:26

Powołanie do życia w Kościele – 46. Pielgrzymka do Kalwarii Zebrzydowskiej

pielgrzymka

Kalwaria Zebrzydowska

rekodziękczynienie

Fot. Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

Dziękczynienie za czas wakacyjnych rekolekcji, prośba o potrzebne łaski na nowy rok formacyjny oraz błogosławieństwo animatorów Ruchu Światło – Życie i Par Rejonowych Domowego Kościoła. 1 września przeszła do historii 46. Pielgrzymka, gromadząca na wspólnej modlitwie Ruch Światło – Życie, Domowy Kościół, Służbę Liturgiczną Ołtarza, Nadzwyczajnych Szafarzy Komunii Św., Grupy Apostolskie RAM, Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży.

Cenzura czy mowa nienawiści?

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 34-35

gender

Adobe Stock

Ostra krytyka środowisk homoseksualnych oraz jednoznaczne twierdzenie, że są tylko dwie płcie, już niedługo może się stać przestępstwem zagrożonym karą 3 lat więzienia. Takie zmiany w Kodeksie karnym przygotował resort sprawiedliwości.

Opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt zmian Kodeksu karnego ma zapewnić „pełniejszą realizację konstytucyjnego zakazu dyskryminacji ze względu na jakąkolwiek przyczynę, a także realizację międzynarodowych zaleceń w zakresie standardu ochrony przed mową nienawiści i przestępstwami z nienawiści”. „Mowa nienawiści” to specjalnie zaprojektowany termin prawniczy, który jest narzędziem służącym do zakazu krytyki m.in. ze względu na „orientację seksualną” lub „tożsamość płciową”. W ekstremalnych przypadkach za mówienie i pisanie, że aktywny homoseksualizm jest grzechem, albo za podkreślanie, iż istnieją tylko dwie płcie, może grozić nawet do 3 lat więzienia. – Oczywiście, nie stanie się to od razu, bo nie wiadomo, jak zachowają się polskie sądy, ale praktyka wymiaru sprawiedliwości w innych państwach wskazuje, że najpierw jest seria procesów, a później coraz większe ograniczanie wolności słowa – mówi mec. Rafał Dorosiński, który z ramienia Ordo Iuris monitoruje proponowane zmiany w Kodeksie karnym ws. „mowy nienawiści”.

„Z bł. Prymasem Czuwamy w Domu Matki”

„Cokolwiek bym powiedział o moim życiu, jakkolwiek bym zestawił moje pomyłki, to na jednym odcinku się nie pomyliłem: na drodze duchowej na Jasną Górę” - mówił bł. kard. Stefan Wyszyński.

Modlitwa o jego kanonizację, nowe powołania kapłańskie i zakonne, a także za Ojczyznę zanoszona jest podczas comiesięcznych czuwań „Z bł. Prymasem w Domu Matki”. W sobotę, 27 kwietnia, wieczorną modlitwę poprowadzą członkowie wspólnoty Jasnogórskiej Rodziny Różańcowej. Rozpocznie ją Apel Jasnogórski o godz. 21.00.