Kaplica Sykstyńska, znajdująca się w zespole pałacowym Watykanu, należy do wspaniałych zabytków architektury sakralnej. Wzniesiona została w drugiej połowie XV w. na polecenie papieża Sykstusa IV. Jej
ściany i sklepienie zdobią freski wykonane przez największych malarzy Renesansu: Michała Anioła, Sandra Botticellego, Pietra Perugina, Cosimy Rossellego i innych. Z inicjatywy Sykstusa IV powstał przy
kaplicy chór, który kontynuował tradycje muzyczne założonej w VI w. rzymskiej scholi cantorum.
Chór z Sykstyny, uznawany za najlepszy w ówczesnej Europie, uświetniał uroczyste celebracje z udziałem dworu papieskiego. Składał się z wybitnych śpiewaków i kompozytorów. Święcił największe tryumfy
pod koniec XVI i na początku XVII w. W jego repertuarze poczesne miejsce zajmowały utwory Giovanniego Pierluigi da Palestriny oraz Gregoria Allegriego, Cristobala de Moralesa, a także Josquina des Présa.
Muzykę religijną wspomnianych mistrzów, wykonywaną w Sykstynie podczas Wielkiego Tygodnia, zawiera płyta kompaktowa nagrana przez „Taverner Consort” pod kierownictwem artystycznym Andrew Parrotta.
Przygotowaniem tego krążka zajęła się firma EMPiK wspólnie z Kompanią Muzyczną Pomaton EMI.
Stabat Mater Palestriny jest przykładem dzieła stworzonego w oparciu o technikę polichóralną, polegającą na podzieleniu zespołu wykonawczego na kilka grup, najczęściej dwie lub trzy. Delikatnie naszkicowane
linie melodyczne oraz nabożne skupienie solistów „Taverner Consort” doskonale oddają piękno i głębię tej natchnionej muzyki, którą Sobór Trydencki wskazał jako obowiązujący wzór dla wszelkich
utworów kościelnych. Umiar w stosowaniu ozdobników wsparty prostotą rytmiczną i harmoniczną cechuje kolejne, utrwalone na płycie utwory Palestriny - O beata et benedicta et gloriosa Trinitas a 5
i Jubilate Deo a 8.
Ważną kompozycją z repertuaru Chóru Sykstyńskiego, zarejestrowaną na krążku, est otulone aurą tajemnicy Miserere Allegriego. Rozbrzmiewało ono w Wielkim Tygodniu na zakończenie obrzędu Ciemnej Jutrzni.
W tym czasie gaszono w kaplicy wszystkie światła, a papież wespół z kardynałami klęczał przed ołtarzem, umiejscowionym nieopodal ściany, na której Michał Anioł namalował przejmujące sceny wyobrażające
Sąd Ostateczny. Pater noster / Ave Maria a 6 reprezentuje oryginalną twórczość Josquina des Présa, jednego z wielkich renesansowych polifonistów. Przepojone smutkiem i żalem Lamentabatur Jacob a 5 Moralesa
stanowi natomiast przykład renesansowej muzyki hiszpańskiej, wykonywanej przez śpiewaków sykstyńskich.
Wszyscy, którzy zechcą wsłuchać się w przedstawione na płycie utwory, odkryją nie tylko ich szczególną wartość artystyczną, ale nade wszystko to, co w nich święte, co mówi o dramacie Krzyża i chwale
Zmartwychwstania.
Pomóż w rozwoju naszego portalu