Reklama

Modlitwa znaczona krzyżem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbawczy znak krzyża wpisany jest głęboko w naszą chrześcijańską tożsamość. Podczas sakramentu chrztu znak ten kreślony jest na czole osoby wkraczającej do społeczności Kościoła. Uczynieniem znaku krzyża człowiek wierzący rozpoczyna i kończy kolejny dzień życia. Także w każdą formę modlitwy jest wpisany krzyż.
Związek naszej modlitwy i naszego życia z krzyżem w sposób szczególny ukazuje adoracja krzyża w Wielki Piątek. Oczy wiernych zwrócone są na krzyż zakryty fioletową zasłoną. Stojąc przed ołtarzem, trzymając krzyż, zwrócony ku ludowi kapłan odsłania go, trzykrotnie śpiewając: „Oto drzewo krzyża, na którym zawisło zbawienie świata” - wszyscy wierni modlitewnym chórem odpowiadają: „Pójdźmy z pokłonem”.
Na krzyżu Jezus Chrystus, składając z siebie ofiarę Bogu Ojcu, odkupił od zła całą ludzkość i każdego z nas. Znak ten jest nawiązaniem do drzewa „poznania dobra i zła” w raju. Człowiek oddający się zbuntowanemu egoizmowi swej pożądliwości traci Bożą przyjaźń i swoją autentyczną wolność pod „drzewem poznania dobra i zła”. Na drzewie krzyża Chrystus, biorąc na siebie całe zło świata, otwiera człowiekowi drogę wolności dziecka Bożego. Następuje zatem niesamowite połączenie śmierci dla grzechu i życia dla szczęśliwej wieczności.
W kontekście dramatu grzechu i śmierci odkupieńczej Jezusa na krzyżu autor Apokalipsy tak napisze w wizji „Jeruzalem niebiańskiego: „I ukazał mi rzekę wody życia, lśniącą jak kryształ, wypływającą z tronu Boga i Baranka. Pomiędzy rynkiem Miasta a rzeką, po obu brzegach, drzewo życia, rodzące dwanaście owoców - wydające swój owoc każdego miesiąca - a liście drzewa [służą] do leczenia narodów” (22, 1-2).
W ostateczności jawi się krzyż jako drzewo nie śmierci, ale odzyskanego łaską Zbawiciela nowego i wiecznego życia. W tym kontekście pierwsi chrześcijanie widzieli krzyż. Liturgia Wielkiego Piątku rozwija imponującą paralelę między drzewem, z którego zrywa się egoistyczne użycie, niosące śmierć, a tym drugim, które dźwiga cierpienie i z którego tryska życie wieczne
Znak krzyża ma zatem dla każdego z nas ogromne znaczenie, bowiem objawia się na nim podstawowa prawda, że Bóg jest miłością. Św. Jan Ewangelista tak to określi: „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (15, 13). Wyjaśnienia teologii krzyża dopełni św. Paweł, gdy powie jeszcze mocniej: „Bóg zaś okazuje nam swoją miłość [właśnie] przez to, że Chrystus umarł za nas, gdyśmy byli jeszcze grzesznikami (Rz 5, 8).
W Wielki Piątek adorujemy krzyż - przyklękamy przed nim i całujemy go. Niech przez tę modlitwę Duch Święty uświadomi nam bardziej prawdę o krzyżu, który jest drzewem życia, który wskazuje niebo i który ramionami miłości wpisanymi w nasze człowieczeństwo porządkuje życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Troszczysz się o wiele, a potrzeba mało albo tylko jednego

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 10, 38-42.

Wtorek, 7 października. Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Różańcowej
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy kartuz

Święty Brunon – założyciel zakonu kartuzów, jednego z najsurowszych zakonów istniejących do dziś w Kościele, wybrał charyzmat milczenia, samotności i ciszy.

O zakonie kartuzów usłyszeliśmy zapewne dzięki filmowi Wielka cisza. Kim był jego założyciel? Brunon urodził się w Kolonii i pochodził ze znamienitej rodziny. Uczył się m.in. w szkole katedralnej w Reims, a także w Tours. Około 1055 r. przyjął święcenia kapłańskie. Rok później biskup Reims – Manasses I powołał Brunona, aby prowadził tam szkołę katedralną. Trwało to ok. 20 lat (1056-75). Wychował wielu wybitnych mężów owych czasów. W 1080 r. zaproponowano mu biskupstwo, nie przyjął jednak tej godności. Udał się do opactwa cystersów w Seche-Fontaine, by poddać się kierownictwu św. Roberta. Po pewnym czasie opuścił klasztor i w towarzystwie ośmiu uczniów udał się do Grenoble. Tam św. Hugo przyjął swojego mistrza z wielką radością i jako biskup oddał mu w posiadanie pustelnię, zwaną Kartuzją. Tutaj w 1084 r. Brunon urządził klasztor, zbudowany też został skromny kościółek. Klasztor niebawem tak się rozrósł, że otrzymał nazwę „Wielkiej Kartuzji” (La Grande Chartreuse). W 1090 r. Brunon został wezwany do Rzymu przez swojego dawnego ucznia – papieża bł. Urbana II na doradcę. Zabrał ze sobą kilku towarzyszy i zamieszkał z nimi przy kościele św. Cyriaka. Wkrótce, w 1092 r., w Kalabrii założył nową kartuzję, a w pobliskim San Stefano in Bosco Bruno stworzył jej filię. Tam zmarł. Kartuzję w Serra San Bruno odwiedził w 1984 r. św. Jan Paweł II. Uczynił to również Benedykt XVI 9 października 2011 r. W słowie do kartuzów podkreślił wówczas znaczenie charyzmatu milczenia we współczesnym świecie. Charyzmat kartuzji – powiedział – sprawia, że „człowiek wycofując się ze świata, poniekąd «eksponuje się» na rzeczywistość w swej nagości, eksponuje się na tę pozorną pustkę, aby doświadczyć Pełni, obecności Boga, Rzeczywistości najbardziej realnej, jaka istnieje, i która wykracza poza wymiar zmysłowy”.
CZYTAJ DALEJ

"Najpierw słuchać, potem działać" - inauguracja roku akademickiego PWT we Wrocławiu

2025-10-07 09:53

ks. Łukasz Romańczuk

o. Dominik Jurczak OP

o. Dominik Jurczak OP

W katedrze pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu rozpoczęła się uroczysta inauguracja roku akademickiego Papieskiego Wydziału Teologicznego. Eucharystii przewodniczył abp Józef Kupny, metropolita wrocławski a homilię wygłosił o. Dominik Jurczak, dominikanin, wykładowca i liturgista.

Wprowadzając w liturgię rektor uczelni, ks. prof. Sławomir Stasiak, który witając zgromadzonych profesorów, studentów i gości, przypomniał o duchowym wymiarze pracy naukowej. – Byśmy nigdy nie zeszli z drogi budowania jedności – mówił, nawiązując do 60. rocznicy powstania słynnego listu biskupów polskich do biskupów niemieckich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję