2. Przykazania według "Corrigendy"
25 kwietnia 1998 r. miała miejsce bardzo ważna wypowiedź Kongregacji
Nauki Wiary w sprawie przykazań kościelnych, a szczególnie wspomnianych
już nr. 2042 i 2043 Katechizmu Kościoła Katolickiego. Otóż w tym
dniu Kongregacja zatwierdziła teksty poprawek do przykazań kościelnych.
W świetle korekty Kongregacji pierwsze przykazanie kościelne brzmi: "
W niedzielę i w inne nakazane dni świąteczne wierni są zobowiązani
uczestniczyć we Mszy św. i powstrzymywać się od prac służebnych".
Jednocześnie poprawka wymaga od wiernych święcenia dnia, w którym
wspomina się zmartwychwstanie Pańskie, a także najważniejsze święta
liturgiczne, w które czcimy tajemnice Chrystusa, Najświętszej Maryi
Panny i Świętych, przede wszystkim przez uczestnictwo w celebracji
eucharystycznej, gromadzącej chrześcijańską wspólnotę. W myśl wypowiedzi
Kongregacji Nauki Wiary, należy także uwolnić się od tych wszystkich
prac i spraw, które ze swej natury przeszkadzają święcić te dni.
Biorąc po uwagę treść kan. 1247 Kodeksu Prawa Kanonicznego, do takich
prac i zajęć należy zaliczyć te, które utrudniają oddawanie czci
Bogu, przeżywanie radości właściwej dniowi Pańskiemu oraz korzystanie
z należnego odpoczynku, zarówno duchowego, jak i fizycznego.
W kolejnych dwóch przykazaniach nie wprowadzono istotnych
zmian w treści, jedynie dokonano nieco innego zapisu. Przykazanie
drugie otrzymało brzmienie: "Każdy wierny jest zobowiązany przynajmniej
raz w roku spowiadać się ze swoich grzechów", natomiast przykazanie
trzecie: "Każdy wierny jest zobowiązany przynajmniej raz w roku na
Wielkanoc przyjąć Komunię św.".
Wprowadzone poprawki spowodowały, że zmieniło swoje brzmienie
czwarte przykazanie (w pierwszej edycji Katechizmu Kościoła Katolickiego
z 1992 r. - przykazanie piąte), które otrzymało nową, bardziej rozbudowaną
treść, a mianowicie: "W dni pokuty wyznaczone przez Kościół wierni
są zobowiązani powstrzymywać się od spożywania mięsa i zachować post"
. Natomiast część dotychczasowego komentarza do ostatniego przykazania,
odnosząca się do troski o materialne potrzeby Kościoła, stała się
nową treścią przykazania piątego. Na skutek tej modyfikacji piąte
przykazanie kościelne dzisiaj brzmi: "Wierni są zobowiązani dbać
o potrzeby Kościoła". Kongregacja dodała jednocześnie, że przykazanie
to mówi, iż wierni powinni dbać o nie, "każdy według swoich możliwości"
. Jest to zatem nawiązanie do normy Kodeksu Prawa Kanonicznego, w
którym prawodawca stwierdził, że wierni mają obowiązek zaradzać potrzebom
Kościoła, aby posiadał środki konieczne do sprawowania kultu, prowadzenia
dzieł apostolstwa oraz miłości, a także do tego, co jest konieczne
do godziwego utrzymania szafarzy. Kanon ten wskazuje także na obowiązek
popierania sprawiedliwości społecznej, jak również, "pamiętając o
przykazaniu Pana, do udzielania pomocy biednym z własnych dochodów" (
kan. 222 KPK).
Poprawki naniesione przez Kongregację Nauki Wiary zostały
również opublikowane w języku polskim przez Wydawnictwo "Pallottinum"
w 1998 r. jako tzw. Corrigenda. Kongregacja Nauki Wiary zaznaczyła
ponadto, iż Konferencje Episkopatu mogą wprowadzić inne przykazania
kościelne na swoim terytorium, co jest zgodne z przepisami kan. 455
KPK.
3. Przykazania w wersji polskiej adaptacji "Katechizmu Kościoła Katolickiego"
Komisja Episkopatu Polski ds. Wychowania Katolickiego, idąc
za poleceniem Ojca Świętego, by opracowane zostały katechizmy przystosowane
do lokalnego środowiska i kultury, a jednocześnie zachowujące jedność
wiary, 20 czerwca 1998 r. zatwierdziła Polską adaptację Katechizmu
Kościoła Katolickiego. Adaptacja ta, opracowana na zlecenie Komisji
Episkopatu przez zespół kierowany przez jezuitów - ks. prof. Jana
Charytańskiego i ks. prof. Andrzeja Spławińskiego, ukazała się drukiem
w Wydawnictwie Apostolstwa Modlitwy w Krakowie w 1999 r. pod tytułem
Katechizm dla dorosłych. Polska adaptacja "Katechizmu Kościoła Katolickiego"
opracowana na zlecenie i zatwierdzona przez Komisję Episkopatu Polski
ds. Wychowania Katolickiego. W Katechizmie tym przykazania kościelne
otrzymały następujące brzmienie: "1. W niedzielę i święta obowiązkowe
we Mszy św. nabożnie uczestniczyć i od prac służebnych się powstrzymywać.
2. Przynajmniej raz w roku spowiadać się. 3. Przynajmniej raz w roku
w czasie wielkanocnym Komunię św. przyjąć. 4. Posty nakazane zachowywać.
5. Potrzebom materialnym Kościoła zaradzać".
20 czerwca br. Episkopat Polski na konferencji w Łowiczu
na nowo podjął kwestię zapisu pięciu przykazań kościelnych w brzmieniu
Katechizmu Kościoła Katolickiego, z uwzględnieniem zmian naniesionych
w Corrigenda i po dyskusjach opublikował nowe brzmienie pięciu przykazań,
które będzie przekazane do zatwierdzenia Stolicy Apostolskiej.
To "nowe" brzmienie, wyrażające treść pięciu przykazań
kościelnych w bardziej współczesnym języku brzmi następująco: 1.
W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy św. i powstrzymać
się od prac niekoniecznych. 2. Przynajmniej raz w roku przystąpić
do sakramentu pokuty.
3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć
Komunię św. 4. Zachowywać nakazane posty, a w okresach pokuty powstrzymywać
się od udziału w zabawach. 5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty
Kościoła.
Zanim przykazania kościelne w brzmieniu przyjętym przez
Episkopat Polski zostaną publicznie ogłoszone, wcześniej wypowie
się na ich temat Stolica Apostolska. Po wydaniu aprobaty przykazania
kościelne zostaną podane do wiadomości wiernych w Polsce. Przyjęte
przez biskupów
20 czerwca br. brzmienie przykazań kościelnych jest bardzo
zbliżone do tego, które jest powszechnie znane wiernym. Zostały one
jedynie wyrażone bardziej współczesnym językiem. Aby nie było żadnych
wątpliwości co do interpretacji zobowiązań płynących z przykazań
kościelnych, biskupi postanowili dołączyć do nich obszerny komentarz.
Dokument ten ma przygotować Komisja Wychowania Katolickiego Episkopatu
Polski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu