Reklama

Sekty - zamaskowane zniewolenie

Wpływ New Age na chrześcijaństwo

Niedziela płocka 50/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O wpływie New Age na chrześcijan w Polsce mówił podczas płockiego sympozjum o. dr Piotr Jordan Śliwiński OFMCap. Próbując zdefiniować, czym jest New Age, stwierdził, że łatwiej jest powiedzieć, czym New Age nie jest: nie jest to organizacja wyznaniowa, ma bardzo rozbudowaną strukturę. Mówi się o niej „network” bądź „metanetwork” - sieć, supersieć. Nie ma centrum i zbudowanej struktury, raczej grupy ludzi interesujących się jakimiś problemami, np. astrologią. Struktury, oka sieci się przenikają. Jest to struktura religijna, ale też biznesowa, produkująca gadżety, publikacje, muzykę, firmująca także inne produkty. Sieć nie ma centrum ani określonego zestawu prawd, w które poszczególne oka sieci muszą wierzyć, nie można też określić, kto przewodzi New Age, nie ma też kryteriów przynależności: można uczestniczyć w obrzędach New Age, ale nie identyfikować się z siecią jako członek.
Jeśli chodzi o strukturę treściową, to New Age niesie ze sobą takie bogactwo treści, że do ich opisania używa się metafor „zimnego bufetu religijnego”, „sałatki religijnej” czy „supermarketu religijnego”. Podstawowe elementy ideologii New Age to globalizm i holizm, millenaryzm (rozumiany nie klasycznie, ale jako przeświadczenie o bliskim szczęściu całej ludzkości, choć patrząc na współczesne wojny, zaczęto raczej mówić o indywidualnym szczęściu), pozytywne spojrzenie na świat i dostrzeganie jego potencjału (łączy się to z energetycznym myśleniem, według którego świat, człowiek, ma energię, którą powinien wykorzystać, a bóg to rezerwuar nieskończonej energii), samorealizacja człowieka (w to myślenie wpleciona jest także wiara w reinkarnację, rozumianą nie pesymistycznie jako smutna konieczność odpokutowania, ale okazja do samorealizacji), a także homogeniczność ze społeczeństwem postmodernistycznym (w jej ramach przede wszystkim dowartościowanie pluralizmu jako wartości naczelnej).
Na pytanie, jaki jest wpływ New Age na chrześcijan w Polsce, Prelegent odpowiedział, iż oddziaływanie to dokonuje się na wielu płaszczyznach. Pierwsza z nich to wpływ w dziedzinie języka. Grupy New Age coraz częściej posługują się terminologią naukową, starają się, by ich poglądy wyglądały jak najbardziej naukowo. Druga płaszczyzna to strategia tworzenia instytucji New Age, które coraz bardziej są obecne w kulturze i są akceptowane przez społeczeństwo polskie (gazety ezoteryczne typu „Czwarty wymiar” czy „Szaman”, horoskopy, księgarnie i centra ezoteryczne, festiwale medycyny naturalnej wpisały się na trwałe w świadomość społeczną). Jeśli zaś chodzi o wpływ New Age na religijność, to przejawia się on przede wszystkim w zjawisku, które o. Śliwiński nazwał „mistyką instant”, czyli szybkim i prostym w obsłudze ersatzem mistyki. Przejawia się ona w zjawisku konsumpcji religijnej jako drodze do samorealizacji i wykorzystywaniu postaci wielkich świętych chrześcijańskich do uwiarygodnienia własnych poglądów (np. o. Pio wykorzystywany przez Bongiovanniego), natychmiastowości (zacieśnieniu perspektywy czasowej i oczekiwania od „usług religijnych” natychmiastowego skutku) oraz terapeutycznym podejściu do religii, a także rozmytości jako zasadniczej cechy języka religijnego (New Age czerpie z różnych religii pojęcia i zmienia ich sens, rozmywając język religijny). Rezultatem jest także zjawisko prywatyzacji religii i podwójna przynależność - np. człowiek chodzi do kościoła, ale uczestniczy także regularnie w seansach spirytystycznych.
Jako sposób przeciwdziałania wpływom New Age o. Śliwiński wskazał odkrywanie przez chrześcijan własnej tożsamości, odkrywanie skarbów własnej duchowości, a to dopiero pozwoli na dialog z osobami, które zostały „ukąszone” przez New Age.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apostoł, który zastąpił zdrajcę

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

święci

Św. Maciej

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Święty Maciej był jednym z pierwszych uczniów Jezusa. Wybrany został przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza, po jego zdradzie i samobójstwie.

Historia nie przekazuje nam zbyt wielu faktów z życia św. Macieja Apostoła. Po jego wybraniu w miejsce Judasza udzielono mu święceń biskupich i władzy apostolskiej przez nałożenie rąk. Hebrajskie imię: Mattatyah oznacza „dar Jahwe” i wskazuje na żydowskie pochodzenie Macieja.

CZYTAJ DALEJ

Piastunko karmiąca, módl się za nami...

2024-05-13 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Madonna karmiąca, którą w dzisiejszym rozważaniu przypomina nam ks. Jan Twardowski uznawana jest za patronkę domostw. Ludowe przekazy mówiły, że w domu, w którym jest jej obraz, nigdy nie zabraknie chleba.

Rozważanie 14

CZYTAJ DALEJ

Papież: nie skazujmy starszych na samotność

2024-05-14 12:52

[ TEMATY ]

papież Franciszek

pixabay

Papież Franciszek

Papież Franciszek

„Nie omieszkajmy okazać czułości dziadkom i starszym z naszych rodzin, odwiedźmy tych, którzy są zniechęceni i nie mają już nadziei, że inna przyszłość byłaby możliwa. Przeciwstawmy postawie egoistycznej, prowadzącej do zniechęcenia i samotności, otwarte serce i radosną twarz tych, którzy mają odwagę powiedzieć „Nie opuszczę cię!”, i obrać inną drogę” - apeluje Ojciec Święty w opublikowanym dziś Orędziu na IV Światowy Dzień Dziadków i Osób Starszych. W tym roku będzie on obchodzony w niedzielę po wspomnieniu liturgicznym świętych Joachima i Anny - 28 lipca.

ORĘDZIE OJCA ŚWIĘTEGO FRANCISZKA
na IV Światowy Dzień Dziadków i Osób Starszych
28 lipca 2024 r.
„W czasie starości nie opuszczaj mnie” (por. Ps 71, 9)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję