Reklama

Polskość w malarstwie Józefa Chełmońskiego

Józef Chełmoński, syn ziemi łowickiej, to „największy malarski talent polski, wielki poeta wsłuchany w polską naturę”. Tak twierdził znany malarz Leon Wyczółkowski.
Przyszły artysta urodził się w Boczkach nieopodal Łowicza w 1849 r. Zmarł w Kuklówce w roku1914. O Józefie Chełmońskim więcej się w roku bieżącym mówi i pisze z powodu 155. rocznicy jego urodzin (7-go listopada) oraz 90. rocznicy śmierci (6-go kwietnia). Podwójny ten jubileusz zachęca do wspomnień o artyście.

Niedziela łowicka 50/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Józef Chełmoński należy do najwybitniejszych i jednocześnie najpopularniejszych malarzy polskich. Któż nie zna takich dzieł jak: Babie lato, Bociany, Kuropatwy, Orka, Czwórka, Dniestr w nocy, Burza, Napad wilków, czy Powrót z balu. Można je oglądać w wielu muzeach, a także w licznych reprodukcjach - w książkach szkolnych, albumach, na kartach pocztowych. Obrazy te wciąż są chętnie oglądane i podziwiane. Zafascynowani twórczością Chełmońskiego, winniśmy poznać bliżej tego wielkiego artystę.
Józef Chełmoński w swojej twórczości, przepojonej liryczno - nastrojowym realizmem, ukazał piękno pejzażu polskiego, utrwalił życie wsi. Umiłowanie swojskości i przyrody stworzyło w obrazach Chełmońskiego taką wizję rodzimego krajobrazu, którą do dziś utożsamiamy z pojęciem „polskości”.
Tę polskość wyniósł Chełmoński z domu rodzinnego, gdzie uczył się miłości do otaczającej ziemi ojczystej, tradycji, patriotyzmu, poczucia sprawiedliwości, szacunku dla ciężkiej pracy chłopa. „Swojej wsi, z jej prostą urodą i szczerością uczuć, pozostał wierny na zawsze” pisała Pia Górska o Chełmońskim. Aspekt „polskości” w malarstwie Chełmońskiego wysuwa się na czołowe miejsce. Chęć malowania krajobrazu mazowieckich równin, nie wynikała zapewne li tylko z potrzeby chwili, czy zachwytu. Główny motyw ukazywania jej przez Chełmońskiego podyktowany był przede wszystkim potrzebą serca i ducha.
W czasach zaborów sprawą nadrzędną dla Polaków było odzyskanie niepodległości. Dla twórców sztuki polskiej była to sprawa honoru. Obrazy Chełmońskiego zaświadczają o tym dobitnie. Z całą pewnością dzieła te wzbudzały w ówczesnych Polakach pragnienie odzyskania utraconej wolności i tęsknotę za niepodległą Polską. Chełmoński, którego wyrocznią był Adam Mickiewicz, czynił to z pełną świadomością. Jak sam mówił Pan Tadeusz „był słońcem jego młodości”. Podobnie jak nasz wieszcz stworzył Chełmoński taką wizję polskiego krajobrazu, która oddziaływała na polskiego ducha, który w obrazach Chełmońskiego jest ponadczasowy.
Uwagę zwraca również kilka obrazów poświęconych tematyce narodowo - wyzwoleńczej. Jako 14- letni chłopiec widział przyszły artysta terror władz rosyjskich. Kiedy część budynku szkolnego w Łowiczu, do którego uczęszczał, została zamieniona na więzienie dla żołnierzy biorących udział w Powstaniu Styczniowym, był tego świadkiem. Podobnie jak publicznej egzekucji kilku skazańców. Zdawał sobie też sprawę młody Chełmoński z działalności ojca, który jako wójt gminy ratował Polaków zagrożonych aresztowaniem, wystawiając fałszywe dokumenty. Podejmował się także dowożenia broni do leśnych oddziałów. Silne przeżycia artysty z okresu dzieciństwa i młodości powróciły po latach w obrazach. Po powrocie ze studiów w Monachium namalował obraz Powstańcy na postoju, a z czasów gdy żył i tworzył w Paryżu pochodzą: Scena z 1863 roku, Powstańcy przed karczmą oraz Obozowisko powstańcze. Malując te obrazy Chełmoński utrwalił i przekazał potomnym ducha niezłomnej walki. To była jego twórczość dla „pokrzepienia serc”.
Dziś malarstwo Chełmońskiego wciąż jednakowo wzrusza swoją „polskością”, której nigdy za wiele. To nie przypadek, że jego talent był i jest niedoceniany, pomniejszany. Dlaczego? Myślę, że przyczyną są jego obrazy. Na wskroś polskie. Jeśli jeszcze dodamy, że ich autor był głęboko religijny...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś na 40-lecie parafii na Wiskitnie: ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota!

2024-05-13 15:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Wybudowaliście piękny kościół. Bardzo piękny. Ale ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota. Jak nie powstanie wspólnota, to będzie muzeum? Dlaczego każdy ma się w tej wspólnocie zaangażować? Dlaczego każdy? Odpowiedź daje św. Paweł – bo każdy jest obdarowany łaską, przez Boga - mówił kard. Ryś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję