Reklama

Zarys historii parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie

Niedziela podlaska 20/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwotna nazwa miejscowości Platerów brzmiała: Pasieka, a później Platerowo-Pasieka. Pojawiła się ona w księgach metrykalnych parafii Górki w 1772 r. jako folwark należący do dóbr ziemskich Ostromęczyn. W 1827 r. jego właścicielem został dziedzic Patrykoz i Hruszniewa (1815) - major Teodor Szydłowski h. Lubicz (1793-1863), były adiutant księcia Józefa Poniatowskiego (1813) i przyszły generał brygady w powstaniu listopadowym (1863). Po jego śmierci folwark nabyła w 1866 r. żona hr. Stanisława Broel Platera (1822--1890) - Katarzyna (ur. 1828), córka hr. Macieja Mielżyńskiego z Chobienic (1790-1870).
Ważnym wydarzeniem w życiu religijnym tej osady był carski edykt tolerancyjny z 30 kwietnia 1905 r. Dzięki jego postanowieniom 160 mieszkańców ówczesnej Pasieki - unitów przyjęło w parafii Górki obrządek łaciński. Rok później otwarto kolej żelazną, która biegła przez folwark Pasieka. Dzięki staraniom wdowy po Bernardzie hr. Broel Platerze (1861-1898) - hrabiny Kazimiery Florentyny z hr. Dunin-Borkowskich h. Łabędź (1869-1949), córki Mieczysława Ignacego (1833-1906), powstała tutaj stacja kolejowa, którą nazwano najpierw Platerowo, a później Platerów. Szybki rozwój osady związany z koleją i parcelacją w 1922 r. folwarku Platerów spowodował, że zaczęto myśleć o budowie kaplicy.
W 1928 r. Henryk Przeździecki (1875-1939), biskup siedlecki, czyli podlaski (1918-68), w czasie spotkania z mieszkańcami Platerowa (wizytacja kanoniczna parafii Górki), zachęcił ich do budowy kaplicy i obiecał przysłać duszpasterza. Zgodnie z obietnicą powołał 26 kwietnia 1928 r. Komitet Budowy Kaplicy w Platerowie, na czele którego postawił ks. Wacława Gąskę (1888-1971), ówczesnego proboszcza parafii Górki. W grudniu 1933 r. zaczął on odprawiać Mszę św. w poczekalni stacji kolejowej.
Proboszcz górecki 29 kwietnia 1934 r. poświęcił kamień węgielny pod budowę drewnianej świątyni, którą zaczęto budować na ofiarowanym przez niego placu. Projekt wykonał inż. Michał Sławiński z Siedlec. Nad całością prac czuwał cieśla Jan Chwedorczuk z Lipna. Drewno ofiarowali pobliscy ziemianie: Helena Maria hr. Potulicka (1896-1973) z Hruszniewa (córka Kazimiery F. i Bernarda Broel Platerów), Ignacy Humnicki (1861-1951) z Ruskowa, Zachariasz Lutkiewicz z Płoskowa i mieszkaniec Platerowa Andrzej Juszczuk. 10 maja 1935 r. ks. Wacław Gąska poświęcił kaplicę, natomiast ks. Czesław Sokołowski (1877-1951), sufragan diecezji siedleckiej, czyli podlaskiej (1919-1951), 15 czerwca 1935 r. nadał jej rangę kaplicy publicznej (oratorium publicum). Ordynariusz diecezji zaś, zgodnie z obietnicą sprzed prawie laty, z dniem 1 maja 1936 r. ustanowił filię duszpasterską. Pierwszym rektorem został mianowany ks. Stanisław Wilczopolski (1904-1977). Po ustaniu dyskusji na temat granic Ignacy Świrski (1885-1968), biskup siedlecki, czyli podlaski (1946-1968), z dniem 1 listopada 1947 r. erygował w Platerowie samodzielną parafię pw. Podwyższenia Krzyża Świętego.
Z racji na niedogodne warunki lokalowe, wiosną 1949 r. kościół został rozebrany i przeniesiony na plac nabyty 19 kwietnia 1947 r. od Daniela Łopatniuka z Platerowa W latach 1969-73 wnętrze kościoła zostało gruntownie przebudowane przez ks. Piotra Jelinka (1921-1977). Z jego inicjatywy w 1970 r. postawiono na placu przykościelnym murowaną dzwonnicę.
Obok kościoła stoi murowana plebania zbudowana w 1947 r. z cegieł odzyskanych z ruin stacji kolejowej, staraniem ks. Witolda Makarewicza (1903--72), proboszcza platerowskiego (1947-50; 1951-53). W 1948 r. poświęcił ją bp Ignacy Świrski. W pobliżu kościoła znajduje się również organistówka zbudowana w 1975 r. przez ks. Sylwestra Waleriana Grondzika (proboszcz w latach1973-90).

Reklama

Bibliografia:
Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie. III /Q/. Akta parafii Platerów 1951-1957. 1981-1990;
M. Głowacki, Katalog duchowieństwa i parafii Diecezji Siedleckiej czyli Podlaskiej, Siedlce 1985;
D. Kazun, Z dziejów parafii i kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie, Siedlce 1998; tenże, Złoty jubileusz istnienia parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie, Niedziela Podlaska nr 40 (1997) 43/148, s. III; I. Galicka, H. Sygietyńska, Województwo Warszawskie. Powiat Łosicki (Katalog Zabytków Sztuki w Polsce t. X z. 6), Warszawa 1964; S. Ulaczyk (oprac.), Rocznik Diecezji Drohiczyńskiej. Spis parafii i duchowieństwa 1999, Drohiczyn 1999.

Porządek Mszy św.:
- w niedziele i święta - kościół parafialny: 9.00,11.30
- w święta niebędące dniami wolnymi od pracy - kościół parafialny: 9.00, 16.30

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Odpusty w parafii: uroczystość Matki Bożej Królowej Polski, święto Podwyższenia Krzyża świętego

Nabożeństwo adoracyjne: 1-3 maja

Księgi metrykalne:
Księgi Chrztów: od 1936 r.
Księgi Małżeństw: od 1936 r.
Księgi Zmarłych: od 1936 r.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

[ TEMATY ]

Fatima

objawienia fatimskie

Family News Service

Karol Porwich/Niedziela

Maryja ukazywała się w Fatimie raz w miesiącu od 13 maja do 13 października 1917 roku. Z objawieniami fatimskimi i ich historią związane są fascynujące fakty, wciąż niestety mało znane lub zapomniane. Przypominamy kilka z nich.

Cud słońca, którego świadkami były dziesiątki tysięcy ludzi. Małe dzieci, którym w odległej portugalskiej wiosce objawiała się Maryja. Matka Boża przekazała im trzy tajemnice fatimskie. Dwie z nich zostały upublicznione w 1941 roku, trzecia zaś na ujawnienie czekała aż do 2000 roku. Te fakty są powszechnie znane. Ale co właściwie wydarzyło się na wzgórzach w środkowej Portugalii 105 lat temu? I jakie znaczenie ma to dla Kościoła w XXI wieku? Mija właśnie 105 lat odkąd trojgu pastuszkom ukazała się Matka Boża.

CZYTAJ DALEJ

Sędzia zdradził Polskę dla rosyjskiego miru

2024-05-12 13:04

[ TEMATY ]

komentarz

Adobe Stock

Ucieczka w kierunku Moskwy sędziego Tomasza Szmydta jest najbardziej widowiskową zdradą narodową w całej historii III RP. Sytuacja jest po wielokroć bardziej niebezpieczna niż agenturalne historie z lat 90., bo niestety żyjemy w czasach, gdy Rosja znów toczy swoje neoimperialne wojny, które są realnym zagrożeniem dla naszej państwowości.

Sędzia Tomasz Szmydt po ucieczce na Białoruś stał się gwiazdą zarówno białoruskich jak i rosyjskich mediów. Jest przedstawicielem "polskiej opozycji", która z "racjonalnych" powodów popiera politykę Moskwy oraz Mińska i jednocześnie sprzeciwia się wspieraniu walczącej Ukrainy. Mówi, że w Polsce są silne wpływy białoruskie i rosyjskie, bo ludzie chcą żyć w słowiańskiej przyjaźni. Chwali Łukaszenkę i Putina, a władze w Kijowie nazywa totalitarnymi. Jakby zupełnie nie dostrzegał faktu, kto w tej wojnie jest zbrodniczym agresorem, a więc kto jest katem, a kto broniącą się ofiarą.

CZYTAJ DALEJ

Zalesie. Dom marzeń

2024-05-13 05:48

Paweł Wysoki

Priorytetem jest wychowanie młodego pokolenia w duchu katolickim i patriotycznym oraz wspieranie małżeństw i rodzin - mówi ks. Jerzy Krawczyk.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję