Reklama

Nowe kierunki studiów na UJD w Częstochowie

2019-07-19 17:09

AKW

Anna Wyszyńska

W ramach dodatkowej rekrutacji studentów, która będzie trwać na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie od 22 lipca do 18 września 2019 r. uczelnia proponuje nowe kierunki studiów.

Kilka dni temu częstochowski uniwersytet otrzymał zgodę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na uruchomienie 3 kierunków studiów na Wydziale Pedagogicznym. Są to: pedagogika międzykulturowa z mediacją (studia I stopnia), pedagogika specjalna (studia jednolite magisterskie) oraz pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (studia jednolite magisterskie).

W czasie konferencji prasowej 19 lipca br. prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska poinformowała o zaakceptowaniu kolejnych wniosków uczelni dotyczących uruchomienia już w najbliższym roku akademickim kierunków: ekonomii (studia I stopnia), kosmetologii (studia II stopnia) oraz turystyki i rekreacji (studia II stopnia).

Reklama

Więcej informacji: Zobacz . Obecnie UJD oferuje ponad 40 kierunków studiów w dziedzinach nauk humanistycznych, medycznych, inżynieryjno-technicznych, prawnych i przyrodniczych. Wśród cieszących się największą popularnością są: fizjoterapia, filologia angielska i kosmetologia.

Tagi:
Częstochowa uniwersytet

Reklama

Collegium Medicum

2019-06-04 13:09

Andrzej Tarwid
Edycja warszawska 23/2019, str. 7

Już w październiku Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego otworzy Wydział Lekarski. Na pierwszy rok zostanie przyjętych 100 studentów

Materiały prasowe UKSW
Chętni do studiowania na UKSW całą ofertę uczelni znajdą na www.uksw.edu.pl

Bardzo odpowiedzialnie podeszliśmy do projektu uruchomienia kierunku medycznego w naszej uczelni. Chcemy zapewnić studentom możliwość zdobywania wiedzy teoretycznej i praktycznej na najwyższym poziomie i w oparciu o najlepsze standardy – mówi ks. prof. Stanisław Dziekoński, rektor UKSW.

Jakość kształcenia gwarantuje program studiów, który został przygotowany zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Zdrowia. Śmiało można jednak powiedzieć, że UKSW zrobiło znacznie więcej, aby w przyszłości jej mury opuszczali absolwenci znakomicie przygotowani do wykonywania zawodu i misji lekarza.

Najnowocześniejsza baza

Przez pierwsze dwa lata studenci kierunku lekarskiego oraz pielęgniarskiego, który został uruchomiony w semestrze letnim, będą uczyć się w kampusie przy ul. Wóycickiego. To tam, oprócz odpowiednio przygotowanych sal wykładowych, działają od dwóch lat nowoczesne laboratoria biologiczno-chemiczne z wyposażeniem na światowym poziomie.

Zajęcia dla przyszłych lekarzy będą odbywały się w Centrum Laboratoryjnym Nauk Przyrodniczych oraz w Centrum Anatomii Wirtualnej i Symulacji Chirurgicznej im. Jana Pawła II. Niedawno w jednej z tych placówek „wydrukowano” metodą 3D najstarszy szkielet człowieka, jaki znaleziono w Polsce.

Medycyna to nie tylko teoria i zajęcia w laboratoriach, ale również ćwiczenia praktyczne. W Collegium Medicum będą one realizowane we współpracy z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym. – Tam będą się odbywały np. zajęcia z anatomii prowadzone przez pracowników WUM – mówi ks. prof. Dziekoński. – Jeżeli chodzi natomiast o kształcenie na dalszych etapach, to będziemy bazować na klinikach polskich i zagranicznych.

Sieć współpracy

Baza kliniczna dla studiów w Collegium Medicum UKSW została utworzona ze szpitali oraz instytutów naukowo-badawczych. Wśród tych ostatnich są m.in.: Wojskowy Instytut Medyczny, Instytut Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Instytut Matki i Dziecka.

Jeśli zaś chodzi o szpitale publiczne i instytucje świadczące komercyjną działalność medyczną, to baza kliniczna wydziału została utworzona z placówek o bardzo dużym doświadczeniu i szerokim zakresie świadczeń medycznych. Są to m.in.: Centralny Szpital Kliniczny MSWiA, Szpital Specjalistyczny „Inflancka”, Szpital Bielański. Ponadto w realizację programu kształcenia na kierunkach medycznych UKSW zaangażowany jest Narodowy Instytut Leków.

Badania w Rzymie, Monachium i...

Uczelnia podjęła również szeroką współpracę z placówkami zagranicznymi mającymi renomę światową. Na przykład z Katolickim Uniwersytetem Najświętszego Serca w Mediolanie. Bazę dydaktyczną i naukową tego uniwersytetu dla studiów i badań stanowi rzymska poliklinika Gemelli, która jest oficjalnym szpitalem papieża. UKSW podpisał list intencyjny z Isar Klinikum w Monachium, która specjalizuje się w badaniach nad zastosowaniem komórek macierzystych. Natomiast od października rozpocznie się ścisła współpraca z Europejską Szkołą Zaawansowanych Badań Okulistycznych działającą przy Szwajcarskim Uniwersytecie w Lugano. Druga taka placówka w Europie powstanie na... kampusie przy ul. Wóycickiego.

– Jestem przekonany, że taka oferta podwyższy docelowo rangę UKSW w różnego rodzaju rankingach studiów, ale także w rankingach badawczych – mówi Piotr Müller, wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dla osób z misją

Rekrutacja rozpocznie się po zakończeniu tegorocznych egzaminów maturalnych. Na chętnych czeka tylko 100 miejsc.

– Chcemy rekrutować nie tylko osoby najlepsze pod względem intelektualnym, ale również takie, które mają w sobie misję do wykonywania zawodu lekarza – mówi ks. prof. Dziekoński i wyjaśnia, że w UKSW na medycynę patrzy się w sposób holistyczny. A więc taki, gdzie ciało, umysł, emocje i dusza stanowią jedność. – Idea takiej integracji była bardzo bliska św. Janowi Pawłowi II – przypomina rektor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jak reżyseruje się „marsze równości”

2019-08-13 12:55

Rozmawia Włodzimierz Rędzioch
Niedziela Ogólnopolska 33/2019, str. 38-39

W Polsce marsze środowisk LGBT nazywane są „marszami równości”. Na całym świecie te same parady znane są jako „Gay Prides”, co wskazuje na ich zasadniczy cel – ukazanie dumy z bycia homoseksualistami.
W Polsce próbuje się przedstawić „marsze równości” jako spontaniczne inicjatywy ludzi, którzy twierdzą, że są dyskryminowani i walczą o należne im prawa. Ale, oczywiście, tak nie jest. Na całym świecie wszystkie „Gay Prides” mają podobną scenografię i tę samą „reżyserię”, co wskazuje na to, że służą one tym samym celom wyznaczonym przez ideologów LGBT.
O próbę przeanalizowania tego zjawiska poprosiłem prof. Tommasa Scandroglia – dawnego wykładowcę Uniwersytetu Europejskiego w Rzymie.

vitaumanainternazionale.org
Prof. Tommaso Scandroglio

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH: – Badał Pan Profesor zjawisko parad homoseksualnych, zwanych „Gay Pride”. Co je charakteryzuje?

PROF. TOMMASO SCANDROGLIO: – Wszystkie „Gay Prides”, parady dumy gejowskiej, mają pewne wspólne cechy, które starałem się przeanalizować. Przede wszystkim cechuje je duch protestu. Parady te mają w sobie coś z ducha demonstracji 1968 r. (rewolucja studencka), które w roszczeniach dla pewnych grup społecznych (robotników, studentów, kobiet) nie proponowały postaw obronnych, ochrony danej kategorii, ale uciekały się do atakowania tych, których przedstawiano jako wrogów: pracodawców/kapitalistów przeciwstawiano robotnikom, nauczycieli/rodziców – uczniom, mężczyzn/rodziny/dzieci – kobietom. W analogiczny sposób w „Gay Prides” maszeruje się nie na rzecz osób homoseksualnych, ale zawsze przeciwko komuś. Przede wszystkim przeciwko Kościołowi, przeciwko tym, którzy twierdzą, że akty homoseksuale są nieuporządkowane, przeciwko partiom prawicowym, przeciwko ludziom o tradycyjnych poglądach itd. Krótko mówiąc – charakterystyczną cechą tych parad jest duch antagonistyczny, który zaprzecza hasłom o niedyskryminacji, integracji, otwartości na to, co różne, wykrzykiwanym podczas tych samych manifestacji. Innymi słowy – środowiska homoseksualne domagają się dialogu, otwarcia, bycia przyjaznymi, ale same przyjmują całkowicie odwrotną postawę: postawę wrogości, wojowniczości, niezdolność do dialogu.

– Dlaczego znaczna część uczestników tych parad manifestuje półnaga?

– To prawda, że „Gay Prides” to parada półnagich ciał (kostium kąpielowy jest najbardziej popularny), a to z kilku ważnych powodów. Pierwszy – to prowokacja. Zgodnie z agresywnym, wojowniczym duchem, o którym wspomniałem, konieczne jest sprowokowanie „wroga”, zmuszenie go do niekontrolowanej reakcji, by następnie oskarżać go o bigoterię, niewrażliwość i homofobię. Drugi powód – to krytyka. Nagość jest wykorzystywana jako obraza stereotypów, normalności, naturalności relacji. Kryje się za tym rewolucyjne przesłanie: obalić porządek ustanowiony przez Boga, który chciał, by mężczyzna czuł pociąg do kobiety i vice versa, a w szczególności obalić znaczenie czystości i wstydliwości, postrzeganych już nie jako cnoty, ale tabu, które trzeba przełamać, wrogie indywidualnej wolności i pełnemu wyrażaniu siebie. Trzeci powód to transgresja. Półnagie ciało osoby homoseksualnej jest wyrazem pragnienia przekroczenia wszystkich ograniczeń w sferze seksualnej. Pierwszym takim ograniczeniem jest, oczywiście, heteroseksualizm – rozpusta jest rozumiana jako wyzwalająca siła własnych popędów. Czwarty powód to przeciwstawienie „fizyczności” „wewnętrzności” – nagość świadczy o tym, że związek homoseksualny często koncentruje się na erosie, a wymiar afektywny (który jest również chaotyczny, ponieważ pochodzi z orientacji homoseksualnej, która jest nieuporządkowana, jak naucza katechizm), to aspekt drugorzędny. To właśnie fizyczność jest często źródłem stosunków homoseksualnych. Innym powodem jest narcyzm ich uczestników, dla których parada może być sceną do popisu w nadziei, że zostaną zauważeni i docenieni.

– Parady te organizowane są wszędzie i na szeroką skalę, nawet w krajach i miejscach, w których osób o skłonnościach homoseksualnych jest bardzo mało – tak jakby ktoś chciał „narzucić” społeczeństwu temat homoseksualizmu, aby przyzwyczajać ludzi do tego zjawiska...

– To prawda, ponieważ jednym z celów tych parad jest przyczynienie się do uznania zjawiska homoseksualizmu i transseksualizmu za normalne w świadomości zbiorowej, do pozbawienia zwykłych ludzi wrodzonego impulsu krytycznego. Rozpowszechnienie parad na całym świecie sprawiło, że stały się one zjawiskiem obyczajowym, już nawet nie tak nieprzyzwoitym, co w oczywisty sposób pomogło w podejmowaniu wielu innych działań mających na celu „normalizację” homoseksualizmu. Historycznie „Gay Prides” były pierwszą publiczną inicjatywą, która miała na celu akceptację homoseksualizmu w społeczeństwie.

– W Polsce, podobnie jak w innych krajach, „marszom równości” towarzyszą bluźniercze gesty. Dlaczego tak się dzieje?

– Jednym z ich wyróżników jest bluźnierczy charakter i bezczeszczenie Kościoła oraz ducha religijnego. Wspomniałem wcześniej o antagonistycznym wymiarze parad, a pierwszym wrogiem, którego należy zniszczyć, jest Kościół. Dlatego jest w nich tak wiele wulgarności, obelg i bluźnierczych przedstawień przeciwko Bogu, Matce Bożej i świętym. W tych gestach pełnych przemocy nie chodzi tylko o zamiar bezczeszczenia, modny od 1968 r. aż do chwili obecnej, ale jest to przejaw prawdziwej nienawiści do „sacrum”, tak jakby Kościół i święci byli wyrzutem sumienia dla sumienia tych ludzi.

– W większości krajów istnieją prawa uznające bluźnierstwo i oczernianie religii za przestępstwa, które podlegają karze. Dlaczego nikt nie karze homoseksualistów, którzy dopuszczają się takich przestępstw, podczas gdy ludzie przeciwni „marszom równości” są piętnowani lub wprost prześladowani?

– Z jednej strony – ludzie, którzy ośmielają się krytykować bluźniercze gesty i słowa uczestników „Gay Prides”, uważani są za homofobicznych, nieliberalnych, dyskryminujących, średniowiecznych, ponieważ rzekomo cenzurują wolność wypowiedzi. A z drugiej – ludzie, którzy obrażają uczucia religijne całego ludu, korzystają tylko z prawa do wolności słowa! Tak więc są dwie miary oceny: jeśli gej obraża Madonnę, to ta obraza jest wyrazem wolności słowa, a jeśli wierzący krytykuje homoseksualistę, który obraża Maryję, to zasługuje na pójście do więzienia za zniesławienie. Jest to skutek masowej kampanii kulturowej, która zmieniła zbiorowe postrzeganie zjawiska homoseksualizmu i sprawiła, że zwykli ludzie wierzą – z jednej strony – że działacze gejowscy są zawsze ofiarami, które należy bronić, a z drugiej – że katolik jest zawsze „katem” i dlatego zasługuje na pozbawienie wolności słowa, by nie mógł dyskryminować. Ta nierówność traktowania, a raczej otwarta dyskryminacja ludzi wierzących, wywiera w konsekwencji wpływ również na sędziów, którzy w tych sprawach przychylają się do dominujących, mainstreamowych opinii.

– Na stronie homoseksualistów „Gayly Planet” można przeczytać: „Nawet jeśli parady są przezabawne, a ty tańczysz aż do wyczerpania, pozostają demonstracjami politycznymi, by walczyć o równość i prawa społeczności LGBTQ”. Czy „Gay Prides” są formą walki politycznej?

– Według ideologów „tęczowych parad”, prawdziwy gej musi być aktywny politycznie. Homoseksualizm nie może pozostać w sferze prywatnej, ale musi stać się instancją polityczną, musi mieć wymiar publiczny, a zatem musi zostać przekształcony w walkę o swobody obywatelskie, prawa, finansowanie publiczne itp.

– Jeśli za paradami LGBT kryje się konkretna ideologia, to każdy ma prawo je krytykować, tak jak istnieje prawo do krytyki każdej partii czy ideologii...

– Krytyka, kontestacja, dezaprobata zawsze były bronią ruchu LGBT.

– Światowe lobby LGBT od dawna chce zmusić Kościół do zmiany nauki o zachowaniach homoseksualnych. Jakich metod używa, aby to osiągnąć?

– Wśród wielu strategii możemy wskazać trzy. Pierwsza to szantaż. W Kościele, jak przyznał sam Papież, działają lobby homoseksualne i są one bardzo wpływowe. Szantaż jest narzędziem do załatwiania wielu spraw. Jeśli jakiś biskup, rektor seminarium, przewodniczący jakiegoś papieskiego organizmu ma „plamy na życiorysie”, to stają się one walutą wymiany: gejowskie lobby obiecuje, że nie ujawni nic z tego, co wie o życiu biskupa, rektora czy księdza, w zamian za bycie przyjaznym gejom – „gay friendly”. Druga strategia: to przekonanie ludzi, że większość księży jest homoseksualistami. Jest to strategia promowana również przez socjologa i działacza gejowskiego Frédérica Martela w książce „Sodoma”. Twierdzi on, że skoro homoseksualizm jest tak rozpowszechniony w Kościele, to należy go „znormalizować”, uznać za naturalny wariant orientacji seksualnej. I trzecia strategia, również obecna w tekście Martela: ukazywanie homofobów (to neologizm zrodzony z teorii płci, który ma oznaczać ludzi źle nastawionych do homoseksualizmu) jako utajonych homoseksualistów. Tak więc ci, którzy krytykują homoseksualizm, są homoseksualistami, nawet jeśli o tym nie wiedzą. To sztuczka polegająca na tym, że z jednej strony zmusza się kogoś do milczenia, aby uniknąć podejrzeń o homoseksualizm, a z drugiej, na poziomie medialnym, ukazuje się środowsko konserwatywne jako garstkę bigoteryjnych hipokrytów.

* * *

Polska jest na półmetku zaplanowanej na ten rok kampanii środowisk LGBT+.

Od kwietnia do października br. w 23 polskich miastach organizowane są parady i tzw. marsze równości. Pierwsze miały już miejsce, a w sierpniu „marsze równości” przejdą ulicami: Płocka, Gorzowa Wielkopolskiego, Katowic, Szczecina, Torunia, Kalisza, Wrocławia i Lublina.

W ubiegłym roku odbyło się w Polsce 14 tęczowych parad, a w bieżącym jest ich o 40 proc. więcej. Charakterystyczne jest, że organizowane są one nie tylko w dużych aglomeracjach, ale coraz częściej w małych, odległych od centrum, ośrodkach, gdzie społeczność LGBT jest znikoma i nigdy przedtem publicznie się nie prezentowała.

(KAI)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Rzecznik Episkopatu: ambona miejscem głoszenia Ewangelii

2019-08-23 17:36

BPKEP / Warszawa (KAI)

Zgodnie z prawem kościelnym ambona jest miejscem głoszenia Ewangelii i przekazywania nauczania Kościoła katolickiego. Wykorzystywanie jej do innych celów jest nadużyciem – przypomina rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Paweł Rytel-Andrianik.

BP KEP
Ks. Paweł Rytel-Andrianik

„Zarówno Msza święta, jak i nabożeństwa oraz liturgie, to czas modlitwy. Świątynie są miejscami spotkania człowieka z Bogiem, bez żadnych wyjątków i taka jest ich rola. Kościelne ambony są przeznaczone do głoszenia Ewangelii, pocieszania strapionych, napominania, przypominania prawd wiary i magisterium Kościoła katolickiego” – zaznacza rzecznik Konferencji Episkopatu Polski.

Ks. Paweł Rytel-Andrianik dodaje, że przypadki, w których ambony są wykorzystywane do innych celów są sprzeczne z prawem Kościoła katolickiego i nie powinny mieć miejsca. „Świątynia nie jest odmianą Areopagu, gdzie każdy może przyjść i wygłaszać swoje poglądy. W kościele człowiek otrzymuje sakramenty, doświadcza bliskości Boga, słyszy ewangeliczne prawdy. Wszelkie inne formy działalności, które wykraczają poza prawo kościelne są nadużyciami” – zaznacza rzecznik Episkopatu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem