Reklama

Kolędy na głosy i organy

Franciszkanie z Sanoka zapraszają 20 stycznia br. o godz. 19.15 na kolejny koncert III sezonu artystycznego Festiwalu „Muzyka Młodych u Franciszkanów”. Muzyczny Adwent, „Muzyczne Misterium Różańcowe”, które sanockie Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia u Franciszkanów wypełniło wspaniałą dźwiękową ilustracją czasu Oczekiwania na Przyjście, dopełnimy podczas styczniowego koncertu śpiewem - „podwójną modlitwą” ludzi, radujących się z Narodzenia Pana.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Kolędy, dla większości ludzi gatunek najpiękniejszego śpiewu związanego z okresem Bożego Narodzenia, znane i śpiewane nawet przez ludzi dalekich od praktyk katolickich, pojawiły się w Polsce już w początkach XIII wieku wraz z przybyciem na te ziemie franciszkanów, którzy w szczególny sposób celebrowali adorację Żłóbka. Okoliczności pojawienia się kolęd, szczegóły ich powstania, ich wykorzystanie w innych gatunkach muzyki, a także kilka interesujących informacji na temat prezentowanej w programie organowej XVIII-wiecznej muzyki angielskiej usłyszymy w słowach komentarza podczas styczniowego koncertu „Kolędy na głosy i organy”. Wokalnie najpiękniejszymi kolędami w opracowaniach wybitnych muzyków tak polskich, jak i zagranicznych cieszyć nas będzie Chór Kameralny „Pro Arte”.
W styczniowym programie „Pro Arte” wystąpi w składzie bardzo kameralnym, uszczuplonym do 16 osób, co czyni ich sztukę chóralną jeszcze bardziej godną podziwu, wymagającą wielkiego kunsztu wokalnego i nieprzeciętnych predyspozycji do muzykowania kameralnego.
Z kilkoma najpiękniejszymi kolędami (m.in. „Mizerna, cicha”, „Anioł pasterzom mówił”) instrumentalnie korespondować będzie na organach Agnieszka Radwan.
Szykuje się zatem kolejna uczta dla młodych wiekiem i duchem melomanów Podkarpacia. Kolędy polskie i nie tylko śpiewane przez młodych artystów muzyków, ale i przez - mamy nadzieję - licznie zgromadzoną publiczność pobudzą i przedłużą tak bardzo nam potrzebną radość i pokój w naszych sercach.
A zatem 20 stycznia u Franciszkanów w Sanoku spotkajmy się na wspólnym koncercie przy śpiewie i organach.
Szczegóły o festiwalu można znaleźć na stronie: www.mmuf.franciszkanie.pl

Franciszkanie z Sanoka
Dyrektor artystyczny Festiwalu - Wanda Falk

CHÓR KAMERALNY „PRO ARTE” powstał w 2001 r. Swój skład opiera w większości na muzykach działających w zawodowych krakowskich zespołach (m.in. Madrygaliści „Capelli Cracoviensis”, Krakowski Chór Kameralny, zespoły Akademii Muzycznej). Chór nie prowadzi regularnej działalności koncertowej, jest typowym przykładem chóru „sesyjnego”, biorącego udział w festiwalach, cyklach koncertowych, który realizuje również projekty wynikające z „zamówień”. Zespół brał udział m.in. w II Międzynarodowym Festiwalu „Pax et bonum per musical” we Wrocławiu, w cyklu koncertowym „Muzyczne Wieczory na Salwatorze” w Krakowie. W swym repertuarze posiada utwory polskiego baroku, utwory A. Vivaldiego, J. S. Bacha i W. A. Mozarta oraz polskich kompozytorów współczesnych. Chór „Pro Arte” od początku jego istnienia prowadzi Maciej Tworek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

MACIEJ TWOREK studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Jana Hoffmana (1988-91), w 1992 r. ukończył dyrygenturę chóralną na Wydz. Wychowania Muzycznego, a następnie studia dyrygentury symfonicznej na wydz. Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie prof. Józefa Radwana. Umiejętności w tej ostatniej dziedzinie doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako dyrygent współpracuje z Krzysztofem Pendereckim. W 1998 r. otrzymał wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku, w cztery lata później (2002) znalazł się w półfinałach Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego „The Maazel/Vilar Conductors’ Competition”. Współpracował m.in. z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii Białostockiej, Wrocławskiej, Zabrzańskiej, Świętokrzyskiej, Orkiestrą Filharmonii w Astanie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Chórem Polskiego Radia, NDR Chor, Chórem Kameralnym „Pro Arte”, Krakowskim Chórem Kameralnym, Krakowską Orkiestrą Kameralną, Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Kameralną AM w Krakowie, Tarnowską Orkiestrą Kameralną. W 2003 r. przygotowywał Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej do tamtejszego prawykonania „Credo” Krzysztofa Pendereckiego pod dyr. kompozytora. W tym samym roku wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w „Festival Junger Kunstler” w Bayreuth. Obecnie jest adiunktem na Wydz. I Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrygentem „Capelli Cracoviensis”.

AGNIESZKA RADWAN ukończyła w Sosnowcu Podstawową Szkołę Muzyczną I st. w klasie fortepianu. Następnie kształciła się w PPSM w Krakowie pod kierunkiem mgr Zofii Wiekierek oraz PLM w klasie organów mgr Aleksandry Gawlik, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W 2006 r. ukończyła studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Jest laureatką IV miejsca Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Organów w Częstochowie (2000) oraz III miejsca na XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii (2002), gdzie również uzyskała wyróżnienie i specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Mariana Sawy. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i za granicą prowadzonych przez wybitnych organistów (m.in. przez M. Haselbocka, J. Laukvicka, O. Latry, W. Seifena, Ch. Bosserta, Th. Trottera, L. Lohmanna, D. Titteringtona, V. Warnier, J. Serafina, J. Gembalskiego) oraz klawesynistów (M. Toporowskiego, C. Tilneya). Koncertowała w Polsce (m.in. na festiwalach muzyki organowej w Krakowie, Leżajsku, Przemyślu, Wrocławiu, Sejnach), Niemczech i na Litwie. Współpracuje jako akompaniator z wieloma zespołami kameralnymi oraz chórami. W 2003 r. brała udział w światowym prawykonaniu utworu Tadeusza Machla na troje organów w Leżajsku. Dwukrotnie była stypendystką programu Fugato organizującego organowe kursy mistrzowskie w Bad-Homburg (Niemcy). W 2006 r. otrzymała stypendium na odbycie dwutygodniowych kursów na International Summer School w Dartington (Anglia) w klasie mistrzowskiej prof. Davida Titteringtona - organy (Royal Academy, Londyn) oraz Colina Tilney’a - klawesyn (Kanada). Obecnie współpracuje z Centrum Rozwoju Twórczości „Małe Nutki”, prowadząc autorski program zajęć artystycznych dla dzieci.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Żydowskie stowarzyszenie zapłaci za fałszywe oskarżenia wobec ks. prof. Guza

2025-09-11 20:40

[ TEMATY ]

ks. prof. Tadeusz Guz

fałszywe oskarżenia

żydowskie stowarzyszenie

BP KEP

Ks. prof. Tadeusz Guz

Ks. prof. Tadeusz Guz

Sąd Okręgowy w Warszawie nie uwzględnił zażalenia Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt na postanowienie o umorzeniu postępowanie wobec ks. prof. Tadeusza Guza. Sprawa dotyczyła krótkiej dygresji ks. prof. Tadeusza Guza, wygłoszonej podczas wykładu w 2018 r., na temat dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Sąd Okręgowy stwierdził, że ks. Guz korzystał z konstytucyjnej ochrony swobody wypowiedzi, a ponadto z materiału dowodowego wynika, że duchowny nie miał zamiaru obrazić ani znieważyć narodu żydowskiego, jak również nawoływać do nienawiści w odniesieniu do tej społeczności. Postanowienie jest prawomocne, a kosztami postepowania obciążono w całości Stowarzyszenie B’nai B’ritt. Ks. Guza w sprawie od początku reprezentowali prawnicy Instytutu Ordo Iuris.

Sprawa dotyczyła wypowiedzi ks. prof. Tadeusza Guza, z 26 maja 2018 roku która padła podczas wygłoszonego w Warszawie wykładu pod tytułem „Jak Pan Bóg dopełnił historii zbawienia?” Słowa kapłana odnosiły się do dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Zdaniem Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt (będącego w postępowaniu oskarżycielem subsydiarnym), ks. Guz nawoływał do nienawiści na tle różnic narodowościowych i wyznaniowych względem narodu żydowskiego, a w konsekwencji publicznie wzywał do antysemityzmu.
CZYTAJ DALEJ

Możemy być ślepi, choć mamy zdrowe oczy

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 39-42.

Piątek, 12 września. Dzień Powszedni albo wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi.
CZYTAJ DALEJ

Święto Kapituły Świętokrzyskiej

2025-09-12 20:57

Magdalena Lewandowska

Nowy kanonik otrzymał strój kanonicki, dystynktoria i pierścień.

Nowy kanonik otrzymał strój kanonicki, dystynktoria i pierścień.

– Prawdziwy uczeń Chrystusa musi umieć dać świadectwo prawdzie we wszystkich wymiarach życia – mówi nowy kanonik Kapituły Świętokrzyskiej ks. Krzysztof Dudojć.

Na dwa dni przed świętem Podwyższenia Krzyża Świętego Kapituła Świętokrzyska zebrała się na uroczystej Eucharystii, której przewodniczył abp Józef Kupny. Do grona kanoników Kapituły Świętokrzyskiej został przyjęty ks. Krzysztof Dudojć, proboszcz parafii Wniebowzięcia NMP w Lewinie Brzeskim. Nowy kanonik honorowy złożył przed metropolitą wrocławskim uroczyste wyznanie wiary oraz deklarację, że będzie zgodnie ze statutem kapituły i własnym sumieniem wypełniać nowe obowiązki oraz wspierać modlitwą, słowem i działaniem pasterzy diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję