Reklama

Zagórska Matka Nowego Życia

Niedziela przemyska 8/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W bieszczadzkiej parafii Zagórz znajduje się łaskami słynący obraz Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, którego kult w tym miejscu prawdopodobnie sięga XV wieku, a nawet czasów wcześniejszych. Różnym mianem obdarzano przez wieki zagórski Obraz, nazywając Maryję na nim przedstawioną: Królową Polski, Boską Panią Zagórską, Władczynią Bieszczad, Matką Boską Łaskawą, Najświętszą Maryją Panną Zwiastowania, lub po prostu Matką Boską Zagórską. W niedługim czasie (1 lipca) rzeczony Obraz ma zostać ukoronowany pod tytułem: Matki Nowego Życia. W związku z powyższym w ramach przygotowań do koronacji (te odbywają się w zagórskiej parafii w każdą pierwszą sobotę miesiąca) warto postawić sobie pytanie: jaką treść teologiczną niesie z sobą ten nowy tytuł?
Szukając odpowiedzi warto sięgnąć najpierw do teologii biblijnej. Wczytując się w natchnione teksty możemy wyrażenie „nowe Życie” odczytać w czworakim znaczeniu: 1) Jezus siebie nazywa Życiem (np. J 11,25; 14,6); 2) On daje prawdziwe życie - czyli życie łaski Bożej (np. J 6, 27-58; 8,12; 10,10); 3) chrześcijanin jest zobowiązany do nowej egzystencji - czyli nowego życia w Chrystusie opartego o Jego przykazania (Rz 6,3; Rz 6, 10n; 12,47-50); 4) nowe życie to życie wieczne w niebie (1 Kor 15,54n), gdzie będziemy oglądać Boga takim, jakim jest (l J 3,2), „twarzą w twarz” (l Kor 13,12). Myślę, że w powyższym czworakim znaczeniu, możemy odkryte treści przypisać do maryjnego tytułu Matka Nowego Życia.
Matka Nowego Życia to przede wszystkim Matka Tego, który nazywał siebie „Życiem”. Stąd Matka Nowego Życia to Matka Boża. Prawda o Bożym Macierzyństwie Maryi (dogmat soboru Efeskiego 431 r.) należy do podstawowych i najważniejszych prawd maryjnych naszego Kościoła. W Nowym Testamencie znajdziemy wiele tekstów potwierdzających ową prawdę, które z racji ograniczeń edytorskich musimy pominąć, koncentrując się na najważniejszym - tj. scenie Zwiastowania (Łk 1, 26-35). Myślę, że każdy z nas zna jej treść doskonale. Zwróćmy uwagę tylko na kilka szczególnych momentów. Anioł zapowiada Maryi, że pocznie i porodzi Syna, który będzie nazwany „Synem Najwyższego”. Maryja wyraża pewne wątpliwości dotyczące sposobu zostania matką, przy równoczesnym Jej pragnieniu pozostania dziewicą. Anioł wyjaśnia, że stanie się to dzięki Duchowi Świętemu i mocy Najwyższego, stąd Jej Dziecko nie będzie zwyczajnym synem ludzkim, ale będzie Synem Bożym. Po takich wyjaśnieniach Maryja wyraża swoją zgodę: „Niech mi się stanie według twego słowa”. Z chwilą wypowiedzenia tych słów, w Jej Dziewiczym łonie Syn Boży przyjmuje naszą ludzką naturę. Właśnie ten moment, widziany oczyma artysty został uwieczniony na cudownym obrazie Zwiastowania z zagórskiego kościoła. Widzimy Maryję w postaci stojącej, lekko zwróconej w stronę anioła, który komunikuje Jej Bożą wolę. Lekko nad głową anioła znajduje się małe wyobrażenie Boga Ojca, od którego w stronę Maryi płyną promienie, mogące symbolizować moc Bożą, Jego łaskę, a zwłaszcza łaskę niestworzoną, czyli Ducha Świętego. Uważny obserwator zauważy na tej „drodze z promieni” postać malutkiego Dzieciątka, które zbliża się do Maryi, a które Ona przyjmuje w pokornym geście przyjęcia, rozchylając dłonie. Staje się Matką nowego życia, tego ludzkiego zwyczajnego, biologicznego życia Wcielonego Syna Bożego; ale również staje się Matką Nowego Życia, czyli Zbawiciela, który przyszedł, abyśmy otrzymali nowe życie.
Jeśli „nowe Życie” to inaczej życie w wymiarze nadprzyrodzonym, czyli życie łaski, to macierzyństwo Maryi można również odczytywać w tym znaczeniu. Matka Nowego Życia, to Matka w porządku łaski, lub inaczej duchowa Matka. Macierzyństwo to związane jest bardzo ściśle z Jej Bożym Macierzyństwem. Syn Boży przez Wcielenie stał się bratem ludzi, a Ona jako Jego Matka stała się Matką braci swego Syna. Stąd też scena z zagórskiego Obrazu przedstawiająca moment Wcielenia, jest także sceną ukazującą moment rozpoczęcia przez Maryję pełnienia funkcji Matki wobec ludzi. To św. Paweł w Liście do Galatów poucza nas, że „zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty, zrodzonego pod Prawem, aby wykupił tych, którzy podlegali Prawu, abyśmy mogli otrzymać przybrane synostwo” (Ga 4, 4-5). Maryję zatroskaną o ludzkie sprawy i skutecznie interweniującą u swego Syna widzimy w opisie cudu przemiany wody w wino w Kanie Galilejskiej (J 2, 1-11). Zauważmy również, że cud Jezusa miał drugi skutek, którym było objawienie przez Jezusa swojej chwały i wzbudzenie wiary u uczniów. Ingerencja Matki Jezusa, która pragnęła zaradzić w potrzebie doczesnej, spowodowała uzyskanie łaski o charakterze „niedoczesnym”. Analogiczną rolę Maryja pełni również dzisiaj. W tym zatroskaniu Maryi o nasze życie, na pierwszy plan wysuwa się sprawa naszego zbawienia. Maryja jest Matką w porządku łaski, tzn. przyczynia się do „zrodzenia” w nas życia nadprzyrodzonego. Zauważmy - przyczynia się, ale nie daje tego życia. Życie Boże w nas ma tylko jedno Źródło, którym jest Bóg. Jednak opieką Maryi objęte są również sprawy życia doczesnego. Świadectwa łask otrzymywanych za wstawiennictwem Matki Bożej Zagórskiej są liczne: uzdrowienia, uratowania z wypadku, wyjścia z nałogu, wyproszenia daru macierzyństwa i szczęśliwego urodzenia dziecka. Przykłady te upoważniają do przypisania Maryi Zagórskiej miana Matki Nowego Życia.
„Nowe Życie” to także egzystencja według wskazań Jezusa, które Maryja w pełni zrealizowała. Stąd też Matka Nowego Życia to wzór ewangelicznego życia. O tej prawdzie bardzo mocno przypomina nam nauczanie Kościoła, ukazując Maryję jako przykład do naśladowania (np. Signum Magnum). Czego uczy nas Maryja? Myślę, że przede wszystkim Maryja uczy słuchania Słowa Bożego i wcielania go w życie; uwielbiania Boga, za wszystko, co nam czyni; bycia w całości dla Chrystusa; otwierania się na Ducha Świętego; składania siebie na ofiarę Bogu; pełnienia macierzyńskiej funkcji wobec braci i sióstr.
Wreszcie na koniec zauważmy, że Nowe Życie to życie wieczne. Maryja ten stan osiągnęła w sposób pełny. Raduje się Bogiem na wieki, ogląda Go „twarzą w twarz”. Chodzi tutaj o osobową więź, osobowy kontakt, komunię (zjednoczenie), dialog miłości z Osobami Trójcy Świętej. Ta komunia życia i miłości jest stanem najwyższego i ostatecznego szczęścia. Maryja przeżywa swój stan chwały w pełni swego człowieczeństwa: wraz z duszą i ciałem, co zdogmatyzował uroczyście papież Pius XII w 1950 r. Do tego stanu inni członkowie Kościoła dopiero dążą. Stąd też Matka Nowego Życia to także Wniebowzięta - eschatologiczna ikona Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wincenty á Paulo

27 września br. obchodzimy wspomnienie św. Wincentego á Paulo. Urodził się on 24 kwietnia 1581 r. w wiosce Pouy, w południowej Francji. Pochodził z rodziny wieśniaczej i miał czworo rodzeństwa. Dopiero w 12. roku życia poszedł do szkoły. Mimo, że wcześniej zajmował się tylko wypasaniem owiec z nauką radził sobie bardzo dobrze i po szkole wstąpił do seminarium duchownego. W wieku 15 lat otrzymuje niższe święcenia i dostaje się na uniwersytet w Saragossie w Hiszpanii. Święcenia kapłańskie przyjmuje w 1600 r., miał wówczas zaledwie 19 lat. Kontynuował studia w Tuluzie, Rzymie i Paryżu, kształcąc się w dziedzinie prawa kanonicznego. Dobrze zapowiadająca się kariera młodego, zdolnego kapłana zmienia się w los niewolnika. W czasie podróży z Marsylii do Narbonne przez Morze Śródziemne został wraz z całą załogą napadnięty przez tureckich piratów i przywieziony do Tunisu jako niewolnik. W ciągu dwóch lat niewoli miał czterech panów, ostatniego zdołał nawrócić. Obaj uciekli do Europy i zamieszkali w Rzymie. Już wkrótce stał się wysłannikiem papieża Pawła V i trafił na dwór francuski, gdzie za sprawą królowej Katarzyny de Medicis przejął opiekę nad Szpitalem Miłosierdzia. Na własne życzenie objął probostwo w miasteczku Chatillon-les-Dombes, gdzie zetknął się ze starcami, inwalidami wojennymi, chorymi i ubogimi. Aby im jak najlepiej służyć, powołał „Bractwo Miłosierdzia”, a dla kobiet bractwo „Służebnic Ubogich”. W 1619 r. św. Wincenty otrzymał dekret mianujący go generalnym kapelanem wszystkich galer królewskich. Święty przeprowadzał wśród galerników misje i dbał o poprawę warunków życia. W 1625 r. powołał „Kongregację Misyjną” zrzeszającą kapłanów. Papież Urban VIII zatwierdził nowe zgromadzenie w 1639 r. Nowa rodzina zakonna zaczęła rozrastać się i objęła swoją opieką szpital dla trędowatych opactwa Saint-Lazare. Celem zgromadzenia, które dziś nosi nazwę Zgromadzenia Księży Misjonarzy Świętego Wincentego á Paulo jest głoszenie Ewangelii ubogim. W 1638 r. wraz ze św. Ludwiką de Marillac św. Wincenty założył żeńską rodzinę zakonną znaną dziś pod nazwą Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia (szarytki), której charyzmatem była praca z ubogimi i chorymi w szpitalach i przytułkach. Święty zmarł w domu zakonnym św. Łazarza w Paryżu 27 września 1660 r. W roku 1729 papież Benedykt XIII wyniósł Wincentego do chwały błogosławionych, a papież Klemens XII kanonizował go w roku 1737. Papież Leon XIII ogłosił św. Wincentego á Paulo patronem wszystkich dzieł miłosierdzia. Do Polski sprowadziła misjonarzy w 1651 r. jeszcze za życia Świętego królowa Maria Ludwika, żona króla Jana II Kazimierza. W Polsce prowadzili 40 parafii. W naszej diecezji ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo (CM) pochodzi bp Paweł Socha, a misjonarze św. Wincentego pracują w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu, Gozdnicy, Iłowej, Przewozie, Skwierzynie, Słubicach, Trzcielu i Wymiarkach. Siostry Szarytki mają swoje domy w Gorzowie Wielkopolskim, Skwierzynie i Słubicach.
CZYTAJ DALEJ

Francja: nowoczesny kościół wyróżniony przez ministerstwo kultury

2025-09-26 20:27

[ TEMATY ]

Kościół

Francja

nowoczesność

wikipedia/Vpe

Kościół pw. Ducha Świętego w Montpellier

Kościół pw. Ducha Świętego w Montpellier

Kościół pw. Ducha Świętego w Montpellier został uhonorowany przez francuskie ministerstwo kultury oznakowaniem „Wyróżniająca Się Architektura Współczesna”. Poświadczająca to tablica pamiątkowa została odsłonięta dziś wieczorem w obecności miejscowego arcybiskupa Norberta Turiniego i architekta-wizjonera Marcela Pigeire’a, który za swój projekt sprzed pół wieku nie wziął honorarium.

Świątynia w dzielnicy Cévennes w Montpellier powstała w 1965 roku, gdy kończący się Sobór Watykański II chciał zbliżyć wiernych do ołtarza. 35-letni wówczas Pigeire stworzył kościół mogący pomieścić 700 wiernych, na planie centralnym, pełen światła. Wyróżnia się on trójkątnymi fasadami, symbolizującymi Trójcę Świętą, podobnie jak trzy kolumny podtrzymujące strop na wysokości 17 metrów.
CZYTAJ DALEJ

W Winnym Grodzie trwają IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne

2025-09-27 16:31

[ TEMATY ]

diecezja zielonogórsko ‑ gorzowska

Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno‑Muzyczne

Karolina Krasowska

IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne

IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne

W Zielonej Górze od wczoraj trwają IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne. W tym roku w wydarzeniu uczestniczy 260 osób.

Od wczoraj w Zielonej Górze trwają IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne. Z roku na rok wydarzenie cieszy się coraz większą popularnością, a w tym roku przeżywa je 260 osób, a uczestnicy są niemal z całej Polski. Tematem warsztatów jest Eucharystia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję