Reklama

Kard. Stefan Wyszyński - mąż stanu (5)

Niedziela toruńska 27/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W życiu Księdza Prymasa wielką rolę odegrała Maryja. Jej oddał nie tylko swoje życie osobiste, ale także cały Kościół w Polsce. Wypowiedział pamiętne słowa: Wszystko postawiłem na Maryję. Skoro on sam całe życie widział w Jej perspektywie, to błędem byłoby wymazanie Matki Bożej z charakterystyki jego wielkości. Tym bardziej, że w kontekście maryjnym spotykamy go także na interesującym nas terenie.

1967- Toruń

Ksiądz Prymas wpisał się w wydarzenie koronacji obrazu Matki Bożej Nieustającej Pomocy u toruńskich redemptorystów, które miało miejsce 1 października 1967 r. Przypomnijmy, że po II wojnie światowej w całym Kościele przeżywano dynamiczny rozwój kultu Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Na terenie diecezji chełmińskiej intensywnie rozwijał się on w kościele toruńskich redemptorystów. Ożywiony impuls w dziejach tego kultu maryjnego w diecezji związany był z osobą biskupa chełmińskiego Kazimierza Józefa Kowalskiego (1946-72). On już w 1962 r. prosił papieża Jana XXIII o ustanowienie Matki Bożej Nieustającej Pomocy pierwszą patronką diecezji chełmińskiej. Do tej pory głównymi patronami diecezji byli św. Wojciech oraz św. Wawrzyniec. Kiedy w 1962 r. kard. Stefan Wyszyński ogłosił św. Wojciecha patronem Polski, biskup chełmiński w myśl zasady, że nie ma zwyczaju podwójnego patronatu, poprosił papieża o uczynienie Matki Bożej Nieustającej Pomocy główną patronką diecezji. Papież Jan XXIII przychylił się do prośby i wydał 29 listopada 1962 r. stosowny dekret.
Ustanowienie patronatu maryjnego nad diecezją przyczyniło się do zdynamizowania Jej kultu w całej diecezji, a szczególnie w Toruniu. Na podstawie licznie składanych podziękowań za otrzymane łaski papież Paweł VI 16 kwietnia 1967 r. udzielił zgody na uroczystą koronację wizerunku Matki Bożej w Toruniu. Koronacja miała miejsce 1 października 1967 r. W obecności 12 biskupów, ok. 300 kapłanów oraz ok. 30 tys. wiernych dokonał jej Prymas Tysiąclecia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

1969- Lubawa

W 1948 r. za pontyfikatu Ojca Świętego Piusa XII parafia lubawska wniosła prośbę o zezwolenie na koronację figurki Matki Bożej Lipskiej. Jako motywację podano starodawność kultu, jego trwanie wyrażające się w niemalejącej liczbie pielgrzymów przybywających do tego miejsca oraz nadzwyczajne łaski, które dzieją się za przyczyną Matki Bożej. Do koronacji doszło 2 lipca 1969 r., w święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. W uroczystości koronacyjnej wzięło udział ok. 20 tys. pielgrzymów, w tym kilkunastu biskupów z Księdzem Prymasem na czele. Prymas Tysiąclecia odczytał orędzie Pawła VI, zezwalające na akt koronacji i osobiście nałożył złote korony.

1972-Rywałd Królewski

Najważniejszym wydarzeniem powojennej historii sanktuarium była koronacja Madonny Rywałdzkiej. Wprawdzie pozłacane srebrne korony, jako wyraz szczególnej czci i wywyższenia Maryi, zostały nałożone już w XVIII wieku, to jednak na kanoniczny akt koronacji trzeba było czekać do 1972 r. Dzięki staraniom kapucynów, gospodarzy tego miejsca, dokonał jej kard. Stefan Wyszyński. Na uroczystość koronacji, która miała miejsce 3 września 1972 r., przybyło 21 biskupów i 300 kapłanów, duża liczba zakonników i zakonnic oraz niezliczone rzesze wiernych. W drodze na koronację wizerunku Matki Bożej Cygańskiej w Rywałdzie Ksiądz Prymas zatrzymał się w Domu Generalnym Zgromadzenia Sióstr Pasterek. Podczas spotkania z siostrami wygłosił okolicznościową konferencję ascetyczną.
Znaczenie koronacji maryjnych dla Kościoła w Polsce, w tym dla poszczególnych diecezji trudno przecenić. Po obchodach milenijnych dotykamy w nich najważniejszych wydarzeń duszpasterskich, które objęły swym zasięgiem setki tysięcy wiernych. Koronacje wizerunków to w znacznej mierze osobiste dzieło Prymasa Tysiąclecia. Był to niewątpliwie jeden z owoców przywiązania Kardynała do osoby Matki Bożej. Przypomnijmy także, że nie mieliśmy tu do czynienia z okazjonalnym zjawiskiem, ale realizacją przemyślanego programu, którego jednym z owoców było ukształtowanie głębokiej pobożności maryjnej Polaków. Maryjność stała się niewątpliwie cechą powojennego pokolenia. Spotkania inspirowane wydarzeniem koronacji dawały także wiernym w całej Polsce poczucie wspólnoty, wielkości i godności, czyli tego wszystkiego, czego chciał ich pozbawić system, w którym przyszło im żyć.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Dziś jest tylko jeden plan: krzyż

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Didgeman/pixabay.com

Rozważania do Ewangelii J 18, 1 – 19, 42.

Wielki Piątek, 29 marca

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję