Reklama

Nieznane dzieła ze zbiorów przemyskich Franciszkanów

Unikatowe dzieła sztuki sakralnej rzadko dotąd prezentowane szerszej publiczności można zobaczyć na wystawie w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej. Ekspozycja pt. „Nieznane dzieła sztuki europejskiej ze zbiorów klasztoru ojców Franciszkanów w Przemyślu” ukazuje tylko część zbiorów z klasztornej kolekcji.

Niedziela przemyska 28/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Eksponaty - dziedzictwo ziemi przemyskiej minionych czasów, w które od XIII wieku wpisuje się obecność franciszkańskiej wspólnoty, powinni obejrzeć nie tylko zainteresowani sztuką sakralną. Okazją jest wyjątkowa wystawa, bowiem po raz pierwszy w takim kształcie i liczbie dzieła te opuściły klasztorne mury i zostały udostępnione publiczności. Jak powiedział nam o. Jarosław Karaś, gwardian przemyskiego zakonu Franciszkanów, na przestrzeni wieków klasztory odgrywały ważną rolę w życiu miasta, także na płaszczyźnie kulturalnej, promując m.in. sztukę. Stąd na wystawie można obejrzeć zarówno zabytkowe naczynia liturgiczne a także dzieła malarskie, przedmioty kultu, z których najstarsze datowane są na XVI wiek. - Okazją do zaprezentowania historycznej obecności wspólnoty franciszkańskiej w Przemyślu jest m.in. jubileusz 230. rocznicy koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Niepokalanie Poczętej. Obraz ten wykonany temperą na desce prawdopodobnie w kręgu lwowskiej lub nawet przemyskiej szkoły malarskiej, znajduje się w ołtarzu głównym naszego kościoła. XVIII-wieczna kopia tego obrazu oraz srebrna suknia, która dawniej zdobiła malowidło także prezentowane są na wystawie. Wśród eksponatów, na które warto zwrócić uwagę jest także obraz pierwszych Franciszkanów ojców Macieja Rosa i Jakuba Lackora, którzy w 1237 r. przybyli do Przemyśla i mieli założyć tu pierwszy klasztor - podkreśla o. Jarosław Karaś. Warto jednak więcej czasu poświęcić obrazowi Matki Bożej. Okazuje się bowiem, że wizerunek Niepokalanie Poczętej, być może autorstwa Jana Gallusa, w XVIII wieku, kiedy starano się o koronację, został przemalowany temperą i ozdobiony sukienką. Sukienka ta oparła się kontrybucjom austriackim i stąd można ją podziwiać na wystawie. Zdaniem Marty Trojanowskiej, komisarz wystawy, ciekawostką jest również fakt, że do 1980 r. właściwy wizerunek był ukryty pod warstwą XVIII-wiecznych przemalowań i wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie. - Płaszcz oraz suknię Matki Bożej pokrywały wzory i właściwie trudno było badaczom określić czas i krąg powstania malowidła. Miał z tym problemy nawet profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Adam Bochnak. Dopiero ostatnia konserwacja odkryła prawdziwe piękno i koloryt tego obrazu - wyjaśnia Marta Trojanowska. Na ekspozycji w przemyskim Muzeum można zobaczyć zarówno kopie obrazu wykonane przed, jak i po konserwacji a także część wotów składanych Matce Bożej w podzięce za otrzymane łaski. Prezentowane są również szaty liturgiczne, w tym ciężkie jedwabne ornaty, ręcznie zdobione haftami. - Jest to zbiór bardzo cenny a same ornaty są wykonane z tkanin XVII i XVIII-wiecznych. Przeważnie są to tkaniny powstałe poza Polską, włoskie i francuskie. Niektóre z nich wyróżniają się pięknym zdobnictwem z bardzo wypukłymi aplikacjami wykonanymi złotą i srebrną nicią. Trzeba wziąć pod uwagę, że tak wykonany ornat był bardzo ciężki i sprawowanie w nim funkcji liturgicznych, zwłaszcza w upalne dni musiało sprawiać kapłanowi wielką trudność - uważa Marta Trojanowska. Ekspozycja prezentuje też cenne monstrancje i relikwiarze. Jak podkreśla komisarz wystawy, wśród złotnictwa zgromadzonego w kościele ojców Franciszkanów wyróżniają się dwa gotyckie kielichy srebrne, złocone z XVI wieku z bardzo piękną ornamentyką. - W późniejszych wiekach były one z całą pieczołowitością konserwowane i przerabiane. Dodatkowo ich wartość podnosi to, że zostały uratowane od konfiskat austriackich, które w okresie józefińskim pokaźnie uszczupliły zbiory polskich galicyjskich kościołów i klasztorów - wyjaśnia Marta Trojanowska. Na wystawie można też zobaczyć figury - szopki powstałe w Paryżu w drugiej połowie XIX wieku. Na uwagę zasługuje też feretron nieznanego XIX-wiecznego, przemyskiego autora przedstawiający po jednej stronie scenę Zwiastowania, a po drugiej Boże Narodzenie. Autorami prezentowanych prac byli m.in. artyści lwowscy i przemyscy związani z Franciszkanami.
Z reguły kojarzymy obecność różnych zakonów w sensie liturgii, nabożeństw itp. Tymczasem przez pryzmat prezentowanej wystawy można zobaczyć także inną działalność: kulturalną, społeczną, obecność Kościoła jako takiego w konkretnym czasie i miejscu. Wskazuje to, że misją Kościoła obok pracy duszpasterskiej jest także działalność kulturalna, która wpisuje się w żywy organizm konkretnego miasta. Wystawę pt. „Nieznane dzieła sztuki europejskiej ze zbiorów klasztoru oo. Franciszkanów w Przemyślu” można oglądać do końca lipca. Ojcowie Franciszkanie mają nadzieję, że bliższe zetknięcie się z historią i działalnością ich wspólnoty zwiększy zainteresowanie zarówno dziełami sztuki stanowiącymi dziedzictwo przeszłości ziemi przemyskiej, ale także pogłębi kult Matki Bożej Niepokalanie Poczętej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego tak naprawdę Maryja oczekuje od nas wołaniem z Fatimy?

[ TEMATY ]

Fatima

Maryja

Karol Porwich/Niedziela

Zapewne każdy z nas słyszał o objawieniach Matki Bożej w Fatimie, ale czy tak naprawdę wiemy, co wtedy Maryja chciała nam przekazać? Czy orędzie fatimskie to tylko historia, wydarzenie, sensacja? Co ono oznacza dla mnie, dla mojego życia?

Dziś Fatima jest jednym z największych sanktuariów maryjnych świata. Rocznie odwiedza ją około 4 milionów pielgrzymów i turystów, przy czym największe nasilenie tego ruchu przypada na 13 maja i 13 października, w rocznicę rozpoczęcia i zakończenia objawień.

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję