Reklama

Wstępowanie na świętą górę Paschy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Okres liturgiczny Wielkiego Postu (łac. Quadragesima) jest czterdziestodniowym przygotowaniem wiernych do pełnego i owocnego przeżycia Paschy. Jest to czas stosowny, "w którym wstępujemy na świętą górę Paschy" (List okólny o przygotowaniu i obchodach Świąt Paschalnych, 16 stycznia 1998, nr 6). Okres ten rozpoczyna się w Środę Popielcową, która nazwę swą przejęła z obrzędu posypywania głów popiołem.

Obrzęd posypywania głów popiołem swymi korzeniami sięga aż do czasów, kiedy w Kościele praktykowana była pokuta publiczna. Ci, którzy dopuścili się ciężkich grzechów, takich jak: morderstwo, nierząd, zaparcie się wiary... musieli na początku Wielkiego Postu przywdziać szaty pokutne, biskup posypywał ich głowy popiołem, po odmówieniu psalmów pokutnych wyprowadzał ich ze świątyni. W ten sposób byli oni wykluczeni ze wspólnoty eucharystycznej i zobowiązani do publicznej pokuty oraz do zadośćuczynienia poprzez post, modlitwę i jałmużnę. Dopiero w Wielki Czwartek biskup udzielał im rozgrzeszenia i pocałunku pokoju, wprowadzając do wspólnoty wiernych. Oficjalne przyjęcie do stanu pokutników (ordo poenitentium) odbywało się początkowo w poniedziałek po I niedzieli Wielkiego Postu, a od VII w. w środę przed tą niedzielą.

Praktykowanie pokuty publicznej traciło z biegiem czasu na znaczeniu, aż wreszcie zanikło.

Natomiast posypywanie głów popiołem - zapoczątkowane w X w. - nabierało coraz bardziej charakteru duchowego. Obecnie wierni gromadzą się w Środę Popielcową w świątyniach, biorąc udział w zgromadzeniu Eucharystycznym, w czasie którego po homilii przyjmują na głowę poświęcony popiół. Przygotowuje się go z palm pobłogosławionych w Niedzielę Palmową - Męki Pańskiej dla podkreślenia wewnętrznej przemiany człowieka - chrześcijańskiej metanoi jako włączenia się w misterium męki i zmartwychwstania Chrystusa.

Przyjęcie popiołu na głowy jest znakiem pokuty (wprowadzenie do modlitwy przy błogosławieniu popiołu) i znajduje swoje uzasadnienie w Biblii (por. Joz 7, 6; 2 Sm 13,1. 19; Ez 27, 30; Hi 2,12. 42, 6; Jon 3, 6; 5). Przyjęcie popiołu to również znak pokory i zobowiązania się do zadośćuczynienia za grzechy (I modlitwa przy błogosławieniu popiołu). Jest to także wyznanie swojej nicości i przemijalności ( II modlitwa przy błogosławieniu popiołu). Kapłan, poświęcając popiół, prosi o błogosławieństwo dla uczestniczących w obrzędzie posypania popiołem, aby mogli wytrwać w czterdziestodniowej pokucie i uczestniczyć z oczyszczonymi duszami w misterium paschalnym (I modlitwa przy błogosławieniu popiołu). A II modlitwa zawiera prośbę o odpuszczenie grzechów i nowe życie na podobieństwo Zmartwychwstałego Chrystusa, dla tych, którzy uznają, że są prochem i w proch się obrócą oraz będą gorliwie pełnić czterdziestodniową pokutę.

Znakowi posypania głów popiołem towarzyszą słowa: "Pamiętaj, że prochem jesteś i w proch się obrócisz" (por. Rdz 3, 19) lub "Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię" (Mk 1, 15), które ten znak interpretują oraz wzywają do zajęcia odpowiednich postaw. "... wezwanie Jezusa do nawrócenia i pokuty - jak mówi Katechizm Kościoła Katolickiego - nie ma na celu najpierw czynów zewnętrznych, ´wora pokutnego i popiołu´, postów i umartwień, lecz nawrócenie serca, pokutę wewnętrzną. Bez niej czyny pokutne pozostają bezowocne i kłamliwe" (1430). Pokuta wewnętrzna jest radykalną przemianą całego życia, nawróceniem się do Boga całym sercem, zerwaniem z grzechem, odwróceniem się od zła. Zawiera również pragnienie i postanowienie zmiany życia, a także nadzieję na miłosierdzie Boże i ufność w pomoc Jego łaski. Temu nawróceniu towarzyszy zbawienny ból i smutek, który Ojcowie Kościoła nazywali smutkiem duszy (animi cruciatus) i skruchą serca (compunctio cordis) . Wewnętrzna pokuta chrześcijanina może wyrażać się w różnych formach. Pismo Święte i Ojcowie Kościoła kładą nacisk szczególnie na post, modlitwę i jałmużnę, wyrażające nawrócenie w odniesieniu do samego siebie, do Boga i do innych ludzi (por. Katechizm Kościoła Katolickiego 1431, 1434).

Tak więc ryt posypania głów popiołem posiada głęboką treść - ma rozpoczynać wielkie dzieło odnowy życia. Stąd słowa poety - ks. Jana Twardowskiego:

Popielec

Od ciemnej grudki prochu, która smoli ręce,

z namaszczeniem rzucanej w Popielcową Środę -

radość rośnie jak balon. O, rzuć prochu więcej

na grzywkę panny Zuli, proboszczom na brody.

Nadzieja w ciemnej grudce - wiosna w drzwiach kościoła...

Będzie więcej spowiedzi i dobrych przyrzeczeń -

wiele rzeczy skradzionych podrzucą w czas krótki.

Rozpocznie się zwyczajnie i zawsze od Środy

Wielki Post, co krzyczy nawet na kotlet malutki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premier Meloni odwiedziła muzeum Jana Pawła II w Kolegium Polskim w Rzymie

2025-12-23 08:27

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Watykan

Giorgia Meloni

Premier Włoch

Foto Presidentza del Consiglio

Premier Włoch w Muzeum św. Jana Pawła II w Kolegium Polskim w Rzymie

Premier Włoch w Muzeum św. Jana Pawła II w Kolegium Polskim w Rzymie

Nie wszyscy wiedzą, że kardynał Karol Wojtyła miał swoją siedzibę w Rzymie – małe mieszkanie w Kolegium Polskim na wzgórzu awentyńskim. Na parterze budynku zajmował się mały apartament z salonem, gabinetem oraz sypialnią z łazienką. Za każdym razem, gdy przyjeżdżał do Rzymu, kardynał zatrzymywał się właśnie tutaj - 14 października wyjechał stąd na drugie konklawe w 1978 r. i już nigdy tu nie mieszkał. Prawdę mówiąc wrócił, ale nie jako mieszkaniec Kolegium tylko jako Papież. Jego ubrania, dokumenty, zapiski i różne przedmioty pozostały w tym małym apartamencie.

Niestety, stary budynek Kolegium wymagał remontu, a prace postępowały powoli. Kardynał Stanisław Dziwisz, wieloletni sekretarz Jana Pawła II, spotkał się w tym roku z premier Włoch Giorgią Meloni i rozmawiał z nią, między innymi, o problemach związanych z remontem Kolegium i pomieszczeń, w których przez lata mieszkał kardynał Wojtyła. Premier zgodziła się wesprzeć renowację Kolegium i utworzenie muzeum Jana Pawła II w Rzymie dla upamiętnienia Roku Świętego 2025. W ten sposób w stolicy Włoch w odrestaurowanym Kolegium polskim powstał niewielkie, ale wyjątkowe muzeum poświęcone człowiekowi, który przez prawie 27 lat był Biskupem Rzymu.
CZYTAJ DALEJ

Apateizm przed Bożym Narodzeniem: pięknie, błyszcząco a w środku pusto

2025-12-22 17:20

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Vatican News

Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas o komisji ds. nadużyć: jeśli nie będzie niezależna, to lepiej, żeby jej nie było

Gdyby komisja ds. zbadania zjawiska nadużyć seksualnych miała nie być niezależna, to lepiej, żeby jej nie było – powiedział PAP metropolita warszawski abp Adrian Galbas. Dodał, że „atrapa uczciwej komisji” jedynie skompromitowałaby Episkopat i jeszcze bardziej osłabiła zaufanie wiernych.

PAP: Jakie wydarzenia w mijającym roku były najważniejsze dla Kościoła?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję