Reklama

Wstępowanie na świętą górę Paschy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Okres liturgiczny Wielkiego Postu (łac. Quadragesima) jest czterdziestodniowym przygotowaniem wiernych do pełnego i owocnego przeżycia Paschy. Jest to czas stosowny, "w którym wstępujemy na świętą górę Paschy" (List okólny o przygotowaniu i obchodach Świąt Paschalnych, 16 stycznia 1998, nr 6). Okres ten rozpoczyna się w Środę Popielcową, która nazwę swą przejęła z obrzędu posypywania głów popiołem.

Obrzęd posypywania głów popiołem swymi korzeniami sięga aż do czasów, kiedy w Kościele praktykowana była pokuta publiczna. Ci, którzy dopuścili się ciężkich grzechów, takich jak: morderstwo, nierząd, zaparcie się wiary... musieli na początku Wielkiego Postu przywdziać szaty pokutne, biskup posypywał ich głowy popiołem, po odmówieniu psalmów pokutnych wyprowadzał ich ze świątyni. W ten sposób byli oni wykluczeni ze wspólnoty eucharystycznej i zobowiązani do publicznej pokuty oraz do zadośćuczynienia poprzez post, modlitwę i jałmużnę. Dopiero w Wielki Czwartek biskup udzielał im rozgrzeszenia i pocałunku pokoju, wprowadzając do wspólnoty wiernych. Oficjalne przyjęcie do stanu pokutników (ordo poenitentium) odbywało się początkowo w poniedziałek po I niedzieli Wielkiego Postu, a od VII w. w środę przed tą niedzielą.

Praktykowanie pokuty publicznej traciło z biegiem czasu na znaczeniu, aż wreszcie zanikło.

Natomiast posypywanie głów popiołem - zapoczątkowane w X w. - nabierało coraz bardziej charakteru duchowego. Obecnie wierni gromadzą się w Środę Popielcową w świątyniach, biorąc udział w zgromadzeniu Eucharystycznym, w czasie którego po homilii przyjmują na głowę poświęcony popiół. Przygotowuje się go z palm pobłogosławionych w Niedzielę Palmową - Męki Pańskiej dla podkreślenia wewnętrznej przemiany człowieka - chrześcijańskiej metanoi jako włączenia się w misterium męki i zmartwychwstania Chrystusa.

Przyjęcie popiołu na głowy jest znakiem pokuty (wprowadzenie do modlitwy przy błogosławieniu popiołu) i znajduje swoje uzasadnienie w Biblii (por. Joz 7, 6; 2 Sm 13,1. 19; Ez 27, 30; Hi 2,12. 42, 6; Jon 3, 6; 5). Przyjęcie popiołu to również znak pokory i zobowiązania się do zadośćuczynienia za grzechy (I modlitwa przy błogosławieniu popiołu). Jest to także wyznanie swojej nicości i przemijalności ( II modlitwa przy błogosławieniu popiołu). Kapłan, poświęcając popiół, prosi o błogosławieństwo dla uczestniczących w obrzędzie posypania popiołem, aby mogli wytrwać w czterdziestodniowej pokucie i uczestniczyć z oczyszczonymi duszami w misterium paschalnym (I modlitwa przy błogosławieniu popiołu). A II modlitwa zawiera prośbę o odpuszczenie grzechów i nowe życie na podobieństwo Zmartwychwstałego Chrystusa, dla tych, którzy uznają, że są prochem i w proch się obrócą oraz będą gorliwie pełnić czterdziestodniową pokutę.

Znakowi posypania głów popiołem towarzyszą słowa: "Pamiętaj, że prochem jesteś i w proch się obrócisz" (por. Rdz 3, 19) lub "Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię" (Mk 1, 15), które ten znak interpretują oraz wzywają do zajęcia odpowiednich postaw. "... wezwanie Jezusa do nawrócenia i pokuty - jak mówi Katechizm Kościoła Katolickiego - nie ma na celu najpierw czynów zewnętrznych, ´wora pokutnego i popiołu´, postów i umartwień, lecz nawrócenie serca, pokutę wewnętrzną. Bez niej czyny pokutne pozostają bezowocne i kłamliwe" (1430). Pokuta wewnętrzna jest radykalną przemianą całego życia, nawróceniem się do Boga całym sercem, zerwaniem z grzechem, odwróceniem się od zła. Zawiera również pragnienie i postanowienie zmiany życia, a także nadzieję na miłosierdzie Boże i ufność w pomoc Jego łaski. Temu nawróceniu towarzyszy zbawienny ból i smutek, który Ojcowie Kościoła nazywali smutkiem duszy (animi cruciatus) i skruchą serca (compunctio cordis) . Wewnętrzna pokuta chrześcijanina może wyrażać się w różnych formach. Pismo Święte i Ojcowie Kościoła kładą nacisk szczególnie na post, modlitwę i jałmużnę, wyrażające nawrócenie w odniesieniu do samego siebie, do Boga i do innych ludzi (por. Katechizm Kościoła Katolickiego 1431, 1434).

Tak więc ryt posypania głów popiołem posiada głęboką treść - ma rozpoczynać wielkie dzieło odnowy życia. Stąd słowa poety - ks. Jana Twardowskiego:

Popielec

Od ciemnej grudki prochu, która smoli ręce,

z namaszczeniem rzucanej w Popielcową Środę -

radość rośnie jak balon. O, rzuć prochu więcej

na grzywkę panny Zuli, proboszczom na brody.

Nadzieja w ciemnej grudce - wiosna w drzwiach kościoła...

Będzie więcej spowiedzi i dobrych przyrzeczeń -

wiele rzeczy skradzionych podrzucą w czas krótki.

Rozpocznie się zwyczajnie i zawsze od Środy

Wielki Post, co krzyczy nawet na kotlet malutki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

[ TEMATY ]

nowenna

Matka Boża Bolesna

Karol Porwich/Niedziela

Matka Boża Bolesna

Matka Boża Bolesna

Zapraszamy do wspólnej modlitwy nowenną do Matki Bożej Bolesnej. Nowenna do odmawiania między 6 a 14 września lub w dowolnym terminie.

CZYTAJ DALEJ

Biskupi na Tydzień Wychowania: Po raz pierwszy od 1989 roku rząd łamie prawo ws. lekcji religii

2025-09-06 19:39

[ TEMATY ]

rząd

biskupi

Tydzień Wychowania

lekcje religii

Konferencj Episkopatu Polski

łamie prawo

Biuro Prasowe KEP

Wizyta biskupów w Sali Sejmu Śląskiego

Wizyta biskupów w Sali Sejmu Śląskiego

Religia w szkole jest konstytucyjnym prawem uczniów i rodziców – podkreślili biskupi w Liście na XV Tydzień Wychowania, sprzeciwiając się decyzjom ograniczającym lekcje religii. „Nie da się dojrzale żyć bez formacji serca i sumienia” – napisali. List będzie odczytywany w kościołach 7 września.

Podziel się cytatem – zaznaczyli biskupi w Liście na rozpoczynający się 14 października Tydzień Wychowania. Wskazali na zmiany takie jak ograniczenie lekcji religii do jednej tygodniowo, możliwość łączenia klas, umieszczanie ich na początku lub końcu zajęć oraz niewliczanie oceny z religii do średniej.
CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: choroba i cierpienie w Chrystusie odnajdują swój sens

2025-09-06 15:52

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

choroba i cierpienie

w Chrystusie

sens

Karol Porwich / Niedziela

Dzieje narodzin Maryi zwracają naszą uwagę na naszą kruchość fizyczną, psychiczną i duchową, której doświadczamy razem z Chrystusem. Każdy z was może powiedzieć: Razem z Chrystusem zostałem przybity do krzyża. Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus. Nasza choroba, cierpienie i śmierć są wszczepione w Chrystusa i w Nim odnajdują swój ostateczny sens - mówił w Lubaszu abp Stanisław Gądecki.

Emerytowany metropolita poznański w sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin przewodniczył Mszy św. z udziałem chorych i osób starszych, w jubileuszowym roku 25-lecia koronacji cudownego obrazu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję