Reklama

Muzyka pomaga tworzyć więzi

Dzieci i młodzież, osoby zdrowe i w różny sposób niepełnosprawne na jeden tydzień wakacji połączyła muzyka. W Domu „Uzdrowienie Chorych” w Głogowie odbyły się integracyjne warsztaty muzyczne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prowadząca zajęcia daje znak i uczestnicy rozpoczynają marsz w dwóch kołach - większym i mniejszym - rytmicznie powtarzając tekst rymowanki, dla utrudnienia w kanonie. Za chwilę rozpoczynają taneczną improwizację do melodii granej na keyboardzie - gdy muzyka milknie, przybierają wymyślone przez siebie pozy. Im dziwniej, tym lepiej, bo najoryginalniejsze wędrują do warsztatowej „Galerii figur”. Żeby trochę odpocząć, siadają na krzesłach z instrumentami w dłoniach i odtwarzają dźwięki znad morza, których słuchali poprzedniego dnia w grocie solnej. Instrumenty Orffa (bębenki, tamburyny, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne) świetnie sprawdzają się jako wiatr, szum fal czy ptasie odgłosy, a do naśladowania mewy wystarczy nawet własne gardło - wszelka improwizacja jest tu mile widziana.

Różnice to nie przeszkoda

Integracyjne warsztaty muzyczne to pomysł s. Małgorzaty Malskiej ze wspólnoty Cichych Pracowników Krzyża w Głogowie. Zadbała o zaplecze - tablice, sprzęt odtwarzający, instrumenty i znalazła prowadzącą. - S. Małgorzata zapytała mnie, czy poprowadziłabym te zajęcia, a ja się zgodziłam, bo każde takie wyzwanie jest dla mnie czymś interesującym. Lubię działać na tym polu - wyjaśnia Lidia Słotwińska.
Przygotowania programu warsztatów trwały od początku wakacji, ale ostateczna wersja mogła powstać dopiero, gdy była znana już grupa uczestników. Chodziło o to, by tak poprowadzić zajęcia, żeby były atrakcyjne zarówno dla osób zdrowych, jak i niepełnosprawnych. - Na warsztaty trafiły osoby z Warsztatów Terapii Zajęciowej „Arka”, grupy terapeutycznej i po prostu z miasta. Grupa jest dość wymieszana, bo są w niej osoby zdrowe, z niepełnosprawnością fizyczną, a także intelektualną.
Młodzież „starsza i młodsza” uczestniczy w warsztatach chętnie i z dużym zaangażowaniem. Mimo wielu różnic nie ma tu podziałów, widać za to życzliwość i wzajemną troskę. - Człowiek to istota społeczna i potrzebuje drugiego człowieka. Może nawet bardziej potrzebuje, kiedy jest niepełnosprawny i pragnie akceptacji. Jestem pełna podziwu dla dziewcząt, które tu przychodzą i nie zrażają się tym, że koleżanka czy kolega nie są zdrowi, tak jak one. Rodzą się tu przyjaźnie - dwie dziewczynki spotkały się pierwszego dnia i od tamtej pory cały czas chętnie ze sobą przebywają. Tworzą się minigrupy. Mocno kształtują się tu relacje międzyludzkie - mówi prowadząca.
- Mamy tutaj dużo przyjaciół wśród osób niepełnosprawnych. Jest Jaś, Ola, Grzesiek, p. Jacek. Spotykamy się z nimi i razem śpiewamy, gramy na instrumentach - mówią Karina Kozakiewicz i Daria Błachnio. Obie głogowianki dobrze znają Dom „Uzdrowienie Chorych” i bywają tu nie tylko przy okazji warsztatów.

Potrzeba tworzenia

Ruch przy muzyce, próby wokalne, estetyka ruchu, działania twórcze - to wszystko można znaleźć na warsztatach. - Staram się korzystać z różnych metod i technik, żeby urozmaicić zajęcia, żeby coś z nich w pamięci zostało i było kształcące - tłumaczy Lidia Słotwińska. - Muzyka ma cudowne działanie odprężające. Daje radość. Przynosi potrzebę tworzenia i samorealizacji. Oczywiście wtedy, kiedy jest specjalnie przedstawiona, bo przecież jest też muzyka, która działa wręcz destrukcyjnie. Tutaj taka muzyka się nie pojawia, bo potrzeba naprawdę dużej dojrzałości, żeby w muzyce destrukcyjnej szukać czegoś dla siebie.
Praca na warsztatach integracyjnych wymaga nie tylko przygotowania muzycznego. - Pan Bóg przygotowuje człowieka do pewnych sytuacji. Od lat jestem nauczycielką muzyki i większą część swojego życia zawodowego uczyłam gry na fortepianie. Później doszło prowadzenie zespołów wokalnych. Ale pojawiła się też praca z małymi dziećmi, ni stąd, ni zowąd, bo to było naprawdę dość późno. Od 3 lat uczę dzieci rytmiki. I właśnie doświadczenie stąd przynoszę na te warsztaty - opowiada prowadząca.
Dzień zaczyna się od rozgrzewających zabaw przy muzyce, które wprowadzają podstawowe pojęcia muzyczne, uczą ładu muzycznego. Z boku wygląda to dość beztrosko, ale służy budowaniu więzi między uczestnikami, uczy wspólnej pracy i odpowiedzialności za to, co robi grupa. Kolejnym punktem są ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i emisyjne. Po nich następuje praca nad repertuarem. - Pracujemy nad piosenką świecką i muzyką religijną, którą chcemy zaprezentować podczas Mszy św. kończącej nasze warsztaty - wyjaśnia Lidia Słotwińska. Po obiedzie relaks w grocie solnej, oczywiście przy muzyce. - To, czego słuchamy dzisiaj, analizujemy jutro. Codziennie leci coś innego, np. muzyka elektroniczna czy estradowa. Ale zawsze jest odpowiednia do odpoczynku. Nie wybieram muzyki ciemnej, gęstej, tylko szukam wyciszającej o łagodnym brzmieniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego: Jan Karski pozostaje światłem dla Europy

2025-11-21 17:08

[ TEMATY ]

Jan Karski

parlament europejski

Waldemar Piasecki

Jan Karski

Jan Karski

„Jan Karski pozostaje światłem dla Europy. Człowiekiem prawdy. Człowiekiem sumienia. Człowiekiem odwagi. Prawdziwym europejskim bohaterem” - napisała przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola. Wczoraj podczas uroczystości „Jan Karski. Dziedzictwo pamięci” w Teatrze Polskim w Warszawie Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu Yad Vashem (Jad Waszem) otrzymał Nagrodę Orła Jana Karskiego. Została ona przyznana za: „Dawanie świadectwa, że dobro pamięci zawsze tryumfuje nad złem śmierci”. List odczytał Witold Naturski, dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce.

Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

W Tarnopolu pożegnano małą Amelię - Polkę, która zginęła w rosyjskim ataku

2025-11-22 12:18

[ TEMATY ]

pogrzeb

mała Amelia

zginęła

Tarnopol

rosyjski atak

PAP

Znicze i maskotki w miejscu uderzenia rosyjskiej rakiety manewrującej w wielopiętrowy budynek mieszkalny w Tarnopolu

Znicze i maskotki w miejscu uderzenia rosyjskiej rakiety manewrującej w wielopiętrowy budynek mieszkalny w Tarnopolu

W Tarnopolu na zachodzie Ukrainy pożegnano w sobotę siedmioletnią obywatelkę Polski, Amelię, która zginęła wraz z matką w rosyjskim ataku na to miasto 19 listopada – dowiedziała się PAP w parafii, gdzie odbyły się ceremonie pożegnania zabitych.

Podziel się cytatem – powiedział w rozmowie telefonicznej ks. Iwan Siczkaryk z greckokatolickiej parafii p.w. św. Michała Archanioła w Tarnopolu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję