Reklama

Temat tygodnia

Pismo Święte - słowo Boga

Ks. Ireneusz Skubiś
Edycja częstochowska 19/2011

Pismo Święte to ogromne przestrzenie teologiczne, wymagające także podkładu filozoficznego. Oczywiście, każda przesłanka teologiczna musi mieć uzasadnienie w Piśmie Świętym. Można powiedzieć, że my, chrześcijanie, żywimy się Pismem Świętym, Bożym słowem, które buduje świadomość człowieka wierzącego. Odnajduje się w słowie Pisma Świętego wartości nadrzędne, którymi należy się kierować w życiu. Są to wartości wiary, ale płyną z nich także wartości moralne. Jest to więc z jednej strony poszukiwanie obrazu Boga i woli Bożej, ale też pragnienie znalezienia drogi życia dla siebie.
Trzeba zdawać sobie sprawę, że Pismo Święte jest księgą objawiającego się Boga. Dlatego dyspozycje zawarte na stronicach Pisma Świętego są podstawowe i absolutne. Bóg, który się objawia jako istota najwyższa, jako Ten, Który Jest, objawia człowiekowi swoją wolę, swój plan wobec niego i wszelkiego stworzenia.
Pismo Święte jest zatem podstawą refleksji Kościoła nad Bożym słowem, refleksji, która jest ciągle pogłębiana, poczynając od wspaniałych Listów św. Pawła, w których wgłębia się on w podstawowe nurty myślenia objawionego mu przez Chrystusa.
Jesteśmy ciągle pod wrażeniem ksiąg Pisma Świętego, które objawiają nam Boga wszechmocnego, Stworzyciela nieba i ziemi, ale także - dzięki objawieniu Jezusa Chrystusa - Boga, który jest Miłością i Miłosierdziem.
Stary Testament na historii narodu żydowskiego - narodu wybranego przez Boga - pokazuje nam prawdę o Bogu, który jest Bogiem jedynym. To była w Starym Testamencie podstawowa misja narodu wybranego, żeby uchronić człowieka przed wielobóstwem, przed politeizmem. Idea Boga jedynego była najważniejsza w przekazie tej księgi. Ale objawienie Boga swój szczyt znalazło w objawieniu Chrystusa i w Jego nauczaniu o Bogu w Trójcy Świętej Jedynym. Chrystus jeszcze dokładniej mówi nam o życiu wewnętrznym Boga. Objawienie Boże, zawarte w Piśmie Świętym, nabiera nowej dynamiki i staje się jeszcze bardziej objawieniem Boga, który jest Miłością, który jest Ojcem, pragnącym zbawienia człowieka, który Syna swego dał -„aby każdy, kto w Niego wierzy, nie umarł, ale miał życie wieczne”.
Jezus Chrystus przekazał istotę swego nauczania w Kazaniu na Górze. W bardzo przejrzysty sposób ukazana tam została swego rodzaju kontynuacja królestwa Bożego, na podstawie której uczymy się Boga, ale też uczymy się człowieka. uczymy się drogi, którą Pan Bóg wyznacza człowiekowi, i wszystkiego, co dotyczy miejsca człowieka na ziemi. A z Bogiem człowiek musi się liczyć, nie może żyć bez Boga.
Pismo Święte jest księgą obecności Boga w życiu człowieka, ale także Boga obecnego w świecie i we wszechświecie. Po założeniu przez Chrystusa Kościoła, instytucja Kościoła staje się głównym motorem kontynuowania dzieła zbawczego, podjętego przez Bożego Syna. Prowadzony przez Ducha Świętego, Ducha Uświęciciela Kościół przejął na siebie Chrystusową misję prowadzenia ludzi do Boga. Szczególny wyraz tego przesłania znajdujemy w misjach ewangelizacyjnych - czasie, w którym zwracamy uwagę na świętą księgę Objawienia, daną nam i zadaną przez Boga. Ta księga nie może pozostać gdzieś poza naszym zasięgiem, poza naszymi rękami. Ona powinna stać się własnością naszego serca. Nie jest dobrze, jeżeli chrześcijanie nie znają Pisma Świętego, jeżeli nie czytają go na sposób stały. Kto nie zna Pisma Świętego, nie będzie znał Boga, nie pozna Chrystusa.
Zechciejcie, Drodzy Czytelnicy, jak najczęściej sięgać po księgi Pisma Świętego. Bez jego znajomości nie będziemy dobrymi chrześcijanami, prawdziwymi wyznawcami Chrystusa. Kto czyta Pismo Święte - słowa objawiającego się Boga - ten wchodzi w tajniki życia Bożego, Bóg będzie dla niego kimś najbliższym, będzie serdecznym i miłosiernym Ojcem. A przecież na takiego Ojca z nieba wszyscy tak bardzo czekamy.

Reklama

Kraków: Joanna Sadzik dyrektorem zarządzającym w Stowarzyszeniu Wiosna

2019-06-25 09:49

led / Kraków (KAI)

Joanna Sadzik, która do 4 lutego br. była prezesem Stowarzyszenia Wiosna, będzie pełniła funkcję dyrektora zarządzającego – taką uchwałę podjął nowy, wybrany w zeszłym tygodniu zarząd. Zarząd potwierdził też, że nie będzie wyciągać konsekwencji w stosunku do sygnalistów – osób, które w ostatnich miesiącach informowały media o nieprawidłowościach w Stowarzyszeniu.

4zmiana.pl
Joanna Sadzik

W przesłanym oświadczeniu poinformowano, że nowy zarząd Wiosny: prezes Anna Wilczyńska i wiceprezesi: Dominika Langer-Gniłka, Anna Korzycka i Łukasz Słoniowski, podjął w poniedziałek uchwałę, która formalizuje zawarte w środę porozumienie i postanowienie dotyczące zapewnienia reprezentatywności poszczególnych grup prowadzących projekty Stowarzyszenia Wiosna.

Jak zaznaczono w oświadczeniu, „chodzi o zrobienie tego w taki sposób, aby formuła Stowarzyszenia w dojrzały sposób oddawała to, czym Wiosna stała się przez ostatnie lata: ruchem społecznym współtworzonym przez setki tysięcy osób”.

- By zrealizować ten cel, do grona członków Stowarzyszenia dołączą reprezentanci pracowników, wolontariuszy, ekspertów i partnerów. Odbędzie się to w drodze odpowiednich uchwał zarządu podjętych po konsultacjach z dotychczasowymi członkami Stowarzyszenia przed najbliższym zwyczajnym walnym zgromadzeniem, tj. w lipcu br. - napisano w oświadczeniu.

Potwierdzono również, że Joanna Sadzik będzie pełniła w Stowarzyszeniu funkcję dyrektora zarządzającego. Podkreślono, że jej „doświadczenie w zarządzaniu organizacją i przeprowadzeniu organizacji przez kryzys jest niekwestionowalne i szczególnie potrzebne dziś”.

Członkowie zarządu Wiosny zapewnili również, że dołożą wszelkich starań, by była ona organizacją „niezmiennie transparentną i godną zaufania”, a wszelkie zawierane umowy będą dostępne do wglądu. - Deklarujemy szacunek i działanie w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi, na których Wiosna została zbudowana, apolityczność i stanie na straży takich postaw organizacji – w tym partnerstw, kampanii, przekazów – które nie obrażają niczyich uczuć ani godności oraz nie angażują organizacji w polaryzujące politycznie tematy – brzmi treść uchwały.

Nowy zarząd Wiosny został wybrany w ubiegłym tygodniu, w nocy ze środy na czwartek. Decyzję podjęto po niemal dziewięciogodzinnych obradach.

Kryzys w stowarzyszeniu Wiosna trwał od września ub. r. i powstał po publikacji portalu Onet sugerującej, że lider stowarzyszenia ks. Jacek Stryczek stosował mobbing wobec pracowników. W wyniku publikacji kapłan podał się do dymisji, a w październiku walne zgromadzenie powołało ówczesną szefową Szlachetnej Paczki Joannę Sadzik. Potem prezesem stowarzyszenia został ks. Grzegorz Babiarz. W organizacji trwał jednak konflikt, dlatego krakowski sąd rejonowy ustanowił kuratora dla Stowarzyszenia - radcę prawnego Karola Tatarę, który wraz z wyborem nowego zarządu przestał pełnić swoją rolę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Wizyta biskupów starokatolickich i anglikańskich w lubelskiej archikatedrze

2019-06-25 19:19

dab / Lublin (KAI)

Piętnastu biskupów starokatolickich i anglikańskich odwiedziło dzisiaj lubelską archikatedrę pw. św. Jana Ewangelisty i św. Jana Chrzciciela. Ich przewodnikiem był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski. Duchowni zwiedzili zabytkową świątynię i wspólnie modlili się przy grobie abp Bolesława Pylaka.

wikipedia.org

W rozmowie z KAI, abp Budzik wyznał, że bardzo cieszy się z ekumenicznej wizyty hierarchów.

- Lublin jest miastem zgody religijnej. Biskupi starokatoliccy z całej Europy goszczą w naszym mieście, mieszkają w naszym domu na Podwalu i tutaj odbywają swoją jakby coroczną konferencję. Bardzo mi miło, że najpierw spotkaliśmy się w moim domu, następnie wspólnie pomodliliśmy się w kaplicy biskupiej – wyjaśniał.

Jak zauważył, centralnym punktem odwiedzin było wspólne zwiedzanie lubelskiej archikatedry. - Na koniec odwiedziliśmy naszą piękną Matkę Kościołów, gdzie zwiedziliśmy nie tylko kościół, ale zeszliśmy do krypt, gdzie są pochowani dawni biskupi lubelscy. Wspólnie pomodliliśmy się przy grobowcu abp Bolesława Pylaka. Biskupi byli pod wrażeniem naszej katedralnej świątyni – powiedział metropolita lubelski.

Jak tłumaczył ks. Sławomir Pawłowski SAC, wikariusz biskupi ds. ekumenizmu, tegoroczna konferencja biskupów starokatolickich jest pierwszą, która odbywa się w Lublinie.

– Każdy z przybyłych zwierzchników kościelnych jest odpowiedzialny za starokatolickie wspólnoty w obrębie jednego państwa. Obecny jest abp Joris Vercammen, przewodniczący Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich, a także biskupi m.in. z Holandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Czech. Polskę reprezentuję bp Wiktor Wysoczański, zwierzchnik Kościoła Polskokatolickiego – wymieniał teolog.

Ks. Pawłowski zwrócił także uwagę na obecność biskupów anglikańskich. – Kościoły starokatolickie i anglikańskie zawarły między sobą wspólnotę dotyczącą wzajemnego posługiwania sakramentalnego i posługiwania słowem Bożym – dodał pallotyn.

Do wspólnoty starokatolickiej należą Kościoły powstałe w wyniku sporów doktrynalnych i dyscyplinarnych pomiędzy lokalnymi grupami wiernych a Stolicą Apostolską. Pierwszy nurt powstał już w 1724 r., kiedy kapituła Utrechtu wyświęciła bez zgody papieża jednego z prezbiterów na biskupa. Drugi nurt powstał w wyniku odrzucenia nauki Soboru Watykańskiego I, a trzeci, jako efekt nieporozumień na tle narodowym.

Liturgia starokatolicka jest zbliżona do rzymskokatolickiej. Podzielają też część prawd wiary, odrzucając ostatnie dogmaty maryjne oraz te dotyczące papieża, z którym nie trwają w łączności. Zachowują jednak sukcesję apostolską i sprawują siedem sakramentów. Pomiędzy sobą różnią się m.in. zgodą na udzielanie święceń kapłańskich kobietom, co nie ma miejsca w polskich wspólnotach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem