Reklama

Wiadomości

Do Sejmu wpłynął projekt dot. przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym związanym COVID-19

W poniedziałek po południu do Sejmu wpłynął projekt noweli ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19. Wnioskodawcą jest grupa posłów PiS; zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli rządu, projektem we wtorek ma się zająć Sejm.

[ TEMATY ]

sejm

kryzys

Adober Stock

W poniedziałek szef KPRM Michał Dworczyk powiedział, że projekt jest gotowy i ma być rozpatrywany na wtorkowym posiedzeniu Sejmu.

Minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział, że w ustawie znajdzie się zapis, który wyłącza odpowiedzialność karną dla tych lekarzy, którzy w ramach walki z Covidem, w ramach panującej epidemii popełnią błąd. "Jeżeli ten błąd będzie miał charakter nieumyślny, nie będzie miał charakteru takiego oczywistego zaniedbania, wtedy jest wyłączony rygor sankcji karnej" - zaznaczył.

Reklama

Kancelaria Premiera przekazała na Twitterze, że projekt ustawy zdrowotnej, zwany też ustawą "o dobrym Samarytaninie" to m. in: bezpieczeństwo prawne dla lekarzy walczących z Covid-19; 200 proc. dodatku za walkę z Covid-19; 100 proc. wynagrodzenia za czas kwarantanny i izolacji dla medyków; możliwość pracy na kwarantannie za zgodą pracodawcy. (PAP)

autor: Karol Kostrzewa

kos/ par/

2020-10-19 16:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół w Europie w czasie lockdownu

2020-11-09 16:12

[ TEMATY ]

Kościół

kryzys

Bożena Sztajner/Niedziela

Kiedy drzwi kościołów w Europie zostały zamknięte podczas pierwszej fali pandemii koronawirusa, wielu biskupów Kościoła było zaskoczonych decyzją władz. Obecnie w wielu krajach jest inaczej: biskupi domagają się, aby świątynie mogły w miarę normalnie funkcjonować pomimo ograniczeń.

Austria

Począwszy od 2 listopada wszedł w życie w Austrii drugi lockdown, który wnosi poważne ograniczenia dla życia kościelnego. W odróżnieniu od pierwszego, gdzie nie odbywały się nabożeństwa z udziałem wiernych i wydarzenia kościelne, teraz „niezbędne podstawowe czynności wiary pozostają możliwe” - wyjaśniła Konferencja Episkopatu. Tak więc otwarte nabożeństwa w kościołach są nadal możliwe z zachowaniem dodatkowych środków ochronnych. Odwołane, lub przesunięte na inne terminy są chrzty, pierwsze komunie, bierzmowania i śluby, a także większość wydarzeń kościelnych, takich jak kawiarnia parafialna, kółka biblijne, rekolekcje i imprezy edukacyjne. Dozwolone pozostają również działania charytatywne, takie jak ogrzewane pomieszczenia dla bezdomnych, wydawanie żywności lub biblioteki parafialne.

Odnośnie odprawiania nabożeństw i sprawowania sakramentów, Konferencja Biskupów wydała nowe rozporządzenie ramowe, które obowiązuje od 3 listopada. Najważniejsza zmiana w środkach ochronnych dotyczy zwiększenia minimalnej odległości o 1,5 metra. Ponadto, podobnie jak na ulicy, należy mieć zasłonięte usta i nos. Wyjątki są szczegółowo wymienione.

Podobnie jak podczas poprzedniego lockdownu kościoły są otwarte dla wiernych na osobistą modlitwę. Jednocześnie diecezje oferują pomoce i materiały do praktykowania wiary w prywatnym kręgu jako „Kościół domowy”. Zaleca się też korzystanie z programów i ofert religijnych w radio i telewizji ORF oraz w mediach prywatnych i kościelnych.

Ponadto, Konferencja Episkopatu wspólnie z diecezjami opracowała wyjaśnienia, w jakim zakresie i na jakich warunkach możliwe są inne wydarzenia kościelne w czasie lockdownu. Większość tych wydarzeń nie jest możliwa bez fizycznego udziału osób, np. lekcje religii, przygotowania do pierwszej komunii świętej czy bierzmowania. Ale nie trzeba ich z tego powodu odwoływać, „Radzimy wykorzystać wszystkie dostępne i odpowiednie możliwości, jak telefon, wideo, czy rozmowa przez ogrodzenie” - zaleca archidiecezja wiedeńska w swoich wytycznych.

Podobnie jest z innymi wydarzeniami duszpasterskimi w zamkniętych pomieszczeniach, ale także na wolnym powietrzu: rekolekcje, imprezy edukacyjne, grupy modlitewne, kręgi biblijne, mogą się odbywać przy zachowaniu odpowiedniego dystansu między osobami. Zamknięte zostały chętnie uczęszczane przez wiernych kawiarenki parafialne po nabożeństwach, a także jarmarki świąteczne i próby chóru. Do odwołania obowiązuje zakaz organizowania pielgrzymek pieszych.

Belgia

W Belgii nabożeństwa kościelne są zabronione do 13 grudnia, z czym nie zgadzają się biskupi. W przesłaniu z okazji uroczystości Wszystkich Świętych zwrócili uwagę, że życie duchowe i opieka duszpasterska nie ustaną. Pogrzeby są nadal dozwolone, ale tylko z 15 uczestnikami. W ślubach mogą uczestniczyć tylko panna młoda i pan młody, świadkowie i celebrans. Biskupi wezwali, aby drzwi kościołów były otwarte dla wszystkich ludzi, którzy teraz potrzebują pocieszenia i pomocy. Na stronie głównej Konferencji Episkopatu znajduje się lista nabożeństw, które są transmitowane na żywo w radiu, telewizji lub mediach społecznościowych w okresie obowiązywania ograniczeń spowodowanych koronawirusem. Zachęca się wiernych, aby w razie potrzeby wysyłali do biskupów i kapłanów maile, telefonowali, zakładali internetowe grupy modlitewne oraz byli aktywni w mediach społecznościowych.

Czechy

Sytuacja w kościołach czeskich jest stymulowana oceną sytuacji w kraju i zaleceniami rządowymi. Obecnie nie ma możliwości, aby w kościołach przebywały więcej niż dwie osoby. Z tego względu biskupi poszczególnych diecezji zdecydowali o zawieszeniu mszy św. z udziałem wiernych z wyjątkiem pogrzebów. Zalecają jednak utrzymywanie kontaktu duszpasterskiego z wiernymi i w miarę możliwości indywidualną pomoc sakramentalną. Ciekawa jest inicjatywa biskupów, by nie zmarnować ofiarności wiernych w aspekcie misji. Przedostania niedziela października jest niedzielą misyjną i kolekta z tej niedzieli przeznaczona jest na misje. Otóż biskupi zalecają, by proboszczowie według własnej inwencji zebrali pieniądze od wiernych do końca roku. Wiele parafii ma możliwość transmisji mszy św. on line. Nabożeństwa transmituje Telewizja NOE, radio Proglas i telewizja publiczna. Księża na ogół poważnie traktują zarządzenia nie zapominając jednak o posłudze w miarę możliwości.

Francja

Władze Republiki Francuskiej w dekrecie z 29 października zakazały publicznego sprawowania kultu. Jak na razie obowiązuje on do początku grudnia. Episkopat w specjalnym oświadczeniu zaapelował do wiernych, aby to uszanowali. Oświadczenie jest reakcją na decyzję Rady Stanu, która odrzuciła ich apelację, motywując to jedynie względami sanitarnymi. Akt ten, zakazujący sprawowania mszy św. z udziałem wiernych narusza wolność wyznania, która jest jedną z podstawowych wolności w tym kraju – motywował przewodniczący Konferencji Episkopatu Francji, abp Éric de Moulins-Beaufort.

W wydanym 7 listopada oświadczeniu episkopat podkreśla, że będzie czujny wobec wszelkich ograniczeń wolności wyznania w czasie, gdy ze względów bezpieczeństwa władze publiczne chcą wzmocnić nadzór nad wszystkimi religiami. Biskupi ubolewają przede wszystkim nad faktem, że w ten sposób wierni nie mogą uczestniczyć we mszy św., która jest szczytem ich wiary i niezastąpionym spotkaniem z Bogiem i z braćmi. Zaznaczają, że prośba o możliwość uczestniczenia we Mszy św. nie jest roszczeniem kategorycznym: modlitwa Kościoła katolickiego ma charakter powszechny.

Episkopat przypomina, że kościoły pozostają otwarte, są miejscami, w których trzeba przebywać, modlić się, medytować i adorować Pana oraz przyjmować sakramenty, takie jak Sakrament Pojednania. Biskupi zaznaczają, że duchowni mogą prowadzić nadal duszpasterstwo indywidualne. Parafie i wspólnoty muszą też pomagać w pielęgnowaniu życia duchowego wszystkich, także na odległość, towarzysząc dzieciom w ich katechezie, wspierając osoby starsze i odosobnione, służąc ubogim i ludziom w niepewnej sytuacji. Biskupi pamiętają o wiernych, którzy czekali na sakrament chrztu, bierzmowania i małżeństwa.

Hiszpania

W kościołach na terenie Hiszpanii obowiązuje nakaz przestrzegania 1,5-metrowego dystansu pomiędzy wiernymi, a także posiadania masek ochronnych. W każdym z kościołów występuje obowiązek ograniczenia o 1/3 liczby miejsc siedzących w stosunku do ich liczby sprzed 15 marca.

W Portugalii od 14 listopada wejdą w życie nowe restrykcje epidemiczne wprowadzające na terenie 121 powiatów najbardziej dotkniętych Covid-19 zakaz wychodzenia w soboty i niedzielę z domów pomiędzy godzinami 13:00 – 5:00. Oznacza to, że w godzinach tych kościoły mają być zamknięte. W pozostałych z 308 portugalskich powiatów msze św. mogą być organizowane bez obostrzeń. Jedynymi restrykcjami jest konieczność zachowania pomiędzy wiernymi 1,5-metrowego odstępu, a także noszenie na twarzy masek ochronnych. Dodatkowo w całym kraju wciąż obowiązuje zakaz organizowania procesji religijnych.

Irlandia

Biskupi Republiki Irlandii wystosowali protest do premiera Micheála Martina przeciwko zakazowi nabożeństw. Argumentują, że pomimo wszystkich niezbędnych środków zapobiegawczych przeciwko pandemii, jest nie do zaakceptowania, aby wierzący nie mogli gromadzić się na nabożeństwach. Szczególnie w okresie przedświątecznym możliwość odprawiania nabożeństw i modlitwy jest ważnym momentem dla ludzi w trudnych czasach.

Biskupi przypomnieli o tym, co parafie i Caritas robią dla ofiar koronawirusa. Wskazali na procedury (ograniczona liczna wiernych, noszenie maseczek i zachowanie dystansu), które zapobiegają przekształcaniu się nabożeństw w ogniska infekcji. Jednak szef rządu w Dublinie sprzeciwił się stanowisku biskupów i wyjaśnił powody, dla których jego rząd wydał zakaz kultu.

Irlandia stała się pierwszym krajem Unii Europejskiej, który 22 października wszedł w drugą fazę pandemii. Jak na razie zakaz ma obowiązywać sześć tygodni, co ma, jak się argumentuje, „uratować” Boże Narodzenie.

Niemcy

Nowe środki w drugiej fali koronawirusa zastosowano na cały listopad w Niemczech. Przewidują m.in., że do końca miesiąca nieczynne będą teatry, opery, kina, sale koncertowe oraz obiekty sportowe. Nieczynne pozostają zakłady gastronomiczne oraz w znacznym stopniu hotele. Na otwartych przestrzeniach może przebywać nie więcej niż 10 osób i to głównie z Zalecane też jest powstrzymanie się od podróży prywatnych i turystycznych. Dla wszystkich przedsiębiorców, którzy z powodu tych restrykcji muszą zamknąć swoją działalność, przewidziane są środki finansowe. Czynne pozostają szkoły, żłobki i przedszkola oraz drobny handel.

Wprowadzone obecnie obostrzenia nie objęły kościołów, synagog i meczetów. „Nie wprowadziliśmy zaostrzeń wobec nabożeństw, jednak przypominamy, że należy bezwzględnie przestrzegać wskazanych zasad higieny”, powiedziała kanclerz Angela Merkel ogłaszając nowy lockdown.

Także premier Bawarii Markus Söder wskazał, że wolność wyznawania religii oraz zgromadzeń jest niezwykle wrażliwym i ważnym prawem podstawowym.

Przewodniczący episkopatu w Niemczech, bp Georg Bätzing wyraził wdzięczność za to, że „nabożeństwa kościelne mogą nadal odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami higieny". Jednocześnie biskup Limburga zaapelował o ostrożność w obliczu pandemii i o przestrzeganie nowych przepisów także w kontekście kościelnym. Środki te są „konieczne”, jednocześnie potrzebna jest maksymalna osobista odpowiedzialność oraz solidarność miedzy ludźmi.

"Musimy wykorzystać wszystko co w naszej mocy, aby skierować uwagę także na ludzi, których szczególnie dotkną obecnie wprowadzone środki, ponieważ wiele osób odczuje ich skutki gospodarcze i egzystencjalne", powiedział bp. Bätzing. Z zadowoleniem przyjął fakt, że przepisy uwzględniają możliwość opieki duszpasterskiej w szpitalach i ośrodkach opieki dziennej. Przypomniał jednocześnie o obowiązku w dalszym ciągu przepisowych odstępów między uczestnikami nabożeństw oraz zakrywania ust i nosa.

Wielka Brytania

W Wielkiej Brytanii od 5 listopada nie można wziąć udziału we mszy św. ani nabożeństwie. Zakazane zostały wszelkie spotkania wspólnotowe, za wyjątkiem pogrzebów z udziałem do 30 osób. Kościoły i inne miejsca kultu będzie można otworzyć tylko na modlitwę indywidualną a także w celu sporządzenia relacji przez dziennikarzy i w przypadku, gdy w budynku parafii prowadzone są akcje krwiodawcze, działają przedszkola, lub inne zajęcia dla dzieci czy tzw. banki żywności. We mszy św. i nabożeństwach będzie można uczestniczyć drogą transmisji online. Zasady te mają obowiązywać do 2 grudnia.

W reakcji na zatwierdzenie przez Izbę Gmin drugiego lockdownu episkopat Anglii i Walii nie zrezygnował z tonu krytyki, wskazując przy tym na konieczność przestrzegania rządowych reguł w solidarności z tymi, na których nakładane są ograniczenia mające poważny wpływ na ich życie i źródła utrzymania. W oświadczeniu episkopat m.in. stwierdza: „Ważne jest, aby uznać, że niniejsze przepisy nie stanowią ataku na przekonania religijne. Pokazują jednak fundamentalny brak zrozumienia zasadniczego wkładu wspólnot wyznaniowych w dobrobyt, odporność i zdrowie naszego społeczeństwa”. Biskupi proszą katolików na Wyspach, aby wspierali się w różnych formach aktywności modlitewnej. 21 listopada, wigilię uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata, episkopat ogłosił narodowym dniem modlitwy o zakończenie pandemii.

Włochy

Obecne obostrzenia we włoskich kościołach są łagodniejsze, w porównaniu z tymi, wprowadzonymi wczesną wiosną, podczas pierwszej fali pandemii COVID-19, kiedy świątynie były otwarte jedynie dla modlitwy indywidualnej, bez możliwości sprawowania Mszy św. i nabożeństw, a w najtrudniejszym momencie lockdownu można było do nich przychodzić jedynie, przy okazji uzasadnionego autocertyfikatem pilnego wyjścia z domu.

Obecnie, na podstawie najnowszego rozporządzenia z 3 listopada, Włochy są podzielone na trzy strefy: żółtą, pomarańczową i czerwoną – odpowiednio do rozwoju pandemii w poszczególnych regionach. We wszystkich strefach zasady uczestniczenia w nabożeństwach i sprawowania ich nie zmieniły się w stosunku do poprzednich wytycznych. Wierni muszą przebywać w świątyni w odległości 2 m., odpowiedni dystans muszą zachowywać także osoby pełniące służbę liturgiczną oraz np. członkowie chórów. Szafarze Komunii Świętej oraz koncelebransi nie mają obowiązku noszenia rękawiczek, muszą jednak dezynfekować ręce przed rozpoczęciem udzielania Komunii św. wiernym.

Wierni, oprócz zajmowania miejsc wyznaczonych w kościele, mają też obowiązek noszenia maseczki i dezynfekcji rąk. Komunię św. należy przyjmować do rąk, a do Sakramentu Pojednania przystępować z zachowaniem stosownego dystansu i zasad bezpieczeństwa.

Do kościoła nie mogą przychodzić osoby, wykazujące jakiekolwiek symptomy choroby dróg oddechowych, ból głowy, podwyższoną gorączkę i inne niepokojące objawy. Liczba miejsc w kościołach a także najważniejsze zasady bezpieczeństwa sanitarnego są opisane na specjalnych ujednoliconych plakatach na drzwiach świątyń. W wielu kościołach posługują też wolontariusze, którzy kierują ruchem i udzielają ewentualnych dodatkowych informacji.

Do wielu świątyń powróciły typowe dla Włoch gazetki, dystrybuowane podczas każdej niedzielnej Eucharystii, zawierające czytania liturgiczne, rozważanie i najważniejsze części stałe Mszy św. Zalecane jest jednak nie pozostawianie ich po Mszy w świątyni. W niektórych kościołach zbierana jest taca, w innych ustawione są specjalne puszki bądź koszyki, albo udostępnione numery konta bankowego parafii z prośbą o składanie ofiar. Kropielnice wciąż pozostają puste. Poruszenie w mediach wywołało pojawienie się w niektórych sklepach z szatami liturgicznymi maseczek dla celebransów, przygotowanych w kolorze szat liturgicznych a także pojedyncze przykłady automatycznych dystrybutorów z wodą święconą.

W świetle najnowszych przepisów, mieszkańcy regionów objętych tzw. „czerwoną strefą” (Lombardia, Piemont, Dolina Aosty i Kalabria) muszą posiadać autocertyfikat, udając się o do kościoła i wybierać świątynie w pobliżu miejsc zamieszkania. W całym kraju katecheza i przygotowanie do sakramentów coraz częściej odbywa się w formie zdalnej, przy użyciu nowych technologii i w oparciu o najnowsze wytyczne katechetyczne, dostosowane do aktualnej sytuacji. Każdy kolejny dekret komisji rządowo-technicznej jest też komentowany przez Konferencję Episkopatu Włoch. Włoscy biskupi zachęcają też wiernych do modlitwy w intencji wszystkich chorych – w tych dniach zwłaszcza przewodniczącego episkopatu kard. Gualtiera Bassettiego, który z powodu zakażenia koronawirusem przebywa w szpitalu.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie dotyczące działalności ks. Daniela Galusa i „Wspólnoty Miłość i Miłosierdzie Jezusa”

2020-11-20 12:14

[ TEMATY ]

Częstochowa

o. Daniel Galus

Yotube.com

Częstochowa, 20 listopada 2020 r.

W obliczu ostatnich wydarzeń, zwłaszcza związanych z oświadczeniem rzecznika prasowego Archidiecezji Częstochowskiej z dnia 13 października br., którego bezpośrednim powodem były opublikowane w mediach nagrania wypowiedzi ks. Daniela Galusa, zarówno Arcybiskup Metropolita Częstochowski, jak też Kuria Metropolitalna w Częstochowie i rzecznik Archidiecezji stali się obiektami ataków. Nadto w związku z komunikatem z dnia 18 listopada br. oraz „oświadczeniem” ks. Galusa zarówno Ksiądz Arcybiskup Wacław Depo oraz Ksiądz Biskup Andrzej Przybylski, jak też pracownicy Kurii Metropolitalnej w Częstochowie zostali przez ks. Galusa zaatakowani, oskarżeni i pomówieni, zatem czuję się w obowiązku ukazania złożoności i szerszego kontekstu sprawy, a także przekazania kilku istotnych, choć trudnych faktów, które pozwolą każdemu na właściwą ocenę rzeczywistości. Konieczne jest także niestety sprostowanie pewnych poważnych kłamstw, jakie pojawiły się w owym oświadczeniu ks. Galusa.

1. Przez ostatnie lata do Kurii Metropolitalnej i samego Księdza Arcybiskupa wpływały dziesiątki i setki świadectw nawróceń, uzdrowień, uwolnień i innych przejawów działania Boga w tej grupie i w tym miejscu. Jednocześnie zgłaszały się niepokojąco duże liczby osób, które opowiadały o swoich złych doświadczeniach, zranieniach, krzywdach, o nieprawidłowościach we „Wspólnocie” i o postawie ks. Galusa.

Zadaniem biskupa diecezjalnego jest wszystkie takie sygnały sprawdzić, rozeznać i podjąć najwłaściwsze decyzje. Po wytrwałej modlitwie, rozeznaniu i wysłuchaniu rad osób doświadczonych, zdecydowano, że ks. Galus musi gruntownie przemyśleć swoje zamiary i postawę, a zgromadzona wokół niego grupa musi rozważyć swoją sytuację, a także oczyścić się ze zjawisk i nadużyć, jakie się w niej pojawiły.

Deklarowane przez ks. Galusa niezastosowanie się do decyzji swego biskupa stanowi akt nieposłuszeństwa. Posłuszeństwo nie tylko przyrzekał w czasie święceń diakonatu i prezbiteratu, ale i wymagał go zawsze bardzo ściśle od członków kierowanej przez siebie „Wspólnoty”, podkreślając często w swych naukach jego rolę, odwołując się do postaci Św. Ojca Pio, Św. Faustyny i innych świętych. Trzeba zaznaczyć, że podjęte wobec ks. Galusa decyzje nie są karą. Karą była udzielona w marcu br. nagana, która była reakcją na jego niedopuszczalne zachowanie. Nagana sama w sobie nie niesie także zakazu pełnienia funkcji kapłańskich.

Decyzje zakomunikowane podczas wspomnianego spotkania są rozwiązaniem, które wydaje się być w skomplikowanej sytuacji ks. Galus i skupionej wokół niego grupy, jednym możliwym. Trzeba stanowczo podkreślić, że rozwiązania te nie mają także na celu likwidacji „Wspólnoty”, ale jej uporządkowanie i uregulowanie.

Dla znakomitej większości osób gromadzących się na spotkaniach jest ona miejscem autentycznego doświadczenia Boga, pogłębiania swej wiary, słuchania Słowa Bożego, modlitwy i uwielbienia Boga, niemniej w jej funkcjonowanie wkradły się poważne nadużycia.

Przeczytaj także: Częstochowa: Jest decyzja w sprawie ks. Daniela Galusa

2. Ks. Daniel Galus jest prezbiterem Archidiecezji Częstochowskiej. Nie jest zakonnikiem ani pustelnikiem (o czym jeszcze w dalszej części). Został wyświęcony na diakona dnia 20 maja 2006 r., a na prezbitera dnia 26 maja 2007 r. i tym samym został inkardynowany do Archidiecezji Częstochowskiej, choć w pierwotnym zamiarze był święcony z przeznaczeniem do posługi w istniejącej wówczas „Wspólnocie Pustelników pw. Św. Antoniego Opata”. Wspólnota ta była formą stowarzyszenia, zatem nie była żadnym zakonem lub podobnym instytutem życia konsekrowanego. Daniel Galus trafił do niej po opuszczeniu Zakonu Świętego Pawła Pierwszego Pustelnika (paulinów) przed złożeniem ślubów wieczystych. Za aprobatą Księdza Arcybiskupa Stanisława Nowaka, ówczesnego Metropolity Częstochowskiego, rozpoczął życie w grupie pustelników, którzy od początku lat dziewięćdziesiątych minionego wieku zaczęli osiedlać się w lasach w pobliżu miejscowości Czatachowa.

Mimo właściwego pustelnikom stylu życia, czyli surowszego odsunięcia się od świata, milczenia, odosobnienia, gorliwej modlitwy i pokuty w poświęceniu swojego życia na chwałę Boga i zbawienie świata (por. kan. 603 KPK) Ks. Galus podjął kontakty ze „Wspólnotą Przymierza Rodzin «Mamre»”, która po pewnym czasie na skutek pojawiających się trudności i problemów zakończyła z nim współpracę.

Wówczas to grupa wiernych z okolic Myszkowa zaczęła gromadzić się na spotkaniach w Pustelni w Czatachowej. Grupa ta miała charakter modlitewny, z czasem się rozrastała, zyskując dla swej działalności przychylność Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Coraz liczniejsze spotkania spowodowały jednak zakłócenie dotychczasowego charakteru Pustelni, wobec czego Wspólnota Pustelników przestała faktycznie istnieć, a w dniu 1 lipca 2016 r., po wygaśnięciu statutów nadanych ad experimentum, zakończyła swe istnienie także formalnie. W dniu 12 czerwca 2017 r. ks. Galus przekazał Arcybiskupowi Metropolicie Częstochowskiemu oświadczenie, że nie jest pustelnikiem (nigdy faktycznie nie złożył ślubów pustelniczych), ani nie zamierza nim być. Nie jest prawdą, że nie może opuścić Pustelni, ponieważ byłoby to, rzekomo, złamanie prawa. Jako kapłan diecezjalny (bo takim jest według prawa), może być swobodnie przenoszony według uznania swego biskupa diecezjalnego. Powoływanie się na takie nieistniejące prawo kościelne, które tego zabrania jest nieprawdą i manipulacją. Ks. Galus istotnie zobowiązywał się do prowadzenia życia pustelniczego, ale porzucił je podejmując działalność stojącą w zupełnej sprzeczności z charakterem życia eremickiego. Podczas święceń diakonatu i prezbiteratu ks. Galus zobowiązał się do posłuszeństwa swemu biskupowi i tym, którzy go na tym urzędzie zastąpią („Czy mnie i moim następcom przyrzekasz cześć i posłuszeństwo?” „Przyrzekam!” – z obrzędu święceń), a także tym, którzy z upoważnienia i delegacji biskupa działają. Niezależnie od niemających żadnych skutków prawnych zobowiązań co do miejsca pobytu, złożonych Księdzu Arcybiskupowi Stanisławowi Nowakowi, ks. Galus jest zobligowany swoimi przyrzeczeniami do podporządkowania się decyzjom swego obecnego ordynariusza.

3. Jako datę swego powstania „Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa” podaje dzień 5 lutego 2010 r., choć nie stało się to na mocy żadnej decyzji biskupa miejsca.

„Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa” formalnie zatem nigdy nie powstała, ponieważ nie otrzymała zatwierdzenia uprawnionej władzy kościelnej.

Od początku ks. Galus, lider powstałej grupy, został zobowiązany do stworzenia statutu i przedłożenia go do zatwierdzenia. Projekt statutu złożony w roku 2013 nie został zaakceptowany z powodu niespełniania przez niego wymogów formalnych i merytorycznych. Od tego momentu ks. Galus nie wykazał żadnej aktywności w celu wypracowania nowego statutu. W roku 2016 pracownik Kancelarii Kurii Metropolitalnej został wyznaczony do pomocy w tym zadaniu. W osobistym spotkaniu z ks. Galusem oraz wiceprezes stworzonej przez niego fundacji zaoferował pełną pomoc w opracowaniu statutu, a wspomniani zobowiązali się do współpracy. Współpraca ze strony Ks. Galusa nie została jednak nigdy podjęta, zatem powtarzające się w przekazach informacje o tym, iż rzekomo Kuria Metropolitalna blokuje zatwierdzenie statutu lub przedłożonego dotychczas nie zatwierdziła, są zdecydowanie nieprawdziwe.

4. Teren tzw. Pustelni w Czatachowej jest w całości własnością Archidiecezji Częstochowskiej, która zakupiła grunt i wybudowała znajdujące się na nim obiekty.Ani sam ks. Galus, ani „Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa”, ani też „Fundacja Anioł Miłosierdzia” nie są jej właścicielami i nie mają praw do rozporządzania nią, decydowania o tym kto tam przebywa lub posługuje.

Bez wiedzy i zgody ordynariusza miejsca w Pustelni bezprawnie zamieszkiwali i posługiwali obcy duchowni, w tym m.in. suspendowany obecnie kapłan z innej diecezji, a w kaplicy (!) działała bez stosownych zezwoleń i weryfikacji uprawnień poradnia psychologiczno - pedagogiczna.

W związku ze zgłoszeniami dotyczącymi naruszenia podczas spotkań na terenie Pustelni zasad bezpieczeństwa w związku z pandemią, Policja zmuszona była podjąć interwencje. Z poszanowaniem charakteru miejsca starali się swoje czynności wypełnić w sposób odpowiedni do okoliczności. Na prośbę Policji Ksiądz Arcybiskup upoważnił proboszcza miejscowej parafii, ks. Stanisława Kotyla, do reprezentowania go jako właściciela terenu. Ponadto, ponieważ kościół na terenie Pustelni jest świątynią w jurysdykcji proboszcza miejsca, ma on prawo nieskrępowanego i niczym nieograniczonego wstępu na teren Pustelni, do kościoła i do kaplicy. Funkcjonariusze Policji oraz Ksiądz Proboszcz spotkali się z obelgami ze strony wiernych oraz atakiem słownym ze strony ks. Galusa. Trzeba nadmienić, że wszyscy duchowni Archidiecezji Częstochowskiej już w marcu br. zostali zobowiązani do stosowania zarówno określonych przez władze państwowe zasad bezpieczeństwa, jak też do szczegółowych reguł podanych w zarządzeniach Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego.

5. Dla lepszej i pełniejszej analizy sprawy, w roku 2014 została powołana specjalna komisja, która za zadanie miała zająć się zarówno kwestią Wspólnoty Pustelników, jak i wyrosłej obok niej „Wspólnoty Miłość i Miłosierdzie Jezusa”. Zakończenie istnienia Wspólnoty Pustelników (o czym wyżej), sprawiło, że ten aspekt przestał być aktualny. Aspekt „Wspólnoty Miłość i Miłosierdzie Jezusa” był analizowany. Komisja przedstawiła Arcybiskupowi Metropolicie Częstochowskiemu swoje wnioski, które zawierały analizę prawną tejże grupy oraz statusu ks. Galusa, Pustelni i treści nauczania ks. Galusa zawartego w nagraniach i w publikacjach. Ksiądz Biskup Andrzej Czaja, Biskup Opolski, przewodniczący Komisji Nauki Wiary KEP, w roku 2014 przeprowadził teologiczne badanie nauczania ks. Galusa i treści publikowanych w wydawanym przez „Wspólnotę” miesięczniku „Ogień Jezusa”. Odnosząc się do treści zamieszczanych w tymże periodyku stwierdził: „[…] największym mankamentem czasopisma zdaje się być bezustanne odwoływanie się w wielu tekstach do autorytetu o. Daniela Galusa, którego każdemu słowu i gestowi przypisuje się przesadne znaczenie, postrzegając go niemal jako proroka naszych czasów. To swoisty kult jednostki, który budzi niepokój, bo jest przecież jednym ze znamion sekty” (źródło: gosc.pl).

W dniu 3 kwietnia 2017 r. Arcybiskup Metropolita Częstochowski wydał komunikat, w którym przypomniał, że ks. Galus jest prezbiterem Archidiecezji Częstochowskiej, a także, że „Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa” nie posiada dotąd kościelnego zatwierdzenia.

Ponadto wskazał, że właściwe byłoby w obliczu nieuregulowania sytuacji tejże grupy oraz pewnych wątpliwości, powstrzymanie się od organizowania wyjazdów na spotkania modlitewne organizowane przez ks. Galusa oraz „Wspólnotę Miłość i Miłosierdzie Jezusa” do czasu zakończenia prac Komisji, wydania orzeczenia na temat jej działalności.

6. W dniu 30 kwietnia 2012 r. została powołana fundacja pod nazwą „Miłość i Miłosierdzie Jezusa”, która to nazwa została wkrótce zmieniona na „Anioł Miłosierdzia”. Fundację powołał ks. Galus (naruszając tym samym obowiązujące prawo, bowiem działał nie tylko bez zgody swego biskupa, ale wbrew wydanym w tej kwestii postanowieniom), by - posiadając osobowość prawną - umożliwiać prowadzenie przez „Wspólnotę Miłości i Miłosierdzie Jezusa” działalności (organizacja spotkań, działalność handlowa itp.). Rada fundacji oraz jej zarząd zostały wyznaczone przez ks. Galusa.

Sama fundacja, jako niezależna od Kościoła i prowadzona przez osoby świeckie, nie podlegała w żaden sposób Archidiecezji Częstochowskiej ani Arcybiskupowi Metropolicie Częstochowskiemu. Na nasze wyraźne żądanie fundacja zmieniła niektóre zapisy swego statutu, które budziły największe zaniepokojenie lub wkraczały z kompetencje władz kościelnych.

W sierpniu 2017 roku fundacja „Anioł Miłosierdzia” rozpoczęła nieopodal Pustelni budowę tzw. „Domu Maryi”, który w zamyśle miał być „domem nowej ewangelizacji”. Oficjalnie budynek ten jest ośrodkiem agroturystycznym, ponieważ ani ks. Galus, ani fundacja nie uzyskali na to przedsięwzięcie zgody Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Po ukończeniu pewnego etapu budowy zwrócono się do Księdza Arcybiskupao pobłogosławienie znajdującej się w budynku „kaplicy”, czego ten - wobec samowolnego działania - stanowczo odmówił. Fundacja prowadziła także działalność handlową, rozprowadzając wśród uczestników spotkań książki, prasę i dewocjonalia. Reprezentowała także „Wspólnotę Miłość i Miłosierdzie Jezusa” w organizowaniu spotkań. W związku z konfliktem z radą i zarządem „Fundacji Anioł Miłosierdzia”, Ks. Galus powołał (znów bez wymaganej zgody swego ordynariusza) nową, drugą fundację, a wkrótce trzecią, pod nazwą „Źródło Miłosierdzia” (formalnie zarejestrowaną w dniu 23 września 2020 r., nie figuruje jeszcze w KRS) informując, że od tego czasu to ona jest jedyną współpracującą ze „Wspólnotą Miłość i Miłosierdzie Jezusa”, a poprzednia („Anioł Miłosierdzia”) powinna znajdować się w stanie likwidacji. Ks. Galus próbował wymóc na zarządzie fundacji „Anioł Miłosierdzia” przekazanie jej majątku (zwłaszcza wspomnianego „Domu Maryi”) nowopowstałej fundacji „Źródło Miłosierdzia”, co jest niemożliwe w polskim porządku prawnym i stanowiłoby poważne naruszenie prawa. Członkowie rady i zarządu fundacji spotkali się z licznymi oskarżeniami i wypowiedziami godzącymi w ich dobro. W dniu 22 września br., na swą gorącą prośbę, spotkali się z Arcybiskupem Metropolitą Częstochowskim, Biskupem Andrzejem Przybylskim oraz kanclerzem i wicekanclerzem Kurii, aby poinformować o tych faktach, przekazując także inne, ważne informacje o licznych niepokojących działaniach podejmowanych przez ks. Galusa bez wiedzy i zgody swego biskupa. Wobec ujawnionych faktów wyrazili żal za dotychczasowe działania bez wiedzy i zgody władz kościelnych oraz zadeklarowali pełne posłuszeństwo w dalszej działalności.

7. Do grudnia minionego roku „Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa” otrzymywała zgody na organizowanie spotkań modlitewnych i sprawowanie Mszy świętej poza miejscem świętym (dotyczyło to choćby spotkań w hali sportowej). Wcześniej, za aprobatą Księdza Arcybiskupa, spotkania odbywały się w Sanktuarium Św. Ojca Pio na Przeprośnej Górce. Od grudnia 2019 r. zgody takie nie są już wydawane. Ksiądz Arcybiskup Wacław Depo, Metropolita Częstochowski, trzykrotnie uczestniczył w spotkaniach „Wspólnoty Miłość i Miłosierdzie Jezusa”. Jego obecność nie była jednak nigdy formą pełnej akceptacji i pośredniego zatwierdzenia tejże grupy.

Jako biskup diecezjalny jest zobowiązany do troski o wszelkie grupy i wszelką działalność duszpasterską i apostolską na terenie swojej diecezji. Uczestnictwo w spotkaniach było zatem wyrazem troski o grupę i swoistą „misją dobrej woli”. Ponadto kilkukrotnie Ksiądz Arcybiskup spotykał się z ks. Galusem i oferował pomoc w ostatecznym uregulowaniu jego sytuacji i statusu „Wspólnoty”.

Jako delegat do tej sprawy został wyznaczony Ksiądz Biskup Andrzej Przybylski, który także spotkał się z ks. Galusem. Nie jest więc prawdą, że Ksiądz Arcybiskup i Kuria nie pomagały w uporządkowaniu sytuacji. Także poprzedni proboszcz Parafii w Żarkach, ks. Jan Wajs, posiadał stosowne pełnomocnictwa Archidiecezji Częstochowskiej do działań związanych z materialną stroną funkcjonowania Pustelni.

8. W związku z napływającymi do Kurii Metropolitalnej w Częstochowie informacjami o tym, że ks. Daniel Galus neguje regulacje państwowe i kościelne dotyczące zasad bezpieczeństwa w czasie pandemii, podjęte zostały działania zmierzające do zweryfikowania tychże oskarżeń. Znalazły one swoje potwierdzenie w nagraniach dostarczonych do Kurii oraz opublikowanych w Internecie.

Ponieważ wypowiedzi i nie respektowanie przez ks. Galusa zasad bezpieczeństwa zostały potwierdzone, otrzymał on naganę kanoniczną (kan. 1339 § 2 KPK). Ponadto został zobowiązany do odwołania niewłaściwych wypowiedzi i przeprosin za spowodowane zamieszanie poprzez umieszczenie ich na stronie internetowej „Wspólnoty Miłość i Miłosierdzie Jezusa” (czego nie uczynił), a także do ścisłego stosowania się do wszelkich zarządzeń kościelnych i państwowych (czego także nie uczynił).

Ks. Galus za pośrednictwem świeckiej kancelarii adwokackiej i adwokata przedłożył swemu biskupowi pismo z wezwaniem do przeprosin oraz odstąpienia od nakazów nałożonych we wspomnianym dekrecie. Trzeba tu zaznaczyć, że ks. Galus odmawiał osobistego kontaktu ze swym biskupem i jego delegatem (Księdzem Biskupem Andrzejem Przybylskim), korzystając z pośrednictwa wspomnianego adwokata i pism adwokackich. Także po publikacji oświadczenia z dnia 13 października br. za pośrednictwem kancelarii adwokackiej, ks. Galus przesłał pismo do rzecznika prasowego Archidiecezji Częstochowskiej, żądając od niego opublikowania przeprosin na stronie internetowej Archidiecezji oraz jednego z dzienników, który opublikował wypowiedź rzecznika rzekomo naruszającą jego dobra osobiste.

9. W spotkaniu w Kurii Metropolitalnej w dniu 17 listopada br., oprócz Księdza Arcybiskupa Wacława Depo, uczestniczył Ksiądz Biskup Andrzej Przybylski, jako specjalny delegat Metropolity Częstochowskiego do tej sprawy. Na żądanie Księdza Daniela Galusa w spotkaniu brała udział także osoba, którą przedstawił jako swego pełnomocnika. Księdzu Galusowi zostały odczytane decyzje, które stanowczo odrzucił i zadeklarował niepodporządkowanie się im. Nie przyjął także dokumentu, ale przekazanie jego treści wobec świadków stanowi skuteczne powiadomienie i zobowiązuje do zastosowania się do decyzji. Podczas tego spotkania ks. Galus wielokrotnie ubliżał obu obecnym biskupom, podniesionym głosem, wysuwał pod adresem Księży Biskupów groźby i oskarżenia o rzekome przestępstwa (o czym została niezwłocznie powiadomiona Nuncjatura Apostolska w Polsce).

Napawa przykrością i bólem, że ks. Galus będąc kapłanem nie tylko interpretuje fakty, powołuje się na nieistniejące przepisy prawa, nie tylko ucieka się do kłamstw czy znieważa biskupów i ich współpracowników, ale nade wszystko stawia siebie oraz ludzi, którzy mu zaufali, w postawie buntu wobec swego biskupa. Z przykrością także informujemy o wszystkich przedstawionych tu faktach i okolicznościach, które mogą bulwersować lub nawet gorszyć, ale wobec niesprawiedliwego ataku i nieprawdziwych oskarżeń uznaliśmy za właściwe, by o nich opowiedzieć i je upublicznić.

W obliczu kolejnych gróźb pozwów lub negowania treści niniejszego oświadczenia, informuję że wszelkie przytoczone wyżej fakty znajdują swe potwierdzenie w dokumentach będących w posiadaniu Kurii Metropolitalnej w Częstochowie i mogą posłużyć ukazaniu prawdy oraz obronie dobrego imienia osób.

Przeczytaj także: Częstochowa: Jest decyzja w sprawie ks. Daniela Galusa

Ks. Mariusz Bakalarz
rzecznik prasowy Archidiecezji Częstochowskiej

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: "Nadchodzi wizja nowego ładu, który odrzuca Królestwo Boże. To kolejna karykatura"

2020-11-23 20:19

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

królestwo Boże

archidiecezja krakowska

„Narzucona przez ważne ośrodki współczesnego świata: Brukselę, Berlin, Nowy Jork, kolejna karykatura tego, co głosi chrześcijaństwo od dwóch tysięcy lat.

Boga jako Pasterza zastępuje się wizją powszechnego dobrobytu i zaspokajania najbardziej wyrafinowanych pragnień materialnych, gdzie liczą się pieniądze, a nie obiektywne wartości, nie niepodległość. Głosi się niezdefiniowane bliżej wartości europejskie i tzw. „praworządność”, a za tym kryje się aborcja jako prawo kobiety, co więcej, to prawo kobiety do aborcji przedstawia się jako esencję człowieczeństwa” – mówił metropolita krakowski, ks. abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. odprawionej na Wawelu w Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.

Chrystus Król daje świadectwo prawdzie

W homilii arcybiskup nawiązał do czytań, w których pojawiają się trzy odsłony wielkiej tajemnicy Boga w Trójcy Świętej. Prorok Ezechiel przedstawia Go jako troskliwego pasterza ludu. W Pierwszym Liście św. Pawła do Koryntian Chrystus ukazany jest jako król i zwycięzca śmierci. W Ewangelii wg św. Mateusza Bóg jest miłosiernym Ojcem, utożsamia się z biednym człowiekiem i na podstawie tej bliskości z nim będzie osądzał innych.

Zakwestionowanie wizji Boga

Metropolita przypomniał, że dokładnie sto lat temu ta wizja Boga została zakwestionowana. Nowa wizja świata głoszona przez ateistyczny i materialistyczny bolszewizm była karykaturą chrześcijaństwa – Chrystus daje człowiekowi nadzieję życia wiecznego, a bolszewia proponuje śmierć. Arcybiskup przywołał program Lenina, wg którego 100 lat temu w Rosji Sowieckiej wprowadzono aborcję na życzenie.

Dziś przychodzi neo-marksistowska wizja nowego ładu, który odrzuca Królestwo Boże, kolejna karykatura tego, co głosi chrześcijaństwo od dwóch tysięcy lat—mówił abp Jędraszewski.

Boga jako Pasterza zastępuje się wizją powszechnego dobrobytu i zaspokajania najbardziej wyrafinowanych pragnień materialnych, gdzie liczą się przede wszystkim pieniądze, a nie obiektywne wartości, nie niepodległość; gdzie głosi się niezdefiniowane bliżej wartości europejskie i tzw. praworządność, a za tym kryje się aborcja jako prawo kobiety, co więcej, to prawo kobiety do aborcji przedstawia się jako esencję człowieczeństwa; gdzie na siłę chce się wprowadzać do przedszkoli ideologię gender i LGBT, tzw. małżeństwa homoseksualne i adopcję dzieci poprzez nie—mówił metropolita krakowski.

Cywilizacja śmierci

Podkreślił, że Chrystus Król, zwycięzca śmierci, jest przeciwstawiany cywilizacji śmierci, utożsamia się z każdym biednym człowiekiem. Duchowny przyznał, że w imię tolerancji promuje się wykluczanie poczętego dziecka.

W imię tzw. „tolerancji” słyszeliśmy słowo promowane przez niektórych polityków, a nawet językoznawców, które w gruncie rzeczy mówi o tragicznym wykluczaniu w imię tolerancji, wykluczaniu poczętego dziecka i tych, którzy mają odwagę upominać się o życie nienarodzonych—stwierdził ks. abp Marek Jędraszewski.

Rozmowa Chrystusa z Piłatem

Metropolita krakowski przywołał rozmowę Chrystusa z Piłatem. Jezus wyznał, że Jego królestwo nie jest z tego świata i przyznał namiestnikowi, że jest królem:

Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu—powiedział Zbawiciel.

Ksiądz arcybiskup zauważył, że Chrystus Król nie posiada sił zbrojnych, pozornie jest bezbronny. Jego siłą jest świadczenie o prawdzie.

Ta prawda pociąga tych, którzy są z prawdy, który jej słuchają, są jej posłuszni i urzeczywistniają ją w swoim życiu. Bezbronni, bez amunicji i czołgów, mocni siłą prawdy, budują swoje życie, swoje świadectwo na najwyższym świadectwie, które dał Jezus Chrystus o swoim Ojcu. Słabość wobec przemocy i siła, która kruszy mocnych tego świata—powiedział metropolita krakowski.

Dziś w Jego uroczystość, rozpamiętując te przedziwne dzieje historii, zwracamy się, do Chrystusa Króla słowami, które cztery lata temu zostały wprowadzenie przez przedstawicieli episkopatu, władz i narodu, w akcie przyjęcia Jezusa Chrystusa z Króla i Pana. Słowa tego aktu czynimy dziś naszą modlitwą: „Nieśmiertelny Królu Wieków, Panie Jezu Chryste, nasz Boże i Zbawicielu! (….) Oto my, Polacy, stajemy przed Tobą, (…) by uznać Twoje Panowanie, poddać się Twemu Prawu, zawierzyć i poświęcić Tobie naszą Ojczyznę i cały Naród—mówił abp Jędraszewski.

Wyznajemy wobec nieba i ziemi, że Twego królowania nam potrzeba. Wyznajemy, że Ty jeden masz do nas święte i nigdy nie wygasłe prawa. Dlatego z pokorą chyląc swe czoła przed Tobą, Królem Wszechświata, uznajemy Twe Panowanie nad Polską i całym naszym Narodem, żyjącym w Ojczyźnie i w świecie. Świadomi naszych win i zniewag zadanych Twemu Sercu, przepraszamy za wszelkie nasze grzechy, a zwłaszcza za odwracanie się od wiary świętej, za brak miłości względem Ciebie i bliźnich. Przepraszamy Cię za narodowe grzechy społeczne, za wszelkie wady, nałogi i zniewolenia. Wyrzekamy się złego ducha i wszystkich jego spraw. Pokornie poddajemy się Twemu Panowaniu i Twemu Prawu. Zobowiązujemy się porządkować całe nasze życie osobiste, rodzinne i narodowe według Twego prawa. Chryste Królu, z ufnością zawierzamy Twemu Miłosierdziu wszystko, co Polskę stanowi, a zwłaszcza tych członków Narodu, którzy nie podążają Twymi drogami—modlił się.

Obdarz ich swą łaską, oświeć mocą Ducha Świętego i wszystkich nas doprowadź do wiecznej jedności z Ojcem. Panie Jezu Chryste, Królu naszych serc, racz uczynić serca nasze na wzór Najświętszego Serca Twego. Niech Twój Święty Duch zstąpi i odnowi oblicze ziemi, tej ziemi. Niech wspiera nas w realizacji zobowiązań płynących z tego narodowego aktu, chroni od zła i dokonuje naszego uświęcenia.

Króluj nam Chryste! Króluj w naszej Ojczyźnie, króluj w każdym narodzie – na większą chwałę Przenajświętszej Trójcy i dla zbawienia ludzi. Spraw, aby naszą Ojczyznę i świat cały objęło Twe Królestwo: królestwo prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju —zakończył homilię ks. abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski.

aes/Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej/Twitter/Archidiecezja Krakowska

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję