Reklama

Z Jasnej Góry

Wiadomosci z Polski

Biskupi odwiedzili więźniów

Z okazji Jubileuszowego Dnia Więźnia i Pracowników Więziennictwa, przypadającego 9 lipca, ks. Jan Sikorski, naczelny kapelan więziennictwa RP, przesłał list skierowany do wszystkich osadzonych i ich wychowawców. W liście zachęcił ich do osobistej modlitwy i odkrycia miłości, jaką darzy ich Chrystus. Do listu dołączony był obrazek z obliczem Chrystusa z Całunu Turyńskiego, wykonany przez siostry karmelitanki.
Ks. Jan Sikorski w tym dniu odwiedził zakład karny dla kobiet w Lublińcu. W kolejnych dniach wielu biskupów odwiedzało więźniów w zakładach karnych na terenie swoich diecezji, odprawiając Msze św. i udzielając sakramentów. W Herbach k. Częstochowy bp Jan Wieczorek poświęcił nową kaplicę więzienną pw. św. Maksymiliana Kolbego - patrona polskich zakładów karnych.
W Polsce jest 160 zakładów penitencjarnych, w których przebywa 60 tys. więźniów. W duszpasterstwo więziennictwa jest zaangażowanych ponad 200 kapłanów, siostry zakonne z różnych zgromadzeń i ok. 400 świeckich, członków Bractwa Więziennego, którego celem jest ewangelizacja więźniów i rozbudzanie w nich wiary.

Jubileusz szkaplerza karmelitańskiego

W Czernej k. Krakowa zainaugurowano obchody 750-lecia szkaplerza karmelitańskiego. W Eucharystii sprawowanej pod przewodnictwem kieleckiego biskupa pomocniczego Mieczysława Jaworskiego uczestniczyło ok. 3 tys. wiernych i kilkudziesięciu kapłanów z obydwoma prowincjałami polskiego Karmelu - o. dr. Szczepanem T. Praśkiewiczem i o. dr. Mariuszem J. Jaszczyszynem. W homilii bp Jaworski nawiązał do teologicznego rozumienia szkaplerza: "Ten najszybciej naśladuje Jezusa, kto najlepiej idzie z Maryją. (...) Szkaplerz jest wezwaniem do modlitwy, pokuty, apostolstwa, a przede wszystkim miłości i miłosierdzia. (...) Nie wystarczy śpiewać i stawiać kwiaty Maryi, trzeba również upodobnić się do Niej". Ksiądz Biskup przypomniał, że szkaplerz nosili królowie polscy, nosi go także Papież Jan Paweł II, który przyjął go w młodzieńczych latach "z wewnętrznej potrzeby szukania prawdy i sensu życia". Do uczestników spotkania swoje słowo i błogosławieństwo wystosował Ojciec Święty Jan Paweł II oraz przełożony generalny Zakonu - o. Kamil Maccise.

Honorowe obywatelstwo Nowego Targu dla kard. Macharskiego

Rada Miasta Nowego Targu, zebrana na sesji 29 czerwca 2000 r., jednogłośnie przyjęła uchwałę o nadaniu kard. Franciszkowi Macharskiemu tytułu Honorowego Obywatela Miasta. Ksiądz Kardynał będzie 28. Honorowym Obywatelem stolicy Podhala, a uroczyste nadanie tytułu odbędzie się 14 sierpnia o godz. 14.00 na nowotarskim Rynku w czasie uroczystości I Światowego Zjazdu Górali.
Honorowe Obywatelstwo przyznawane jest w Nowym Targu od 1872 r., a godność taką otrzymali m.in. w latach międzywojennych hrabia Adam Uznański i generał Andrzej Galica.
Odrodzony samorząd miejski Nowego Targu nadał Honorowe Obywatelstwo tylko raz - Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II w 1996 r., z okazji 650-lecia miasta. Wręczone zostało podczas spotkania z Papieżem w sanktuarium w Ludźmierzu.

Reklama

Protest przeciwko koncertowi w Jarocinie

We wszystkich 4 kościołach w Jarocinie 2 lipca br. księża odczytali komunikat o zbieraniu podpisów przeciwko organizowaniu w tym mieście koncertu rockowego. Z inicjatywą taką wystąpili sami parafianie. Akcja Katolicka i samorząd mieszkańców poprosili księży o pomoc w nagłośnieniu protestu.
W komunikacie była mowa o zagrożeniu młodzieży demoralizacją, o promowaniu narkotyków i alkoholizmu. Pomysł koncertu wraca po 6 latach przerwy, spowodowanej wyrokiem sądu administracyjnego, który przychylił się do protestów mieszkańców Jarocina i zakazał organizowania w tym mieście festiwali muzycznych. Mieszkańcy Jarocina chcą zaprotestować przeciwko planowanemu na następny rok kilkudniowemu festiwalowi. Koncert odbywać się ma na terenie miejskiego ośrodka sportu i rekreacji, który znajduje się w środku osiedla domków jednorodzinnych. Imprezie zawsze towarzyszyło wybijanie szyb w domach, okradanie i niszczenie sklepów.

Problem przydrożnej prostytucji - zauważony

List Episkopatu zwrócił uwagę opinii społecznej na problem prostytucji przydrożnej, ale akcje policji przeciwdziałające temu zjawisku były prowadzone przez cały czas - powiedział w rozmowie z KAI komisarz Zbigniew Matwiej z Biura Prasowego Komendy Głównej Policji.
11 lipca radomska policja rozbiła pod Grójcem polsko-bułgarski gang zajmujący się handlem kobietami i sutenerstwem. Jego ofiarami były kobiety różnych narodowości, zmuszane do przydrożnej prostytucji.
8 czerwca br. Rada Stała Episkopatu Polski wystosowała list do Marka Biernackiego - ministra spraw wewnętrznych i administracji z prośbą o podjęcie działań przeciwko przydrożnej prostytucji. W Gazecie Wyborczej z 13 lipca znajduje się informacja podana nieoficjalnie przez jednego z oficerów Komendy Wojewódzkiej Policji w Warszawie, że właśnie list Rady Stałej Episkopatu wpłynął na podjęcie tak szeroko zakrojonej akcji przeciwko polsko-bułgarskiemu gangowi.
Kom. Matwiej zwrócił uwagę, że problem przydrożnej prostytucji kryje w sobie wiele innych ukrytych spraw. Policja nie może walczyć z prostytucją, gdyż według prawa nie jest ona karalna. Natomiast faktycznie działalność rozbitego gangu wiązała się ze zmuszaniem kobiet do nierządu, z czego gangsterzy czerpali korzyści.
Oficer Komendy Głównej Policji podkreślił, że często za stojącymi przy drodze prostytutkami kryją się bardzo silne zbrodnicze międzynarodowe struktury. Polska policja współpracuje w ich zwalczaniu z policją innych państw.

O. JERZY TOMZIŃSKI - paulin

Reklama

Jubileuszowa Pielgrzymka Chorych i Niepełnosprawnych

6 lipca - w dniu, w którym Kościół obchodzi wspomnienie Najświętszej Maryi Panny pw. Uzdrowienia Chorych - w jubileuszowej pielgrzymce zgromadziło się kilka tysięcy chorych i niepełnosprawnych razem z lekarzami, pielęgniarkami, opiekunkami, rodzicami i krewnymi. Organizatorem pielgrzymki był Apostolat Chorych z Katowic i jego dyrektor - ks. Czesław Podleski, krajowy duszpasterz chorych.
Witając uczestników pielgrzymki przybyłych z hasłem W łączności z Piotrem naszych czasów - Ojcem Świętym Janem Pawłem II, ks. Podleski poinformował m.in., że aby być członkiem Apostolatu Chorych, trzeba spełnić trzy warunki: przyjęcie z uległością woli Bożej, współcierpienie z Chrystusem i ofiarowanie swoich cierpień w intencji Kościoła i Ojca Świętego. Chorych, niepełnosprawnych i wszystkich biorących udział w pielgrzymce powitał również podprzeor klasztoru - o. Zygmunt Okliński. W koncelebrze kilku duszpasterzy Eucharystię na Szczycie sprawował biskup pomocniczy archidiecezji katowickiej Gerard Bernacki, który również wygłosił słowo Boże. W czasie sprawowania Najświętszej Ofiary ks. Podleski zawierzył Maryi wszystkich chorych, niepełnosprawnych i cierpiących.
Po południu chorzy uczestniczyli w Drodze Krzyżowej na wałach, a później wzięli udział w nabożeństwie lurdzkim w Kaplicy Cudownego Obrazu i w Bazylice, połączonym z indywidualnym błogosławieństwem Najświętszym Sakramentem każdego chorego.

Sprostowanie

W Niedzieli nr 28/2000 na str. 27 w korespondencji z Jasnej Góry pt. Jubileuszowe pielgrzymki zakonów błędnie podano nazwisko Przełożonej Generalnej Zgromadzenia Córek Najczystszego Serca Najświętszej Maryi Panny. Powinno być: m. Teresa Wójcicka. Za błąd serdecznie przepraszamy.

Redakcja

"Zapiski więzienne" na Jasnej Górze

Spektakl "Zapiski więzienne" według pamiętników kard. Stefana Wyszyńskiego - Prymasa Tysiąclecia - jest wystawiany na Jasnej Górze w Kaplicy Różańcowej codziennie po zasłonięciu Obrazu Matki Bożej o godz. 12.30 - w dni powszednie, o godz. 13.30 - w soboty i niedziele oraz codziennie o godz. 19.20 (kończy się przed godz. 21.00, a więc można zdążyć na Apel Jasnogórski).
Na prośbę grup zorganizowanych spektakl może być wystawiany dodatkowo o innej porze.
Spektakl przygotowali aktorzy Teatru Studio z Katowic.
Adaptacja i reżyseria: Jan Machulski
W roli głównej: Jerzy Król
ZAPRASZAMY

Zaproszenie na 289. Warszawską Pielgrzymkę Pieszą

Jeżeli Twoje serce, Drogi Bracie i Siostro, zdolne jest do ofiary, weź udział w trudach i przeciwnościach pieszego pielgrzymowania na Jasną Górę, aby przez słuchanie słowa Bożego, pogłębione uczestnictwo w sakramentach Kościoła, gorliwą modlitwę i radość przeżywaną we wspólnocie wejść na jubileuszową drogę nawrócenia i powrotu do Domu Ojca.
Swoje uczestnictwo w 289. Warszawskiej Pielgrzymce Pieszej możesz zgłosić w dolnym kościele Świętego Ducha przy klasztorze Ojców Paulinów w Warszawie (ul. Długa 3). Zapisy trwają codziennie od 27 lipca do 6 sierpnia.

Jeżeli z powodu choroby lub innych przeciwności nie możesz wyruszyć na pielgrzymkowy szlak, to bądź z nami duchowo dzięki Radiu Jasna Góra, które w dniach 27 lipca - 6 sierpnia będzie zapisywać intencje duchowych uczestników pielgrzymki; będziemy polecać je Bogu za wstawiennictwem Maryi w drodze na Jasną Górę w dniach 6-14 sierpnia. Ty natomiast łącz się z nami duchowo i wspieraj modlitwą pielgrzymów idących do Jasnogórskiej Matki. Codzienne relacje telefoniczne z pątniczego szlaku będą przybliżać ducha pielgrzymki radiosłuchaczom.
Zostań duchowym uczestnikiem 289. WPP i zgłoś to w Radiu Jasna Góra pod numerem telefonu (0-34) 365-18-13.

Organizatorzy WPP

Jasnogórskie Dni Skupienia

To może być pierwszy dzień
reszty Twojego nowego życia!

- Jeśli czujesz się zagubiony
- przeżywasz kryzys wiary
- szukasz drogi do Boga, aby odnaleźć w Nim siebie, drugiego człowieka
- pragniesz odkryć na nowo wartość wiary -
weź udział w dniach skupienia organizowanych na Jasnej Górze w następujących terminach:
9-12 listopada, 8-10 grudnia, 15-17 grudnia, 5-7 stycznia, 18-21 stycznia, 2-4 lutego, 15-18 lutego, 1-4 marca.
W tym czasie będziesz mógł bardziej wsłuchać się w słowo Boże, przeżyć spotkanie z Chrystusem w sakramentalnych znakach Eucharystii oraz pojednania i pokuty, skorzystać z indywidualnej rozmowy z kierownikiem duchowym. Wiele czasu będziesz mógł poświęcić na modlitwę przed Najświętszym Sakramentem, jak również na kontemplowaniu Jasnogórskiego Oblicza naszej Matki.
Szczegółowych informacji udziela oraz przyjmuje zgłoszenia:
Jasnogórskie Centrum Rekolekcyjne
o. Sylwester Kopyt
ul. O. A. Kordeckiego 2, 42-225 Częstochowa
tel. (0-34) 365-66-88, 0-501-795-442.

JEDNYM ZDANIEM

Na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego powstało dwuletnie Podyplomowe Studium Teologiczno-Pedagogiczne. Można w nim odbyć także trzyletnie studia dla magistrów teologii, w ramach którego będzie można uzyskać licencjat katechetyki.

Senat KUL umorzył postępowanie dyscyplinarne podjęte wobec Ryszarda Bendera po oskarżeniu profesora przez młodzieżówkę UP o " kłamstwo oświęcimskie". Toruńska prokuratura stwierdziła, że zarzuty przeciwko prof. Benderowi są niesłuszne.

Pierwsza rowerowa pielgrzymka z Podkarpacia do Rzymu wyruszyła sprzed kościoła pw. św. Józefa na Staromieściu w Rzeszowie.

Na misję pokojową do Kosowa pojechali polscy żołnierze z Polsko-Ukraińskiego Batalionu, który wraz z plutonem Litwinów wejdzie w skład sił KFOR w tej prowincji.

Marek Antoni Nowicki - rzecznik prasowy polskiego MSZ-u - został z ramienia ONZ międzynarodowym rzecznikiem praw obywatelskich w Kosowie.

Bank Światowy przyzna Polsce drugą transzę kredytu na reformę górnictwa, w wysokości 230 mln dol.

Trójporozumienie między rządem, Sejmem a Senatem podpisali premier i marszałkowie obu izb. Ma ono ułatwić nadrobienie zaległości legislacyjnych w dostosowaniu naszego prawa do standardów Unii Europejskiej.

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął założenia budżetu na 2001 r. O jego ostatecznym kształcie debatować będzie jeszcze rząd i parlament.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zgłosiło postulat, aby w przyszłorocznym budżecie przeznaczyć 100 mln zł na sprowadzenie do kraju Polaków z Kazachstanu (kwota ta wystarczyłaby na sprowadzenie 2-3 tys. repatriantów).

Rząd przyjął projekt ustawy gwarantującej wszystkim rodzinom wielodzietnym jednorazowy dodatek rodzinny w wysokości 145 zł na trzecie, czwarte i kolejne dziecko w wieku szkolnym (dotyczy to 1, 306 mln dzieci w kraju).

Mirosław Handke, minister edukacji narodowej, zatwierdził Wydział Teologiczny w Radomiu, będący filią Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. Pełnomocnikiem rektora Uniwersytetu Senat mianował ks. prof. Ignacego Bokwę.

Posłowie omawiali sprawozdanie MSWiA dotyczące zakupu polskiej ziemi przez obcokrajowców. Wynika z niego, że w 1999 r. cudzoziemcy (głównie Niemcy) zakupili w naszym kraju 2,6 tys. ha.

Sejmowa Komisja ds. Rodziny oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zorganizowały w Warszawie konferencję Rodzina - sercem demokracji lokalnej. Wzięło w niej udział ponad 200 samorządowców i działaczy organizacji pozarządowych z całej Polski.

Państwowa Komisja Wyborcza zarejestrowała - jako 11. - komitet wyborczy lidera UPR Janusza Korwina-Mikke.

Ruszyła procedura lustracyjna wobec kandydatów na urząd prezydencki.

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że wybór nowego zarządu warszawskiej gminy Centrum (złożonego z ludzi SLD i UW) był niezgodny z prawem. Premier RP wyznaczył nowego komisarza gminy - Józefa Płoskonkę, wiceszefa MSWiA.

Najwyższa Izba Kontroli, po kontroli przeprowadzonej w Poczcie Polskiej, stwierdziła, że straty poniesione przez nią w latach 1996-99 (ok. 100 mln zł) mogły powstać w wyniku korupcji.

Policyjne statystyki znowu odnotowały wzrost przestępczości w Polsce, tym razem o 14% w porównaniu z pierwszym półroczem 1999 r.

W 2002 r. w Polsce zostaną przeprowadzone dwa spisy: narodowy spis powszechny ludności i mieszkań oraz spis rolny.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa różańcowa z Papieżem Franciszkiem

2020-05-29 18:49

[ TEMATY ]

Częstochowa

Jasna Góra

różaniec

papież Franciszek

Vatican News

Franciszek zaprasza do wspólnej modlitwy różańcowej w grocie lurdzkiej na terenie Ogrodów Watykańskich. W ten sposób Papież chce zakończyć maryjny miesiąc maj, w którym gorąco zachęcał do wspólnej modlitwy różańcowej w rodzinach. Razem z Ojcem Świętym będzie można modlić się za pośrednictwem mediów Stolicy Apostolskiej.

Transmisja rozpocznie się 30 maja br. o godz. 17.30 na kanale YouTube i Facebooku Vatican News. Modlitwie towarzyszy hasło zaczerpnięte z Dziejów Apostolskich: „Gorliwi i jednomyślni na modlitwie, razem z Maryją” (Dz 1, 14). Do modlitwy z Papieżem dołączą maryjne sanktuaria z całego świata w tym Jasna Góra.

Na początku maja Papież skierował do wiernych na całym świecie specjalny list, w którym zachęcał, aby w maju powrócić do modlitwy różańcowej i prosić, by Pan oddalił od nas pandemię koronawirusa. „Kontemplacja oblicza Chrystusa sercem Maryi, naszej Matki, sprawi, że będziemy jeszcze bardziej zjednoczeni jako rodzina duchowa i pomoże nam przezwyciężyć tę próbę” – napisał wówczas do wiernych całego świata Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Ekumenicznie o Duchu Świętym - wywiad z Dariuszem Brunczem, szefem portalu ekumenizm.pl

2020-05-30 17:03

[ TEMATY ]

ekumenizm

Duch Święty

Fot. Graziako

Bazylika Matki Bożej Różańcowej w Lourdes – fragment mozaiki

"Niezwykle budujące jest słuchanie świadectwa innych, dlatego tak fundamentalne jest doświadczenie ekumeniczne, czerpanie z działania innych, do czego zachęca przecież wprost soborowy dekret o ekumenizmie 'Unitatis redintegratio', w którym Duch Święty wspominany jest ponad 40 razy" - mówi w rozmowie z KAI dr Dariusz Bruncz, red. naczelny portalu ekumenizm.pl.

Dawid Gospodarek (KAI): Przyjęło się przekonanie, że nauka o Trójcy Świętej jest doktryną, która nie dzieli chrześcijan. Wszyscy uznają jednego Boga w trzech Osobach. Jednak czy rzeczywiście tak jest?

Dariusz Bruncz: Myślę, że to duże uproszczenie. Oczywiście, są wypowiedzi dogmatyczne pierwszych siedmiu soborów ekumenicznych o Trójcy Świętej, a wokół nich niezliczone traktaty dogmatyków i mistyków wgłębiających się w życie wewnętrzne i ekonomię Trójcy Świętej, jednak to właśnie one ukazują, jak często odmienne może być postrzeganie Trójcy.

KAI: Wiadomo np. o kontrowersji filioque z chrześcijaństwem wschodnim, czyli o nauce o pochodzeniu Ducha Świętego. Czy na Zachodzie nie ma żadnych takich rozbieżności, mimo że chrześcijańskie wyznania różni często głęboko podejście do wielu doktryn? Nawet z przedstawicielami wspólnot, które wyłoniły się na fali pentekostalizmu?

- Kontrowersje związane z filioque nawiązują do odmiennych stanowisk w odczytywaniu trynitarnej tajemnicy na Wschodzie i Zachodzie. Spór ten ma również potężny ładunek konfliktu kanonicznego, sposobu, w jaki dodatek filioque został wtłoczony do symbolu wiary bez decyzji soboru ekumenicznego. Zachód zawsze wykazywał się większą tendencją kodyfikowania prawd wiary i doprowadzało to czasem do wrażenia, że Ducha Świętego traktowano jako woźnego usługującego przy dogmatycznych dywagacjach teologów. Gdy spojrzymy chociażby na spory między Wschodem a Zachodem, czy późniejsze kontrowersje wyrosłe w czasach reformacji, z przerażeniem można odkryć, jak łatwo przychodziło niektórym teologom orzekanie, gdzie Duch działa, a gdzie Go nie ma, a przecież Duch Święty nie kreśli linii demarkacyjnych dla działania Ewangelii, a „dyszy” kędy chce i uczestniczy w życiu Stworzenia także poza granicami Kościoła bez względu na to, jak je ktoś ustala.

KAI: A co z pentekostalizmem?

- Z pewnością jest to fascynujący fenomen, który przeorał w ciągu ostatnich 100 lat myślenie o Duchu Świętym, krajobraz wyznaniowy wielu krajów (szczególnie w obu Amerykach) i którego teologia staje się coraz bardziej dojrzała, sięgając nawet po inspiracje u starożytnych Ojców Kościoła. Nie jest też tak, że współczesny ruch zielonoświątkowy wymyślił coś zupełnie nowego i nieobecnego – ruchy odnowy wpisane są w dzieje Kościoła.

Wydaje mi się, że w kwestii pentekostalizmu należy zachować spokój i umiar, spoglądając na całą historię Kościoła, która nie zaczęła się przecież ani od reformacji ani w XX wieku. Przypomina mi się w tym kontekście wypowiedź prawosławnego teologa ks. dr. Andrzeja Kuźmy, który mówiąc o pentekostalizacji podczas weekendu formacyjnego wspólnoty Chemin Neuf w Łodzi (2019), stwierdził, że w Cerkwi prawosławnej nie mówi się o pentekostalizacji Kościoła, gdyż Duch Święty nieustannie przebywa w Cerkwi. Nigdy nie odszedł. Myślę, że te słowa są ważne dla wszystkich, także w formie przestrogi, aby z jednej strony nie urządzać się w wygodnych strukturach i celebrować święty spokój, ale też, aby w rewolucyjnej nadgorliwości i powołując się na bliżej nieokreśloną inspirację duchem czy Duchem, nie konstruować chrześcijaństwa od nowa. Potrzeba nam więcej wiary w prowadzenie Ducha i głębszej świadomości, że Kościół jako wspólnota wiary jest rzeczywistością pneumatologiczną, nieustannym uczestnictwem Ducha Przenajświętszego – jak pięknie podkreśla to duchowość mariawicka słowami brata abp. M. Michała Kowalskiego.

KAI: Dogmat o Trójjedynym Bogu jest jedną z najważniejszych doktryn. Towarzyszy chrześcijaninowi od samego chrztu. Jednak Karol Rahner stwierdził kiedyś, że mimo tego praktycznie chrześcijanie zdają się być monoteistami. Papież Franciszek parę lat temu nazwał Ducha Świętego „wielkim zapomnianym” w modlitewnym życiu chrześcijan.

- W teologii ewangelickiej Duch Święty odgrywa przemożną rolę – zarówno w nurcie luterańskim, jak i reformowanym. Mimo wewnętrznego zróżnicowania teologii ewangelickiej, widać wiele elementów wspólnych, ukazujących z kolei różnicę wobec rzymskokatolickiej refleksji nad Duchem Świętym – o ile w tradycji ewangelickiej nacisk położony jest na bezpośrednie doświadczenie wiary poprzez głoszone Słowo (z silnym, sakramentalnym dopowiedzeniem u Lutra), o tyle u rzymskich katolików widać zdecydowanie mocniejszą koncentrację na aspektach eklezjologicznych. Jednak z tego zróżnicowania nie należy wyciągać zbyt daleko idących wniosków, że oto ewangelicy o Kościele nie mówią nic, a katolicy zasłaniają się Kościołem, zapominając o żywej relacji z Bogiem.

W luterańskim ujęciu Duch Święty jest tym, który odsłania prawdę o Chrystusie, ukazuje człowiekowi nie tylko jego kondycję, ale uczy, wpaja i objaśnia, kim właściwie jest Jezus Chrystus, a czyni to wewnętrznie i zewnętrznie, a więc nie tylko poprzez pobudzanie, rozpalanie i utrzymywanie płomienia wiary w sercu grzesznika, ale i poprzez zewnętrzne znaki łaski Bożej, a więc sakramenty.

Katechizmy Lutra prowadzą wprost do wniosku, że gdyby nie Duch Święty to nic nie wiedzielibyśmy o Chrystusie, a Kościół i cała jego powłoka to byłyby jedynie piękne budynki, ceremonie i wzniosłe idee, ale nic poza tym. Mówiąc dosadniej: bez działania Ducha Św. Wielki Piątek i Wielkanoc byłyby jedynie opowieścią o haniebnych torturach wędrownego kaznodziei z Nazaretu i jakiejś tam legendzie o pustym grobie, ale dzięki Duchowi Świętemu jest przecież zupełnie inaczej: krzyż jest orędziem przebaczenia i pojednania, a poranek Wielkanocny nowym stworzeniem świata dzięki Zmartwychwstałemu. Duch wypala w duszy człowieka rzeczywistość radosnej zamiany – Chrystus, który był bez winy, bierze cały grzech i przekleństwo na siebie, a człowiekowi darowuje świętość i powołanie do życia wiecznego. I na tym polega wielka misja Pocieszyciela i Ożywiciela, że odwraca uwagę od siebie i kieruje ją na Chrystusa. Z tym jednak wiąże się pewne niebezpieczeństwo, o którym mówił papież Franciszek, pewnego zapomnienia czy zredukowania Ducha do roli Wielkiego Funkcyjnego.

Reformowany teolog Hendrikus Berkhof podkreślił, że Duch jest czymś więcej niż instrumentem czy drugą stroną dzieła Chrystusa, a Jego przyjście do nas jest wielkim wydarzeniem w cyklu Bożego ratunku dla ludzkości. Na Zachodzie, a w sposób szczególny w protestantyzmie, istniała i wciąż istnieje tendencja do mniej lub bardziej radykalnego chrystomonizmu, który wypycha Ducha na obrzeża historii zbawienia. Zapomina się przy tym, że nie mielibyśmy żadnego zbawiennego pożytku z Ewangelii, gdyby to właśnie Duch nam o niej nie opowiedział, gdyby Duch nie wyszeptał nam tej tajemnicy przy Chrzcie Świętym.

KAI: Te treści mi brzmią znajomo, bardzo katolicko. Katolicka teologia, co widać chociażby w Katechizmie Jana Pawła II, też np. mocno podkreśla, że każdy zbawczy akt, zresztą nawet samo stworzenie, jest dziełem całej Trójcy; w tym dziele próbuje się nazywać role każdej z Osób. W jaki sposób w Kościołach luterańskich przejawia się w codziennym życiu pamięć o Duchu Świętym? Jak to wygląda w liturgii?

- W liturgii ewangelickiej Duch Święty pojawia się podczas każdego nabożeństwa – przy formułach trynitarnych, w Wyznaniu Wiary, a czasami w introitach danej niedzieli lub w święta. Także w modlitwach liturgii komunijnej mowa jest o Duchu Świętym, jednak tutaj w wielu Kościołach luterańskich, w tym polskim, smutny jest brak stałego elementu epiklezy. Wypowiadane są niekiedy modlitwy eucharystyczne, w których mowa jest o Duchu Świętym, za sprawą którego przyjmujemy prawdziwe Ciało i Krew Zbawiciela, ale niestety jest to rzadkość. Wynika to z pneumatologicznego założenia, że wystarczają Słowa Ustanowienia, Słowa samego Jezusa, w których i przez które działa przecież Duch Święty, stąd też w ujęciu luterańskim epikleza nie jest konieczna, ale to przecież nie znaczy, że jest niewskazana. Cieszę się, że następują zmiany w liturgiach i praktykach wielu Kościołów luterańskich.

Obecnie prowadzone są prace nad rewizją agend liturgicznych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce i mam nadzieję, że uwzględnione zostaną odpowiednie uzupełnienia. Trzeba podkreślić, że tutaj lepiej ‘spisują się’ Kościoły reformowane – trudno sobie wyobrazić reformowane nabożeństwo z Wieczerzą Pańską bez epiklezy.

KAI: W Kościele rzymskokatolickim kiedyś Zesłanie Ducha Świętego celebrowano jako jedno z najważniejszych, poprzedzała je uroczysta Wigilia, po nim następowała oktawa… Jak to wygląda w innych tradycjach na Zachodzie?

- W Kościele luterańskim jest oczywiście Święto Zesłania Ducha Świętego. Zmienia się kolor liturgiczny z białego na czerwony. W 2. Święto Zesłania Ducha Świętego również powinno odbywać się nabożeństwo. Dawniej w te święta przystrajano domy i kościoły zielonymi gałązkami, a na Śląsku Cieszyńskim istnieje do dziś tradycja praktykowana w gronie parafialnym i rodzinnym – wspólne smażenie jajecznicy w Zielone Święta po nabożeństwie.

Niezwykle uroczyście Święto Zesłania Ducha Świętego obchodzone jest przez mariawitów, szczególnie przez Kościół Katolicki Mariawitów, który w tym dniu wspomina szczególne posłannictwo Marii Franciszki. Co roku w Felicjanowie odbywają się uroczystości, na które przybywają wierni i sympatycy z całego kraju. Celebrowane są dwie msze święte przez kapłaństwo ludowe (zarówno kobiety, jak i mężczyzn) i siostry kapłanki, jest procesja z Przenajświętszym Sakramentem połączona ze śpiewem ‘Ciebie Boga chwalimy’. W liturgii obydwu Kościołów mariawickich odprawia się nowenny do Ducha Świętego i nabożeństwa w oktawie Zielonych Świąt. Podczas mszy świątecznej po wystawieniu Przenajświętszego Sakramentu i jeszcze przed ministranturą (‘Wnijdę do ołtarza Bożego’) śpiewany bądź zmawiany jest hymn do Ducha Świętego. Z kolei po mszy na rozpoczęcie procesji kapłan intonuje hymn „Przez Twoje święte Ducha Zesłanie”, co liturgicznie zamyka okres wielkanocny.

Święto Zesłania Ducha Świętego jest też obchodzone w Kościołach zielonoświątkowych – nabożeństwa mają szczególną oprawę muzyczną, są modlitwy o dary Ducha, a w wielu Kościołach tego typu praktykuje się obrzęd modlitwy i nakładania rąk przez starszych zboru na wiernych. Wiele zborów organizuje też koncerty uwielbienia i czuwania modlitewne nawiązujące do wydarzeń z Wieczernika.

Ciekawostką jest to, że drugi dzień Zesłania Ducha Świętego jest dla zielonoświątkowców dniem ustawowo wolnym od pracy. U naszych niemieckich sąsiadów drugi dzień świąteczny to również święto ekumenii – w wielu miastach rzymscy katolicy i ewangelicy odprawiają wspólne nabożeństwa Słowa Bożego połączone później z agapą.

KAI: W katolickiej świadomości z Duchem Świętym mocno związane jest bierzmowanie. Czy w Kościele luterańskim jest coś podobnego?

- Nie można położyć znaku równości między konfirmacją a bierzmowaniem. Konfirmacja nie jest po pierwsze sakramentem i to dość młody fenomen w życiu Kościoła, powstały zresztą na kanwie ruchu przebudzeniowego. Konfirmacja może w pewien sposób przypominać bierzmowanie – jest jakby kolejnym, nowym etapem w chrześcijańskim życiu ewangelików, związanym chociażby z nabyciem praw do sprawowania urzędu matki lub ojca chrzestnego, ale najważniejszym jej sensem jest publiczne wyznanie wiary i przyznanie się do Kościoła oraz potwierdzenie wiary wyznanej na chrzcie.

Czasami błędnie się mówi o konfirmacji jako potwierdzeniu Chrztu Świętego. Nic bardziej mylnego! Chrztu nie trzeba potwierdzać, gdyż jest on skuteczny przez całe życie i jego ważność jest niezbywalna, ponieważ Chrzest jest dziełem Ducha. Konfirmacja oznacza potwierdzenie wiary wyznanej na Chrzcie przez rodziców i rodziców chrzestnych przez młodego człowieka.

Jeszcze do niedawna w większości Kościołów luterańskich konfirmacja była też pierwszym dniem przystąpienia do Sakramentu Ołtarza – od wielu lat, również dzięki doświadczeniom ekumenicznym, dąży się do rozdzielenia konfirmacji oraz pierwszego przystąpienia do Wieczerzy Pańskiej – od kilku lat także w Polsce. Tutaj jest wielka rola katechetów, a przede wszystkim rodziców sprawujących na mocy chrztu powszechne kapłaństwo, aby przygotować w rozmowie dzieci i rozeznać, czy są gotowe, aby przystąpić do Stołu Pańskiego.

KAI: Dziś Duch Święty kojarzony jest przede wszystkim z pentekostalizmem. Czy takie ruchy i idee pojawiają się też wewnątrz Kościołów, które odwołują się do Reformacji? Jak się na takie ruchy patrzy, jak się je ocenia?

- Ruchy pentekostalne nie mają jakiegoś szczególnego monopolu na Ducha Świętego (nikt nie ma!), aczkolwiek są najbardziej dynamicznie rozwijającym się ruchem współczesnego chrześcijaństwa. Sztandarowym przykładem jest Brazylia – największy katolicki kraj świata i zarazem największy protestancki kraj świata.

Z ruchami pentekostalnymi wiąże się wiele wyzwań, nie zawsze pozytywnych, stąd też w Kościele potrzebna jest czujność i odpowiednie rozeznanie, co służy Ewangelii albo – jak to się mówi w teologicznej tradycji luteranizmu – ‘co głosi Chrystusa’. Są oczywiście w przestrzeni Kościołów luterańskich, w tym także Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, parafie nieco bardziej charyzmatyczne i także one mają swoje miejsce w Kościele, a ten typ pobożności i zaangażowania należy z pewnością wspierać i rozwijać dla dobra całej Jednoty.

KAI: Co konkretnie można robić w ramach osobistej pobożności, żeby nie zapominać o Osobie i działaniu Ducha Świętego?

- Myślę, że odpowiedzią jest otwartość na wszelkie działania Ducha Świętego począwszy od lektury Pisma Świętego, innych tekstów natchnionych, jak najczęstsze przystępowanie do Wieczerzy Pańskiej. Duch wciąż przemawia do Kościoła i naucza, o czym przypomina liturgia, a wyraża pieśń ks. Paula Gerhardta, chyba najbardziej znanego luterańskiego pieśniarza: „Ty uczysz nas jak trzeba do Ojca modlić się; Twój głos przenika nieba. Ty zastępujesz mnie, kołacząc wciąż u bram i błagasz z taką mocą aż przyjdzie Ten z pomocą, co pomóc zdoła sam” (ŚE 230,4).

Niezwykle budujące jest również słuchanie świadectwa innych, dlatego tak fundamentalne jest doświadczenie ekumeniczne, czerpanie z działania innych, do czego zachęca przecież wprost soborowy dekret o ekumenizmie "Unitatis redintegratio" (1964), w którym Duch Święty wspominany jest ponad 40 razy! Stąd też należy wyzbyć się lęku i dostrzec subtelne ślady Ducha Świętego, trzeba wyciszyć własne fobie i pozwolić Duchowi działać, a Ten przemawia nie przez siłę i przemoc, ale w cichości i sposób nienachalny. W mariawickim Psałterzu Ducha Przenajświętszego w komentarzu do Psalmu 29 czytamy modlitwę duszy: „Duchu Święty, o jakże słodko brzmi słowo Twoje, o jakże cichy Boski Twój głos, najmniejszy szelest zagłusza go. Postaw mię, Duchu Święty, w skrytym zaciszu, gdziebym z Tobą jedynie obcować mogła, gdziebym słuchała Ciebie Samego w spokoju. Nakaż milczenie czczym zgiełkom świata, a zapanuje pożądana koło nas cisza i gwarna mowa ludzka nie dosięgnie naszego słuchu.” Co więc robić? Wyciszyć się w Duchu.

***

dr Dariusz Bruncz – redaktor naczelny ekumenizm.pl, publicysta Wirtualnej Polski, wykładowca akademicki Politechniki Warszawskiej, autor rozprawy doktorskiej „Tożsamość duchowa Europy w pismach Josepha Ratzingera/Benedykta XVI”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję