Reklama

Kościół

Abp Jędraszewski: Wielki Reset to powrót do Chrystusa

– To w Chrystusie musimy dokonać „wielkiego resetu”, wielkiego odnowienia i na nowo uporządkowania własnego życia – mówił abp Marek Jędraszewski wskazując, że podstawowym zadaniem na Wielki Post jest odnowienie relacji z Bogiem, z drugim człowiekiem i sobą samym przez modlitwę, jałmużnę i post. Metropolita krakowski przewodniczył środowej liturgii stacyjnej w Krakowie w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mistrzejowicach.

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

flickr.com/archidiecezjakrakow

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku Mszy św. abp. Marka Jędraszewskiego przywitał proboszcz ks. kan. Marek Wrężel zaznaczając, że metropolita krakowski nawiązuje do rzymskiej tradycji pielgrzymowania biskupa do kościołów stacyjnych. W środę pierwszego tygodnia Wielkiego Postu biskup Rzymu odwiedzał Bazylikę Matki Bożej Większej. – Spotkanie z tobą ojcze to dla nas niezwykle ważna chwila, bo wciąż potrzebujemy umocnienia. Szukamy odpowiedzi na niełatwe pytania i wewnętrzne rozterki, jakie w czasie pandemii niesie ze sobą świat – mówił proboszcz kościoła Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Krakowie-Mistrzejowicach.

Reklama

W homilii abp Jędraszewski zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie karierę robi angielskie słowo „reset”, które znaczy „nastawić”, „przeskładać”, „przestawiać”. Metropolita krakowski zauważył, że to modne słowo można zastosować do historii Niniwy przywołanej w dzisiejszej liturgii Słowa. Mieszkańcy Niniwy przyjęli prorocze upomnienie Jonasza, ogłosili post i oblekli się w wory pokutne. – Na zbiorowy reset mieszkańców Niniwy odpowiedział Bóg zmieniając swoje pierwotne co do tego miasta zamiary. Wielka nowa rzeczywistość. Nowe ułożenie życia na skutek wołania Jonasza, w które uwierzyli i przyjęli mieszkańcy Niniwy – mówił arcybiskup.

Podziel się cytatem

Metropolita przywołał książkę Klausa Schwaba i Thierry’ego Mellereta pt. „Covid 19 – Wielki Reset” i Światowe Forum Ekonomiczne w Davos w czerwcu 2020 r., na którym za-proponowano „wielki reset”, „wielką odnowę” dla świata po pandemii. Jeden z rozdziałów książki nosi tytuł: „Przedefiniowanie naszego człowieczeństwa”, w którym jest mowa m.in. o połączeniu maszyny z człowiekiem, co ma umożliwić wstąpienie ludzkości na wyższy poziom ewolucji. Na nowo zdefiniowany człowiek ma wykazywać się wzmożoną empatią, angażować się w kwestie społeczne i ekonomiczne (takie jak klimat, LGBT, BLM, imigranci), a zrezygnować z siebie i swoich potrzeb na rzecz budowy lepszego świata; refleksję nad sensem swojego życia zastąpić aktywizmem, którego siłą napędową powinna stać się odpowiednio wychowana do tego młodzież. – Gdzie tutaj miejsce na Boga? Jak można mówić o nowym człowieku i nowym świecie bez odniesienia do Boga? – pytał arcybiskup podkreślając, że kilkusetstronicowe dzieło tylko raz wspomina o religii i nie ma w nim żadnych odniesień do transcendencji.

Reklama

Koncepcja Wielkiego Resetu spotkała się z krytyką. Arcybiskup przywołał m.in. stanowisko prof. Grzegorza Kucharczyka, który zauważył, że globaliści wykorzystują pandemię korona-wirusa do unieważnienia osiągnięć cywilizacji chrześcijańskiej. Kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary zwraca uwagę na utopijno-ateistyczny charakter Wielkiego Resetu i dodaje, że przypomina on „makabryczny eksperyment na ludziach”, jakim były bolszewizm i komunizm. Kard. Peter Turkson, prefekt Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka mówi, że „kiedy przyszłość jest całkowicie zakorzeniona w człowieku, który z natury jest skończony, nie może on zapewnić przyszłości, która jest nieskończona, więc tam zaczyna się konflikt”. Także papież Franciszek używa terminu „reset”, ale ma na myśli „przywrócenie przyszłości zakorzenionej w Piśmie Świętym, zakorzenionej w łasce Bożej, zakorzenionej w Chrystusie”. – Wielki Reset to powrót do Chrystusa – podkreślił abp Marek Jędraszewski.

Odwołując się do fragmentu Ewangelii wg św. Łukasza odczytywanego dziś w liturgii arcybiskup zwrócił uwagę, że Jezus potępia naród żydowski, który nie uwierzył i odrzucił Mesjasza, nie dostrzegł mądrości Jego słów, cudowności Jego dokonań. Jezus zapowiada swoje zmartwychwstanie jako „znak Jonasza” dla narodu żydowskiego. Metropolita krakowski przywołał też nauczanie św. Jana Pawła II Wielkiego, który od samego początku pontyfikatu podkreślał, że jedynie Chrystus jest kluczem dla człowieka, aby mógł zrozumieć siebie samego, odkryć swoją godność i cel życia.

– To w Chrystusie musimy dokonać „wielkiego resetu”, wielkiego odnowienia i na nowo uporządkowania własnego życia – mówił abp Jędraszewski wskazując, że podstawowym zadaniem na Wielki Post jest odnowienie relacji z Bogiem, z drugim człowiekiem i sobą samym przez modlitwę, jałmużnę i post. – To jest autentyczny „wielki reset”, do którego wzywa nas Chrystus i na co wskazuje św. Jan Paweł II Wielki – dodawał.

Kończąc homilię arcybiskup zwrócił uwagę, że kościołem stacyjnym w środę pierwszego tygodnia Wielkiego Postu w Rzymie jest Bazylika Santa Maria Maggiore, a w Krakowie kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mistrzejowicach. Metropolita przywołał scenę z Kany Galilejskiej, gdy Maryja powiedziała do sług: „Zróbcie wszystko, cokolwiek powie wam Jezus”. – Zróbcie wszystko dla waszego zbawienia, byście mogli cieszyć się radością Bożego dziecka, które Bóg w swoim miłosierdziu chce do siebie i na całą wieczność przytulić – zakończył abp Marek Jędraszewski.

2021-02-25 08:02

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski: świat potrzebuje kapłanów, którzy są świadkami Chrystusa

[ TEMATY ]

Kraków

abp Marek Jędraszewski

katedra na Wawelu

Bożena Sztajner/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

– Współczesny świat potrzebuje kapłanów – świadków na wzór Chrystusa, który o sobie powiedział: „Moim pokarmem jest wypełnić wolę Tego, który Mnie posłał i wykonać Jego dzieło” - mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podczas Mszy Krzyżma, odprawionej w katedrze na Wawelu.

Na początku Mszy św. metropolita krakowski przypomniał, że ze względu na pandemię wierni nie mogli spotkać się na wspólnej Mszy św. w Wielki Czwartek rano, gdy poświęca się oleje święte, a kapłani odnawiają swe przyrzeczenia.
CZYTAJ DALEJ

Przesłanie, które płynie z dzisiejszej Ewangelii mówi, że nie wystarcza sama chęć pomagania

2025-07-10 21:29

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Czytamy następnie, że Samarytanin: „Podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem”. To również ważne przesłanie, które płynie do nas z dzisiejszej Ewangelii. Mówi ono, że nie wystarcza tylko sama chęć pomagania. Ważne jest, aby pomagać mądrze, aby pomoc, którą chcemy nieść, była dostosowana do warunków, sytuacji i potrzeb osoby pokrzywdzonej.

Powstał jakiś uczony w Prawie i wystawiając Jezusa na próbę, zapytał: «Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?» Jezus mu odpowiedział: «Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz?» On rzekł: «Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego». Jezus rzekł do niego: «Dobrze odpowiedziałeś. To czyń, a będziesz żył». Lecz on, chcąc się usprawiedliwić, zapytał Jezusa: «A kto jest moim bliźnim?» Jezus, nawiązując do tego, rzekł: «Pewien człowiek schodził z Jeruzalem do Jerycha i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli. Przypadkiem przechodził tą drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął. Tak samo lewita, gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął. Pewien zaś Samarytanin, wędrując, przyszedł również na to miejsce. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł do gospody i pielęgnował go. Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: „Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał”. Kto z tych trzech okazał się według ciebie bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?» On odpowiedział: «Ten, który mu okazał miłosierdzie». Jezus mu rzekł: «Idź i ty czyń podobnie!»
CZYTAJ DALEJ

Prezydent: z Michniowem miała zniknąć nie tylko wieś, lecz także prawda o jej męczeństwie

2025-07-12 15:12

[ TEMATY ]

Dzień Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej

Andrzej Duda

pl.wikipedia.org

Niemieccy policjanci w płonącym Michniowie. 12 lipca 1943

Niemieccy policjanci w płonącym Michniowie. 12 lipca 1943

Prezydent Andrzej Duda w liście do uczestników obchodów 82. rocznicy pacyfikacji Michniowa podkreślił, że w zamyśle niemieckiego okupanta miała zniknąć nie tylko wieś, lecz także prawda o jej męczeństwie. Dodał, że pamięć o ofiarach zbrodni to ważny element tożsamości całego narodu.

Jak wskazał prezydent w liście, Michniów chlubił się wielopokoleniową tradycją udziału w walkach o niepodległą Polskę. „Wielu mieszkańców służyło w Wojsku Polskim podczas wojny obronnej 1939 roku. Wieś pomagała też oddziałowi partyzanckiemu Armii Krajowej pod dowództwem porucznika Jana Piwnika ps. Ponury” - napisał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję