Eutanazja to pozbawienie życia niewinnego człowieka. Eutanazja
zawsze jest zabójstwem, czynem złym, którego nie mogą usprawiedliwić
żadne okoliczności. Jest również zaprzeczeniem miłości, ponieważ
przeciwstawia się miłości Bożej.
Zwolennicy eutanazji, by się usprawiedliwić, podkreślają,
że dokonuje się jej na "żądanie" cierpiącego człowieka, z litości
i współczucia. Czy tak uwalnia się człowieka od cierpień? Czy "żądanie"
eutanazji przez chorego jest rzeczywiście pragnieniem śmierci?
Eutanazja nie jest wyrazem litości i współczucia. Chrystus
uczy tego w przypowieści o miłosiernym Samarytaninie (por. Łk 10,
30-37), który ulżył w cierpieniu, opatrując rany i otaczając miłością.
Nie szczędził czasu, wysiłku i pieniędzy, czyniąc z siebie bezinteresowny
dar. Taka winna być postawa człowieka, zwłaszcza lekarza, wobec cierpiącego
bliźniego. Służba życiu, a nie śmierci!
Czy cierpiący, ciężko chory człowiek jest w stanie podjąć
decyzję o życiu? Jego świadomość i wola są ograniczone przez chorobę,
środki przeciwbólowe, nasenne i narkotyczne. Ból fizyczny i cierpienie
egzystencjalne są często przyczyną depresji. Sporą rolę odgrywa niekiedy
presja otoczenia i propaganda w mediach. "Żądanie" eutanazji jest
sprzeczne z wrodzonym instynktem samozachowawczym, nakierowanym na
życie. Dlaczego więc cierpiący człowiek "żąda" pozbawienia go życia?
Czy naprawdę woli on umrzeć, niż żyć?
"Żąda" śmierci wbrew naturze i wrodzonemu instynktowi
w sytuacji ograniczenia świadomości i/lub wolności woli. Nie może
dłużej znosić cierpienia. Wołanie chorego o eutanazję jest prośbą
o ulżenie w cierpieniach, o otoczenie go miłością, błaganiem o życie.
Opieka hospicyjna może być przeciwwagą dla eutanazji,
która nie tylko nie rozwiązuje problemu cierpienia, ale go pogłębia,
bo wymierzona jest przeciw człowiekowi - zarówno ofierze, jak i zabójcy.
Ludziom, zwłaszcza chorym, trzeba ukazywać sens cierpienia,
o czym naucza Ojciec Święty Jan Paweł II w liście apostolskim Salvifici
doloris - o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia. Jest ono
wyrazem nieskończonej miłości Boga do człowieka, wezwaniem do udziału
w cierpieniach Chrystusa i w Jego Zmartwychwstaniu, szansą realizacji
przykazania miłości bliźniego.
Cierpienie człowieka odnajduje swój najgłębszy sens w
Krzyżu Chrystusa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu