Reklama

Katechezy roku 2001 (8)

Niedziela Ogólnopolska 12/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Nasze spotkanie rozpoczęliśmy od wysłuchania jednej z najbardziej znanych stronic Apokalipsy św. Jana. W niewieście brzemiennej, która rodzi syna, podczas gdy smok koloru czerwonego występuje przeciwko niej i przeciwko temu, którego ona rodzi, tradycja chrześcijańska, liturgiczna i artystyczna widziała obraz Maryi,
Matki Chrystusa. Według pierwotnego zamysłu świętego Autora, jeżeli narodzenie dziecka jest przedstawieniem przyjścia Mesjasza, to niewiasta w sposób oczywisty uosabia lud Boży, zarówno biblijnego Izraela, jak i Kościoła. Interpretacja maryjna nie stoi w sprzeczności z eklezjalnym sensem tekstu, ponieważ Maryja jest "figurą Kościoła" (Lumen gentium, 63; por. św. Ambroży, Expos. Lc , II, 7).
Na tle wiernej wspólnoty rozwija się rys Matki Mesjasza. Przeciwko Maryi i przeciwko Kościołowi występuje smok, który symbolizuje Szatana i zło, jak to już jest ukazane w symbolice Starego Testamentu; kolor czerwony jest znakiem wojny, zniszczeń i przelanej krwi; "siedem głów" ukoronowanych wskazuje na niezmierzoną potęgę, podczas gdy " dziesięć rogów" wskazuje na wielką siłę bestii opisanej przez proroka Daniela (por. Ap 7, 7), która jest obrazem działania przewrotnej mocy w historii.
2. Stają więc naprzeciw siebie dobro i zło. Maryja i Jej Syn oraz Kościół przedstawiają pozorną słabość i małość miłości, prawdy i sprawiedliwości. Przeciwko nim podnosi się monstrualna, niszcząca siła gwałtu, kłamstwa i niesprawiedliwości. Jednakże pieśń, która kończy wspomniany fragment, przypomina nam, że ostateczne zwycięstwo - to "zbawienie, potęga i królowanie Boga naszego i władza Jego Pomazańca" (Ap 12, 10).
W ciągu historii Kościół może zostać, oczywiście, zmuszony do ucieczki na pustynię, jak dawny Izrael w drodze ku ziemi obiecanej. Pustynia jest m.in. tradycyjnym schronieniem prześladowanych, jest ukrytym i spokojnym miejscem, gdzie dana jest Boża opieka (por. Rdz 21, 14-19; 1 Krl 19,4-7). Niewiasta pozostaje w tym schronieniu, jednakże - jak podkreśla Apokalipsa (por. 12, 6. 14) - tylko przez określony czas. Czas przeciwności, prześladowania i próby nie jest zatem nieograniczony: przy jego końcu nadejdzie wyzwolenie oraz godzina chwały.
Kontemplując tę tajemnicę w perspektywie maryjnej, możemy stwierdzić, że "Maryja, obecna przy boku swego Syna, jest najdoskonalszą ikoną wolności oraz wyzwolenia ludzkości i wszechświata. To ku Niej Kościół, którego Ona jest Matką i Wzorem, musi zwracać wzrok, ażeby zrozumieć pełny sens własnej misji" (Kongregacja Doktryny Wiary, Libertatis conscientia, 22 III 1986, n. 97; por. Redemptoris Mater, 37).
3.Skierujmy teraz nasze spojrzenie na Maryję, ikonę Kościoła pielgrzymującego przez pustynię historii, lecz ukierunkowanego ku ostatecznej mecie w niebieskim Jeruzalem, gdzie zajaśnieje jako Oblubienica Baranka, Chrystusa Pana. Matka Boga jest "Hodegetrią", jak ją czci Kościół Wschodu, a więc Tą, która "wskazuje drogę", czyli Chrystusa, jedynego Pośrednika pełnego spotkania z Ojcem.
Poeta francuski widzi w Niej "stworzenie w swej pierwotnej chwale i w ostatecznym rozkwicie, które wyszło od Boga o poranku swego pierwotnego blasku" (P. Claudel, La Vierge e midi, wyd. PleMiade, s. 540).
W swoim Niepokalanym Poczęciu Maryja jest doskonałym wzorem ludzkiego stworzenia, od początku napełnionym Bożą łaską, która podtrzymuje i przemienia stworzenie (por. Łk 1, 28), a w swej wolności zawsze wybiera drogę Bożą. Natomiast w swoim chwalebnym Wniebowzięciu Maryja jest obrazem stworzenia powołanego przez Chrystusa Zmartwychwstałego do osiągnięcia przy końcu historii pełnej komunii z Bogiem w zmartwychwstaniu do wiecznej szczęśliwości. Dla Kościoła, który często czuje ciężar historii i osaczenie zła, Matka Chrystusa jest świetlistym symbolem ludzkości odkupionej i otoczonej zbawienną łaską.
4.Ostatni etap ludzkiej historii nadejdzie wtedy, gdy "Bóg będzie wszystkim we wszystkich" (1 Kor 15, 28) oraz - jak zapowiada Apokalipsa - "morza już nie będzie" (Ap 21, 1), to znaczy wtedy, gdy znak destruktywnego chaosu i zła zostanie definitywnie wyeliminowany. Wtedy Kościół stanie przed Chrystusem jako "Oblubienica zdobna w klejnoty dla swego Męża" (Ap 21, 2). Będzie to moment intymności i bezgranicznej miłości. Ale już dzisiaj, gdy Kościół patrzy na Dziewicę Wniebowziętą, doznaje przedsmaku radości, która będzie dana w pełni przy końcu czasów.
W pielgrzymce wiary poprzez historię Maryja towarzyszy Kościołowi jako "wzór eklezjalnej komunii w wierze, w miłości i w zjednoczeniu z Chrystusem. Obecna w tajemnicy Chrystusa, jest Ona pośród Apostołów, w samym sercu rodzącego się Kościoła wszystkich czasów. Kościół był bowiem zgromadzony w górnej części Wieczernika razem z Maryją, Matką Jezusa, oraz z Jego braćmi. Nie można więc mówić o Kościele, jeżeli nie jest tam obecna Maryja, Matka Pana, oraz Jego bracia" (Kongregacja Doktryny Wiary, Communionis notio, 28 V 1992, n. 19; por. Chromacjusz z Akwilei, Mowa, 30, 1).
5. Śpiewajmy nasz hymn ku chwale Maryi, która jest obrazem odkupionej ludzkości, znakiem Kościoła, który żyje w wierze i miłości, antycypując pełnię niebieskiego Jeruzalem. "Geniusz poetycki św. Efrema Syryjczyka, zwanego ´cytrą Ducha Świętego´, opiewał niestrudzenie Maryję, wyciskając żywe do dziś piętno na całej tradycji Kościoła syryjskiego" (Redemptoris Mater, 31). To on ukazuje Maryję jako ikonę piękna: "Ona jest święta w swoim ciele, piękna w swoim duchu, czysta w swoich myślach, szczera w swoim umyśle, doskonała w swoich uczuciach, czysta i stała w swoich postanowieniach, niepokalana w swoim sercu i pełna wszelkich cnót" (Hymny na cześć Dziewicy Maryi, 1, 4; wyd. Th. J. Lamy, Hymni de B. Maria, Malines 1886, t. II, kol. 520).
Niech ten obraz zajaśnieje w centrum każdej wspólnoty kościelnej jako doskonałe odbicie Chrystusa i niech będzie podniesionym znakiem pośród ludów jako "miasto wzniesione na górze" i "światło zapalone na świeczniku, aby świeciło wszystkim" (por. Mt 5, 14-15).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Po informacjach medialnych ws. ks. Chmielewskiego prokuratura wszczęła śledztwo

Prokuratura Rejonowa w Słupcy prowadzi śledztwo ws. nadużycia stosunku zależności, które dotyczy ks. Dominika Chmielewskiego – przekazał PAP prok. Piotr Wrzesiński. Chodzi o informacje medialne dotyczące relacji pomiędzy salezjaninem a jedną z uczestniczek jego rekolekcji.

Jak przekazał PAP Wrzesiński, śledztwo prowadzone jest w kierunku art. 199 Kodeksu karnego, który mówi o doprowadzeniu innej osoby do obcowania płciowego, poddania się albo wykonania innej czynności seksualnej przez nadużycie stosunku zależności lub wykorzystanie krytycznego położenia. Za taki czyn grozi kara do trzech lat pozbawienia wolności.
CZYTAJ DALEJ

Niemcy: W Berlinie samochód wjechał w tłum; wśród rannych są dzieci

2025-09-04 14:22

[ TEMATY ]

Niemcy

Berlin

Adobe Stock

W stolicy Niemiec, Berlinie, samochód wjechał w czwartek w tłum; kilka osób zostało rannych - poinformował niemiecki dziennik „Bild”. Według wstępnych doniesień wśród poszkodowanych jest opiekunka i kilkoro dzieci.

Do zdarzenia doszło około godz. 13.10 w dzielnicy Wedding w środkowo-zachodniej części Berlina - podał „Bild”.
CZYTAJ DALEJ

Rzeszowskie obchody rocznicy powstania "Solidarności".

2025-09-04 21:50

Żaklina Kocaj-Szeliga

Msza św. w rzeszowskiej farze

Msza św. w rzeszowskiej farze

Rzeszowska Fara ma jednak znaczenie szczególne, bo od początku istnienia „Solidarności” była miejscem sprawowania nabożeństw i modlitw jej działaczy i sympatyków.

W homilii ks. prał. S. Słowik odwołał się do dziejów „Solidarności”, ale także do wydarzeń, które poprzedziły jej powstanie – do wyboru kard. Karola Wojtyły na papieża, do pielgrzymek Jana Pawła II do ojczyzny, zwłaszcza tej pierwszej, z czerwca 1979 r., podczas które padły inspirujące do działania słowa: „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi”. Nawiązując do czasów współczesnych, kaznodzieja zadał pytanie, co o wydarzeniach sierpnia ’80 wiedzą dzieci i wnuki twórców i działaczy „Solidarności”? Przypomniał, że «powstanie „Solidarności” to była prawdziwa Ewangelia – Polacy stanęli pod krzyżem! I zwyciężyli, żeby Polska była Polską!”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję