20 lutego br. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim miała miejsce
prezentacja polskiego wydania katolickiego kodeksu prawa dla Kościołów
wschodnich. Przybyło wielu duchownych i świeckich naukowców oraz
osób zainteresowanych tą tematyką. Najważniejszą osobistością był
kard. Lubomyr Husar ze Lwowa - zwierzchnik ukraińskiego Kościoła
greckokatolickiego, przybył bp prof. Sofron Mudry z Iwano-Frankowska (
Stanisławowa). Przybyło wielu innych przedstawicieli Kościoła greckokatolickiego,
zarówno z Ukrainy, jak i ze Słowacji i Słowenii. Byli obecni także
biskupi łacińscy z Ukrainy, Białorusi, Litwy, a także nuncjusz apostolski
w Polsce - abp Józef Kowalczyk, biskup polowy Wojska Polskiego Sławoj
Leszek Głódź, byli biskupi z Lublina - bp Ryszard Karpiński i bp
Mieczysław Cisło - oraz wielu przedstawicieli Kościołów wschodnich.
Wygłoszono dwa referaty. Referat wprowadzający nt. Prawo Kościołów
wschodnich w systemie prawa Kościoła i w relacjach ekumenicznych
przedstawił bp Sofron Mudry. Następnie przemawiał ks. prof. dr hab.
Marian Stasiak, który mówił na temat eklezjologii Kodeksu Kanonów
Kościołów Wschodnich (KKKW). W drugiej części konferencji prezentacji
KKKW i jego polskiego wydania dokonał bp gen. dyw. dr Sławoj Leszek
Głódź. Były także 10-minutowe tzw. komunikaty naukowe - przedstawiające
KKKW w praktyce Kościoła w Polsce, na Ukrainie i na Słowacji.
Kodeks prawa kanonicznego dla Kościołów wschodnich to
wielkie dzieło. Tworzenie go trwało 65 lat. Mogłem obserwować ten
proces, ponieważ specjalizowałem się w prawie porównawczym Kościołów
wschodnich i Kościoła łacińskiego, pisząc pracę doktorską na temat
zmiany obrządku. Bardzo pomógł mi przy zbieraniu materiałów obecny
bp S. Mudry, który był wtedy rektorem Collegio Ucraino i profesorem
w Instytucie Wschodnim na Gregorianum w Rzymie. Z ogromną więc radością
jechałem do Lublina, by zobaczyć ludzi, z którymi kiedyś się zetknąłem.
Spotkanie to było rzeczywiście bardzo przyjacielskie i cenne. Wielką
radością było też zobaczyć, jak Kościół - co często powtarza Ojciec
Święty - oddycha dwoma płucami: Wschodu i Zachodu. Zauważyłem, jak
biskupi ze Wschodu pięknie mówią o Papieżu i jak zależy im na jedności.
Kodeks prawa kanonicznego dla Kościołów wschodnich ukazał
się w 1990 r. i zaczął obowiązywać od 1991 r., tak więc niemal na
10-lecie wejścia w życie Kodeksu ukazało się jego polskie tłumaczenie.
Wydanie tłumaczenia Kodeksu wiąże się z pewną specyfiką, mianowicie
Kościół nie zgadza się na druk Kodeksu tylko w języku narodowym,
lecz zawsze ukazuje się on łącznie w języku łacińskim i narodowym,
czyli w tym wypadku łacińskim i polskim. Mamy też komputerową wersję
polskiego wydania Kodeksu. Jest to chyba pierwsza wersja elektroniczna
KKKW.
Po spotkaniu na płaszczyźnie naukowej, ze specjalistycznymi
wykładami, odbyło się spotkanie na płaszczyźnie duszpasterskiej przedstawicieli
Kościołów greckokatolickiego i łacińskiego. Byli na nim obecni także
biskupi obrządku greckokatolickiego w Polsce, a więc abp Jan Martyniak
z bizantyjsko-ukraińskiej archidiecezji przemysko-warszawskiej i
bp Włodzimierz R. Juszczak z diecezji wrocławsko-gdańskiej.
I jeszcze jeden szczegół: kard. Husar przemówił przepięknie
po polsku. Zaznaczył, że kiedy Ojciec Święty był na Ukrainie, mówił
po ukraińsku i mieszkańcom Ukrainy było bardzo miło. Dlatego i on
w Polsce mówi po polsku, żeby wyrazić swą wielką życzliwość dla Polaków.
Myślę, że to spotkanie zapisze się głęboko w historii
Wydziału Prawa Kanonicznego KUL, a także w historii stosunków międzykościelnych
i w pamięci uczestników sympozjum - ludzi interesujących się katolickim
Wschodem.
*
Przypomnijmy: Obok Kościoła łacińskiego w Kościele katolickim
istnieją katolickie Kościoły wschodnie (nie mylić z prawosławiem,
które kieruje się swoim prawem i ma własny ustrój hierarchiczny).
Zarówno Kościół rzymskokatolicki, jak i katolickie Kościoły wschodnie
mają swoje kodeksy prawa kanonicznego. Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich
obejmuje jurydycznie 21 Kościołów wschodnich, zwanych także obrządkami.
Każdy z tych obrządków zachowuje swoje zwyczaje i tradycje. Tkwi
w tym wielkie piękno, które doskonale współbrzmi z obrazem Kościoła
łacińskiego.
Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich dostępny teraz w
języku polskim z pewnością przyczyni się do głębszego zrozumienia
prawa wschodniego, m.in. przez katolików obrządków wschodnich w Polsce.
Pomóż w rozwoju naszego portalu