Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Cuda Boże przy wyjściu z Egiptu

Niedziela Ogólnopolska 50/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 114 [113A], 1-4. 7-8 - z drugich Nieszporów na niedzielę I tygodnia
Audiencja generalna, 3 grudnia 2003 r.

1. Radosna i triumfalna pieśń, którą przed chwilą proklamowaliśmy, odwołuje się do wyjścia Izraela z niewoli egipskiej. Psalm 114 [113A] jest częścią opowiadania, które tradycja żydowska nazwała „Hallelem egipskim”. Są to Psalmy 113 [112]-118 [117], będące swego rodzaju zbiorem pieśni wykonywanych przede wszystkim w żydowskiej liturgii Paschy.
Chrześcijaństwo przyjęło Psalm 114 [113A] z tym samym wydźwiękiem paschalnym, odczytując go jednak w perspektywie zmartwychwstania Chrystusa. Wyjście z Egiptu, o którym opowiada Psalm, staje się figurą wyzwolenia bardziej radykalnego i uniwersalnego. Dante w Boskiej Komedii wkłada ten hymn, zgodnie z łacińską wersją Wulgaty, w usta dusz czyśćcowych: In exitu Israel de Aegyto... (Czyściec II, 46-47). Widzi on w Psalmie pieśń oczekiwania oraz nadziei tych, którzy - po oczyszczeniu z wszelkiego grzechu - zmierzają ku ostatecznej mecie zjednoczenia z Bogiem w Raju.

Reklama

2. Prześledzimy teraz myśl tematyczną i duchową tej krótkiej kompozycji modlitewnej. Na początku (por. ww. 1-2) jest przywołane wyjście Izraela z niewoli egipskiej aż do wejścia do ziemi obiecanej, która jest „sanktuarium” Boga, tzn. miejscem Jego obecności pośród swego ludu. Ziemia i lud są ze sobą złączone: Juda i Izrael, słowa, którymi określa się zarówno ziemię świętą, jak i lud wybrany, uznane są za miejsce obecności Pana, Jego szczególną własność i dziedzictwo (por. Wj 19, 5-6).
Po tym opisie teologicznym, który jest jednym z fundamentalnych elementów wiary Starego Testamentu, tzn. po ogłoszeniu wielkich dzieł Boga na rzecz swego ludu, Psalmista analizuje duchowe i symboliczne znaczenie wydarzeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Morze Czerwone z wyjścia z Egiptu oraz Jordan z wejścia do ziemi świętej są uosobione i przekształcone w świadków i narzędzia, które uczestniczą w wyzwoleniu, dokonanym przez Pana (por. Ps 114 [113A], 3. 5).
Na początku, podczas wyjścia z Egiptu, morze się cofa, aby pozwolić przejść Izraelowi, zaś przy końcu wędrówki przez pustynię Jordan odwraca swój bieg, pozwalając, aby przez jego koryto przeszła suchą nogą procesja synów Izraela (por. Wj 3-4). Centralna część Psalmu przywołuje doświadczenie Synaju: teraz wspominane są góry, które uczestniczą w wielkim Bożym objawieniu, jakie dokonuje się na ich szczytach. Podobne do żyjących stworzeń, są jakby barany i jagnięta, które radują się i skaczą. Psalmista, dokonując personifikacji, pyta zatem góry i pagórki o powód ich radości: „Góry, czemu skaczecie jak barany, pagórki - niby jagnięta?” (Ps 114 [113A], 6). Ich odpowiedź nie jest nam znana: zostaje ona pośrednio przekazana przez rozkaz dany ziemi, aby zadrżała „przed obliczem Pana” (por. w. 7). Poruszenie gór i pagórków było zatem postawą adoracji wobec Pana, Boga Izraela, aktem radosnego wysławiania Boga transcendentnego i Zbawiciela.

4. Jest to temat końcowy Psalmu 114 [113A] (por. w. 7-8), który wprowadza nas w inne znaczące wydarzenie wędrówki Izraela przez pustynię, w wydarzenie wypłynięcia wody ze skały Meriba (por. Wj 17, 1-7; Lb 20, 1-13). Bóg przemienia skałę w źródło wody, która staje się jeziorem: u podstaw tego cudownego wydarzenia znajduje się Ojcowska troska o lud. Wydarzenie to nabiera znaczenia symbolicznego: jest to znak zbawczej miłości Pana, podtrzymującego i odradzającego ludzkość, która wędruje przez pustynię historii.
Św. Paweł posłuży się tym obrazem, odwołując się do żydowskiej tradycji, zgodnie z którą źródło wody towarzyszyło Izraelowi w jego wędrówce przez pustynię. Odczyta to wydarzenie w kluczu chrystologicznym: „Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a skałą był Chrystus” (1Kor 10, 4).

5. Wielki nauczyciel chrześcijański, jakim był Orygenes, komentując wyjście ludu z Egiptu, myśli o nowym wyjściu, jakiego dokonują chrześcijanie. Mówi w ten sposób: „Nie myślcie, że tylko wówczas Mojżesz wyprowadził lud z Egiptu: również teraz Mojżesz, który jest z nami, tzn. prawo Boga, chce nas wyprowadzić z Egiptu; jeżeli będziesz go słuchał, oddali cię od faraona... Nie chce, abyś pozostał w mrocznych działaniach ciała, ale abyś wyszedł na pustynię, abyś dotarł do miejsc wolnych od niepokojów i pokus tego wieku, abyś dotarł do spokoju i ciszy... Gdy zatem dotrzesz do tego miejsca spokoju, tam możesz złożyć Panu ofiarę, tam możesz poznać prawo Boga oraz moc Boskiego głosu” (Omelie sull’ Esodo, Rzym 1981, s. 71-72).
Podejmując obraz św. Pawła, który przywołuje przejście przez morze, Orygenes mówi: „Apostoł nazywa chrztem to, co przeżył Mojżesz w obłoku i w morzu, abyś również ty, który zostałeś ochrzczony w Chrystusie, wodzie i Duchu Świętym, wiedział, że Egipcjanie idą za tobą i chcą cię prosić, abyś znowu im pomógł, tzn. abyś pomógł panującym tego świata i duchom przewrotnym, których niegdyś byłeś niewolnikiem. Będą oni chcieć iść za tobą, lecz ty wejdziesz do wody i ujdziesz cało, a po zmyciu zmazy grzechu, wyjdziesz jako człowiek nowy, gotowy śpiewać pieśń nową” (tamże, s. 107).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jest wiele dróg, ale nie wiadomo, dokąd prowadzą

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Adobe Stock

Rozważanie do Ewangelii J 14,6-14

Czytania liturgiczne na 6 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Konklawe: Jan Paweł II wprowadził ważne zmiany w procedurze wyboru papieża

2025-05-06 08:42

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

konklawe

zmiany

procedura

wybór papieża

PAP/EPA

Kardynałowie w bazylice św. Piotra

Kardynałowie w bazylice św. Piotra

Jan Paweł II, dostrzegając konieczność dostosowania zasad wyboru Biskupa Rzymu do współczesnych realiów, wprowadził zmiany w procedurze konklawe. To między innymi ustanowienie Kaplicy Sykstyńskiej jako jedynego miejsca głosowań podczas konklawe oraz Domu Świętej Marty jako miejsca zakwaterowania kardynałów-elektorów.

Jan Paweł II przywiązywał ogromną wagę do zachowania tajemnicy obrad. Kardynałowie uczestniczący w konklawe składają uroczystą przysięgę zachowania tajemnicy dokonywania wyboru Biskupa Rzymu pod sankcją kary ekskomuniki. Odcięci od świata zewnętrznego, nie mają dostępu do mediów, telefonów, internetu ani żadnych form komunikacji. W dniu rozpoczęcia konklawe biorą udział w uroczystej Mszy św. Pro eligendo Papa w Bazylice św. Piotra, a następnie, w godzinach popołudniowych, procesyjnie przechodzą do Kaplicy Sykstyńskiej przy dźwiękach hymnu Veni Creator.
CZYTAJ DALEJ

Bundestag wybrał w drugim podejściu Friedricha Merza na kanclerza

2025-05-06 16:49

[ TEMATY ]

Niemcy

PAP/EPA/HANNIBAL HANSCHKE

Niemiecki parlament wybrał we wtorek w drugim podejściu chadeka Friedricha Merza na kanclerza. Kandydata trójpartyjnej koalicji CDU, CSU i SPD w tajnym głosowaniu poparło 325 posłów – poinformowała przewodnicząca Bundestagu Julia Kloeckner. Wymagana większość absolutna wynosi 316 głosów.

Przeciwko głosowało 289 parlamentarzystów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję