Reklama

Punkty i kontrapunkty

Telewizja a dzieci

Oglądający ostatnio „Super Bowl” - amerykański finał piłki nożnej - przekonali się z przerażeniem, jak nisko upadły moralnie media. Niedzielny spektakl miast wypoczynku serwował widzom chamstwo i stek wulgaryzmów. Sytuacja moralna w mediach jest tak poważna, że Komisja Federalna ds. Środków Przekazu rozważa możliwie jak największy wymiar kary pieniężnej za nieprzyzwoite treści. Obecnie wynosi ona 27,5 tys. dolarów. „Washington Post” postuluje dziesięciokrotne zwiększenie kary.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Media w rodzinie

W centrum orędzia Ojca Świętego Jana Pawła II na tegoroczny Światowy Dzień Środków Przekazu tkwi zatroskanie brakiem moralności w mediach. Ojciec Święty przyznaje, że nowoczesne media wzbogaciły życie „nie tylko jednostek, ale i rodzin”. Równocześnie zwraca uwagę, że „rodziny przeżywają obecnie nowe wyzwania”, zawarte często w dwuznacznych przekazach komunikacji. Papież wzywa do refleksji nad wykorzystaniem mass mediów i do wrażliwości na kwestie dotyczące rodziny. Punktem wyjścia Papieża jest ewangeliczne pouczenie, iż „z obfitości serca usta mówią” (Mt 12, 34-35). W zależności od formy naszej mowy i wpływów, na które się wystawiamy, możemy wzrastać w wewnętrznym wymiarze naszych serc albo upadać moralnie.
Jan Paweł II szczególnie troszczy się o obraz rodziny - ukazywany w telewizji. Nie oznacza to, że ma ona być przedstawiana bez wad i braków, ale należy odróżniać prawdę od fałszu, prawdziwą miłość od zafałszowanej, i ukazywać niezastąpioną wartość rodziny jako podstawowej komórki społeczeństwa. Ubolewa, iż rodzinę często ukazuje się bez żadnego tła i kontekstu moralnego lub duchowego, promując kontakty pozamałżeńskie, rozwody, antykoncepcję, aborcję i homoseksualizm.

Żyć bez telewizji?

Rodzice winni sprawować kontrolę nad tym, co oglądają ich dzieci. Guardian donosi, że badania przeprowadzone przez Komitet ds. Środków Przekazu w Wielkiej Brytanii w latach 1996-2001 wykazały, iż w wielu domach telewizor bywa włączony bez przerwy od rana do nocy. Większość rodziców wyznała, że nie ma odwagi nakazać dzieciom, żeby w odpowiedniej chwili wyłączyły telewizję. Obliczono, że dzieci w wieku 4-15 lat codziennie oglądają telewizję przez 2 godziny i 23 minuty. Jedynie pół godziny poświęca się programom dla dzieci. Resztę wypełniają filmy i inne programy rozrywkowe.
Inne badania brytyjskie, przeprowadzone wśród 750 rodzin, stwierdziły, że dzieci w wieku 6 lat oglądają telewizję od 2 do 6 godzin dziennie, a co trzecie dziecko ma telewizor w swoim pokoju.
Oglądanie telewizji nie musi być czymś złym. Dr Brian Young - psycholog dziecięcy z Uniwersytetu Exeter twierdzi, że dzieci mogłyby się rozwijać uczuciowo i intelektualnie, gdyby oglądały programy wraz ze swymi rodzicami. „Trzeba, żeby rodzice starali się komentować dzieciom to, co widzą” - powiedział w wywiadzie dla Telegraph.

Od 6. miesiąca życia

Komitet ds. Środków Komunikacji Irlandii stwierdził, że dzieci w wieku 4-6 lat oglądają dramatyczne i kryminalne programy dla dorosłych - informuje londyński Sunday Times. Dzieci w wieku 7-10 lat lubią oglądać dramaty więzienne, w których ukazywana jest przemoc, oraz animowane rysunki South Park. Natomiast nastolatki w wieku 11-14 lat przesiadują przed telewizorem do późnej nocy, oglądając programy zastrzeżone dla dorosłych.
Podobne tendencje panują w Stanach Zjednoczonych. Studium Henry J. Kaizera opublikowane przez Fundację Rodziny dowodzi w New York Times, że nawet niemowlęta przez wiele godzin dziennie wystawione są na działanie mediów. Ponad jedna czwarta dzieci poniżej 2 lat posiada telewizor w swojej sypialni. W ciągu dnia 59% widzów stanowią dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2 lat. Do tego należy dodać wideo i DVD. Przeciętnie telewizja oglądana jest przez 2 godziny dziennie. Ponad jedna trzecia dzieci mieszka w domach, gdzie telewizor włączony jest prawie przez cały czas, nawet gdy niczego się nie ogląda.
Ponadto telewizja znajduje się nie tylko w domach. Coraz częściej spotykamy ją w pociągach, autobusach, samochodach. Badacze rynku J. D. Power & Associates twierdzą, że 65% kierowców nosi się z zamiarem kupna telewizora na tylne siedzenie. Liczba ta może wzrosnąć dzięki ostatnim osiągnięciom telewizji satelitarnej. Jedno z przedsiębiorstw oferuje wybór 300 kanałów na 3 ekranach umieszczonych z tyłu siedzenia przedniego i przy spryskiwaczu.
Niektórzy obserwatorzy wątpią w to, że telewizja ma wpływ na postępowanie dzieci. Tymczasem w świetle danych opublikowanych w Wall Street Journal, przedsiębiorstwa „fast food” w 2002 r. wydały 15 mln dolarów na reklamy telewizyjne celem upowszechnienia ich produktów wśród dzieci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalisz: prezydent Karol Nawrocki modlił się przed cudownym obrazem św. Józefa Kaliskiego

2025-08-08 09:05

[ TEMATY ]

Kalisz

Karol Nawrocki

Narodowe Sanktuarium św. Józefa

Prezydent Polski dr Karol Nawrocki podczas wizyty w Kaliszu odwiedził Narodowe Sanktuarium św. Józefa, gdzie modlił się przed cudownym wizerunkiem. Głowie państwa towarzyszył biskup kaliski Damian Bryl.

Dzień po zaprzysiężeniu prezydent dr Karol Nawrocki przyjechał do Kalisza. Wizyta miała związek z zapowiadanym złożeniem pierwszego projektu ustawy - dotyczącego CPK (Centralnego Portu Komunikacyjnego).
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Przeor Jasnej Góry: nadzieja ma twarz pielgrzymów

2025-08-08 15:15

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Piesze pielgrzymowanie na Jasną Górę, i to coraz popularniejsze rowerowe, pokazuje, że Kościół nie jest skansenem, jest w nim miejsce dla każdego, Duch Święty działa i mimo trudnych, często zewnętrznych okoliczności, kryzysów, tych ogólnoświatowych i tych osobistych, człowiek potrafi odkryć sens swojego życia - mówi przeor Jasnej Góry, o. Samuel Pacholski. Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, na którą tradycyjnie zmierzają na Jasną Górę tysiące pątników, przypomina, że człowiek jest powołany do przekraczania wymiarów swojego ziemskiego bytowania podkreśla jasnogórski przeor i zaprasza na świętowanie 15 sierpnia.

- Niezmiennie widzę w twarzach pielgrzymów radość i entuzjazm - mówi jasnogórski przeor i zauważa, że pielgrzymia nadzieja jest przekonywująca, bo pokazuje niejako chrześcijańską nadzieję wcieloną. Jest ona głęboko powiązana i z wiarą, bo to wiara popycha i młodych, i starszych na pątniczy szlak, w drogę z miłością do Chrystusa, do Maryi, do Kościoła. Są też „nadzieje wcielone” w pielgrzymie intencje, bo to pierwsza motywacja, by w drogę wyruszyć. - To jest zawsze modlitwa o pokój, o powołania, o jedność w rodzinie, o znalezienie dobrego współmałżonka, o potomstwo, o wyzdrowienie z choroby. Co roku te same intencje, ale inni ludzie, inne okoliczności i wciąż żywa nadzieja - mówi o. Pacholski. Jego zdaniem takie właśnie pielgrzymowanie wpisuje się też w charyzmat sanktuarium. Zakonnik podkreśla, że Jasna Góra żyje dzięki pielgrzymom, oni tworzą charakter tego miejsca, że to jest ośrodek żywego kultu i miłości do Chrystusa i Matki Bożej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję