Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Bóg ucieczką i mocą swojego ludu

Niedziela Ogólnopolska 26/2004

Podczas audiencji generalnej 16 czerwca 2004 r.

Podczas audiencji generalnej 16 czerwca 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 46[45], 2-3. 5-6. 10-11
- z Nieszporów na piątek I tygodnia

Audiencja generalna, 16 czerwca 2004 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą pierwszego z sześciu hymnów na cześć Syjonu, jakie zawarte są w Psałterzu (por. Ps 48 [47]; 76 [75]; 87 [86]; 122 [121]). Psalm 46 [45], podobnie jak inne analogiczne utwory, wysławia święte miasto Jeruzalem, „miasto Boże - uświęcony przybytek Najwyższego” (w. 5), ale wyraża przede wszystkim niezachwiane zaufanie do Boga, który „jest dla nas ucieczką i mocą, łatwo znaleźć u Niego pomoc w trudnościach” (w. 2; por. w. 8 i 12). Psalm przywołuje najstraszniejsze kataklizmy, aby z większą jeszcze mocą podkreślić zwycięską interwencję Boga, który daje pełne bezpieczeństwo. Jeruzalem, dzięki obecności Boga, „nigdy się nie zachwieje, gdyż Bóg jest w jego wnętrzu” (w. 6).
Myśl biegnie do przepowiedni proroka Sofoniasza, który zwraca się do Jeruzalem w słowach: „Wyśpiewuj, Córo Syjońska! Podnieś radosny okrzyk, Izraelu! Ciesz się i wesel z całego serca, Córo Jeruzalem! (...). Pan, twój Bóg, jest pośród ciebie, Mocarz, który zbawia, uniesie się weselem nad tobą, odnowi [cię] swoją miłością, wzniesie okrzyk radości. Pozbawionych świąt zgromadzę, bo do ciebie należeli” (So 3, 14. 17-18).

Reklama

2. Psalm 46 [45] jest podzielony na dwie duże części przez swego rodzaju antyfonę, która powtarza się w wersetach 8 i 12: „Pan Zastępów jest z nami, Bóg Jakuba jest dla nas obroną”. Tytuł „Pan Zastępów” jest typowy dla kultu żydowskiego w świątyni na Syjonie i, pomimo aspektu związanego z arką przymierza, odsyła do panowania Boga nad całym kosmosem i nad historią.
Tytuł ten jest zatem źródłem ufności, gdyż cały świat oraz wszystkie wydarzenia poddane są najwyższej władzy Pana. Bóg jest więc „z nami”, jak mówi ta sama antyfona, nawiązując wyraźnie do Emmanuela, „Boga z nami” (por. Iz 7, 14; Mt 1, 23).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Pierwsza część hymnu (por. Ps 46 [45], 2-7) skoncentrowana jest na symbolu wody i ukazuje podwójne, przeciwstawne znaczenie. Z jednej strony bowiem burzą się i kipią wody, które w języku biblijnym są symbolem zniszczenia, chaosu i zła. Zachwiały one strukturami życia i wszechświata, których symbolem są góry chwiejące się pod swego rodzaju niszczącym potopem (por. ww. 3-4). Z drugiej strony jednak mamy ożywcze wody Syjonu, miasta położonego na wyschniętych górach, które jednak „odnogi rzeki rozweselają” (w. 5). Psalmista - mimo iż czyni aluzję do źródeł w Jeruzalem, jak chociażby sadzawka Siloe (por. Iz 8, 6-7) - odczytuje w wodach znak życia, które tętni w świętym mieście, znak duchowej płodności życia oraz odradzającej mocy.
Dlatego też, mimo zawirowań historii, wobec których szemrzą narody i burzą się królestwa (por. Ps 46 [45], 7), wierzący spotyka na Syjonie pokój i wyciszenie, które wypływają z komunii z Bogiem.

4. Druga część Psalmu (por. ww. 9-11) w ten sposób przedstawia świat przemieniony. Pan sam ze swego tronu na Syjonie występuje z wielką mocą przeciwko wojnom i ustanawia pokój, którego wszyscy pragną. Gdy czyta się wiersz 10 naszego hymnu: „On uśmierza wojny aż po krańce ziemi, On kruszy łuki, łamie włócznie, tarcze pali w ogniu”, myśl spontanicznie biegnie do Izajasza. Również ten prorok opiewał zakończenie wyścigu zbrojeń i przekształcenie wojennych narzędzi śmierci na środki rozwoju narodów: „Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny” (Iz 2, 4).

5. Tradycja chrześcijańska wysławiała w tym Psalmie Chrystusa, który jest „naszym pokojem” (por. Ef 2, 14) oraz naszym wyzwolicielem od zła, dzięki swej śmierci i zmartwychwstaniu. Wspaniały jest komentarz chrystologiczny, jakiego dokonał św. Ambroży, interpretując wiersz 6 Psalmu 46 [45], który opisuje „pomoc”, jaką Pan niesie miastu „o brzasku poranka”. Wielki Ojciec Kościoła widzi w tym aluzję prorocką do zmartwychwstania.
Rzeczywiście - tłumaczy - „zmartwychwstanie o poranku przynosi nam wsparcie przez niebiańską pomoc, zmartwychwstanie odrzuciło noc, przyniosło nam dzień, jak mówi Pismo Święte: «Zbudź się i podnieś się, powstań z martwych! I zajaśnieje dla ciebie światło Chrystusa». Zachowaj sens mistyczny! O zmierzchu dokonała się męka Chrystusa (...). O świcie zmartwychwstanie (...). O zmierzchu świata zostaje zabity, gdy światło już umiera, ponieważ ten cały świat pogrążył się w ciemnościach i wydawał się jakby ogarnięty grozą jeszcze czarniejszych mroków, gdyby nie zstąpił z nieba Chrystus, światło odwieczne, ażeby przynieść wiek niewinności rodzajowi ludzkiemu. Pan Jezus cierpiał i swoją krwią odpuścił nasze grzechy, zapalił światło o wiele jaśniejszej świadomości i rozbłysnął dzień duchowej łaski” (Commento a dodici Salmi: Saemo, VIII, Milano - Rzym 1980, s. 213).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dramat Ośrodka dla Bezdomnych "Albertówka" po pożarze pomieszczeń gospodarczych

2025-10-06 13:51

[ TEMATY ]

pożar

albertówka

Ośrodek dla Bezdonych

pomieszczenia gospodarcze

Telewizja Republika

Ośrodka dla Bezdomnych Mężczyzn „Albertówka” w Jugowicach

Ośrodka dla Bezdomnych Mężczyzn „Albertówka” w Jugowicach

Dramat Ośrodka dla Bezdomnych Mężczyzn „Albertówka” w Jugowicach w Górach Sowich na Dolnym Śląsku. Jak informuje Telewizja Republika, w niedzielę zapaliły się tam pomieszczenia gospodarcze, w których trzymane były zwierzęta i pasza. Doszczętnie zniszczona jest obora i stodoła, w której magazynowano siano. Budynki trzeba jak najszybciej odbudować i na to potrzeba też pieniędzy.

Na szczęście udało się uratować zwierzęta, które podczas pożaru przebywały na pastwiskach. Akcja gaśnicza trwała kilkanaście godzin, trwa dogaszanie budynków.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: dwaj księża i świecki katolik oskarżeni o obrazę radykalnego islamu

2025-10-07 17:04

[ TEMATY ]

wyrok

Hiszpania

kapłani

prześladowanie chrześcijan

Adobe Stock

Księża Custodio Ballester i Jesús Calvo oraz świecki katolik Armando Robles oczekują na wyrok sądu w Maladze za domniemaną obrazę radykalnego islamu. Duchownym grożą kary do 3 lat więzienia, podczas gdy ich świecki współoskarżony może zostać skazany na 4 lata pozbawienia wolności, 10 lat zakazu nauczania i grzywnę w wysokości 3 tys. euro. Jednocześnie w Europie daje się zauważyć zarówno chrystianofobię, a więc wrogość do wszystkiego, co wiąże się z chrześcijaństwem i jego wyznawcami, jak i ożywienie duchowe, przejawiające się w rosnącej liczbie chrztów, zwłaszcza wśród młodych ludzi.

Sprawa ks. Ballestera i pozostałych oskarżonych ciągnie się od 2017, gdy hiszpańskie Stowarzyszenie Muzułmanie przeciw Islamofobii złożyło skargę do Służby Specjalnej Przestępstw Nienawiści i Dyskryminacji urzędu prokuratorskiego w Barcelonie na wspomnianych trzech mężczyzn za ich rozmowę. W miejscowym klubie „La Ratonera” dyskutowali oni o zagrożeniu, jakie radykalny islam stanowi dla Europy. Robles jest właścicielem kanału YouTube, na którym był nadawany program „La Ratonera”. Jednakże bezpośrednim powodem pozwu był artykuł ks. Ballestera „Dialog z islamem jest niemożliwy” z 2016, będący odpowiedzią na wcześniejszy list pasterski arcybiskupa stolicy Katalonii kard. Juana José Omelli, zatytułowany „Dialog z islamem jest konieczny”.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV o pierwszej pielgrzymce: to podróż, którą chciał odbyć Franciszek

2025-10-07 19:11

[ TEMATY ]

pielgrzymka papieska

Leon XIV

Vatican Media

Wyjeżdżając ze swojej rezydencji w Castel Gandolfo, Papież odpowiedział na kilka pytań czekających na niego dziennikarzy. Odniósł się m.in. do trwającej wojny w Gazie a także do ogłoszonego dziś kierunku i daty jego pierwszej podróży apostolskiej do krajów, które - jak podkreślił - pragnął odwiedzić jego poprzednik.

Odnosząc się do rocznicy masakry, od której rozpoczęła się wojna w Gazie, Papież podkreślił, że potrzeba refleksji nad skalą nienawiści w świecie, „zaczynając od nas samych, od pytania: dlaczego ona istnieje i co my sami możemy zrobić”. Po raz kolejny zaznaczył, że należy powrócić do dialogu i szukania pokojowych rozwiązań. Podkreślił też, że zawsze należy odrzucać nienawiść i terroryzm. „Istnienie, a nawet samo pojawianie się antysemityzmu jest niepokojące - dodał, odpowiadając na pytania dziennikarzy - Zawsze trzeba głosić pokój i szacunek dla godności każdej osoby. To jest przesłanie Kościoła”. Przypomniał też o wezwaniu do modlitwy o pokój, jakie - zwłaszcza w październiku - Kościół kieruje do całego świata.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję