Reklama

Korzenie

By nie zagubić kluczy do rodzimej kultury...

Kiedyś zastanawiałem się na łamach „Niedzieli” nad zagadnieniem, czy dni łaciny są policzone. Mam jednak nadzieję, że zwolenników łaciny jest więcej niż przeciwników. I nie chodzi o samych znawców łaciny (o których już kiedyś powiedziano, że powinni być pod ochroną jak żubry), ale o ogół ludzi, którym nie wolno zamykać dostępu do źródeł ich kultury i tożsamości - źródeł, gdzie pilną straż trzymają filologowie klasyczni i znawcy antyku.

Niedziela Ogólnopolska 27/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

7 lipca br. mija pierwsza rocznica śmierci bp. Romana Andrzejewskiego, który był dobrze znany naszym Czytelnikom jako krajowy duszpasterz rolników. Ksiądz Biskup był również doskonałym filologiem klasycznym, znawcą m.in. łaciny, zatroskanym o losy tego języka. W naszym archiwum redakcyjnym zachował się jego artykuł na ten temat, którego nie zdążyliśmy opublikować za życia Księdza Biskupa. Czynimy to teraz, pragnąc uwrażliwić Czytelników „Niedzieli” na pielęgnowanie dziedzictwa naszej kultury, nierozerwalnie związanego z łacińską kulturą Europy.
Red.

Sygnały o niebezpieczeństwie

Nie możemy jednak zasypiać w słodkim błogostanie, bo ostatnio można było dostrzec kilka sygnałów o niebezpieczeństwie.
Niedawno proszono mnie o przejrzenie przygotowanego do druku samouczka do łaciny, napisanego przez emerytowaną nauczycielkę tego języka, doktora filologii klasycznej. Jakie było moje zdziwienie, gdy w tym dobrym podręczniku autorka podawała przy liczebnikach szczegółowe objaśnienia cyfr rzymskich, ich odpowiedniki arabskie i krótkie informacje, jak one powstawały. Zastanowiłem się przez chwilę, czy rzeczywiście trzeba młodym adeptom nauki łaciny tłumaczyć, iż mniejsza cyfra przed większą oznacza minus, a po wiekszej - plus: IV= 4, VI =6. Przecież ja to wyniosłem ze szkoły podstawowej. Są pewnie ku temu jakieś racje - pomyślałem.
Na drugi dzień ktoś mi opowiadał, że tegoroczny maturzysta nie wiedział, jak odczytać numer wyciągniętego na egzaminie pytania, bo był napisany... po rzymsku: XVII. A dla usprawiedliwienia powiedział później z rozbrajającą szczerością, że koleżanka wyciągnęła pytanie XX i też nie wiedziała, co oznacza ten numer. A więc czego od nich chcą?
Doszła jeszcze rozmowa z pewnym księdzem, który kiedyś był pytany przez młodych ludzi, co to za napis kazał umieścić w kościele na witrażu: MDCCCCLXXXXVIII. A gdy odpowiedział, że to rok jego fundacji, proszono, by odczytał tę datę. Potem usłyszał: „Przecież prościej byłoby to napisać po arabsku: 1998”. Tak, prościej. Tym pewnie kierowano się przy automatycznych zapisach w komputerach, ale czy wszystko mamy czynić jak maszyny? A ja podziwiam, że znalazł się jeszcze ktoś exeunte saeculo (pod koniec wieku), kto wiedział, że na witrażu nie tylko dostojniej jest podać datę po rzymsku, ale i umiał wyrazić ją w formie rozwiniętej, z uwzględnieniem setek (DCCCC), bez skrótu 900 (CM). Nadarzyła się bowiem szczególna i niepowtarzalna okazja uwiecznienia wtedy tej dłuższej, piękniejszej wersji, ukazującej bieg wieków i dziesięcioleci, jakby narastania słojów na drzewie czasu, którego Panem jest Bóg. Takim napisem podkreślono pewną przestrzeń tajemnicy, jaka przystoi świętości tego miejsca (sacrum). Wersja „1998” pozbawiona jest mysterium, trąci ekonomiczną prozą, bankowym wydrukiem, gazetową szarzyzną.
Rozmowa potoczyła się dalej w kierunku przykazań Dekalogu, których kolejność pisana jest na tablicach w kościele po rzymsku, ale w modlitewnikach, przynajmniej ostatnio wydanych, podana jest po arabsku.
Podobnie zaznacza się dziś miesiące, dawniej pisane po rzymsku. Rozpowszechnia się też, propagowany w Internecie, zwyczaj odczytywania daty od końca, jak w piśmie hebrajskim, np. 02-06-13 zamiast 13 czerwca 2002 lub 13 VI 2002, czy też ostatecznie 13.06.2002. Szanując wkład Arabów i Żydów do ogólnoświatowej kultury, nie sposób nie reagować na objawy lekceważenia dziedzictwa rzymskiego, a zwłaszcza na nieumiejętność odczytywania przez młodzież rzymskich cyfr, mocno zakorzenionych w kulturze naszych ojców.
Kiedy to pokolenie zacznie gubić klucze do rodzimej kultury, będzie coraz bardziej z niej emigrowało na bezdroża... Jak długo to potrwa? Jak długo człowiek może żyć bez tej źródlanej wody duchowej? Kiedy jej zapragnie?

Reklama

Znaki nadziei

Są objawy, że godzina pragnienia coraz bardziej się zbliża. Jako przykład można podać fakt, że księgarnie, nawet na prowincji, prosiły o sprowadzenie Słownika cytatów łacińskich pięknej edycji Wydawnictwa Literackiego. A kandydaci do liceum pytają o możliwość nauki łaciny. Są też chętni do jej studiowania na uniwersytetach. Wydział Filologii Klasycznej ma być za rok otwarty na Katolickim Uniwersytecie Ukraińskim, który został erygowany we Lwowie - mieście słynącym z dobrych tradycji językowych. Bo taka elita jest zawsze potrzebna do pielęgnowania łaciny i greki, języków stojących na straży - o dziwo! - narodowej kultury i tożsamości, wyrosłej na europejskim drzewie i wykarmionej jego sokami. Nie niszczą one bowiem lokalnych języków, ale dają im wewnętrzną siłę do ciągłego wzrostu i tworzenia nowych wyrazów.
Również pytania dotyczące integracji europejskiej siegają - jak widać - do korzeni ludów tego kontynentu, bo nie można być Europejczykiem bez respektowania greckich, rzymskich i biblijnych wartości. Na nich wyrósł gmach chrześcijańskiej Europy, gmach, którego fundamenty na przestrzeni wieków próbowali naruszyć niejedni barbarzyńcy. Na próżno. Europa bez tych wartości byłaby bezładną mieszaniną ludów sine patre, sine matre, sine genealogia (bez ojca, bez matki, bez rodowodu).

Papieskie przesłanie do nowej Europy

Wsparł nas Papież w liście do zjazdu Ku nowej konstytucji europejskiej, który odbył się w Rzymie w dniach 20-23 czerwca 2002 r., z inicjatywy Wikariatu Rzymu, przy współpracy z Federacją Uniwersytetów Katolickich Europy i Komisją Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE): „Rozliczne są korzenie duchowe, które przyczyniły się do utrwalenia wspomnianych tu wartości: od ducha Grecji po ducha Rzymu; od wkładu ludów łacińskich, celtyckich, germańskich, słowiańskich i ugrofińskich, po wkład kultury judaistycznej i świata islamu. Te różnorodne czynniki znalazły w tradycji judeochrześcijańskiej siłę zdolną do ich zharmonizowania, umocnienia i krzewienia. Uznając ten fakt historyczny, w obecnym procesie narodzin nowego ładu instytucjonalnego, Europa nie może ignorować swego dziedzictwa chrześcijańskiego, bo większa część tego, co stworzyła na polu prawa, sztuki, literatury i filozofii, powstała pod wpływem orędzia ewangelicznego” (n. 4).
Napawa mnie otuchą fakt, że tyle sił duchowych stoi w Europie na straży kultury i dobra człowieka. Filologowie klasyczni i miłośnicy kultury antycznej, zawsze czujni strażnicy najbardziej zdrowego humanizmu, niezamkniętego na wartości religijne, znajdują cennych sojuszników we wszystkich zalęknionych o swoją przyszłość na naszym kontynencie obywateli.
Ten lęk jest wyrazem instynktu samozachowawczego: „wrodzona «przynależność» człowieka do Boga, którego niezatarty obraz wyryty został w samej naturze każdego mężczyzny i każdej kobiety” (n. 5), nie pozwala traktować instytucji politycznych i władzy publicznej jako wartości absolutnych i wskazuje na priorytet godności osoby ludzkiej w stosunku do nich.
Coraz żywsza świadomość owej nadrzędności osoby nad systemem politycznym zbliża ludzi do siebie - zarówno wykształconych, jak i zwykłych zjadaczy chleba - łączy z sobą naukowców, literatów i rolników. Z tego przymierza wyrasta pragnienie, by żaden mieszkaniec naszego kontynentu, żaden naród nie był na marginesie, ale miał udział w budowie sprawiedliwego i trwałego pokoju u siebie i na całym świecie, w zbliżeniu odmiennych tradycji kulturowych, w kształtowaniu „humanizmu, w którym poszanowanie praw, solidarność i twórczość umożliwią każdemu człowiekowi spełnienie jego najszlachetniejszych dążeń” (n. 4). Taki humanizm jest otwarty na Boga.
Ryzyko - pisze Papież - jest przy „legitymizacji tych nurtów laicyzmu oraz agnostycznego i ateistycznego sekularyzmu, które prowadzą do wykluczenia Boga i naturalnego prawa moralnego z wielu dziedzin życia ludzkiego. W sposób tragiczny, jak to udowodniła sama historia Europy, zapłaciłoby za to przede wszystkim całe współżycie obywateli na kontynencie” (n. 5). Ale przecież po to jednoczy się Europa, by nie było tej koszmarnej powtórki, jak II wojna światowa, jak hitlerowskie obozy koncentracyjne i sowieckie łagry. Nie chcemy Europy bez Boga, bez jej dziedzictwa kulturowego, ale i bez tożsamości, a więc odrębności jednego narodu od drugiego. Dzieci tej samej rodziny są do siebie podobne, ale jednocześnie każde jest inne.
Nie zgadzając się na życie bez Boga, na emigrację z kultury i z historii, bronimy Europy, jej chrześcijańskiego wizerunku, ale i naszej tożsamości narodowej. Potrzeba nam czujności nie tylko na polu polityki i gospodarki, zwłaszcza rolnictwa, ale i wychowania młodego pokolenia. Jedni drugich powinni wspierać w tworzeniu nowego ładu europejskiego. Caveant consules...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prymas Polski podczas uroczystości odpustowych ku czci św. Wojciecha: chcemy z nadzieją patrzeć w przyszłość

2024-04-28 13:12

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

PAP/Paweł Jaskółka

„Przyzywając wstawiennictwa św. Wojciecha chcemy, w tych bardzo niespokojnych czasach, patrzeć z nadzieją w przyszłość - z nadzieją dla Polski, z nadzieją dla Europy, z nadzieją dla całego świata” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak witając przybyłych na trwające w Gnieźnie uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha.

Nawiązując do hasła przewodniego tegorocznych obchodów „Służyć i dać życie - pielgrzymi nadziei”, abp Wojciech Polak wyraził przekonanie, że główny patron Polski może być i dla nas szczególnym przewodnikiem i orędownikiem.

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Upamiętnienie Melchiora Teschnera

2024-04-28 20:58

[ TEMATY ]

koncert

Zielona Góra

Wschowa

Przyczyna Górna

Teschner

Krystyna Pruchniewska

koncert Cantus

koncert Cantus

Koncert odbył się w świątyni, w której przez ponad 20 lat pełnił posługę jako pastor Melchior Teschner, urodzony we Wschowie kompozytor i kaznodzieja.

Koncert poprzedziła wspólna modlitwa ekumeniczna. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Muzeum Ziemi Wschowskiej we współpracy z Parafią Rzymskokatolicką pw. św. Jadwigi Królowej. W kościele pw. św. Jerzego w Przyczynie Górnej należącym do parafii pw. św. Jadwigi Królowej we Wschowie można było wysłuchać utworów skomponowanych przez Melchiora Teschnera.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję