Wszyscy czterej ewangeliści cytują fragment z księgi Izajasza, który zapowiada misję św. Jana Chrzciciela. Tylko ewangelista Łukasz cytuje dłuższy fragment niż pozostali ewangeliści. Mówi on, że zbawienie ujrzą wszyscy ludzie, nie tylko Żydzi. Ten dłuższy cytat pozwala zrozumieć nie tylko działalność Jana Chrzciciela, ale także Boży plan zbawienia przez Jezusa.
Te trzy słowa są refrenem powracającym wielokrotnie w Adwencie. Do przygotowania drogi Panu wzywa Jan Chrzciciel. W praktyce przygotowanie drogi dla Jezusa oznacza autentyczne nawrócenie. Nawrócenie w języku greckim to „metanoia”, czyli dosłownie „zmiana umysłu”, to znaczy zmiana myślenia; odwrócenie się od grzechu, który niszczy człowieka i zwrócenie się do Boga, który daje pokój i radość.
Droga
Słowo „hodos”, czyli droga, to klucz do zrozumienia Ewangelii św. Łukasza, który ukazuje Jezusa jako tego, który wyprowadza ludzi z niewoli grzechu i ciemności. Uczniowie Jezusa idą drogą za Jezusem. Dlatego chrześcijaństwo na początku było nazywane „Drogą”. Taki obraz Kościoła jest widoczny zarówno w ewangelii św. Łukasza, jak i w Dziejach Apostolskich, które opisują początki wspólnoty Kościoła.
Dziś
Św. Jan Chrzciciel zaprasza dziś każdego z nas, aby przygotować drogi swego życia dla Jezusa. Sakrament Pojednania jest najlepszym i niezastąpionym przygotowaniem drogi dla Pana. „Ja sam w konfesjonale czekam na ciebie, zasłaniam się tylko kapłanem, lecz sam działam w duszy. Tu nędza duszy spotyka się z Bogiem miłosierdzia” – mówił Jezus do świętej siostry Faustyny (Dzienniczek, nr 10602). Dlatego spowiedź to nie jest coś, to jest Ktoś.
Te dane statystyczne są wyrzutem sumienia i przestrogą dla każdego kierowcy i wszystkich, którzy poruszają się po drogach – powiedział ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski. Podczas akcji "ZNICZ 2018" na polskich drogach w ciągu pięciu dni doszło do 408 wypadków, w których zginęło 50 osób, a 502 zostały ranne.
Akcja „Znicz 2018" poprzedzona została drugą edycją akcji informacyjno-edukacyjnej „Nie zabijaj, Chcę żyć” przygotowaną wspólnie przez Policję, Konferencję Episkopatu Polski oraz Polską Radą Ekumeniczną. Celem akcji jest przede wszystkim przypominanie i uświadamianie kierowcom, że nieprzestrzeganie przepisów, nadmierna prędkość, alkohol to główne czynniki mające wpływ na liczbę wypadków oraz ich skutki, kształtowanie właściwych postaw i zachowań kierowców, jak również wzmacnianie poczucia współodpowiedzialności za bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Wizerunek Chrystusa Króla w kościele na Baranówku, ołtarz główny, mozaika
Zasiadającego na tronie Pantokratora a zarazem ukoronowanego cierniem i bezsilnego Zbawiciela katolicy wspominają na koniec roku kościelnego, który symbolicznie oznacza też koniec czasu i nastanie wieczności. Chrystusa Króla Wszechświata Kościół katolicki czci w ostatnią niedzielę roku liturgicznego.
Uroczystość tę wprowadził papież Pius XI w roku 1925 na zakończenie Roku Świętego: przypadła ona wówczas na 11 grudnia. Po ostatniej reformie liturgicznej w 1969 r. uroczystość została przeniesiona na ostatnią niedzielę przed Adwentem. Mimo, że jest to święto tak młode, jego treść była przeżywana w Kościele od początku jego istnienia. Wskazuje na to wiele fragmentów Ewangelii oraz starożytnych pism chrześcijańskich. Geneza kultu Chrystusa jako Króla sięga natomiast już Starego Testamentu, zapowiadającego przyjście Mesjasza, króla, potomka Dawida.
„Musimy wspólnie kroczyć ku jedności i pojednaniu między wszystkimi chrześcijanami. Credo nicejskie może być podstawą i punktem odniesienia tej wędrówki” - stwierdza Ojciec Święty w opublikowanym dziś Liście apostolskim In unitate fidei z okazji 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego.
1. W jedności wiary, głoszonej od początków Kościoła, chrześcijanie są wezwani do zgodnego pielgrzymowania, strzegąc oraz przekazując z miłością i radością otrzymany dar. Wyrażone jest to w słowach Credo: „Wierzymy w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego, który dla naszego zbawienia zstąpił z nieba”, sformułowanych 1700 lat temu przez Sobór Nicejski, pierwsze ekumeniczne wydarzenie w historii chrześcijaństwa.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.