Watykan apeluje, by dzieci i młodzież jak najszybciej wróciły do szkół
Papieska Akademia Życia przygotowała raport na temat pandemii i wyzwań związanych z edukacją dzieci i młodzieży. Wskazuje w nim na straty jakie zostały poniesione przez uczniów w związku z zamknięciem szkół na całym świecie. Nie chodzi jedynie o braki w edukacji, ale o stres, który generuje wiele patologii, z którymi coraz więcej nieletnich sobie nie radzi oraz o zerwanie międzyludzkich relacji, tak ważnych w wieku dojrzewania.
„Usuńmy wszelkie przeszkody, które uniemożliwiają zdrowy i pozytywny powrót dzieci i młodzieży do społeczeństwa. Żeby to stało się możliwe muszą oni móc na nowo chodzić do szkoły” – apelują twórcy watykańskiego raportu. Wskazują, że zamknięcie placówek edukacyjnych było wywołane sytuacją epidemiczną, jednak, jak podkreślają, w przyszłości należy jak najrzadziej uciekać się do nauki zdalnej i korzystać z innych środków mogących realnie ograniczyć zagrożenie sanitarne. Przypomniano, że zamknięcie szkół sprawiło, iż na całym świecie, co najmniej 10 mln dzieci nigdy więcej nie wróci już do szkolnej ławy, ponieważ okoliczności zmusiły je do pracy lub stały się ofiarami wykorzystywania.
Autorzy raportu wskazują, że należy podjąć refleksję nad wcześniejszymi przyzwyczajeniami i nie wracać do wszystkich sposobów działania. Zauważają wagę relacji rodzinnych w okresach lockdownów i większej obecności rodziców w życiu swych dzieci. Przypominają, że pandemia i związane z nią cierpienie wywołane chorobą czy stratą bliskich może być doskonałą okazją do podjęcia z dziećmi tematów ostatecznych i kształtowania ich wrażliwości moralnej. Globalny wymiar pandemii otwiera też na temat powszechnego braterstwa i może sprawić, że młodzi ludzie staną się bardziej świadomi tego, co dzieje się na świecie. Na zakończenie autorzy raportu wskazują, że czas pandemii jest też okazją do przekazywania wiary w Boga życia. Podkreślają, że należy wyciągnąć wnioski także z zamykania duszpasterstw w czasie pandemii i zastanowić, jak teraz objąć lepszą troską duszpasterską młode pokolenia. Twórcy watykańskiego raportu wskazują, że nie możemy bać się pytań o to, skąd bierze się zło; gdzie był Bóg w czasie pandemii; czy jaka jest relacja między wiarą a nauką choćby w kontekście szczepionek. Podkreślają, że jest to sposobny czas, by dzieci i młodzież poznały „Jezusa, lekarza dusz i ciał”, do którego pójdą z pytaniami, które zrodziły się w ich sercach również w czasie pandemii.
Uczniowie polskich szkół przystąpili do olimpiady wiedzy o prawach człowieka w świecie współczesnym. Już w pytaniach zamiast o Trybunale Konstytucyjnym pisano o „TK J. Przyłębskiej”, a uczniom kazano wskazać, jakie instytucje „kontroluje PiS” i czy rząd osłabił niezależność prokuratury.
– Te pytania nie spełniają wymogów metodologii prowadzenia olimpiad – mówi w rozmowie z portalem tvp.info wiceminister edukacji Tomasz Rzymkowski i podkreśla, że właśnie dlatego potrzebne są zmiany w prawie. – Uczniowie powinni wykazywać się zarówno wiedzą, jak i umiejętnościami dokonywania ocen – odpowiadają organizatorzy konkursu.
Był „świetlanym przykładem ewangelicznej wytrwałości, który powinniśmy mieć przed oczyma, kiedy stajemy wobec trudnych i ryzykownych wyborów, jakich nie brak także dzisiaj” – powiedział św. Jan Paweł II o św. Melchiorze Grodzieckim podczas kanonizacji męczenników koszyckich
Melchior Grodziecki urodził się w 1584 r. w Cieszynie. Wywodził się z rodu Grodzieckich herbu Radwan. Pobierał nauki w kolegium jezuickim w Wiedniu, a następnie w Brnie, gdzie wstąpił do nowicjatu Towarzystwa Jezusowego. Przebywał w klasztorach jezuickich w Kłodzku, Czeskich Budziejowicach i Pradze. Właśnie w tym ostatnim miejscu w 1614 r. przyjął święcenia kapłańskie, a później został wychowawcą młodzieży. Śluby wieczyste złożył 16 czerwca 1619 r. Zakon skierował go do Koszyc, gdzie został kapelanem wojsk cesarskich. Poniósł śmierć męczeńską na początku wojny trzydziestoletniej, we wrześniu 1619 r., z rąk żołnierzy księcia Siedmiogrodu Gábora Bethlena, dowodzonych przez gen. Jerzego Rakoczego. Śmierć Melchiora Grodzieckiego była wynikiem nienawiści, podziałów narodowych i wyznaniowych.
Kanonizacja Carlo Acutisa i Pier Giorgio Frassatiego
Ta kanonizacja to piękne świętego dla całego Kościoła. Wszyscy jesteśmy powołani do świętości - powiedział Leon XIV przed rozpoczęciem liturgii, podczas której Pier Giorgio Frassati i Carlo Acutis zostaną zaliczeni w poczet świętych. Udając się na Eucharystię podszedł do mikrofonu i w spontanicznych słowach pozdrowił rzesze wiernych, a w szczególności młodych, którzy przybyli na kanonizację. Obiecał im, że pozdrowi ich osobiście po zakończeniu liturgii.
„Dzisiaj - mówił Leon XIV - jest piękne święto dla całych Włoch, dla całego Kościoła, dla całego świata! Zanim rozpoczniemy uroczystą celebrację kanonizacji, chciałem powitać wszystkich i powiedzieć kilka słów, ponieważ z jednej strony uroczystość ta jest bardzo podniosła, ale z drugiej strony jest to również dzień wielkiej radości! Chciałbym powitać przede wszystkim wielu młodych ludzi, którzy przybyli na tę Mszę Świętą! To prawdziwe błogosławieństwo Pana, że możemy się spotkać, wy, którzy przybyliście z różnych krajów. To naprawdę dar wiary, którym chcemy się dzielić”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.