Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Modlitwa Króla o zwycięstwo i pokój

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 144 [143], 1-8
z Nieszporów na czwartek IV tygodnia
Audiencja generalna, 11 stycznia 2006 r.

1. Nasza wędrówka po psałterzu wykorzystywanym w Liturgii Nieszporów dochodzi teraz do hymnu królewskiego, do Psalmu 144 [143], którego pierwsza część była teraz proklamowana: liturgia proponuje ten Psalm w dwóch częściach.
Pierwsza część (por. w. 1-8) ukazuje w sposób jednoznaczny literacki charakter tego utworu: Psalmista wykorzystuje cytaty z innych Psalmów, tworząc z nich nowy tekst do śpiewu i modlitwy.
Ponieważ Psalm pochodzi z późniejszych czasów, łatwo się domyślić, że król, który jest wysławiany, nie ma już rysów władcy Dawidowego, gdyż ta dynastia wygasła podczas wygnania babilońskiego w VI wieku przed Chrystusem, chociaż reprezentuje on świetlaną i wspaniałą postać Mesjasza, którego zwycięstwo nie jest już wydarzeniem natury wojenno-politycznej, lecz wyzwoleniem spod panowania zła. Na miejsce „mesjasza”, hebrajskiego słowa, które wskazuje na „pomazańca”, jakim był król, przychodzi „Mesjasz” prawdziwy, który w interpretacji chrześcijańskiej ma oblicze Jezusa Chrystusa, „syna Dawida, syna Abrahama (Mt1, 1).

Reklama

2. Hymn otwiera błogosławieństwo, tzn. zawołanie pochwalne, skierowane do Pana, uczczonego w krótkiej litanii zbawczych tytułów: jest On pewną i stabilną opoką, jest łaską miłosierną, warownią, wiernym sprzymierzeńcem, osłoną i wybawcą, który oddala wszelkie ataki zła (por. Ps 144 [143], 1-2). Mamy również obraz wojenny Boga, który zaprawia do walki swojego wiernego, aby umiał przeciwstawić się wrogości otoczenia, ciemnym mocom świata.
W obliczu wszechmogącego Pana modlący się, pomimo swej godności królewskiej, czuje się słaby i kruchy. Wypowiada więc wyznanie pokory, posługując się - jak powiedzieliśmy - słowami Psalmu 8 oraz 39 [38]. Czuje on, że jest „jak tchnienie wiatru”, podobny do cienia, co mija, wygnańcem słabym i zanurzonym w nurcie płynącego czasu, który ucieka, naznaczony ograniczeniami stworzenia (por. Ps 144 [143], 4).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Oto mamy pytanie: Dlaczego Bóg się troszczy i myśli o tym stworzeniu tak biednym i zdolnym do upadku? Na to pytanie (w. 3) odpowiedź znajdujemy w Bożej interwencji, w tzw. teofanii, której towarzyszą liczne elementy kosmiczne i wydarzenia historyczne, ukierunkowane na uczczenie transcendencji najwyższego Króla stworzenia, wszechświata i historii.
Oto góry, które dymią jak wulkany (por. w. 5), błyskawice, które rozpraszają przewrotnych (por. w. 6), oto „wielkie wody” oceaniczne, będące symbolem chaosu, z którego zostaje ocalony król przez interwencję Bożej ręki (por. w. 7).
W tle pozostają bezbożnicy, którzy mówią „kłamstwa” i „przysięgają fałszywie” (por. w. 7-8), co jest - zgodnie ze stylem semickim - konkretnym wyobrażeniem bałwochwalstwa, przewrotności moralnej oraz zła, które sprzeciwia się Bogu i Jego wiernemu.

4. W naszych rozważaniach zatrzymamy się teraz nad wyznaniem pokory, jakiego dokonuje Psalmista, i odwołamy się do słów Orygenesa, którego komentarz do naszego tekstu istnieje w łacińskiej wersji św. Hieronima. „Psalmista mówi o kruchości ciała i ludzkiej kondycji. «Co do kondycji ludzkiej, człowiek jest niczym. ´Marność nad marnościami i wszystko marność´ - mówi Eklezjastes». Powraca jednak pytanie pełne zdumienia i wdzieczności: «O Panie, czym jest człowiek, że masz nad nim pieczę?…» Wielkim szczęściem dla człowieka jest poznanie swego Stwórcy. Tym się różnimy od bestii i od innych zwierząt, że wiemy, iż mamy naszego Stworzyciela, podczas gdy one o tym nie wiedzą”.
Powróćmy do Orygenesa, który powiada: „Nie będziesz mógł zbawić tej nędzy, jaką jest człowiek, jeżeli sam nie weźmiesz jej na siebie. «O Panie, nachyl swych niebios i zstąp». Twoja zagubiona owca nie będzie mogła wyzdrowieć, jeżeli nie zostanie włożona na Twoje ramiona… Te słowa są skierowane do Syna. Zstąpiłeś, nachyliłeś niebiosa i wyciągnąłeś z wysoka Twą rękę, wziąłeś na siebie ciało człowieka i wielu uwierzyło w Ciebie” (Orygenes - Hieronim, 74 homilie do Księgi Psalmów, Mediolan 1993, s. 512-515).
Psalm, który rozpoczął się od naszego odkrycia, że jesteśmy słabi i dalecy od Bożego blasku, dochodzi pod koniec do zaskakującego odkrycia: obok nas jest Bóg-Emanuel, który dla chrześcijan ma miłosierne oblicze Jezusa Chrystusa, Bóg, który stał się człowiekiem.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zaginął ks. dr Marek Wodawski. Wyszedł z mieszkania i ślad po nim zaginął

2025-11-12 21:09

[ TEMATY ]

policja

poszukiwanie

ks. dr Marek Wodawski

zaginął

KRP Warszawa VII

Zaginął ks. dr Marek Wodawski

Zaginął ks. dr Marek Wodawski

Policjanci z Warszawy poszukują zaginionego 44-letniego ks. Marka Wodawskiego. Kapłan 7 listopada 2025 r. wyszedł z mieszkania przy ulicy Białowieskiej i do chwili obecnej nie powrócił, ani też nie nawiązał kontaktu z nikim z bliskich.

Funkcjonariusze opublikowali na stronie internetowej KRP Warszawa VII rysopis i zdjęcia poszukiwanego.
CZYTAJ DALEJ

W Brazylii poświęcono 54-metrową figurę Matki Bożej Fatimskiej

2025-11-17 14:45

[ TEMATY ]

Fatima

Vatican News

W mieście Crato w północno-wschodniej Brazylii stoi od kilku dni najwyższa na świecie figura Matki Boskiej. Mierząca 54 metry wysokości, jest większa od słynnej na całym świecie figury Chrystusa Odkupiciela w Rio de Janeiro, która ma 38 metrów. Na uroczystość poświęcenia figury maryjnej przybyło do Crato około 40 tys. pielgrzymów, poinformowały media 16 listopada.

Nową figurę zaprojektował lokalny artysta Ranilson Viana. Dla jej transportu specjalnie zbudowano nową drogę, a instalacja zajęła tygodnie pracy.
CZYTAJ DALEJ

Dyrektor Papieskich Dzieł Misyjnych: misja Kościoła będzie przynosiła owoce, gdy będzie wynikała z jedności

2025-11-17 19:55

[ TEMATY ]

Kościół

Światowy Dzień Misyjny

Karol Porwich/Niedziela

Misja Kościoła będzie bardziej sprawna i przynosiła owoce, kiedy będzie wynikała z jedności - powiedział ks. Maciej Będziński, dyrektor Papieskich Dzieł Misyjnych, odnosząc się do przyszłorocznego Światowego Dnia Misyjnego, który będzie przebiegał pod hasłem: „Jedno w Chrystusie, zjednoczeni w misji".

Ks. Będziński wyraził radość z opublikowanego już orędzia papieskiego z okazji Światowego Dnia Misyjnego. Dodał, że będzie to bardzo szczególne wydarzenie, bowiem w przyszłym roku przypada 100. rocznica ustanowienia przez papieża Piusa XIV Światowego Dnia Misyjnego. Stwierdził też, że hasło „Jedno w Chrystusie, zjednoczeni w misji" mocno koresponduje z hasłem błogosławionego Pawła Manny, założyciela Papieskiej Unii Misyjnej, który mówił cały Kościół dla całego świata.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję