Reklama

Jak czytać Pismo Święte

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeglądając i czytając Biblię, niekiedy spotykamy takie teksty, w których autor sprawia wrażenie, że ma przed oczyma jakiegoś bliżej niesprecyzowanego przeciwnika, z którym chciałby się słownie raz na zawsze rozprawić. Ponadto wydaje się on jakby słyszeć zarzuty wyimaginowanego adwersarza odnośnie do prezentowanych przez siebie treści. Z danego fragmentu wynika następnie, że ów autor próbuje je po prostu zweryfikować lub też sfalsyfikować.
Bardzo często ta praktyka dotyczy zwyczajnych wątpliwości, które biblijny pisarz mógłby usłyszeć od tzw. prostego człowieka, spotkanego na ulicy, odnośnie do swoich argumentów. Tego typu metoda nauczania używana była również przez filozofów (m.in. przez cyników i stoików), którzy kierowali swoje przesłanie nie do ludzi wykształconych, lecz do mas, czyli do przeciętnych i zwyczajnych przedstawicieli homo sapiens.
Omawianą formę literacką literaturoznawcy nazywają diatrybą (od greckiego „diatribein” - spędzać czas, ścierać). Zwykle słowem tym określa się taki literacki utwór, który ma posmak polemiki lub wręcz słownej zaczepki.
Przykłady diatryby w Nowym Testamencie spotykamy np. w Listach św. Pawła i św. Jakuba. Apostoł Narodów tak oto pisze w Liście do Rzymian: „Powiesz mi na to: Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić? Człowiecze! Kimże ty jesteś, byś mógł spierać się z Bogiem? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego, kto je ulepił: «Dlaczego mnie takim uczyniłeś?». Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia ozdobnego, drugiego zaś na użytek niezaszczytny?” (9, 19nn).
W zacytowanych słowach św. Paweł wyobraża sobie wątpliwości hipotetycznego przeciwnika, który kontestuje wcześniejsze zapewnienia na temat absolutnej wolności Boga (por. Rz 9, 11-18). W odpowiedzi autor porównuje te obiekcje do protestów wazy z gliny, która wyrzucałaby garncarzowi, że uczynił ją właśnie taką a nie inną. Po prostu żadne naczynie gliniane nie może czegoś takiego uczynić!
Inne przykłady zastosowania diatryby spotykamy również w Liście św. Jakuba Apostoła (np. w rozdz. 2). Warto zatem uważnie czytać Pismo Święte i zdawać sobie sprawę z bogactwa form i treści, które ono prezentuje, aby je jeszcze lepiej rozumieć i nim na co dzień żyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Droga nawrócenia św. Augustyna

Benedykt XVI w jednym ze swoich rozważań przytoczył wiernym niezwykłą historię nawrócenia św. Augustyna, którego wspomnienie w Kościele obchodzimy 28 sierpnia.

CZYTAJ DALEJ

Pierwsza błogosławiona z Facebooka? Od 10 maja Helena Kmieć służebnicą Bożą

2024-04-22 14:01

[ TEMATY ]

święci

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

Dziś miałaby 33 lata - wiek chrystusowy. Teraz, siedem lat po tragicznej śmierci, jest kandydatką na ołtarze. Helena Kmieć, misjonarka świecka archidiecezji krakowskiej, będzie od 10 maja nosić tytuł służebnicy Bożej. Tego dnia ruszy bowiem jej proces beatyfikacyjny.

„W jednym z podań o wyjazd misyjny Helena napisała, że otrzymała Łaskę Bożą - czyli 5 razy D, Dar Darmo Dany Do Dawania, i że musi się tym darem dzielić” - wspomina w rozmowie z Radiem Watykańskim postulator, o. Paweł Wróbel SDS.

CZYTAJ DALEJ

Ghana: nie ma kościoła, w którym nie byłoby obrazu Bożego Miłosierdzia

2024-04-24 13:21

[ TEMATY ]

Ghana

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Jan Paweł II odbył pielgrzymkę do Ghany, jako pierwszą na Czarny Ląd, do tej pory ludzie wspominają tę wizytę - mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Henryk Jagodziński. Hierarcha został 16 kwietnia mianowany przez Papieża Franciszka nuncjuszem apostolskim w Republice Południowej Afryki i Lesotho. Dotychczas był papieskim przedstawicielem w Ghanie.

Arcybiskup Jagodziński opowiedział Radiu Watykańskiemu - Vatican News o niezwykłej wierze Ghańczyków. „Sesja parlamentu zaczyna się modlitwą, w parlamencie organizowany jest też wieczór kolęd, na który przychodzą też muzułmanie. Tutaj to się nazywa wieczorem siedmiu czytań i siedmiu pieśni bożonarodzeniowych" - relacjonuje. Hierarcha zaznacza, że mieszkańców tego kraju cechuje wielka radość wiary. „Ghańczycy we wszystkim, co robią, są religijni, to jest coś naturalnego, Bóg jest obecny w ich życiu we wszystkich jego aspektach. Ghana jest oczywiście państwem świeckim, ale to jest coś naturalnego i myślę, że moglibyśmy się od nich uczyć takiego entuzjazmu w przyjęciu Ewangelii, ale także tolerancji, ponieważ obecność Boga jest dopuszczalna i pożądana przez wszystkich" - wskazał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję