Reklama

Kino

Dramat geniusza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Kopia mistrza”, brytyjsko-węgierski film w reżyserii Agnieszki Holland, wszedł na ekrany po jesiennym festiwalu pianistycznym im. Ludwika van Beethovena. Zbieżność ta wynika z tematyki utworu, poświęconego dramatowi jednego z największych kompozytorów w dziejach muzyki. Ten europejski film, noszący także cechy produkcji amerykańskiej, można zaliczyć do modnych obecnie biograficznych utworów o życiu wielkich muzyków. Autorzy opisują fikcyjne dramaty i konfrontacje postaw wielkich kompozytorów, jak w słynnym „Amadeuszu”, gdzie Miloš Forman ukazał domniemane konflikty W. A. Mozarta z nadwornym kapelmistrzem dworu w Wiedniu. Autorzy wszystkich tych filmów pragnęli w pewien sposób dotrzeć do tajemnic geniuszu artystów. Film Agnieszki Holland można porównać do „Amadeusza”, chociaż dzieło Formana bije na głowę „Kopię mistrza” rozmachem i subtelnością realizacji. Obraz o spotkaniu starego i głuchnącego Beethovena, kończącego pisanie IX Symfonii, z młodziutką studentką kompozycji Anną Holtz (postacią fikcyjną) ma ilustrować zmagania „artystycznej bestii” z młodym, spontanicznym, kobiecym talentem. Autorka chciała pogodzić w tym filmie wątek modnej dziś samorealizacji kobiecego talentu z oddaniem należnego hołdu geniuszowi Beethovena. Udokumentowane przez historyków muzyki fakty z życia Beethovena zostały tu pomieszane z wydarzeniami fikcyjnymi. Najlepszym tego przykładem są sceny, kiedy Anna w akcie desperacji pomaga głuchemu Beethovenowi dyrygować pierwszym wykonaniem IX Symfonii. W rzeczywistości prawykonaniem tego arcydzieła kierował zawodowy dyrygent. Można powiedzieć, że postać Anny syntetycznie symbolizuje tu problemy ludzi pracujących z geniuszem muzyki i wspomagających go w trudnych chwilach. Wiadomo, że wielcy artyści bywali nieznośnymi tyranami, terroryzującymi swoje otoczenie. Jednak wiadomo również, że stawali się oni przedmiotem adoracji i miłości wielu ludzi. Warto zwrócić uwagę na religijny wymiar filmu. Beethoven w swoich rozważaniach i niepokojach stale odwołuje się do Boga - jako do ostatecznej instancji, która daje człowiekowi natchnienie i talent. Muzyka niemieckiego kompozytora nosi przecież wyraźne znamiona religijnej transcendencji. Film Holland został zrealizowany tradycyjnie od strony dramaturgicznej. Nie wszystko wydaje się tu wystarczająco pogłębione, jakby autorzy „Kopii mistrza” chcieli podjąć jednocześnie zbyt wiele tematów.

„Kopia mistrza” („Copying Beethoven”), Wielka Brytania/ Węgry, 2006. Reżyseria - Agnieszka Holland. Wykonawcy: Ed Harris, Diane Kruger, Matthew Groode i inni. Dystrybucja - Best Film

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł bp Antoni Pacyfik Dydycz

2025-09-14 20:13

[ TEMATY ]

bp Antoni Dydycz

Diecezja drohiczyńska

bp Antoni Pacyfik Dydycz

bp Antoni Pacyfik Dydycz
Kuria diecezjalna w Drohiczynie z głębokim żalem informuje, że 14 września br. w wieku 87 lat odszedł do Domu Ojca śp. bp Antoni Pacyfik Dydycz OFMCap. – biskup senior diecezji drohiczyńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Ojca Pio

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

"Głos Ojca Pio"

Nowenna do św. Ojca Pio odmawiana między 14 a 22 września.

Święty Ojcze Pio, z przekonaniem uczyłeś, że Opatrzność mieszając radość ze łzami w życiu ludzi i całych narodów, prowadzi do osiągnięcia ostatecznego celu; że za widoczną ręką człowieka jest za-wsze ukryta ręka Boga, wstawiaj się za mną, bym w trudnej sprawie…, którą przedstawiam Bogu, przyjął z wiarą Jego wolę.
CZYTAJ DALEJ

Uczestnicy popularnego tanecznego programu w żenujący sposób parodiują... modlitwę

2025-09-15 22:13

[ TEMATY ]

telewizja

telewizja

Adobe Stock

Uczestnicy popularnego tanecznego show postanowili zabłysnąć humorem i zamieścili w sieci nagranie, które – w ich zamyśle – miało bawić i promować program. Efekt okazał się jednak zupełnie odwrotny. Zamiast lekkości i żartu otrzymaliśmy nieudolną próbę rozbawienia widzów, która przerodziła się w żenujący spektakl z wyraźnie antykatolickim podtekstem. Trudno było patrzeć na to bez poczucia wstydu.

Na nagraniu „gwiazdy” programu – Barbara Bursztynowicz, Maja Bohosiewicz, Aleksander Sikora i Tomasz Karolak wraz z partnerami tanecznymi (Michałem Kassinem, Albertem Kosińskim, Darią Sytą i Izabelą Skierską) – odgrywają scenkę stylizowaną na modlitwę. Za stolikiem ustawione są zdjęcia jurorów, a uczestnicy wznoszą ręce i wygłaszają swoje „intencje”, które wspólnie kończą słowami: „wysłuchaj nas parkiet”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję