Reklama

Strażak na warcie

Przez ćwierć wieku Edward Mróz, wraz z synem, wykonał ponad cztery tysiące paradnych hełmów strażackich. Choć jego pasja zrodziła się przypadkiem, dziś jest już ekspertem w tej dziedzinie

Niedziela Ogólnopolska 14/2008, str. 32-33

Mateusz Wyrwich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Edward Mróz potrafi mówić o hełmach z nie mniejszą pasją niż o swojej działalności samorządowej, a także kolekcjonerskiej. Zbiera bowiem stare, nikomu niepotrzebne dokumenty dotyczące dnia codziennego okolicznych wsi. Swoje kolekcjonerstwo rozpoczął od poszukiwania dokumentów dotyczących rodziny. Przy okazji zbierał też papiery wyrzucane przez ludzi. Dla niego były to jednak świadectwa naszej obecności na tym świecie. Dokumenty, które wiele opowiadają o życiu tamtejszych mieszkańców sprzed stu czy więcej lat. Zaświadczają o kupnie czy sprzedaży ziemi, również dóbr użytku codziennego. Określają status włościan. Zdarzają się nawet „świadectwa moralności”, jak to wystawione przez gminę jednej z mieszkanek Trześniowa w związku z jej wyjazdem do Stanów Zjednoczonych.

Początek pasji

Reklama

Początek „hełmiarskiej” pasji Edwarda Mroza sięga stanu wojennego. W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku współzakładał „Solidarność” w sanockich zakładach autobusowych. Kiedy komuniści wprowadzili stan wojenny, zmilitaryzowali zakład. Pan Mróz spróbował wraz z innymi pracownikami zainicjować strajk. Z niewielkim wprawdzie skutkiem, bo następnego dnia wraz z kilkoma innymi został wyrzucony z pracy. Otrzymał też tzw. wilczy bilet, czyli zakaz pracy w całym ówczesnym województwie krośnieńskim. I choć w Trześniowie miał nieco ziemi, gospodarstwo nie pozwalało na utrzymanie rodziny. Pomógł mu wówczas człowiek niezwykle oddany sprawie niepodległości Polski - ks. Adam Sudoł z parafii Przemienienia Pańskiego w Sanoku. - Dzięki księdzu, który powierzył mi konserwację i rekonstrukcję zabytkowych przedmiotów liturgicznych, jak również świeczników i kandelabrów, moja rodzina nie popadła w poważne ubóstwo. I gdyby nie ksiądz, to pewnie nigdy bym nie posmakował tego, czym jest pasja - mówi dziś Edward Mróz. - Z czasem dostałem zlecenia z innych parafii i już mnie znano w diecezji z moich konserwatorskich umiejętności. Pewnego dnia w 1983 r., przyszedł do mnie komendant straży pożarnej w Trześniowie z pytaniem, czy bym nie zrekonstruował hełmu. Nigdy tego nie robiłem, więc potraktowałem tę propozycję jako wyzwanie. No i męczyłem się z tym wyzwaniem przez trzy miesiące.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Fach nie tylko na czas ognia

Reklama

O strażackim fachu, niebezpiecznej misji ratowania ludzi i ich dobytku, można przeczytać już w starożytnych księgach. Ogień podtrzymywał życie, ale też przynosił zagrożenie. Szczególnie świadczą o tym dokumenty zachowane w czasach nowożytnych. W Polsce już w XV wieku można mówić o drużynach stanowiących namiastkę drużyn strażackich, pilnujących królewskich i magnackich zamków. W końcu XVI wieku natomiast w wielu miastach powoływane były zawodowe drużyny strażackie. Ich zadaniem była nie tylko obrona przed ogniem, lecz w niektórych grodach także sprzątanie, pilnowanie porządku.
W Polsce straż zawodowa w dzisiejszym rozumieniu powstała dopiero na początku XIX wieku. Podobnie ochotnicza. Strażacy ochotnicy odegrali też niezwykłą rolę w kolejnych latach wojennych zmagań. W czasach zaborów i obu powstań, listopadowego i styczniowego, znani byli z niezłomnej postawy patriotycznej. W czasie zaborów wywalczyli sobie nawet prawo do noszenia na swoich hełmach symbolu sokoła, traktując go jako namiastkę polskiego orła. We współpracy z miejscowymi proboszczami w remizach powstawały spektakle o narodowym wydźwięku.
Przez przeszło kilkaset lat od piątkowych wieczorów aż po niedzielne Rezurekcje warty przy Jezusowym Grobie trzymało królewskie wojsko, dworzanie czy też bogate mieszczaństwo. Od XIX wieku, najpierw w wiejskich kościółkach, później również w miejskich, warty przy Grobach zaciągali strażacy, obowiązkowo w galowych mundurach, w hełmach, często z halabardami.

Hełmy nie tylko dla muzeum

Reklama

Już od lat hełmy strażackie wytłaczane były z bardzo odpornych metali; bywają jednak z drewna czy korka. Obecnie produkowane są na ogół z żywic epoksydowych. W czasach PRL-u robiono je tylko z metalu. Jednak nabycie odpowiedniej blachy było prawie niemożliwe. Wiele jej gatunków uważano zresztą za przedmiot strategiczny, więc rekonstrukcja hełmów była bardzo trudna. - Kupowałem to, co było na rynku - wspomina Edward Mróz. - Wygniatałem, kułem, ale te blachy mi pękały. Podstawą był dla mnie hełm z naszego Trześniowa. Spawałem, znów kułem i była to taka syzyfowa praca. Na początku sądziłem, że na tym skończę. Ale mozolenie się nad tym hełmem tak mnie wciągnęło, że rozmiłowałem się w tej robocie. Tym bardziej że później przyszły kolejne zamówienia. Żeby nieco zmechanizować swoją pracę, sam produkowałem różnorakie przyrządy. To jest w końcu manufaktura. Trzeba wyklepać i giąć, żeby taki hełm wytłoczyć. Kształty należy wybijać na ołowiu, ponieważ jest on plastyczny i można na nim wszystko kształtować. Problem zaczyna się podczas lutowania elementów, łączenia jednego z drugim. Na przykład szyszak składa się z wielu detali, więc trzeba je bardzo precyzyjnie wkomponować. Nie może być nawet milimetrowych szczelin, bo hełm zaczyna się deformować.
Pan Edward Mróz zaczął jeździć po muzeach. Po mniejszych i większych jednostkach pożarnictwa. Zawodowych i ochotniczych. Wszędzie dopytywał, jakie mają hełmy. Czy nie przechowują jakichś staroci na strychach. Niekiedy przynoszono mu tylko kawałki hełmu. Fotografował, odrysowywał, szkicował poszczególne elementy. Czasem budził zdziwienie swoim zainteresowaniem. Niekiedy pomagano mu w tej nauce, innym razem odstręczano. Rozmawiał z historykami, aby móc odtworzyć hełmy danego czasu czy regionu. Szukał ikonografii w starych albumach, tekach z rysunkami. Robił szablony. - Pamiętam, jak przyjechali kiedyś strażacy ze Świątnik Górnych k. Krakowa z hełmami z czasów Franciszka Józefa. Oczywiście, w żaden sposób nie były do użytku. Strażacy traktują je jako zabytki, trzymają jak największą wartość w gablotach. Poprosili, bym zrobił kopie tych hełmów. Wykonano je niezwykle misternie, były więc trudne do skopiowania. Ale zrobiłem. To było moje kolejne wyzwanie. Kolejny próg w zdobywaniu wiedzy i pokonywaniu trudności.
W tej chwili Edward Mróz i jego syn Wojciech, z którym wspólnie rekonstruuje i wytwarza hełmy, mają ponad 130 odtworzonych wzorów, m.in. hełmy strażackie wzoru rzymskiego, greckiego, polskiego, rosyjskiego, warszawskiego, lwowskiego, głogowskiego, tarnowskiego i innych. Bardziej zdobione: oficerskie, mniej: dla szeregowców. Czerwone, żółte, czarne. Z mosiężnymi i chromowanymi okuciami. Z emblematami jednostek strażackich. Nierzadko, jako symbol wiernej służby, hełmy wręczane są strażakom odchodzącym na emeryturę, zarówno tym zawodowym, jak i ochotnikom. Hełmy wykonane przez pana Mroza i jego syna znajdują się dziś w czterystu jednostkach straży pożarnych i muzeach w Polsce. Również w siedemnastu krajach na świecie. - W tej chwili największą pracę wykonuje mój syn Wojciech. A ja bardziej służę już jako konsultant niż wykonawca. Dziś moje hełmy mają nawet niektórzy biskupi, ofiarowane im w podzięce za wspieranie OSP. Otrzymują je także prezydenci miast, wojewodowie, generalicja. Czasem z okazji jakiegoś jubileuszu zwracają się do mnie i wykonuję hełmy według powierzonego mi wzoru. Szczególnie nowe OSP chcą wprowadzać własne wzory.
Największą jednak satysfakcję sprawia Edwardowi Mrozowi obecność jego hełmów w różnego rodzaju sanktuariach poświęconych Matce Bożej, m.in. w sanktuarium Męki Pańskiej i Matki Bożej Kalwaryjskiej w Kalwarii Pacławskiej i na Jasnej Górze, gdzie hełm złożyli w darze strażacy - honorowi dawcy krwi. Jeden z hełmów pana Edwarda Mroza od pięciu lat znajduje się w Nowym Jorku, w muzeum poświęconym strażakom poległym podczas akcji ratowniczej na World Trade Center w 2001 r.

W okresie PRL-u, szczególnie w latach pięćdziesiątych, komuniści zakazywali strażakom OSP wart w kościołach. Wartę przy Grobie Chrystusa uznawali za „bezczeszczenie munduru”. Za taką posługę karano strażaków czy to aresztem, czy też brakiem przydziału na sprzęt strażacki.

„(...) Będąc następcami żołnierzy rzymskich pilnujących Grobu Chrystusa, występujemy w mundurach galowych, ze sznurami, w czapkach rogatywkach, hełmach bojowych lub ozdobnych, butach typu skuter (nigdy w półbutach). (...) Zgodnie z celebrą obowiązującą w Wielki Piątek, po wystawieniu Najświętszego Sakramentu nad Grobem Pańskim i rozpoczęciu adoracji dowódca powinien wprowadzić pierwszą zmianę warty. Wejście powinno odbyć się energicznie, z lekkim przybiciem. Na czele idzie dowódca, zmiana maszeruje 3 kroki za dowódcą, maszerujący są wyprostowani ze wzrokiem skierowanym na wprost. Trzeba uważać, żeby po drodze nie potrącać zgromadzonych w kościele wiernych. Dowódca zatrzymuje się przed grobem (...) i salutuje. Wartownicy maszerują, rozchodzą się na boki i podchodzą do grobu, zajmując ustalone wcześniej miejsca posterunków. W zależności od miejscowej tradycji zatrzymują się albo wykonują zwrot w tył, stają tyłem do grobu lub wykonują zwrot w lewo (prawoskrzydłowy) i w prawo (lewoskrzydłowy), zajmują pozycje naprzeciw siebie, a bokiem do ołtarza. Najczęściej stosowaną formą jest pełnienie warty twarzą do grobu. Po zajęciu miejsc przez zmianę, dowódca ponownie salutuje (nie przyklęka, nie zdejmuje hełmu lub czapki) wykonuje w tył zwrot (przez lewe ramię) i maszeruje ku wyjściu. (...) Ostatnią zmianę zdejmuje sam dowódca”.
Czesław Kosiba, „Strażak” - miesięcznik Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ołówek w ręku Boga

Niedziela Ogólnopolska 6/2022, str. 24-25

[ TEMATY ]

św. Matka Teresa z Kalkuty

Grzegorz Gałązka

Gdy mówiono ojej sukcesach, powtarzała skromnie, że jest tylko „ołówkiem w ręku Boga”.

Gdy mówiono ojej sukcesach, powtarzała skromnie, że jest tylko „ołówkiem w ręku Boga”.

Nie zabiegała o sławę. Chciała czynić dobro bez rozgłosu, ale stała się jedną z najbardziej znanych świętych w historii świata. Założyła Zgromadzenie Sióstr Misjonarek Miłości, uhonorowano ją Pokojową Nagrodą Nobla. Poniżej publikujemy fragment wywiadu z kard. Stanisławem Dziwiszem.

Krzysztof Tadej: Jaka była Matka Teresa z Kalkuty? Kard. Stanisław Dziwisz: Cechowała ją wielka prostota. Nigdy nie sprawiała żadnych trudności. Była zwyczajna i konkretna. Kiedy spotykała się z Janem Pawłem II, nie mówiła zbyt dużo. Przechodziła od razu do tego, co istotne.
CZYTAJ DALEJ

Matka Teresa z Kalkuty – dar dla Kościoła i świata

[ TEMATY ]

św. Matka Teresa z Kalkuty

Grzegorz Gałązka

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 5 września świętą Matkę Teresę z Kalkuty (1910-1997). Do historii przeszła jako „matka ubogich”. Za swoje zaangażowanie na rzecz biednych, bezdomnych, chorych i umierających założycielka zgromadzenia zakonnego i laureatka Pokojowej Nagrody Nobla stała się niezapomnianą postacią. 4 września 2016 kanonizował ją papież Franciszek. W drodze ze swego miejsca urodzenia – Skopje w dzisiejszej Macedonii – do chwały ołtarzy Agnes Gonxha Bojaxhiu (takie nazwisko nosiła w świecie) przeżyła wiele etapów życia, które prowadziły ją przez niemal wszystkie kraje świata.

Agnes Gonxha Bojaxhiu urodziła się 26 sierpnia 1910 roku jako trzecie dziecko w rodzinie albańskiej w wówczas osmańskim Skopje. Została ochrzczona następnego dnia. Dzień swego chrztu uważała za swoją właściwą datę urodzin. Jako dziecko uczyła się języka serbochorwackiego i albańskiego, grała na mandolinie i inscenizowała małe przedstawienia teatralne. W żyjącej w dostatku rodzinie udzielanie pomocy potrzebującym było czymś ogólnie przyjętym. Ojciec Mikołaj, kupiec i polityk zasiadający we władzach miejskich, zmarł w 1919 roku, gdy Agnes miała osiem lat.
CZYTAJ DALEJ

Niemcy: w Essen uczeń zaatakował nożem nauczycielkę

2025-09-05 12:51

[ TEMATY ]

Niemcy

Adobe Stock

18-letni obywatel Kosowa, uczeń jednej ze szkół w Essen na zachodzie Niemiec, zaatakował nożem nauczycielkę i zbiegł z miejsca zdarzenia - poinformował w piątek dziennik „Bild”. Kobieta z poważnymi obrażeniami została przewieziona do szpitala. Policja aresztowała sprawcę.

Jak doniósł „Bild”, sprawcą jest 18-letni Kosowianin, uczeń szkoły. Na razie nie wiadomo, czy nastolatek uczestniczył w lekcji, czy wtargnął do klasy. Według wstępnych ustaleń napastnik podszedł do nauczycielki i zranił ją nożem w okolicach klatki piersiowej i brzucha. Kobieta trafiła natychmiast do szpitala i ma zostać poddana operacji. Życie nauczycielki nie jest zagrożone - poinformowała policja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję