Reklama

Polska

Sejm: rodzice dzieci niepełnosprawnych napisali list do papieża

[ TEMATY ]

niepełnosprawni

sejm

Franciszek

www.sejm.gov.pl/ Krzysztof Białoskórski

Protestujący od 13 dni w Sejmie rodzice niepełnosprawnych dzieci, zwrócili się w liście o pomoc do papieża Franciszka. Domagają się uznania opieki nad ich dziećmi za pracę zawodową i natychmiastowej podwyżki świadczeń. Podkreślają, że ich sytuacja jest dramatyczna: „Wciąż słyszymy od nich tylko obietnice zmian i pomocy. Czasami brakuje nam sił” – piszą w liście do papieża.

Zdesperowani rodzice podkreślają w liście, że sytuacja ich rodzin jest dramatyczna. Przypominają, że w ostatnich latach wielokrotnie spotykali się z politykami różnych ugrupowań, ale nie usłyszeli konkretnych propozycji wsparcia. „Wciąż słyszymy od nich tylko obietnice zmian i pomocy” - stwierdzili.

"Pan premier, ściskając rękę jednej z mam, która dzisiaj też jest z nami w Sejmie, powiedział: ‘Już nigdy więcej rodzice z niepełnosprawnymi dziećmi nie będą musieli wychodzić na ulicę i rząd zrobi wszystko, aby poprawić sytuację tych rodzin, bo nie można oszczędzać na niepełnosprawnych i chorych’” – przypominał, odczytując treść listu jeden z protestujących rodziców, Henryk Szczepański.

Dalej stwierdził z ubolewaniem, że obietnice nie zostały jednak spełnione, a rodzice czują się wykluczeni ze społeczeństwa i żyją „jak kasta pariasów”. „Jako katolicy wiemy, że Jezus Chrystus miał swój krzyż i niósł go godnie do końca. Oddał swoje życie za zbawienie świata. My też swoje krzyże chcemy nieść godnie, ale czasami brakuje już sił. Przychodzą też załamania i kryzysy” – napisali okupujący Sejm rodzice.

Reklama

W korespondencji do papieża podkreślają jednak, że bardzo kochają swoje dzieci „i dlatego zrobimy wszystko, aby miały one po naszej śmierci prawo do zwyczajnego życia, bez kolejnego wykluczenia”.

„Ojcze Święty, w Tobie nasza nadzieja na zrealizowanie marzeń naszych rodzin” – zaznaczyli w liście rodzice. Proszą w nim też o papieskie błogosławieństwo i wsparcie protestu oraz „pomoc w rozwiązaniu patowej sytuacji”.

Na zakończenie listu informują, że ich obecnym miejscem zamieszkania jest siedziba Sejmu RP przy ul. Wiejskiej w Warszawie, i pozostanie tak, jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie.

Reklama

Rodzice okupujący od 13 dni Sejm domagają się podniesienia świadczeń na dzieci do poziomu pensji minimalnej, czyli 1680 zł miesięcznie, łącznie z opłatami za ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. Rząd proponuje rodzicom dzieci niepełnosprawnych podwyższenie świadczenia do tysiąca złotych netto od maja, do 1200 zł od 2015 r. oraz osiągnięcie pułapu płacy minimalnej w 2016 r.

2014-03-31 13:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: Fundacja Anny Dymnej działa mimo pandemii

2020-05-12 16:59

[ TEMATY ]

niepełnosprawni

Kraków

pomoc

Archiwum Anny Dymnej

Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” mimo trudnej sytuacji epidemicznej aktywnie wspomaga osoby niepełnosprawne i starsze. Wolontariuszom organizacji przewodzi hasło „Zostań w domu, ale razem mimo wszystko”.

Anna Dymna zaznacza, że osoby chore, niepełnosprawne czy w podeszłym wieku wymagają obecnie szczególnej troski, gdyż są o wiele bardziej narażone na śmiercionośne działanie COVID-19. - Dotyczy to też ich opiekunów, którzy też są już czasem starsi i opadają z sił. Potrzeba tu zainteresowania i życzliwości - podkreśla.

Trwająca epidemia koronawirusa spowodowała, że odwołane zostały standardowe zajęcia Fundacji dla podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną, a to właśnie one, prowadzone w podkrakowskiej „Dolinie Słońca” oraz Warsztaty Terapii Zajęciowej w nadbałtyckim Lubiatowie, nadawały swego rodzaju rytm życiu podopiecznych.

- Wielu z nich, pozbawionych tej rutyny, nie może do końca zrozumieć co się stało. Pogłębia to konieczność pozostawania w domach. Jeśli obecna sytuacja przeciągnie się w czasie, to stanie się ona kolejnym zagrożeniem dla zdrowia naszych podopiecznych. To są ludzie, których nie można zostawić bez opieki, nie poradzą sobie sami - ocenia Dymna.

Dlatego też Fundacja w każdy możliwy sposób stara się być przy podopiecznych i wypełniać im czas poza salami terapeutycznymi. Wolontariusze instytucji organizują również wyżywienia dla niepełnosprawnych i samotnych osób z terenu Krakowa i okolic. Wspierają także podopiecznych rozmowami za pośrednictwem internetowych komunikatorów oraz szyją w domach maseczki.

Terapeuci i psychologowie z ośrodka dziennego wspierają też wychowawców i terapeutów z Domu Opieki Fundacji im. Brata Alberta.

Działalność Fundacji „Mimo Wszystko” w dobie pandemii można wesprzeć na stronie www.mimowszystko.org/pomagam, a także wysyłając charytatywnego SMS-a o treści POMAGAM na numer 74711 czy tradycyjny przelew na konto 25 1090 1665 0000 0001 0838 1162.

Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” została założona we wrześniu 2003 r. Jej głównym celem jest pomoc dorosłym osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Znana aktorka pełni funkcję prezesa fundacji.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Paweł Rytel - Andrianik kończy pracę na stanowisku rzecznika Episkopatu Polski

2020-06-03 09:42

[ TEMATY ]

rzecznik

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

episkopat.pl

Po zakończeniu pięcioletniej kadencji rzecznika KEP, czyli od 1 lipca br., ks. Paweł Rytel-Andrianik zostanie dyrektorem ds. komunikacji zagranicznej, ponieważ Kościół w Polsce potrzebuje stałej i nowoczesnej komunikacji na płaszczyźnie międzynarodowej – poinformował Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki.

Przewodniczący Episkopatu podkreślił: „Kościół w Polsce ma wiele treści do przekazania za granicę. Wiele osób chce być na bieżąco z tym, czym żyje Kościół w Polsce, my zaś chcemy być na bieżąco z tym co dzieje się w Kościele w innych krajach. Cieszę się z tego, że dyrektorem ds. komunikacji zagranicznej będzie ks. dr Paweł Rytel-Andrianik, który jest osobą kompetentną do podjęcia tego zadania. Ukończył studia w Rzymie, Jerozolimie i Oksfordzie, zna języki obce, ma doświadczenie rzecznika Episkopatu i jest w bieżącym kontakcie z Watykanem i z największymi agencjami informacyjnymi na świecie” – zaznaczył abp Stanisław Gądecki.

W związku z nową nominacją ks. Paweł Rytel-Andrianik powiedział: „Dziękuję abp. Stanisławowi Gądeckiemu, Przewodniczącemu Konferencji Episkopatu Polski za zaufanie i powierzenie mi zadania, które jest czymś nowym, co trzeba zbudować. Bardzo się cieszę z tej nowej posługi w Sekretariacie Episkopatu pod kierunkiem biskupa Artura Mizińskiego, Sekretarza Generalnego KEP. Jestem wdzięczny za stałą życzliwość dziennikarzom oraz wszystkim, z którymi pracuję i się spotykam. Z Bożą pomocą i opieką Matki Najświętszej oraz we współpracy z wieloma osobami będę starał się jak najlepiej pełnić nową misję, która jest służbą” – zaznaczył.

Ks. Paweł Rytel-Andrianik ma 43 lata, jest kapłanem diecezji drohiczyńskiej. Po święceniach kapłańskich w 2001 roku był przez dwa lata wikariuszem w parafii Ostrożany. Następnie został wysłany na studia zagraniczne, podczas których uzyskał następujące stopnie naukowe: licencjat z teologii na Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie (2003); licencjat (2008) a następnie doktorat (2012) z nauk biblijnych i archeologii na Studium Biblicum Franciscanum w Jerozolimie; master (2011) a następnie doktorat (2015) na Uniwersytecie w Oksfordzie. Ponadto studiował w Jerozolimie na Uniwersytecie Hebrajskim, Hebrew Union College i na École biblique et archéologique française. W 2012 został profesorem Pisma Świętego na Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie i wykładowcą w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, a w 2014 r. wykładowcą w Wyższym Seminarium Duchownym w Drohiczynie. W latach 2013-2015 był zastępcą redaktora naczelnego tygodnika katolickiego „Niedziela” ds. Europy Zachodniej i Bliskiego Wschodu. Odznaczony Medalem Powstania w Getcie Warszawskim. Od 2015 r. jest rzecznikiem Konferencji Episkopatu Polski. W swej pracy w środkach społecznego przekazu i w duszpasterstwie posługuje się kilkunastoma językami obcymi.

CZYTAJ DALEJ

Müller: priorytetem rządu - ratowanie gospodarki

2020-06-05 13:20

[ TEMATY ]

gospodarka

koronawirus

Bożena Sztajner/Niedziela

Premier Mateusz Morawiecki na spotkaniu z ministrami i wiceministrami nakreślił scenariusz działań w związku z tarczą antykryzysową; każdy resort ma koncentrować się na ratowaniu miejsc pracy; został przedstawiony plan inwestycji - powiedział w piątek rzecznik rządu Piotr Müller.

Rzecznik rządu zaznaczył na briefingu prasowym w piątek po spotkaniu, że premier w jego trakcie podziękował wszystkim urzędującym ministrem i wiceministrom za pracę w trudnym okresie ostatnich trzech miesięcy - okresie walki z epidemią koronawirusa oraz trwającego kryzysu gospodarczego.

"Priorytetem rządu jest w tej chwili ratowanie gospodarki przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednich wymogów sanitarnych i epidemicznych tak, by liczba osób, które zachorują na koronawirusa cały czas była na takim poziomie, który pozwala zabezpieczyć ich życie i zdrowie oraz opiekę w szpitalach" - mówił Müller.

Zaznaczył, że premier nakreślił scenariusz działań rządu na najbliższe kilka miesięcy związanych z tarczą finansową, antykryzysową. "Każdy resort został zobowiązany dzisiaj, aby skupił się przede wszystkim na tym, by ratować miejsca pracy, by wychodzić z kryzysu gospodarczego w sposób jak najmniej negatywny" - podkreślił rzecznik rządu.

Dodał, że podczas spotkania został przedstawiony scenariusz działań inwestycyjnych, którego szczegóły będą ujawnione w najbliższym czasie. "Jedną z dźwigni inwestycyjnych, która ma pomóc w ratowaniu miejsc pracy, są duże inwestycje infrastrukturalne, ale również te mniejsze inwestycje zlokalizowane w poszczególnych gminach czy powiatach" - powiedział Müller. (PAP)

autor: Marzena Kozłowska

mzk/ par/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję